Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estonia-laivan uppoamisesta 25 vuotta aikaa, muistatko sen aamun, kun uutiset pyörittivät, mitä oli tapahtunut?

Vierailija
27.09.2019 |

Missä itse olit silloin, kun sait tietää Estonia-laivaturmasta?

Itse olin kotona ja nukkumassa vielä sikeästi, kun vanhin lapsistamme (silloin 6 vuotias) tuli sängyn viereen sanomaan minulle näin: " Äiti, joku iso laiva on uponnut isoon veteen, telkkarissa kerrotaan" Minä: aijaa, mut missä päin?" ja lapseni siihen, että "jossain lähellä" . Lapseni oli herännyt jo aikaisemmin isänsä lähdettyä jo töihin, ja hän aina katseli aamuisin lasten ohjelmia. Minä siitä sitten kömmin pystyyn, vaikka ajattelin, että joku öljytankkeri vaan taasen mennyt karille jossain päin. Nuorin lapsemme vielä nukkui lastenhuoneessa, hän oli siihen aikaan noin neljän ikäinen. Menin sitten heti olkkariin katsomaan telkkarin uutisia, ja huh,huh, kun tapahtuma aukeni minulle, ja kun uutisten lukija kertoi, että ihmisiä oli laivassa noin tuhat, niin ja ne kauheat myrskyisän laineiset meripelastuskuvat helikoptereineen oranssien pelastulauttojen kera ovat jäänneet muistiini. Koko päivä menikin sitten telkkarin uutisia seuraten, ja tilanteen kehittymistä, ja iltauutisissa näytettiin sitten jo niitä mustia ruumispusseja rivissä Utön saarelta jne. Muistaakseni vanhin lapsista oli silloin hieman flunssainen ja hän ei lähtenyt srk:n eskariin tuona päivänä. Mieheni soitti töistä, että oli kuullut töihin ajellessaan radion uutisista kyseisestä onnettomuudesta. Jälkeen päin tuon aamun olen kysellyt vanhimmalta lapseltani, että ei kai siitä jäänyt minkäänlaista traumaattista muistijälkeä, koska hänhän katsoi lastenohjelmien lomassa yksin ensiuutiset moisesta tragediasta, mutta ei hän ainakaan myönnä, että hänelle olisi siitä mitään huonoa kiksiä jäänyt. Mitenkäs te muut palstalaiset, missä olit silloin?

Kommentit (235)

Vierailija
41/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri aloittanut opiskelut Turun yliopistossa, ja kuulin uutiset kun saavuin aamuluennolle. TYKS on ihan yliopiston vieressä, ja koko päivän sen yllä lenteli helikoptereita. Muistan myös nähneeni TV:ssä kun joku vanhempi mieshenkilö jonkinlaisessa univormussa sanoi tiedotustilaisuudessa, että ketään ei enää ole löytynyt elossa, ja hänen äänensä murtui kun hän sanoi huonolla englannillaan että nyt sieltä merestä on nosteltu "only dead bodies".

Olin tuona syksynä viron kurssilla, ja virolainen opettajamme kertoi että Virossa jokainen tuntee joko jonkun turmassa kuolleen tai vähintään jonkun joka menetti jonkun.

Vierailija
42/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella olin ja muistan kuka luokkakavereista ekana kertoi asiasta. Muistan historian tunnin luokassa jonka toinen seinä oli lähes pelkkää ikkunaa ja ne helikopterit jotka näkyivät ikkunoista. Lensivät ihan koulun yläpuolelta Tyksiin koko ajan. Ope oli järkyttynyt ja siitä tunnista ei oikein tullut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että en sinä yönä saanut nukuttua; oli ahdistunut olo ja kunnon myrsky ulkona

Vierailija
44/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin Olarissa ennen töihin lähtöä telkkarin katsoakseni uutisista vielä sääennustuksen, kun kuvaruutuun pamahti Estonian uutinen. Luulin ensin että kyseessä oli Helsingistä lähtenyt laiva- Yhtä kaikki  olin aivan järkyttynyt, itkin. En muista yhtään kuinka pääsin lopulta työpaikalle. =( 

45/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa äippälomalla. Istuin töllön edessä lapsi tissi suussa ja ihmettelin voiko tää olla totta.

Vierailija
46/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen jäi silloisen työpaikkani vanha äijä, joka huusi ja meuhkasi taukotilassa, että häntä nuorempien on pian sukellettava sinne ja haettava viinat pois, ennen kuin ne vettyvät vuotavien korkkien välistä. Tämä tunteenpurkaus ei jäänyt siihen yhteen eikä kahteen kertaan....

M 45

Vierailija
47/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin vasta 1997.

Olen nyt viime päivinä paljon Estoniasta lukenut ja katsellut videoita, äärimmäisen surullinen ja samalla mielenkiintoinen aihe.

Tuntuu ihan hirveältä ajatella niidenkin ihmisten hätää, jotka jäivät hytteihin loukkuun. Toiset varmaan kuoli nukkuessa, toiset heräs ja oli aivan liian myöhäistä lähteä ulkokannelle suuntaamaan, koska oli niin pahat kallistumat laivassa. Eivät voineet muuta kuin odottaa kuolemaa. Ihan kauheeta. Monet perheet yhdessä hytissä, viimeiset hetket lähekkäin...

Vierailija
48/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että herättyäni avasin telkkarin ja katsastin teksti-tv:n uutiset tapani mukaan. Mieleen on jäänyt otsikko "Jopa tuhat hukkunut Itämerellä" tai ainakin kuvittelen, että luin tuollaisen otsikon. Se tuntui ihan käsittämättömältä.

Vierailija
49/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Pariisissa. Työkaveri soitti ja kertoi tapahtuneesta. Puhelu maksoi omaisuuden tuohon aikaan.

Vierailija
50/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin koulussa aamunavauksessa että laiva oli uponnut.

Vierailija
51/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista taisin seurata opiskelijaboxissani

Oranssi liittyy saumattomasti Estoniaan

Vierailija
52/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista mitään, olin kolme. Olen myöhemmin lukenut paljon estoniasta ja katsellut dokumentteja. Hurja tapaus.

Joskus palstalla oli samanlainen keskustelu ja erään palstailijan muisto jäänyt kierossa huvittavuudessa mieleen. Muisti olleensa tuona yönä kännäämässä ja myrskytuuli oli hurja. Kertoi että usean epäonnistuneen yrityksen jälkeen oli pakko kääntyä myötätuuleen oksentamaan kun yrjöt lentelivät vastatuulessa päin naamaa. Ja toinen palstailija kommentoi "kaunis muisto, voit olla ylpeä" 😂✌

Vierailija
53/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vähän omituinen aamu. Normaalisti en avaa aamulla telkkaria mutta tuona aamuna jostain mystisestä syystä avasin ja sitten jäin ihmettelemään uutisvirtaa. 

Vierailija
54/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19-vuotias opiskelija ja odotin esikoistani. Opiskelijaryhmässäni oli virolainen tyttö ja meillä oli virolainen opettaja. Molemmat olivat erittäin järkyttyneitä tapauksesta.

Vierailija
55/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vanhempainlomalla ja odotin silloin toista lastamme. Aamulla laitoin television auki ja kuulin, että laiva oli uponnut, jossain Turkissa,, erotin sanoja. Vasta kun keskityin kuuntelemaan, se olikin Turun liepeillä.. siinä menikin sitten päivä tiiviisti radion ja television äärellä.

Vierailija
56/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin silloin Turussa. Menin aamulla kouluun ja siellä kuulin et joku laiva on uponnut. Luokan ikkunasta näkyi helikoptereita, jotka toivat pelastettuja TYKSiin.

Vierailija
57/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan olleeni mummulassa yötä tuolloin, olin 6-vuotias. Jäi mieleen, koska mummoni vaikutti melko järkyttyneeltä ja jutteli aiheesta pitkin päivää. Itse en niin pienenä tajunnut alkuunkaan miten isosta uutisesta oli kyse, ja vasta vanhempana miettinyt miten kamalalta tuntuisi jos samanlainen onnettomuus sattuisi nyt.

Vierailija
58/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli komea mies se Silja Europan kapteeni joka johti pelastustöitä. 

Vierailija
59/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin opiskelija ja solunaapurit kertoivat heti tuoreeltaan aamulla, että Estonia on uponnut. No siinä vaiheessa en tajunnut vielä mitään, koska kyseinen laiva ei ollut millään tavalla tuttu. Taisin lähteä luennoille ja vasta sieltä kotiuduttuani alkoi onnettomuuden suuruus valjeta.

Vierailija
60/235 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 vuotias ja olin muistaakseni aamulla vielä puoliunisena sängyssä, kun äitini tuli huoneeseen ja esitti tälläisen kysymyksen, että 800 ihmistä hukkunut laivaonnettomuudessa, että onko totta vai ei? Itse siinä arvelin, että ei ole tällaista tapahtunut. Koska se kuulosti epäuskottavalta.

Muistan televisiokuvasta sen, kun kuvattiin niitä oransseja pelastuslauttoja ja oliko niissä ruumiitakin mukana vai luinko siitä jostain. Luin, että lautoilla oli kuolleita alastomia tai alusvaatteissa olevia ruumiita ja lautoille oli oksennettu. Ja kuinka pelastajilla oli vaikea tehtävä, löytää eläviäkin lautoilta.

En aiemmin ole paljoa lukenut Estonia-juttuja, koska aihe on ollut liian pelottava. Olen varmaan vältellyt aiheen seuraamista. Nyt olen lähipäivinä lukenut enemmänkin, kun tapahtuma on niin pinnalla.

Itse en osaa uida, kuin vähän vain ja merionnettomuudet ovat muutenkin ahdistavia. Tutkin tarkkaan laivojen pelastusohjeen ja liivien käytön, reitin yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan