Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työssäkäyvien halutaan tekevän enemmän lapsia, ei rahan lupaaminen auta vaan kannattaisi luvata lisää palkallista lomaa.

Vierailija
27.09.2019 |

Vaikka 2 viikkoa palkallista vuosilomaa per lapsi normilomien päälle. Jos lapsista maksettaisiin enemmän rahaa niin tämä vaan kannustaa yhteiskunnan heikompaa ainesta lisääntymään.

Sossun asiakkailla on muutenkin pelkkää vapaa-aikaa niin tämä ei lisäisi sellaisten lasten määrää joiden vanhemmat eivät geenien tai epäonnistuneen kasvatuksen vuoksi pysty itseään elättämään.

Työnantajille pitäisi toki maksaa kunnollista korvausta sijaisten palkkaamista varten, ettei vanhempia alettaisi syrjiä työmarkkinoilla.

Pidennetty loma helpottaisi lisäksi työn ja lapsiarjen yhdistämistä pienten koululaisten vanhemmilla.

En ota nyt kantaa siihen, olisiko tämä reilua tai kannattaako maailman väkiluvun lisääminen vaikka Suomessa onkin lapsista pula.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat on kyllä jo aivan mt-ongelmaisuuden rajamailla itsekkyydessään ja oman navan kaivelussaan. En ymmärrä miten nykyisin miehet kestää veloja. Minä naisena en edes kestä veloja. Ei tuollaisten jankuttajien ja joustamattomien itsekkysprinsessojen kanssa kukaan voi tulla toimeen.

Vierailija
22/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Tarpeeksi kun maksetaan, lähden hakemaan Italiasta hedelmöityshoidoista kaksoset.

N51

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheitä on vaikea tukea, kun VELAT rääkyy ja nostaa maailmansodan ja vaatii samat oikeudet itselleen. Ilman että laittavat tikkuakaan ristiin lasten tekemisen suhteen.

Velat onneksi eivät lisäänny joten itsekkyyden geenit toivottavasti laimenevat ja katovat vähitellen.

Vierailija
24/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, kunhan lapsettomat saavat tasan ne samat lomat kuin lapsellisetkin. Aivan absurdia, että ihminen jonka työteho on jo valmiiksi huonompi kuin lapsettoman (lasten sairauspoissaolot, omat sairauspoissaolot) saa vielä oikein extralomaa kaupan päälle. :D

No jos alkuperäinen idea oli ihmisten kannustaminen lastentekoon niin mitä se auttaa jos lapsettomat saa samat lomat? Kuuluuko sulle ehkä mielestäsi lapsilisätkin ja kuinka monesta lapsesta? Hyvä ettet ole lisääntynyt koska tyhmyys on perinnöllistä.

En itsekkään lapsellisena ihmisenä ymmärrä, miksi me tarvitsemme lisää etuja, kun niitä nytkin on paljon. Asenteista on kiinni, ettei lapsia tehdä niin paljon kuin aiemmin, ei lomista tms, itsekkyydestä se johtuu, ollaan totuttu helppoon elämään, halutaan kaikki nyt ja heti, meidät on kasvatettu päin veetua, kun meidän ehdoilla on menty. Siitä nyt maksetaan.

Lasten tekeminen johtuu itsekkyydestä, ei niiden tekemättä jättäminen. Vai väitätkö ettet tehnyt lapsia koska SINÄ halusit?

Molempiin liittyy itsekkyys, se on selvä.  Siitä ei kannata väitellä, mutta nykyajan kasvatus on tehnyt meistä suorastaan kpäitä, ei paljon lasten tekeminen nappaa. Ja mitäpä se haittaa, oikeasti.

Vierailija
25/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta tekemällä lyhennettyä työaikaa (johon pienten lasten vanhemmilla on oikeus) saa enemmän vapaata.

Moni näkee bruttopalkan ja ehkä ajattelee "ettei ole varaa", mutta verotuksen takia tuo ero ole juuri mitään. Samalla voi säästää muissa kuluissa (päivähoitomaksut, työmatkakulut ym).

Ja itse olen huomannut, että kun on enemmän vapaa-aikaa, on enemmän aikaa suunnitella/tehdä vaate-ja ruokakuluja fiksummin (tekee itse kaalilatikon jota syö pari päivää ja pakastaa vs. töiden jälkeen väsyneenä "jotain helppoa&nopeaa" joka yleensä kalliimpaa). Työpäivien jälkeen ei myöskään oikein ehdi/jaksa kirppareille vaan ostaa ne lasten vaatteet (kalliimmalla) lähimarketista tmv.

Eli KOKONAISUUTENA rahaa jää ~yhtä paljon käyttöön jos molemmat vanhemmat tekevät esim. 4 päiväistä työviikkoa, mutta elämänlaatu on paljon parempi.

Vierailija
26/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, kunhan lapsettomat saavat tasan ne samat lomat kuin lapsellisetkin. Aivan absurdia, että ihminen jonka työteho on jo valmiiksi huonompi kuin lapsettoman (lasten sairauspoissaolot, omat sairauspoissaolot) saa vielä oikein extralomaa kaupan päälle. :D

No jos alkuperäinen idea oli ihmisten kannustaminen lastentekoon niin mitä se auttaa jos lapsettomat saa samat lomat? Kuuluuko sulle ehkä mielestäsi lapsilisätkin ja kuinka monesta lapsesta? Hyvä ettet ole lisääntynyt koska tyhmyys on perinnöllistä.

En itsekkään lapsellisena ihmisenä ymmärrä, miksi me tarvitsemme lisää etuja, kun niitä nytkin on paljon. Asenteista on kiinni, ettei lapsia tehdä niin paljon kuin aiemmin, ei lomista tms, itsekkyydestä se johtuu, ollaan totuttu helppoon elämään, halutaan kaikki nyt ja heti, meidät on kasvatettu päin veetua, kun meidän ehdoilla on menty. Siitä nyt maksetaan.

Lasten tekeminen johtuu itsekkyydestä, ei niiden tekemättä jättäminen. Vai väitätkö ettet tehnyt lapsia koska SINÄ halusit?

Tämä ei ole velakeskustelu, mene pois nivuspeikko.

Vierailija
27/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikkien olemasdaolevien etuuksien päälle, pitäisi perheille joissa toinen tak molemmat on kokoaikatyössä, maksaa jotain palkkiota vielä 100-150e/kk. Jokaisesta lapsesta jokin lisä. Tämä kannusteena siitä, että tehdään töitä ja menetetään aikaa perheen luota ja kotoa. Työtätekeville jää paljon vähemmän aikaa asioiden hoitoon kotona, ja siksi heillä myös menee enemmän rahaa jos käyttää jotain arkea helpottavia palveluita. Niihin pitäisi sitten olla sitä rahaa.

Ja tätä etuutta ei saisi työttömät/tuilla elävät, vaan he olisivat näillä ihan riittävillä eduilla jotka nyt on.

Onhan se nyt ihan järjetöntä miten asiat tällä hetkellä on, työnteko ei kannata.

Vierailija
28/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se extraloma tulee sitä varten että se lapsellinen HOITAA LAPSIA. Velvoite ja vastuu josta vela on vapaa. Lapsen hoito on hemmtin raskasta ja olisi vähintään oikein että sitä kompensoidaan. Lapsen tehnyt tekee sekö rankkaa työtä että hoitaa lapset.

Vattu kun te velat olette kaikesta kateellisia ja katkeria.

Lasten tekeminen on 100% vapaaehtoinen oma valinta, joten jos se on niin rankkaa ja vastenmielistä niin jätä lapset tekemättä. Jos vahinko taas on jo käynyt, anna lapsesi huostaan.

En minä ole mistään katkera enkä kateellinen, olen itseasissa hyvinkin onnellinen ihminen. Mutta työntekijänä pidän kyllä huolta oikeuksistani; minulle kuuluu samat lomat ja sama palkka kuin muillekin samaa työtä samoilla tunneilla tekeville. Tämä nyt on yksi sivistysvaltion perusjutuista. :)

/6

No ei kuu&lu samat lomat ja edut, jos päätetään että lapsiperheitä tuetaan. Tee itse lapsia jos olet noin hysteerinen ja millometriviivottimella mittaat että kaikki menee tasan. Jos toisella on vaikka neljä lasta ja toinen on vela, sen neljän lapsen vanhemman KUULUU saada etuuksia ja kompensaatiota.

Miten voi olla noin ahne ja itsekäs vela? Minäminäminä! Minun tarpeet! Mullekaikkiheti!!

Oho mikä purkaus. :D Taitaa lapsiperhe-elämä stressata aikalailla.

Kyllä minä mittaan viivottimella että saan sen mikä minulle kuuluu. Jos se kuuluu muillekin. Miksi lapsettoman pitäisi olla joku kynnysmatto, joka raataa työssä niska limassa ja pitää vähemmän lomia siksi, että sinä voisit 100% itsekkäistä syistä tehdyn päätöksesi johdosta lomailla enemmän? Kuka tässä nyt olikaan se itsekäs? :D Sinä teit lapset koska itse halusit tehdä ne. Sen itsekkäämpää päätöstä ei olekaan, ja sen ei todellakaan kuulu olla mikään peruste sille että muut saavat vähemmän. Sehän on oikea itsekkyyden multihuipentuma.

/6

Vierailija
29/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se extraloma tulee sitä varten että se lapsellinen HOITAA LAPSIA. Velvoite ja vastuu josta vela on vapaa. Lapsen hoito on hemmtin raskasta ja olisi vähintään oikein että sitä kompensoidaan. Lapsen tehnyt tekee sekö rankkaa työtä että hoitaa lapset.

Vattu kun te velat olette kaikesta kateellisia ja katkeria.

Lasten tekeminen on 100% vapaaehtoinen oma valinta, joten jos se on niin rankkaa ja vastenmielistä niin jätä lapset tekemättä. Jos vahinko taas on jo käynyt, anna lapsesi huostaan.

En minä ole mistään katkera enkä kateellinen, olen itseasissa hyvinkin onnellinen ihminen. Mutta työntekijänä pidän kyllä huolta oikeuksistani; minulle kuuluu samat lomat ja sama palkka kuin muillekin samaa työtä samoilla tunneilla tekeville. Tämä nyt on yksi sivistysvaltion perusjutuista. :)

/6

No ei kuu&lu samat lomat ja edut, jos päätetään että lapsiperheitä tuetaan. Tee itse lapsia jos olet noin hysteerinen ja millometriviivottimella mittaat että kaikki menee tasan. Jos toisella on vaikka neljä lasta ja toinen on vela, sen neljän lapsen vanhemman KUULUU saada etuuksia ja kompensaatiota.

Miten voi olla noin ahne ja itsekäs vela? Minäminäminä! Minun tarpeet! Mullekaikkiheti!!

Kyllä, neljän lapsen vanhemmille kuuluu etuja ja kompensaatioita mikäli valtio tuohon puuhaan pakottaa, muuten ei tarvitse enempää kuin mitä nykyään jo saa. Kukas täällä nyt oikeasti se ahne on? Sä et taatusti lisäänny sen vuoksi, että saisit Suomen nousuun...

Vierailija
30/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole velakeskustelu, mene pois nivuspeikko.

Kylläpäs koira älähti lujaa kun kalahti :D 

Vierailija
31/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille tarjotaan jo osa-aika mahdollisuutta, se, että se olisi normipalkalla, niin sotii  pahasti muita kohtaan. En kannata. 

Miksi se sotisi muita vastaan? Sitä saisi vain työssäkäyvä eli se kannustaisi pienten lasten vanhempia töihin eikä siitä koituisi työnantajalle kuluja. Tietenkin siihen sidottaisiin tilapäinen hoitovapaa sairaan lapsen hoitamiseksi (eli ei voisi saada näiltä päiviltä tuplakorvausta) ja velvollisuus lyhentää lapsen hoitopäivää samassa suhteessa kuin lyhentää työpäivää.

Sä et näe mitenkään epäreiluna niitä työntekijöitä kohtaa, jotka ovat jo tehneet lapsia, eivät saa lapsia, eivät halua lapsia? Eikö? Outoa. Ikäänkuin lisääntyvät työntekijät olisivat jotain parasta a-ryhmää, just just.

Ei, en näe sitä yhtään epäreilumpana kuin nykysysteemiäkään, jossa pienten lasten vanhempi voi olla täydellä palkalla pois töistä 2 vko/kk ilman, että työnantaja saa siitä mitään korvausta tai että jo aikoinaan lapsensa saaneet työkaverit saisi kompensaatiota siitä, että joutuvat tekemään työt. Minusta olisi vain reilua, että lapset saisivat olla enemmän vanhempiensa kanssa, koska tässä mallissa vanhempi ei voi mennä töiden jälkeen salille ja hakea lapsen vasta klo 17 kotiin. Lapsen hoitopäivälle laitettaisiin selkeä maksimi.

Vierailija
32/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikkien olemasdaolevien etuuksien päälle, pitäisi perheille joissa toinen tak molemmat on kokoaikatyössä, maksaa jotain palkkiota vielä 100-150e/kk. Jokaisesta lapsesta jokin lisä. Tämä kannusteena siitä, että tehdään töitä ja menetetään aikaa perheen luota ja kotoa. Työtätekeville jää paljon vähemmän aikaa asioiden hoitoon kotona, ja siksi heillä myös menee enemmän rahaa jos käyttää jotain arkea helpottavia palveluita. Niihin pitäisi sitten olla sitä rahaa.

Ja tätä etuutta ei saisi työttömät/tuilla elävät, vaan he olisivat näillä ihan riittävillä eduilla jotka nyt on.

Onhan se nyt ihan järjetöntä miten asiat tällä hetkellä on, työnteko ei kannata.

Tämä. Tuilla elävä lapsiperhe saa samassa paketissa kaiken, rahan ja vapaa-ajan. Työssäkäyvät saavat lähinnä vain rahan ja sekään ei monesti ole sen enempää kuin tuilla elävien perheiden. Eli joko ei kannata hankkia lapsia tai jos lapset hankkii, ei kannata tehdä töitä.

Vierailija
33/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi valtiolla on ehtymätön takaseinän automaatti, josta nämä extralomat kustannetaan...

Vierailija
34/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi valtiolla on ehtymätön takaseinän automaatti, josta nämä extralomat kustannetaan...

Kyllä sen joku taloustieteilijä osaa laskea mikä kannattaa. Nykysysteemi ei ainakaan näytä toimivan kun taikaseinästä elätettävien määrä vain lisääntyy.

Vierailija
35/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on ihan vapaa tekemään työnantajan kanssa juuri sellaisen sopimuksen kuin haluaa. Mikset itse neuvottele itsellesi enemmän lomaa, jos asia on sinulle tärkeä? Itse ainakin haluan lomailla sen noin 10 viikkoa vuodessa, joten olen neuvotellut itselleni tarpeeksi hyvän sopparin.

Vierailija
36/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tuilla elävä lapsiperhe saa samassa paketissa kaiken, rahan ja vapaa-ajan. Työssäkäyvät saavat lähinnä vain rahan ja sekään ei monesti ole sen enempää kuin tuilla elävien perheiden. Eli joko ei kannata hankkia lapsia tai jos lapset hankkii, ei kannata tehdä töitä.

Näinhän se on. Mua ihmetyttää että velat ei yjtään näe/tajua sitä työmäärää mitä lapsiperheellinen tekee. Joka päivä pyörii pyykkikone 3 kertaa, apk 2 kertaa, joka päivä imuroitava, ruoka oltava valmiina 3-5 kertaa päivässä, läksyt, tarhavarusteet, vasukeskustelut, vanhempainillat jne.

Ja totta kai lapsen teko on vapaaehtoista mutta TYÖSSÄKÄYVÄ perheellinen on moninkertaisen taakan alla työssäkäyvään velaan nähden. Koska vanhemmuus on rankkaa niin SITÄ PITÄÄ TUKEA, jotta niitä lapsia syntyisi. Muuten kaikki alkavat lakereillaan lepääviksi veloiksi.

Vierailija
37/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä se kannustaisi tekemään lapsia jos velat saisivat samat edut......? Valaiskaa minua, oi viisaammat.

Vierailija
38/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl osa veloista varmaan tajuaa sen ja joillain se voi olla osasyy velauteen.

Vierailija
39/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Mua ihmetyttää että velat ei yjtään näe/tajua sitä työmäärää mitä lapsiperheellinen tekee. Joka päivä pyörii pyykkikone 3 kertaa, apk 2 kertaa, joka päivä imuroitava, ruoka oltava valmiina 3-5 kertaa päivässä, läksyt, tarhavarusteet, vasukeskustelut, vanhempainillat jne.

Ja totta kai lapsen teko on vapaaehtoista mutta TYÖSSÄKÄYVÄ perheellinen on moninkertaisen taakan alla työssäkäyvään velaan nähden. Koska vanhemmuus on rankkaa niin SITÄ PITÄÄ TUKEA, jotta niitä lapsia syntyisi. Muuten kaikki alkavat lakereillaan lepääviksi veloiksi.

Avainsana on juurikin tuossa vapaaehtoisuudessa. Se, että sinä teet päätöksen haluta lapsia, ja sitä kautta "pyörittää pyykkikonetta 3 kertaa päivässä, astianpesukonetta 2 kertaa päivässä, imuroida päivittäin ja tehdä ruoan 5 kertaa päuvässä, tehdä läksyjä, hoitaa tarhavarusteita, vasukeskusteluja ja vanhempainiltoja", ei tee sinusta mitenkään etuoikeutettua ihmistä lapsettomaan ihmiseen verrattuna. Me molemmat olemme tehneet valinnan elää kuten haluamme, eikä kummankaan tule joutua toisen valinnan maksumieheksi. 

Ja mitä laakereillaan lepäävään velaan tulee, niin en minä vingu sinulta ekstralomaa tai massia siksi, että olen valinnut tehdä kahta työtä ja opiskella samalla. Rankkaa on ja helvetin työlästä, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa kitistä että jonkun muun on nyt maksettava minulle tästä ylimääräistä tai minun on saatava pitää enemmän lomaa kuin sinun. Ehkä tämä johtuu siitä, että en ole itsekäs ihminen ja seison omien valintojeni takana selkä suorassa, valittamatta.

/6

Vierailija
40/127 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tein vain kaksi lasta, ei ollut niin rankkaa niiden kanssa, edes työtätekevänä... t.kahden yh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme