Estonialla meni kaikki niin pahasti pieleen että samanlainen onnettomuus olisi nykyään tuskin enää mahdollista
Keulavisiirejä ei huollettu tai tarkastettu. Aluksen vauhtia ei hidastettu kun kuultiin outoja metallisia ääniä. Laiva käännettiin niin että veden tulviminen sisään vain nopeutui. Henkilökuntaa ei mitenkään oltu valmisteltu tuollaisen katastrofin mahdollisuuteen, matkustajia ei informoitu eikä evakointisuunnitelmaa ollut.
Kommentit (11)
Kyllä Estonialla oli tehty pelastusharjoituksia. Kuitenkin uppoaminen oli niin nopea, ettei mitään evakuointia ollut edes mahdollista tehdä.
Kapteeni ei saanut tietoa ajoissa keulavisiiristä tai siis sen irtoamisesta, eikä siksi tiennyt mihin suuntaan laiva olisi pitänyt kääntää.
Vaikea ymmärtää miten moni asia voi mennä noin pahasti pieleen ! Merkkivalo jonka piti ilmoittaa visiirin kiinni olemisesta paloi vielä kun osa visiiristä oli jo irti ja irtoamista oli myös mahdoton nähdä komentosillalta... ihmeteltiin vain kun kolisee ja vaappuu. Yksi pelastunut miehistön jäsen kertoi komennosta "tehkää jotain pumpuilla !" mikä kertoo miehistön avuttomuudesta ja kyvyttömyydestä tajuta että oltiin hyvää vauhtia matkalla pohjaan koko poppoo.
Moni vakava virhe oli tehty jo ennen kuin laiva lähti satamasta. Alus oli huollettu puutteellisesti, eikä sitä edes oltu tarkoitettu sellaisiin olosuhteisiin, missä sitä käytettiin.
Laivalla kuului voimakas räjähdys, jonka seurauksena tuli välittömästi kallistuma, sen jälkeen oli taistelua päästä kannelle, ja suurin osa ei ikinä päässyt pois hyteistään kallistuman vuoksi eivät jaksaneet avata ovea, joka muutenkin raskas ja aukeaa hyttiin päin.
Suren niitä kaikkia lapsia, ja nuoria, joita tämä onnettomuus kohtasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne erikoiset sotilaskuorma-autot jotka kyydissä olivat ( 3kpl joita ei julkisuuteenkin tulleessa rahti-manifestissa näy), ja jotka itse ko. laivalla täkkärinä (kansimiehenä) fyysisesti näin, eivät varmaankaan asiaan liittyneet.
Liitettynä siihen että tietyn ajan jälkeen ehdoteltiin että koko runko peitettäisiin betonilla meren pohjassa.
Se mitä yleisesti on tiedossa ja mitä kyydissä oikeasti oli sisältää aikalailla eroavaisuuksia, ottamatta kantaa itse uppoamisen ja uppoamiseen johtaneista syistä.
Jos perspuolelta lyö korkeat aallot sisään ja laiva vielä oikein käännetään repeämä mereen päin, niin hetkessä siinä upotaan ilman mitään pommejakin! Rungon peittämisestä en osaa sanoa, kuulostaa oudolta mutta onhan noita päättäjien aivopieruja nähty ennenkin.
keulavisiiri oli ihan liian heikko. Henkiä olisi ehkä pelastettu enemmän joidenkin parempien toimien vuoksi, mutta se on huono tilanne jos nokkaa tippuu laivasta. Parasta olisi tehdä sellainen visiiri joka kestää.
Vierailija kirjoitti:
Laivalla kuului voimakas räjähdys, jonka seurauksena tuli välittömästi kallistuma, sen jälkeen oli taistelua päästä kannelle, ja suurin osa ei ikinä päässyt pois hyteistään kallistuman vuoksi eivät jaksaneet avata ovea, joka muutenkin raskas ja aukeaa hyttiin päin.
Suren niitä kaikkia lapsia, ja nuoria, joita tämä onnettomuus kohtasi.
Piti vielä lisätä, että aivan varmasti voi vastaavanlainen onnettomuus kohdata tänäkin päivänä, jos laiva jostain syystä tekee äkkikallistuman.
Vierailija kirjoitti:
keulavisiiri oli ihan liian heikko. Henkiä olisi ehkä pelastettu enemmän joidenkin parempien toimien vuoksi, mutta se on huono tilanne jos nokkaa tippuu laivasta. Parasta olisi tehdä sellainen visiiri joka kestää.
Nykyiset visiirit kestää. Niissä, missä on vielä Estonian tyyppinen ylös aukeava viriisi, on sisäpuolella ajorampin lisäksi toinenkin lukitus tms, Estoniassa oli siis vain visiiri ja ramppi. Useimmissa taitaa nykyään olla sivulle aukeavat luukut, mitkä vesimassa pitää liikkeessä paikoillaan.
Monilla aluksilla oli ollut vaaratilanteita keulavisiirien kanssa mutta niistä ei oltu raportoitu. Estonian visiiriä ei oltu suunniteltu kovaan merenkäyntiin ! Visiiri oli ollut kovilla jo kauan ja tuon yön ennätyskorkea aallokko sekä talla pohjassa aaltoja päin painaminen sai sen antamaan lopullisesti periksi!
Tuohon päälle kapteenin kohtalokas päätös kääntää laiva sekä kömpelö yritys salata tilanne matkustajilta "koodi bluelight"-kuulutuksilla, vaikka matkustajat olisi pitänyt kaikilla mahdollisilla kielillä kuuluttaa heräämään & poistumaan hyteistä ! :(
Voimme vain toivoa että tästä tragediasta opittiin jotain.
Eikä ne onnettomuudet koskaan tapahdu heinäkuun helteillä puolen päivän aikaan keskellä saaristoa.
Kyllä se on vähintään keskitalvella keskellä yötä keskellä aavaa merta.
Ihan sama kun kotona ne sähköt eivät koskaan katkea kesällä, vaan ne menee pitkäksi aikaa poikki silloin kun maassa on metri lunta ja grillikin siellä jossain lumen peitossa ja pakkasta ainakin 25 astetta.
Ja ne erikoiset sotilaskuorma-autot jotka kyydissä olivat ( 3kpl joita ei julkisuuteenkin tulleessa rahti-manifestissa näy), ja jotka itse ko. laivalla täkkärinä (kansimiehenä) fyysisesti näin, eivät varmaankaan asiaan liittyneet.
Liitettynä siihen että tietyn ajan jälkeen ehdoteltiin että koko runko peitettäisiin betonilla meren pohjassa.
Se mitä yleisesti on tiedossa ja mitä kyydissä oikeasti oli sisältää aikalailla eroavaisuuksia, ottamatta kantaa itse uppoamisen ja uppoamiseen johtaneista syistä.