Voiko pelastua jos on Jumalan kanssa eri mieltä?
Mietityttää, jos haluaa tulla uskoon, onko pakko olla Jumalan kanssa samaa mieltä kaikesta, mitä Raamatussa sanotaan, että voi pelastua? Itse en esimerkiksi voi hyväksyä Raamatun helvettioppia mutta haluaisin silti tulla uskoon. Koska en halua joutua sinne pahaan paikkaan. Uskon helvetin olemassaoloon mutta mielestäni siinä on iso moraalinen ongelma. Voinko siis pelastua ollenkaan? Olisin kiitollinen jos saisin uskovien mielipiteitä asiasta!
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes haluaisi pelastua, jos muita ihmisiä joutuu helvettiin. Se olisi sama kuin maallisessa menossa mielistelisin ja nuoleskelisin julmaa mafiapomoa, joka jatkuvasti kiristäisi, kidu ttaisi ja ta ppaisi muita ihmisiä täysin epäoikeudenmukaisesti, ja minä vaan sulkisin siltä silmät ja pitäisin huolen että MINÄ pelastun. Ei, kyllä minä nousisin avoimesti vastarintaan ja kannustaisin siihen muitakin, vaikka se maksaisikin oman henkeni. Samoin nousen avoimesti vastaan sellaista Jumalaa, joka jakelee iankaikkisia kidu tusrangaistuksia ajallisista, lyhyen elämän aikana tehdyistä synneistä.
Ei synneistä, vaan syntisestä luonnosta, se on eri asia. "Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla, ja pelastuvat vain Jeesuksen tähden". Mikä on ongelma, ettet Ap tai muut voi ottaa Jeesuksen tarjousta vastaan?
Vielä pahempaa tuo että syntisestä luonnosta. Luonnolleen kun voi mitään vielä vähemmän kuin yksittäisille teoilleen.
Itse en voi ottaa vastaan juuri siitä epäoikeudenmukaisuus-syystä. En nuole hullujen kiduttajien ja tap pajien kättä kuin kiltti koira, vaikka saisin siitä palkkioksi pelastuksen, niin kauan kuin muiden kiduttaminen jatkuu.
Lisäksi asiaa pahentaa se, että Raamattu itsekin myöntää, ettei ihminen edes voi oikeastaan itse valita uskoa Jeesukseen vaan siihen tarvitaan erityinen kutsu Jumalan puolelta. Osan ihmisistä sanotaan valmistetun vihan astioiksi, hävitettäviksi. Ei tuo nyt mikään rakkaudellinen ilosanoma ole.
Koko pointti on tuossa, että tätä asiaa ei suoriteta. Otetaan vastaan, tai kieltäydytään. Kaikissa muissa uskonnoissa saa tilapuut taivaaseen, ja pystyy tosiaan "tekemään jotain". Tässä on lahjasta kyse.
...Ja. Et sitten saa mieleesi sitä vaihtoehtoa, että mainitsemasi kiduttaja ei ole Jumala vaan S-tana? Tai langennut ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes haluaisi pelastua, jos muita ihmisiä joutuu helvettiin. Se olisi sama kuin maallisessa menossa mielistelisin ja nuoleskelisin julmaa mafiapomoa, joka jatkuvasti kiristäisi, kidu ttaisi ja ta ppaisi muita ihmisiä täysin epäoikeudenmukaisesti, ja minä vaan sulkisin siltä silmät ja pitäisin huolen että MINÄ pelastun. Ei, kyllä minä nousisin avoimesti vastarintaan ja kannustaisin siihen muitakin, vaikka se maksaisikin oman henkeni. Samoin nousen avoimesti vastaan sellaista Jumalaa, joka jakelee iankaikkisia kidu tusrangaistuksia ajallisista, lyhyen elämän aikana tehdyistä synneistä.
Ei synneistä, vaan syntisestä luonnosta, se on eri asia. "Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla, ja pelastuvat vain Jeesuksen tähden". Mikä on ongelma, ettet Ap tai muut voi ottaa Jeesuksen tarjousta vastaan?
Vielä pahempaa tuo että syntisestä luonnosta. Luonnolleen kun voi mitään vielä vähemmän kuin yksittäisille teoilleen.
Itse en voi ottaa vastaan juuri siitä epäoikeudenmukaisuus-syystä. En nuole hullujen kiduttajien ja tap pajien kättä kuin kiltti koira, vaikka saisin siitä palkkioksi pelastuksen, niin kauan kuin muiden kiduttaminen jatkuu.
Lisäksi asiaa pahentaa se, että Raamattu itsekin myöntää, ettei ihminen edes voi oikeastaan itse valita uskoa Jeesukseen vaan siihen tarvitaan erityinen kutsu Jumalan puolelta. Osan ihmisistä sanotaan valmistetun vihan astioiksi, hävitettäviksi. Ei tuo nyt mikään rakkaudellinen ilosanoma ole.
Koko pointti on tuossa, että tätä asiaa ei suoriteta. Otetaan vastaan, tai kieltäydytään. Kaikissa muissa uskonnoissa saa tilapuut taivaaseen, ja pystyy tosiaan "tekemään jotain". Tässä on lahjasta kyse.
...Ja. Et sitten saa mieleesi sitä vaihtoehtoa, että mainitsemasi kiduttaja ei ole Jumala vaan S-tana? Tai langennut ihminen?
Tämä on vähän kuin että hullu murhaajatappaja heittää jonkun susihäkkiin ja sudet syö sen ja sitten syytetään niitä susia. Jumalahan ne ihmiset sinne ikuiseen kidutukseen lähettää. Sama se kuka se kiduttaja on.
Ei synneistä, vaan syntisestä luonnosta, se on eri asia. "Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla, ja pelastuvat vain Jeesuksen tähden". Mikä on ongelma, ettet Ap tai muut voi ottaa Jeesuksen tarjousta vastaan?[/quote]
Oletko lukenut avaustani kunnolla? Miksi sinun on niin vaikea ymmärtää, että joidenkin mielestä kidutushelvetti on MORAALISESTI VÄÄRIN ja siksi pelastusta ei pystytä ottamaan vastaan, ilmeisesti itsellänikään se ei onnistu juuri siksi kun olen tästä asiasta eri mieltä Jumalan kanssa. Ei ole minun omasta tahdosta tai valinnasta kiinni, ymmärrätkö? En vaan VOI hyväksyä helvettiä. Kaikki eivät vaan pysty siihen, piste. Minä olen rukoillut kymmeniä, ellen satoja kertoja että voisin hyväksyä kidutushelvetin mutta kun ei niin ei
ap
Vierailija kirjoitti:
Mieti mitä jumala antoi tapahtua juutalaisille tuossa 75-80-vuotta sitten.
He ovat sentään hänen valittu kansa. Mieti sitten kannattaako olla eri mieltä
Mahtoikohan olla rangaistus siitä, kun j**talaiset ensin itse teurastivat miljoonia "gojimeja" Venäjällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jota ei alunperinkään anneta kaikille. Eli?
Uskovien mielestä kaikki on niin yksinkertaista, että usko vaan otetaan vastaan tai siitä kieltäydytään :D Miksi he ei voi tajuta, että kaikki eivät vaan sitä uskoa saa vaikka kuinka rukoilisivat ja lukisivat Raamattua vuodesta toiseen, aina on sen ihmisen oma vika heidän mielestä...
Vierailija kirjoitti:
Uskovien mielestä kaikki on niin yksinkertaista, että usko vaan otetaan vastaan tai siitä kieltäydytään :D Miksi he ei voi tajuta, että kaikki eivät vaan sitä uskoa saa vaikka kuinka rukoilisivat ja lukisivat Raamattua vuodesta toiseen, aina on sen ihmisen oma vika heidän mielestä...
Ja sitten kun ei ymmärretä että kaikille ei riitä se että itse pelastuu. Itselleni se taivaskin olisi helvetti kun miettisin niitä jotka on siellä helvetissä. Varmaan suurin osa kaikista rakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun ei ymmärretä että kaikille ei riitä se että itse pelastuu. Itselleni se taivaskin olisi helvetti kun miettisin niitä jotka on siellä helvetissä. Varmaan suurin osa kaikista rakkaista.
Melkein päin vastoin. Monet uskovaiset tuntuu oikein hekumoivan ajatuksella miten muut menee helvettiin.
On vain nyt. Onko se taivas vai helvetti, on valintakysymys.
Itse en osaa enää ajatella mitään helvettiä tai taivasta. Läheisen kuoleman jälkeen en vaan pysty ajattelemaan että hän olisi lopullisesti poissa. Rakkaus on liian suuri, jotta voisin ajatella ihmisen kadonneen iäksi tai että hän olisi joutunut johonkin helvettiin enkä näkisi häntä enää koska jouduin taivaaseen. Olen varma että näen hänet kuoleman jälkeen ja saan olla hänen kanssaan ikuisesti onnellinen oli hän tai minä tehnyt mitä vain.
Voisikin sanoa että läheisen kuolema herätti minussa uskon, koska en vain pysty muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa enää ajatella mitään helvettiä tai taivasta. Läheisen kuoleman jälkeen en vaan pysty ajattelemaan että hän olisi lopullisesti poissa. Rakkaus on liian suuri, jotta voisin ajatella ihmisen kadonneen iäksi tai että hän olisi joutunut johonkin helvettiin enkä näkisi häntä enää koska jouduin taivaaseen. Olen varma että näen hänet kuoleman jälkeen ja saan olla hänen kanssaan ikuisesti onnellinen oli hän tai minä tehnyt mitä vain.
Voisikin sanoa että läheisen kuolema herätti minussa uskon, koska en vain pysty muuhun.
Ja toisaalta se ajatus että näen hänet vielä kuoleman jälkeen pitää minut edes jollain tavalla järjissäni.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia tuntemuksia isän kuoleman jälkeen. En usko mihinkään taivaaseen tai helvettiin. Tapaamme henkinä jossain, eikä henkeä voi kiduttaa eikä henki myöskään voi nauttia mistään niin kuin me täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiassa on monia ongelmia. Kaikki eivät ole edes koskaan kuulleet Jeesuksesta. No, tähän löytyy toki Raamatusta kohta, että näille tapauksille voitaisiin kuoleman jälkeen saarnata evankeliumi, jolloin valinnan mahdollisuus olisi sitten.
Mutta jos mietitään ihan meitä kristillisessä maassa kasvaneita, jotka olemme varmaan kaikki kuulleet Jeesuksesta. Miten voi valita uskooko asiaan josta ei ole mitään todisteita vai ei? Moni ei pysty uskomaan minkäänlaisen jumaluuden olemassaoloon, koska ei todisteita. Silloin tämä koko kuvio taivaineen, helvetteineen, perisynteisneen, kadotuksineen ja pelastuksineen on vain suuri myytti ja satu. Ja jos pystyykin uskomaan jumaluuteen sinänsä, niin onhan monia uskontoja, joilla on kertoa omat teoriansa asioista. Mistä voi tietää, että juuri kristinusko on se oikea? Ihmisjärjellään ja tunteellaan joutuu menemään, eikä se päättely aina johda lopputulemaan että kristinusko on oikeassa joten tosiaan tarvitsen Jeesuksen henkilökohtaiseksi pelastajakseni. Voi olla että vaikka buddhalaisuus tuntuu jostain henkilöstä oikeammalta. Ja sitten hänet tuomitaan ikuiseen kidutukseen, koska ei pystynyt valitsemaan monien maailmankatsomusten ja uskontojen tarjonnasta oikeaa?
Kyllä minuakin pohdituttaa se, miten minä vajavainen ihminen voin olla armollisempi kuin Jumala jonka pitäisi olla itse rakkaus. Itse en tuomitsisi ketään helvettiin. Mielestäni on myös ihan ok olla homo. En tajua Jumalaa, joka antaisi ihmiselle ensin vapaan tahdon, mutta sitten toimisi kuin sadistinen diktaattori jos ihminen ei tanssikaan täysin hänen ohjeidensa mukaan. Se vähän niin kuin vesittää vapaan tahdon idean.
Kaikki eivät ole edes koskaan kuulleet Jeesuksesta. No, tähän löytyy toki Raamatusta kohta, että näille tapauksille voitaisiin kuoleman jälkeen saarnata evankeliumi, jolloin valinnan mahdollisuus olisi sitte n
Tämäkin on epäreilua jos näin on. Monet nykyään ei usko edes että mitään kuolemanjälkeistä on olemassa, vaan uskovat että kun tämä kroppa kuolee, niin siinä se olemassaolo oli. Jos olisi niin että niille jotka kuolee tietämättöminä Jeesuksesta kerrottaisiin tästä vasta kuoleman jälkeen, niin olisihan heidän paljon helpompi uskoa, kun olisivat jo huomanneet sen, että vaikka tuo keho kuolikin, niin näköjään olen täällä jossain vielä tietoisena olemassa. Eli on jokin kuolemanjälkeinen jossa tapahtuu jotain.
"Katso, minä olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka". "Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme." Toki on oikeus olla eri mieltä.
Ihmisiä on pelätty, mutta uskalsin sanoa, kuinka Jumala saattoi antaa perheen hajota. Se oli uskisten mielestä paholaisen toimintaa. Ajan mittaan tajuaa, Jumalan tahto oli hyvä.
Miltä pelastuu, jos on mielikuvitusolennon kanssa samaa mieltä?