Voiko pelastua jos on Jumalan kanssa eri mieltä?
Mietityttää, jos haluaa tulla uskoon, onko pakko olla Jumalan kanssa samaa mieltä kaikesta, mitä Raamatussa sanotaan, että voi pelastua? Itse en esimerkiksi voi hyväksyä Raamatun helvettioppia mutta haluaisin silti tulla uskoon. Koska en halua joutua sinne pahaan paikkaan. Uskon helvetin olemassaoloon mutta mielestäni siinä on iso moraalinen ongelma. Voinko siis pelastua ollenkaan? Olisin kiitollinen jos saisin uskovien mielipiteitä asiasta!
Kommentit (138)
Mun mielestä sun ei tarvitse mistään huolehtia, kunhan vain kohtelet toisia ihmisiä (ja eläimiä ja luontoa) hyvin.
Mietin, eikö teidän uskovien elämä ole hirveän raskasta, kun jouduttel murehtimaan läheistenne ja mahdollisesti myös muiden ihmisten helvettiin joutumisesta ja rukoilemaan heidän pelastustaan? Vaivaako asia teitä ollenkaan vai onko toive/usko omasta pelastuksesta niin vahva, että sen tuottama ilo kumoaa mahdollisesti helvetti-ahdistuksen, mikäli teillä sellaista on? Onhan tosin niitäkin uskovia, joita ei voisi vähempää kiinostaa, joutuuko joku helvettiin vai ei, kunhan ei vain itse joudu...
Samaa olen miettinyt, jotenkin tuntuisi ahdistavalta uskoa helvettiin, vaikka itse olisi varma omasta pelastuksestaan kun miettii, että Raamatun mukaan vain pieni osa ihmisistä pelastuu ja suurin osa kaikista koskaan eläneistä joutuu kärsimään tulessa iankaikkisesti...
En valitettavasti osaa vastata ap:n kysymykseen, oikeastaan ainoa mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, on lukea Raamattua, rukoilla ja pyytää Herralta armoa ja anoa ymmärrystä asioihin
Kristinusko on ihmisten keksintö ja sen mukaan kaikki ennen uskon keksimistä syntyneet joutuvat vääeäuskoisina kadotukseen, vaikka olisivat eläneet pyhimyksen lailla. Kaikki vain, koska kukaan ei heidän elinaikanaan puhunut mistään Jumalasta. Kasteetta kuolleet varmasti synnittömät vauvat eivät pääse taivaaseen, koska ovat kastamattomia jne. Sanoisin, että inhimillinen järjen ääni se vaan kolkuttelee takaraivossasi.
Huono paska trolli 0/5.
Pelastut jos julistat evoluutiosta selviytyneitä jumalan valituksi etkä israelilaisia. Voit elää valheessa mutta se laiduntuu realismiä ajavien ruohonjuuritasojen unholaan jos olet tahdosta huolimatta ilman vastustuksia tehnyt valheelle töitä.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, mutta sitten rangaistukseksi tuon vapaan tahdon käyttämisestä rankaisee ikuisella kärsimyksellä??
Tai että lepyttelee itse itseään ihmisvihaansa vastaan "uhraamalla" oman poikansa, joka siis on hän itse. Itse laatii säännöt, antaa ihmiselle vapaan tahdon, rankaisee ikuisella kadotuksella tahdon käyttämisestä, ja lepyttelee sitten itseään.
Olis sitten tehnyt ihmisistä kuuliaisia robotteja, kun sitä kerran haluaa.
Ja joo, tiedän vastauksen. Jumalan armo voi tämänkin järjettömyyden minulle kirkastaa.
Minä olin ennen uskossa, mutta uskoni mureni juuri ap:n kuvailemasta syystä. En voinut enää olla hyvällä omallatunnolla samaa mieltä Jumalan kanssa. Ongelma tuli mm. helvetistä ja seksuaalivähemmistöistä.
Nykyään ajattelen, että jos Jumala on olemassa ja jos hän on niin pikkusieluinen kuin aiemmin uskoin, niin ei voi mitään. Mennään sitten helvettiin muiden syntisten kanssa. Enpä usko, että taivaskaan kovin houkutteleva vaihtoehto olisi: siellä joutuisi ikuisesti palvomaan Jumalaa, joka on niin epäreilu.
Ihan kuin te tietäisitte mitä jumala ajattelee! Te ette ole nähneet mitään! Se on pyhä isä meidän! Te olette sokeita!
Jumala tekee viellä töitä tälläisille ja myöntää virheensä mutta te hyväksytte että lucyfer illuminatistit tuhoavat jumalan sielun, miten kehtaatte!?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin te tietäisitte mitä jumala ajattelee! Te ette ole nähneet mitään! Se on pyhä isä meidän! Te olette sokeita!
Jumala tekee viellä töitä tälläisille ja myöntää virheensä mutta te hyväksytte että lucyfer illuminatistit tuhoavat jumalan sielun, miten kehtaatte!?
Ihan kuin sinä tietäisit mitä jumala ajattelee! Miten kehtaat!?
Kannattaako varmuuden vuoksi uskoa jumalaan välttääkseen kiirastulen? Eikö jumala sitten näe tämän vilpillisyyden läpi jossa yrität pelastaa itsesi vai riittääkö hänelle tuo? Helpoimman tien valitset kun jätät nuo huuhaajutut ja keskityt elämisestä nauttimiseen nyt.
Valitse sellainen jumala, jonka kanssa voit olla samaa mieltä. Kyllä niitä riittää. Jos kuitenkaan mieleistä ei löydy, keksi uusi. Niin ne muutkin on keksitty.
Voi kuule. Jumalan kanssa voi vängätä tappiin asti. En minäkään ole hänen kanssaan aina yhtä mieltä asioista. Tyhmä oli kun salli minun tänne maailmaan syntyvän. "Kato nyt mitäs loit!"
No, uskossa olen ja pysyn. Kyllä Jumala pienen ihmisen kinastelun ja kiukuttelun kestää. Olisin mielelläni monessa keskustelupaneelissa kuuntelemassa, joissa Jeesus olisi mukana keskustelemassa kaikesta nykyajan meiningistä. Olisi mielenkiintoista kuulla Jeesuksen näkemykset ihan juurta jaksain perustelujen kanssa, sillä niin moni asia on alkanut vuosien varrella kummastuttaa.
N44
Vierailija kirjoitti:
Valitse sellainen jumala, jonka kanssa voit olla samaa mieltä. Kyllä niitä riittää. Jos kuitenkaan mieleistä ei löydy, keksi uusi. Niin ne muutkin on keksitty.
Juuri näin. Jumalia on niin paljon, että omat mielipiteeni menevät yksiin aina jonkun jumalan kanssa. Oikein hyvä, sillä kuten sanotaan, ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin.
Jumala on satuolento. Anna palaa vaan mielipiteiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on sadistinen ja julma. Mieti nyt vähän tätä maailmaa. Jos Jumala olis, se hyväksyis kaiken tämän - viattomien luontokappaleiden ja vauvojen ja aikuisempienkin rääkkäämisen taudeilla ja nälällä ja janolla. Jumala olis kaikkivoipa, jos se olis, koska Jumala olis luonu Saa ta nankin, jonka piikkiin uskovaiset panee kaiken pahan. Silti Jumala on sen kaiken takana. Ja sinä haluat uskoa siihen? Ei ihme, että ahdistaa.
Ei ollut tauteja, nälkää ja janoa paratiisissa. Mutta sekään ei riittänyt ihmiselle, piti silti rettelöidä Jumalan tahtoa vastaan.
Nyt ihminen on itse vastuussa siitä kuinka paljon on tauteja, nälkää ja janoa.
Jossain tässä maailmassa on tieto miten kaikki taudit parannetaan, siitä tiedosta ei vain ole löydetty kuin osa. Ei muuta kuin etsimään lisää tietoa.
1. Kaikkitietävä ja kaikkivoipa tiesi jo ennen ihmisen luomista mitä tulee tapahtumaan. Herra olisi voinut tehdä asiat toisella tavalla, mutta valitsi tämän version, jossa ihminen "Rettelöi".
2. Herra ei antanut ihmiselle tietoa hyvästä ja pahasta, joten miten ihminen olisi voinut tietää, että Herran käskyn rikkominen on väärin?
Minkälainen synti luokitellaan menoksi ikuiseen helvettiin? Kertokaa oma mielipiteenne. Missä menee se raja, ettei joudu sinne?
Pelastumisen ja uskoontulon ehtona ei ole tieto ja yksimielisyys Luojansa kanssa, vaan se että hylkää syntinsä Jeesuksen niskaan. Sanoisin näin. Uskoon tultuaan ihminen avaa ulko-oven Jumalalle ja päästä Jumalan ensin siihen "pieneen tuulikaappiin."
Mitä sen jälkeen? No sitten vuosien saatossa uskova rohkenee päästää Jumalan myös muihin huoneisiin ja lopulta sinne kellareihin, joiden kaapeissa on ties mitä luurankoja ja ullakolle jossa on ties mitä mörköjä. Nuo luurangot ja möröt kuvaavat ihan mitä tahansa mitä meidän elämässä onkaan painolastia tuomasa. Jotkut saadaan siivottua pois. Ja uusiakin tilalle tulee.
Ja kas kummaa mutta uusiakin luurankoja saattaa tulla vaikka kuinka on uskossa. Uskova ihminen kulkee tämän elämän käsi Jumalan kädessä kun se joka ei usko, ei ole tuota yhteyttä.
Ymmärrän hyvin pettymyksen Jumalaan, joka on ehdoton. Me ihmiset kaipaamme perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen synti luokitellaan menoksi ikuiseen helvettiin? Kertokaa oma mielipiteenne. Missä menee se raja, ettei joudu sinne?
Kaikki synti on menolippu Helkuttiin. Ihan siitä naapurin lehmän himoitsemisesta alkaen.
Miten me voimme absoluuttisesti tietää, että Jumala on hyvä? Tarkoittaako Jumalan kaikkivoipuus hyvyyttä? Onko se absoluuttinen totuus, jos Jumala on omasta mielestään hyvä?