Tyttären koulunkäynti kärsii toisen oppilaan takia ja opettajat eivät tee mitään
Tyttäreni on 11 vuotias ja käy viidennettä luokkaa pienehkössä alakoulussa jossa on noin 350 oppilasta. Tyttäreni on kiltti, ujo, hyvin rauhallinen ja hiljainen. On ihan keskiverto oppilas. Luokallaan on muutama villimpi tapaus, jotka häiritsevät luokkatyöskentelyä. Nyt kuitenkin näitä villimpiä oppilaita on hajautettu ympäri luokkaa, etteivät saa villiinnettyä toisiaan. Tyttäreni on kuitenkin laitettu yhden tällaisen oppilaan väliin ja hän ei pysty keskittymään koulussa. Villimpi oppilas puhuu vähän väliä, venkoilee, leikkii ja heittelee koulutarvikkeita yms. Tyttäreni tarvitsisi opiskeluun rauhan ja oman tilan, mitä hänellä ei enää ole.
Kouluun olemme olleet yhteydessä, mutta asiaa ei voi järjestellä mitenkään muuten, koska muuten luokkatyöskentely kärsii. Eli siis on ok, että tyttäreni ei voi keskittyä, jotta muut voivat. Tytär on koulun jälkeen väsynyt ja käy ylikierroksilla koska joutuu olemaan koko päivän villin oppilaan vieressä. Ja toki tästä kärsivät ne pari muutakin hiljaista ja rauhallista oppilasta luokalla, ei vain minun tyttäreni. Koululla ei vain ole resursseja järjestää muutakaan ratkaisua kuulemma.
Ja kyllä, ymmärrän etteivät nämä villit oppilaat voi mitään käytökselleen, en syytäkkään heitä vaan opettajia. Ei vain voi olla ok, että minun lapseni joutuu kärsimään ja hänen numeronsa huonontuvat jonkun toisen oppilaan takia. En tiedä mitä tehdä. Asumme pienellä paikkakunnalla, jolla ei ole muuta alakoulua. enkä haluaisi viedä tälläisen asian takia tyttäreltä tuttua ympäristöä ja kavereita. Eikä se voi olla ratkaisu tälläiseen tilanteeseen.
Kommentit (78)
Kyllä 11-vuotiaan pitäisi jo osata antaa työrauha muille. Mutta miksi oppisikaan, kun ei edes opeteta. Lakaistaan vain ongelma maton alle.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikkien pakko istua vierekkäin. Voisi olla yksi jono keskellä, jossa istuvat yksin ja siihen kaikki viipottajat. Ja opettaja kävelee usein niiden vierestä.
Näitä vilkkaampia lapsia on luokalla kolme ja he villiinnyttävät toisiaan, jos istuvat lähekkäin. Ihan sama siis jos istuvat opettajan pöydän edessä tai rivissä tai jonossa, ei auta. Sitten kukaan luokasta ei saa työrauhaa, joten on vaan kohtuullista laittaa minun rauhallisen tyttöni viereen yksi näistä, että muu luokka saa rauhoittua. Näin minulle kerrottu.
Ap
Mitä tämä häiriköinti pitää sisällään? Heitteleekö kumin paloja ja puhkeaa spontaanisti laulamaan Junnu Vainion tuotantoa? Nythän meillä on vain sen herkän versio asiasta, mutta mistä me tiedämme, etteikö tämä ole draamakuningatar, joka kokee joutuneensa häiriköinnin kohteeksi, jos joku yskäisee luokassa?
Et kuule ap edes voi kuvitella kuinka monessa palaverissa olen opettajana istunut samankaltaisten tilanteiden vuoksi ja mitä kaikkea olen koululla yrittänyt asian eteen tehdä. Lukemattomia työtunteja on mennyt mutta kiva kuulla että me opettajat emme mielestäsi tee mitään! Minulla on vaitiolovelvollisuus toisen lapsen asioista joten en voi sinulle kertoa mitä kaikkea sen toisen lapsen tilanteen rauhoittamiseksi on tehty ja minne kaikkialle moniammatillisiin ryhmiin olen ollut yhteydessä ja kuinka monessa palaverissa olen viikoittain istunut iltamyöhään. Mutta joo, mitään en ole tehnyt.
Kuinka monesti minulle on palaverissa sosiaalitoimen puolelta sanottu että minun on ajateltava sen lapsen parasta ja joka kerta kysyn milloin minulla on lupa ajatella niiden 25 muun oppilaan parasta, en saa vastaukseksi kuin hyminää ja olankohauttelua. Luokasta en lain mukaan saa poistaa, avustajaa en kunnan päättäjien mukaan tarvitse koska eivät tee muuta kuin istuvat tunnilla oppilaan vieressä. Sosiaalitoimi ei käytännössä tee mitään pikkupaikkakunnalla koska eihän naapurinlasta kehtaa ottaa huostaankaan. Istumajärjestystä vaihdetaan säännöllisesti mutta jatkuva vaihtelu aiheuttaa vaan enemmän levottomuutta enkä voi suoda yhdelle oppilaalle mahdollisuutta olla aina kaukana näistä häiritsijöistä vaan tasapuolisesti on laitettava istumapaikat. Nyt on sinun lapsen vuoro olla siellä vieressä, seuraavassa järkässä siellä on joku muu ja sitten sen lapsen vanhempi tulee linjoja pitkin ja syyttää ettei asialle tehdä mitään. Teet niin tai näin niin aina se on väärin.
Vanhemmalla on oikeus mennä seuraamaan tuntia/opetusta. Näet paikan päällä puuttuuko opettaja mitenkään häiriköintiin. Jos ei puutu, puutu itse. Voit käydä niin monena päivänä kuin haluat/pystyt tai jos et itse pääse, joku vaikka isovanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä häiriköinti pitää sisällään? Heitteleekö kumin paloja ja puhkeaa spontaanisti laulamaan Junnu Vainion tuotantoa? Nythän meillä on vain sen herkän versio asiasta, mutta mistä me tiedämme, etteikö tämä ole draamakuningatar, joka kokee joutuneensa häiriköinnin kohteeksi, jos joku yskäisee luokassa?
Puhuu tyttärelleni vähän väliä asioista jotka eivät liity opiskeluun, naputtelee pöytää, rummuttelee, leikkii kynillä tai muilla koulutarvikkeilla. Huutelee, keikkuu tuolilla ja/tai pulpetilla, heiluu, pyörii yms. Toisinaan nämä kynät lentelevät tyttäreni pulpetille, ärsyttää tytärtäni mm tökkimällä tai heittelemällä paperinpaloja pulpetille, kyselee.
Ei, tyttäreni ei ole draamakuningatar.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et kuule ap edes voi kuvitella kuinka monessa palaverissa olen opettajana istunut samankaltaisten tilanteiden vuoksi ja mitä kaikkea olen koululla yrittänyt asian eteen tehdä. Lukemattomia työtunteja on mennyt mutta kiva kuulla että me opettajat emme mielestäsi tee mitään! Minulla on vaitiolovelvollisuus toisen lapsen asioista joten en voi sinulle kertoa mitä kaikkea sen toisen lapsen tilanteen rauhoittamiseksi on tehty ja minne kaikkialle moniammatillisiin ryhmiin olen ollut yhteydessä ja kuinka monessa palaverissa olen viikoittain istunut iltamyöhään. Mutta joo, mitään en ole tehnyt.
Kuinka monesti minulle on palaverissa sosiaalitoimen puolelta sanottu että minun on ajateltava sen lapsen parasta ja joka kerta kysyn milloin minulla on lupa ajatella niiden 25 muun oppilaan parasta, en saa vastaukseksi kuin hyminää ja olankohauttelua. Luokasta en lain mukaan saa poistaa, avustajaa en kunnan päättäjien mukaan tarvitse koska eivät tee muuta kuin istuvat tunnilla oppilaan vieressä. Sosiaalitoimi ei käytännössä tee mitään pikkupaikkakunnalla koska eihän naapurinlasta kehtaa ottaa huostaankaan. Istumajärjestystä vaihdetaan säännöllisesti mutta jatkuva vaihtelu aiheuttaa vaan enemmän levottomuutta enkä voi suoda yhdelle oppilaalle mahdollisuutta olla aina kaukana näistä häiritsijöistä vaan tasapuolisesti on laitettava istumapaikat. Nyt on sinun lapsen vuoro olla siellä vieressä, seuraavassa järkässä siellä on joku muu ja sitten sen lapsen vanhempi tulee linjoja pitkin ja syyttää ettei asialle tehdä mitään. Teet niin tai näin niin aina se on väärin.
Niin, tätä se on kun häirikköjä ei enää saa kerätä tarkkailuluokalle pois kunnon ihmisiä häiritsemästä.
Itse olin rauhallisella luokalla jonne -yllätys- sijoitettiin juuri näitä sosiaalitapauksia "rauhoittumaan" ja pilaamaan ilmapiiriä ja häiriköimään.
Aikansa perseiltyään ne katosivat ja tarkkikselta löytyivät.
Muutaman tiedän ja mitään ei heistä tullut -face on täynnä ryyppäysjuttuja ja kaljatölkin kuvia.
Tarkkikset pitäisi saada takaisin.
T: Ope itsekin
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen maininnut, ymmärrän että te yritätte parhaanne. En yleistä tässä nyt kaikkia opettajia, vaan lähinnä olen ihmetellyt muutaman opettajan ja rehtorin toimintaa, joiden mielestä tilanteelle ei voi mitään. En ole ehkä tehnyt tarpeeksi selväksi asioita. Lapseni on siis koko syksyn istunut tämän villimmän lapsen vieressä ja selvästikään muutamaa opettajaa ja rehtoria ei asia kiinnosta. Ovat jopa ehdottaneet että minun lapseni menisi hetkeksi sinne pikkuluokalle, jos on hankalaa keskittyä. Minun lapseni ei se ongelma kuitenkaan ole ja pikkuhiljaa tuntuu, että tämä yksi opettaja tarkoituksella suosii tämä villimpää oppilasta, koska on lapsen äidin ystävä. Saattaa olla salaliittoteoria, mutta tältä tuntuu.
Ymmärrän että sinä ja monet muutkin varmasti yrittävät tehdä asialle jotain. Ymmärrän että opettajan työ ei ole helppoa ja yrittää kaikkia miellyttää. Mutta minun äitinä on myös pakko yrittää tehdä asialle jotain, koska se ei ole reilu. Ei ole reilua että tyttäreni kärsii jo toista kuukautta tässä tilanteessa ja hänen numeronsa laskevat ja kotona on levotonta ja kiukuttelua illat. Ymmärtäisin jos näkisin että asialle tehdään jotain oikeasti, eikä vain hymistä. Että sitten vaikka vaihdettaisiin sitä järjestystä muiden lasten kesken, että antaa näiden villimpien istua omilla paikoillaan ja muut vaihtavat. Mutta mitään ei olla tehty. Lapseni ei osaa hakea itselleen oikeutta, niin se on minun tehtäväni.
En puhu tässä opettajista yleisesti, vaan muutamasta tyttäreni opettajasta.
Ap
Miten koulun levottomuus ilmenee kotona?
Vierailija kirjoitti:
Miten koulun levottomuus ilmenee kotona?
Kiukutteluna, itkeskelynä, levottomuutena. Ei jaksa keskittyä läksyihin, leikkeihin, kotihommiin. Pienestäkin asiasta saattaa mennä hermot ja sitten itketään ja huudetaan. Tiuskii. Ei meinaa iltaisin rauhoittua nukkumaan ja käytös menee yliväsymyksen puolelle. Saattaa kiukutella pienestäkin asiasta pitkään. Ero on kuin yöllä ja päivälle verrattuna esim kevääseen. Normaalisti ollut rauhallinen ja kiltti. Ei juuri kiukutellut sen ihmellisempiä tai ollut juurikaan levoton. Aina on ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt saattaa herätä keskellä yötäkin ja joskus nukkumaan meno saattaa venyä 12 ennekuin saamme hänet rauhoittumaan ja uneen. Viikonloput menevät palautumiseen ja lauantaina tytär alkaa olemaan taas oma itsensä.
Ap
Opettajalle muutama vinkki. Miksi ne häiriköt eivät istu eri puolilla luokkaa YKSIN? Muut tietysti voivat istua pareittain, kun sen osaavat, mutta nämä häiriköt voisivat istua selvästi erillään, yksi aivan luokan takana, yksi aivan luokan edessä opettajan vieressä ja yksi tarvittaessa vaikka käytävässä (ovi luokkaan auki) tai sermin takana, vaikka tästä häirikön vanhemmat kyllä riemastuvatkin.
Minusta ongelma on yksinkertainen: häirikkö häiritsee muiden opiskelua ja siksi istuu virikkeettömässä ympäristössä. Jos häirikön vanhempi valittaa, pyydetään hänet koululle katsomaan lapsensa sähellystä. Jos vanhempi ei suostu, voidaan tarvittaessa vedota koko luokan vanhempiin, että ehtisikö joku tulla paikalle rauhoittamaan tilannetta. Takaan, että vanhemmat suostuvat ennemmin sermiin kuin siihen, että koko naapurusto näkee, miten oma kullanmuru häseltää ja säheltää.
Istumajärjestystä on hyvä vaihtaa, koska tavoitteenahan on tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, mutta kenenkään ei tarvitse sietää jatkuvaa kiusaamista. On ero sillä, että joku on vilkas ja sillä, että tökkii, tönii ja heittelee tavaroita toisen päälle. Jälkimmäinen on kiusantekoa ja siitä voi syyttää myös tätä lasta. Jos ei pysty normaaliin opiskeluun parin vieessä, niin sitten joutuu ihan syystä erilaiseen asemaan kuin muut.
Mikä sitten on normaalia opiskelua? Ei sen tarvitse olla huopatossuhiljaisuutta mutta kuitenkin sellaista, että siellä pystyy työskentelemään eikä kukaan joudu järjestelmällisen kiusaamisen uhriksi.
Olin itse se hiljainen ja arka, joka laitettiin ekalla luokalla kauimmaiseen mahdolliseen pulpettiin häirikön kanssa ja jota tökittiin, revittiin hiuksista, heiteltiin kynillä ja kumilla ja joka joutui keräämään tavaransa noin 20 kertaa lattialta. Mitään en opettajan opetuksesta kuullut mutta olipahan muulla luokalla rauhansa tai ainakin opettajalla, joka ei sinne perimmäiseen nurkkaan tullut koskaan edes vilkaisemaan.
En siis kannata sitä, että vain yhdenlaiset oppijat huomioidaan ja olen edelleen sitä mieltä, että on hyvä olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa mutta kiusaamista ei tarvitse sietää. Miksi ap et puhu kiusaamisesta lapsesi kohdalla? On selvää, että tämä häirikkö kiusaa lastasi.
Joku raamikas kaveri voisi nurkan takana nostaa vilpertin seinälle ja sanoa selkokielellä, että jos meno jatkuu, hänet ripustetaan nosturin nokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet.
Itse opena vaihdan istumajärjestystä tasaisin väliajoin, monesta perustellusta syystä. Välillä istuvat yksin, välillä pareittain, välillä ryhmissä. Haastavimmat oppilaat open lähellä. Luotettavia oppilaita päästän tekemään esim. käytävälle tehtäviä, kun tiedän että pystyvät siihen. Voisiko sinun tyttäresi mennä välillä jonkun rauhallisen kaverinsa kanssa luokan ulkopuolelle tekemään hommia?
Ymmärrän että istumajärjestyksen tekeminen on välillä haastavaa, mutta on ihan perusteltua vaihtaa paikkoja tasaisin väliajoin, ja että niiden haastavimpien lähellä ei aina ole samat rauhalliset tyypit.
Ysärillä tosiaan vielä ne häiriköt laitettiin etupenkkiin istumaan ja opettaja oikeasti vielä komensi heitä olemaan hiljaa ja häiriköimättä. Tietenkin silloin oli myös vielä niille oikein pahoille tapauksille tarkkailuluokkia. Mutta hei, eipä tarvi enää kauaa paistatella koulutuksen huippumaana. Aikuiset valittaa äänekkäistä työpaikoista ja avotoimistoista, mutta sitten muutenkin vielä pienet ihmiset joiden aivot ja keskittymiskyky on vasta kehittymässä, heidät laitetaan opiskelemaan hirveän melun keskellä ja odotetaan että siellä oppisi jotain tulevaisuutta varten. Annetaan vaan häiriköiden häiriköidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Yksi muu keino olisi joko palkata kouluavustaja istumaan tuonne luokkaan tuollasten häiriköivien viereen tai häirikön ja hiljaisen väliin. En tiedä onko nykyään niin tarkkaa että pitääkö kaikilla kouluavustajilla olla varsinainen koulutus. Itse olin aikoinani muutaman kuukauden työkkäsin kautta kun olin sosiaalialalle aikomassa. Kyllä joku alalle aikova voisi ottaa "ilmaispestin" vastaan ja hänestä voisi hyötyäkin olla. On selvää ettei se opettaja aina ainoana aikuisena voi revetä joka paikkaan luokassa. Muutama aikuinen sinne lisää.
Itse saattaisin uhrata vaikka yhden lomapäiväni ja mennä sinne luokkaan istumaan ja seuraamaan työskentelyä ja näkisin miten homma pyörii. Siitä ei ehkä opettaja riemastuisi, mutta pointtina ei ole mennä arvostelemaan opettajaa vaan tukemaan omaa lasta.
Joo, tuohan onkin joka lapsen toiveunelma: oma vanhempi luokassa kyttäämässä! Haluatko sille lapselle totaalisen sosiaalisen kuoleman vai mitä oikein tavoittelisit tuolla?
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä tosiaan vielä ne häiriköt laitettiin etupenkkiin istumaan ja opettaja oikeasti vielä komensi heitä olemaan hiljaa ja häiriköimättä. Tietenkin silloin oli myös vielä niille oikein pahoille tapauksille tarkkailuluokkia. Mutta hei, eipä tarvi enää kauaa paistatella koulutuksen huippumaana. Aikuiset valittaa äänekkäistä työpaikoista ja avotoimistoista, mutta sitten muutenkin vielä pienet ihmiset joiden aivot ja keskittymiskyky on vasta kehittymässä, heidät laitetaan opiskelemaan hirveän melun keskellä ja odotetaan että siellä oppisi jotain tulevaisuutta varten. Annetaan vaan häiriköiden häiriköidä.
Eikös ne häirikötkin ole "pieniä ihmisiä, joiden aivot ja keskittymiskyky on vasta kehittymässä"? Kai nekin ansaitsee mahdollisuuksia eikä pelkkää leimaamista ja sättimistä?
Muistelen omia kouluaikojani ja pahimpia häiriköitä.
Siksi käytän edelleen termiä "ro s k aväki" ja pidän heitä huonompina kuin muita. Kyse on ihan ansaitusta arvonimestä.