Tyttären koulunkäynti kärsii toisen oppilaan takia ja opettajat eivät tee mitään
Tyttäreni on 11 vuotias ja käy viidennettä luokkaa pienehkössä alakoulussa jossa on noin 350 oppilasta. Tyttäreni on kiltti, ujo, hyvin rauhallinen ja hiljainen. On ihan keskiverto oppilas. Luokallaan on muutama villimpi tapaus, jotka häiritsevät luokkatyöskentelyä. Nyt kuitenkin näitä villimpiä oppilaita on hajautettu ympäri luokkaa, etteivät saa villiinnettyä toisiaan. Tyttäreni on kuitenkin laitettu yhden tällaisen oppilaan väliin ja hän ei pysty keskittymään koulussa. Villimpi oppilas puhuu vähän väliä, venkoilee, leikkii ja heittelee koulutarvikkeita yms. Tyttäreni tarvitsisi opiskeluun rauhan ja oman tilan, mitä hänellä ei enää ole.
Kouluun olemme olleet yhteydessä, mutta asiaa ei voi järjestellä mitenkään muuten, koska muuten luokkatyöskentely kärsii. Eli siis on ok, että tyttäreni ei voi keskittyä, jotta muut voivat. Tytär on koulun jälkeen väsynyt ja käy ylikierroksilla koska joutuu olemaan koko päivän villin oppilaan vieressä. Ja toki tästä kärsivät ne pari muutakin hiljaista ja rauhallista oppilasta luokalla, ei vain minun tyttäreni. Koululla ei vain ole resursseja järjestää muutakaan ratkaisua kuulemma.
Ja kyllä, ymmärrän etteivät nämä villit oppilaat voi mitään käytökselleen, en syytäkkään heitä vaan opettajia. Ei vain voi olla ok, että minun lapseni joutuu kärsimään ja hänen numeronsa huonontuvat jonkun toisen oppilaan takia. En tiedä mitä tehdä. Asumme pienellä paikkakunnalla, jolla ei ole muuta alakoulua. enkä haluaisi viedä tälläisen asian takia tyttäreltä tuttua ympäristöä ja kavereita. Eikä se voi olla ratkaisu tälläiseen tilanteeseen.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Tarkkikset pitäisi saada takaisin.
T: Ope itsekin
Milloin ja mistä syystä tämä muutos tuli? Kenellä on vastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette kirjallisen valituksen rehtorille, cc kunnan koulutoimesta vastaava virkamies. Vetoatte perusopetuslakiin. TArvittaessa käytätte lapsen ensin lääkärissä / kuraattorilla tms. jotta lapsen stressistä, väsymyksestä ym. on kirjallista näyttöä. Jos kirjallinen valitus kuntaan ei riitä, teette valituksen aluehallintovirastoon. Vaikka valitusrumba ei itsessää toisi ratkaisua eli teille myönteistä päätöstä, niin useimmissa tapauksissa koulu väsyy taistelemaan ja siirtää häirikön seuraavan viattoman uhrin viereen.
Oman moraalini mukaa on myös väärin, että sitten joku muu lapsi joutuu kärsimään, jos saan oman lapseni pois tästä tilanteesta. Mutta äitinä minun on pakko ajatella ensisijaisesti omaa lastani. Rehtorille olen tehnyt kaksi kirjallista valitusta, mutta mitään ei tapahdu. Voivotellaan vaan. Mutta ei taida auttaa kun ottaa järeemmät aseet käyttöön.
Ap
Eiköhän se jossain kohtaa siirry jonkun muun viereen. Mä oon luokanopettaja ja vaihdan istumajärjestyksen kuukausittain, koska mun luokalla on 2 häirikköä. Mulla on mielessäni tarkka lista siitä kenen niitä ei voi istuttaa ja kierrätän kuukauden välein, sitä kenen vieressä ne istuu, että kukaan ei joudu kärsimään kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette kirjallisen valituksen rehtorille, cc kunnan koulutoimesta vastaava virkamies. Vetoatte perusopetuslakiin. TArvittaessa käytätte lapsen ensin lääkärissä / kuraattorilla tms. jotta lapsen stressistä, väsymyksestä ym. on kirjallista näyttöä. Jos kirjallinen valitus kuntaan ei riitä, teette valituksen aluehallintovirastoon. Vaikka valitusrumba ei itsessää toisi ratkaisua eli teille myönteistä päätöstä, niin useimmissa tapauksissa koulu väsyy taistelemaan ja siirtää häirikön seuraavan viattoman uhrin viereen.
Oman moraalini mukaa on myös väärin, että sitten joku muu lapsi joutuu kärsimään, jos saan oman lapseni pois tästä tilanteesta. Mutta äitinä minun on pakko ajatella ensisijaisesti omaa lastani. Rehtorille olen tehnyt kaksi kirjallista valitusta, mutta mitään ei tapahdu. Voivotellaan vaan. Mutta ei taida auttaa kun ottaa järeemmät aseet käyttöön.
Ap
Eiköhän se jossain kohtaa siirry jonkun muun viereen. Mä oon luokanopettaja ja vaihdan istumajärjestyksen kuukausittain, koska mun luokalla on 2 häirikköä. Mulla on mielessäni tarkka lista siitä kenen niitä ei voi istuttaa ja kierrätän kuukauden välein, sitä kenen vieressä ne istuu, että kukaan ei joudu kärsimään kovin pitkään.
Kenen viereen ei voi istuttaa piti sanomani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Olemme olleet useaan otteeseen yhteydessä kouluun. Olemme ehdottaneet jos nämä villimmät lapset menisivät esimerkiksi hetkeksi pikkuluokalle kokeilemaan yms, mutta ei. Nämä villimpien lapsien vanhemmat eivät näe asiassa ongelmaa ja heistä olisi väärin alkaa laittamaan lapsia pikkuluokalle ja erottaa muista kavereista. Kuitenkin tämä olisi ok, jos minun lapseni laitettaisiin. Pattitilanne.
Ap
Ärsyttää aina kun ratkaisuksi esitetään toisten lapsia koskevia ehdotuksia. Yhtä lailla voisi syyttää, että hiljaisen lapsen pitää oppia keskittymään kaikenlaisissa oloissa.
Itse voisin lapseni psykologille ja hankkisin paperin, että hän tarvitsee rauhaa ympärilleen. Ihan samalla tavalla kuin villellä lapsilla on vaatimus olla tavallisessa luokassa. Opettaja tuskin voi toimia psykologin suositusta vastaan. Koulussa on varmaan psykologi. En syytä hiljaista lasta mistään ja ymmärrän ongelman, mutta aina ratkaisuksi tarjotaan toimia jotka kohdistuvat toisiin lapsiin.
Aiemmin oppilaat siirtyivät tarkkailuluokille, jos he eivät osanneet käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Oma lapseni on myös ollut aina se, jonka viereen rauhattomia on istutettu. Tämä meidän tapaus onneksi pystyy sanomaan häiriköijälle suoraan, että ole hiljaa eikä itse häiriinny kovin helposti, mutta silti oikeasti ihmetyttää, eikö muita tapoja villikoiden rauhoittamiseen ole kuin tämä. Tällainen touhu näyttää jatkuvan jopa yläkoulun puolella, jossa tyttäreni oli taas saanut jollain tunnilla rauhattomamman vieruskaverin (koska "siinä Xxx:n vieressä on luokan paras paikka", Xxx = tyttäreni ja kommentti opettajan suusta).
Näin kouluissa toimitaan, vaikka käytäntö on sille kiltille ja rauhalliselle oppilaalle vahingollinen. Minulla on kolme kympin tyttöä, ja ovat jokainen vuorollaan joutuneet uhraamaan oman opiskelurauhansa näiden luokan häiriköiden vuoksi. Tästä syystä älykkäät ja oppimishaluiset lapset kannattaa hakea painotettuun opetukseen mahdollisimman varhain. Painotetuilla luokilla on keskimääräistä parempia oppilaita, vähemmän (jos ollenkaan) integroituja erityisoppilaita ja näin ollen parempi työilmapiiri ja -rauha.
Usein nuo vilkkaammat tapaukset ovat niitä älykkäämpi. Se kirjaviisaus ja kymppeys ei ole mikään älykkyyden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joka koululla ole erityisluokkia. Ainakin omien lasteni koulussa on. En tiedä tarkkaan mitä ne ovat, mutta opettajan voit varmaan kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis onko siellä luokassa jotkut samat vakiopaikat maailman loppun asti? Nykyäänhän on usein avoimia oppimisympäristöjä, töitä tehdään eri pöydissä, tiloissa ja ryhmissä, lattioilla, sohvilla, säkkituoleilla. Vai minkälainen ihmeen koulu teillä oikein on, jos lapsesi istua napottaa vain paikoilaan koko päivän ja siksi ei ilmeisesti opi? Kuulostaa oudolta kyllä tuo teidän koulu.
Mutta todennäköisesti lapsesi on itse hieman erityinen, ehkä aistiyliherkkä, joten hänelle rauhallinen opiskelutila esim. sermin tai verhon avulla tätä vaativiin tehtäviin voisi olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Oma lapseni on myös ollut aina se, jonka viereen rauhattomia on istutettu. Tämä meidän tapaus onneksi pystyy sanomaan häiriköijälle suoraan, että ole hiljaa eikä itse häiriinny kovin helposti, mutta silti oikeasti ihmetyttää, eikö muita tapoja villikoiden rauhoittamiseen ole kuin tämä. Tällainen touhu näyttää jatkuvan jopa yläkoulun puolella, jossa tyttäreni oli taas saanut jollain tunnilla rauhattomamman vieruskaverin (koska "siinä Xxx:n vieressä on luokan paras paikka", Xxx = tyttäreni ja kommentti opettajan suusta).
Näin kouluissa toimitaan, vaikka käytäntö on sille kiltille ja rauhalliselle oppilaalle vahingollinen. Minulla on kolme kympin tyttöä, ja ovat jokainen vuorollaan joutuneet uhraamaan oman opiskelurauhansa näiden luokan häiriköiden vuoksi. Tästä syystä älykkäät ja oppimishaluiset lapset kannattaa hakea painotettuun opetukseen mahdollisimman varhain. Painotetuilla luokilla on keskimääräistä parempia oppilaita, vähemmän (jos ollenkaan) integroituja erityisoppilaita ja näin ollen parempi työilmapiiri ja -rauha.
Usein nuo vilkkaammat tapaukset ovat niitä älykkäämpi. Se kirjaviisaus ja kymppeys ei ole mikään älykkyyden merkki.
Ja aika usein nuo häiriköt on myös syrjäytyneitä/kriminaaleja aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulun levottomuus ilmenee kotona?
Kiukutteluna, itkeskelynä, levottomuutena. Ei jaksa keskittyä läksyihin, leikkeihin, kotihommiin. Pienestäkin asiasta saattaa mennä hermot ja sitten itketään ja huudetaan. Tiuskii. Ei meinaa iltaisin rauhoittua nukkumaan ja käytös menee yliväsymyksen puolelle. Saattaa kiukutella pienestäkin asiasta pitkään. Ero on kuin yöllä ja päivälle verrattuna esim kevääseen. Normaalisti ollut rauhallinen ja kiltti. Ei juuri kiukutellut sen ihmellisempiä tai ollut juurikaan levoton. Aina on ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt saattaa herätä keskellä yötäkin ja joskus nukkumaan meno saattaa venyä 12 ennekuin saamme hänet rauhoittumaan ja uneen. Viikonloput menevät palautumiseen ja lauantaina tytär alkaa olemaan taas oma itsensä.
Ap
En missään nimessä antaisi käyttää omaa lastani häirikön terapeuttina.
Opettaja siis ulkoistaa omia vastuitaan tyttärellesi päästäkseen itse helpommalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukutteluna, itkeskelynä, levottomuutena. Ei jaksa keskittyä läksyihin, leikkeihin, kotihommiin. Pienestäkin asiasta saattaa mennä hermot ja sitten itketään ja huudetaan. Tiuskii. Ei meinaa iltaisin rauhoittua nukkumaan ja käytös menee yliväsymyksen puolelle. Saattaa kiukutella pienestäkin asiasta pitkään. Ero on kuin yöllä ja päivälle verrattuna esim kevääseen. Normaalisti ollut rauhallinen ja kiltti. Ei juuri kiukutellut sen ihmellisempiä tai ollut juurikaan levoton. Aina on ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt saattaa herätä keskellä yötäkin ja joskus nukkumaan meno saattaa venyä 12 ennekuin saamme hänet rauhoittumaan ja uneen. Viikonloput menevät palautumiseen ja lauantaina tytär alkaa olemaan taas oma itsensä.
Ap
Hakisin apua perheneuvolasta. Lapsellasi voi olla ADD-tyyppistä oireilua tai muuta neuropsykiatrista oireilua. Kuulostaa myös aika alle ikätasoiselta tuo kiukuttelu. Myös murrosikä voi olla aluillaan hyvinkin jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
...Ja kyllä, ymmärrän etteivät nämä villit oppilaat voi mitään käytökselleen, en syytäkkään heitä vaan opettajia...
Haukut väärää puuta. Osittain OKM:n valopäät ja ns. oppineet ovat sitä mieltä, että kuka vain oppii samat asiat. Tämän vuoksi ns. erikoistapaukset on laitettu muiden oppilaiden joukkoon. Sitten kyseiset tapaukset vievät älyttömästi opettajan resursseja ja se on taas pois muusta opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Et kuule ap edes voi kuvitella kuinka monessa palaverissa olen opettajana istunut samankaltaisten tilanteiden vuoksi ja mitä kaikkea olen koululla yrittänyt asian eteen tehdä. Lukemattomia työtunteja on mennyt mutta kiva kuulla että me opettajat emme mielestäsi tee mitään! Minulla on vaitiolovelvollisuus toisen lapsen asioista joten en voi sinulle kertoa mitä kaikkea sen toisen lapsen tilanteen rauhoittamiseksi on tehty ja minne kaikkialle moniammatillisiin ryhmiin olen ollut yhteydessä ja kuinka monessa palaverissa olen viikoittain istunut iltamyöhään. Mutta joo, mitään en ole tehnyt.
Kuinka monesti minulle on palaverissa sosiaalitoimen puolelta sanottu että minun on ajateltava sen lapsen parasta ja joka kerta kysyn milloin minulla on lupa ajatella niiden 25 muun oppilaan parasta, en saa vastaukseksi kuin hyminää ja olankohauttelua. Luokasta en lain mukaan saa poistaa, avustajaa en kunnan päättäjien mukaan tarvitse koska eivät tee muuta kuin istuvat tunnilla oppilaan vieressä. Sosiaalitoimi ei käytännössä tee mitään pikkupaikkakunnalla koska eihän naapurinlasta kehtaa ottaa huostaankaan. Istumajärjestystä vaihdetaan säännöllisesti mutta jatkuva vaihtelu aiheuttaa vaan enemmän levottomuutta enkä voi suoda yhdelle oppilaalle mahdollisuutta olla aina kaukana näistä häiritsijöistä vaan tasapuolisesti on laitettava istumapaikat. Nyt on sinun lapsen vuoro olla siellä vieressä, seuraavassa järkässä siellä on joku muu ja sitten sen lapsen vanhempi tulee linjoja pitkin ja syyttää ettei asialle tehdä mitään. Teet niin tai näin niin aina se on väärin.
Et kyllä ole oikeasti opettaja, jos vihjaat että ainoa apua olisi sosiaalitoimen huostaanotto.
Ongelma on todennäköisesti siellä koulussa: opettajilla ja rehtorilla ei ole kokemusta erityisen tai tehostetun tuen oppilaiden tukemisesta, mahdollisesti ei tahtotilaakaan tähän. Lisäksi rehtori pihistelee rahoista, eikä hanki niitä koulunkäynninohjaajia. Koulunkäynninohjaaja tekee paljon muutakin kuin vain istuu vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aika usein nuo häiriköt on myös syrjäytyneitä/kriminaaleja aikuisiällä.
Riippuu niin monesta. Jos koulussa tai kodissa ei lasta tueta, vaan häntä vain sätitään huonosta käytöksestä, voi edessä olla syrjäytyminen. Syrjäytynytkin voi olla todella älykäs, usein myös herkkä, mutta ympäristö on ajanut ihmisen syrjäytymään. Oma lapseni häiriköi, kun koulussa oli niin helppoa. Seuraava opettaja hyppäytti esim. matikassa pari vuosiluokkaa ylemmälle ja lapsi jaksaa taas keskittyä, kun on oman tasoisiaan tehtäviä. Ensimmäinen opettaja väitti, ettei lapsi vaan opi, kun ei tee tehtäviä. Mutta lapsi ei vaan jaksanut motivoitua harjoituksista, joita oli tehnyt jo itsekseen 3-4-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näi o.
tervesi ARska lähikapakasta, melkee huipu jää kiekoilija
:D
Vierailija kirjoitti:
Otatte enemmän itse vastuuta siitä oppimisesta. Teette läksyt ajatuksen kanssa, otatte asioista selvää, luette kokeisiin huolellisemmin, jne. Koulun jälkeen otetaan se lepohetki, kiinnitetään huomiota ruokavalioon ja liikuntaan.
Typerä neuvo kyllä koulut ovat oppimista varten ei kotona tarvitse opettaa ja lapsihan kyllä osaa mutta ei pysty keskittymään kun jonku keepon mukula mölyää. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Tälläsiä vanhempia on yhä enemmän. Voi operukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ja mistä syystä tämä muutos tuli? Kenellä on vastuu?
Säästösyistä näin tapahtui. Halvempi tehdä jättiluokkia missä kaikki sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En missään nimessä antaisi käyttää omaa lastani häirikön terapeuttina.
Opettaja siis ulkoistaa omia vastuitaan tyttärellesi päästäkseen itse helpommalla?
Vastaus edelliseen viestiin? Taisit kirjoitraa ihan vaan itsestäsi, omista tulkinnoistasi leijonaemo. Nämä leijonaemot on kyllä huvittavia, niinkauan kunnes ärhäkkyys tulee itseä vastaan. Ja se tulee. Valmentajillle, kerho-ohjaajille, päiväkodissa, koulussa, kesätöissä, rippileirillä...
Ja aina valitukset suoraan johtaville viranomaisille.
No eikö tuo istumajärjestys puhu puolestaan?