Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kaverin kanssa, joka on aina myöhässä eikä sovi tarkkoja tapaamisaikoja?

Vierailija
26.09.2019 |

Miten toimisit kaverin kanssa, joka on aina myöhässä ja jonka kanssa on tosi hankalaa sopia tapaamisia? Kyseessä on muuten ihana ihminen, mutta tämä asia on todella alkanut ärsyttää itseäni.

Tapaamisten sopimisessa on aina jotain säätämistä. Jos esim. kysyn käykö tiistai klo 18.00, niin hän ei sano "kyllä, nähdään silloin" tai "ei, mutta klo 19.00 kävisi, sopisiko se?". Sen sijaan saattaa sanoa, että "joo, siinä main, ilmoittelen sitten" tai "yritän ehtiä klo 18, ilmoittelen jos menee pidempään". Eli käytännössä joudun aina odottamaan ja joustamaan kaverin aikataulujen mukaan. Toiseksi, hän on joko tällä tavoin tai siten myöhässä, että on sanonut tulevansa paikalle vaikka klo 18, mutta tulee sitten joskus 18.15-19 välillä eli on lähes AINA myöhässä. Mulla alkaa keittämään yli tämä ja nyt mietin, mitä voin tehdä? Voinko vaatia kaveria ilmoittamaan minulle tapaamisajat täsmällisemmin? Ärsyttää odotella häntä ja joustaa aina sen mukaan, miten pääsee paikalle. En voi ymmärtää miksei aikuinen ihminen voi a) rehdisti sopia tarkkaa tapaamisaika b) tulla silloin paikalle? Tuntuu ettei hän ymmärrä asiassa olevan mitään ongelmaa ja minua aikatauluttavana nipona... Minusta tuollainen käytös taas tuntuu itsekkäältä ja siksi se ärsyttääkin.

Mitä tekisit ja sanoisit ystävällesi vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on lähes mahdotonta arvioida tarkasti ajankäyttöä ja aikataulutusta. Vaikka olisi kuinka vakaa aie ja suunniteltu kaikki, niin jokin pettää ja aina tulee kiire, asioita jää viime tippaan, joskus myöhästyy.

Kannattaa sitten jo opiskelualaa ja työpaikkaa valitessa selvittää tarkkaan, ettei vaan päädy alalle, jossa on jotain muuta kuin liukuva työaika. Tai kokouksia. Tai joutuu kulkemaan työmatkansa julkisilla, joilla on aikataulut.

Vierailija
42/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri, joka on aina vähintään kaksi tuntia myöhässä.

Minulla on kaksi aikataulua: muille sanon, että tapaaminen on klo 18.00, tälle kaverille sanon, että tapaaminen on klo 17.00.

Joskus on käynyt niin, että hän onkin tullut ajoissa. ”Oops, sori, minä itse olen vähän myöhässä”.

Opin tämän äidiltäni, koska isäni oli koko 50 vuotisen avioliiton myöhässä. Äitini aina antoi hänelle puoli tuntia aiemman tapaamisajan. Kaikki olivat sitten ajallaan.

n

Miksi? Me eletään täsmällisessä kulttuurissa. Ei ole syytä muuttaa sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano kaverille suoraan, että häntä on kiva nähdä, mutta hänen myöhästelynsä ja se ettei voi sopia tarkkaa aikaa tuntuu sinusta kurjalta, koska joudut odottelemaan häntä. Kaveri ottaa opikseen, teette jonkinlaisia kompromisseja tai sitten ottaa nokkiinsa ja tiedät ettei moiseen tyyppiin kannata enää aikaansa kuluttaa.

Vierailija
44/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Me eletään täsmällisessä kulttuurissa. Ei ole syytä muuttaa sitä.

Ketkä me?

Vierailija
45/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on lähes mahdotonta arvioida tarkasti ajankäyttöä ja aikataulutusta. Vaikka olisi kuinka vakaa aie ja suunniteltu kaikki, niin jokin pettää ja aina tulee kiire, asioita jää viime tippaan, joskus myöhästyy.

Kannattaa sitten jo opiskelualaa ja työpaikkaa valitessa selvittää tarkkaan, ettei vaan päädy alalle, jossa on jotain muuta kuin liukuva työaika. Tai kokouksia. Tai joutuu kulkemaan työmatkansa julkisilla, joilla on aikataulut.

Näinhän moni tekeekin. Ja työpaikat menettävät lahjakkaita tekijöitä muille aloille.

Vierailija
46/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi kaverien kanssa treffit johonkin ja lähdette siitä sillä kellonlyömällä toisaalle syömään, juomaan, leffaan, raveihin.

Joka myöhästyy, myöhästyy. Muutaman kerran kun tämän toistatte, saattaa oppi mennä perille.

Nämä aikavarkaat on pyllystä.

Vierailija
47/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tämän ihmistyypin, koska olen itse ollut tällainen nuorempana! Kerran ystäväni suuttui minulle ja sanoi kuinka kurjaa on aina joutua odottamaan minua. Pidin häntä silloin vähän nipona, ajattelin, että mitä nyt yksi vartti tai puoli tuntia sinne tänne haittaa mitään... Nyt aikuisena ymmärrän ystävääni täysin, hän taisi olla rutkasti minua kypsempi tuolloin. Minusta tuollainen käytös, siis jatkuva myöhästely ja se ettei voi sitoutua tarkkaan tapaamisaikaa, kertoo egosentrisestä maailmankuvasta - eihän nyt muita haittaa istua kahvilassa odottamassa MINUA. Myöhästymisen jopa ehkä vielä jotenkuten ymmärrän, mutta tuo on jo jotenkin vielä astettakin törkeämpää, että jo etukäteen ollaan epämääräisiä tapaamisajan suhteen. Että jo etukäteen ikäänkuin ilmoitetaan, että "tuun sitten, kun ehdin, varaudu odottamaan".

Ap:n sijassa vastaisin jatkossa ystävälle, että "ok, tapaaminen sopii 19-19.15.". Jos ei tulisi vartin sisällä niin lähtisin tapaamispaikasta pois, en laittaisi viestiä, en ilmoittaisi mitään. Julmaa ehkä, mutta ystäväsi tarvitsee nyt opetuksen ja herätyksen!

Vierailija
48/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egosentristä/narsistista VOI olla, jos on myöhässä tahallaan.

Eri asia, jos vaan ei ole ajantajua ja myöhästelee siksi.

Eron tunnistaa siitä, onko pahoillaan vai pitääkö itsestäänselvänä, että ok olla myöhässä.

Vierailija
49/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n sijassa vastaisin jatkossa ystävälle, että "ok, tapaaminen sopii 19-19.15.". Jos ei tulisi vartin sisällä niin lähtisin tapaamispaikasta pois, en laittaisi viestiä, en ilmoittaisi mitään. Julmaa ehkä, mutta ystäväsi tarvitsee nyt opetuksen ja herätyksen!

Millaisiahan "opetuksia" sinulle annettaisiin, jos kaikki ajattelisivat noin? Usko pois, ihmiset katsovat sormien läpi sinunKIN käytöksessäsi vaikka mitä idioottimaisuutta.

Ehdottomasti voi laittaa asiallisen viestin, jos häipyy kokonaan paikalta, on loukkaantunut jne. Tuollainen passiivinen "opetusten" antaminen olisi naurettavaa.

Vierailija
50/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vastaan on laitettava kova kovaa vastaan, ei ne muuten mitään opi. Kylmästi vain poistuminen 15-20 min odottelun jälkeen. 

Vierailija
51/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi kohtuullinen aika olla myöhässä tapaamisesta? Vai oletatko, että toinen on paikalla minuutilleen oikeaan aikaan?

Kysymys niin AP:lle, kuin muillekin tarkoille.

(Uteliaisuudesta, itselläni on tähän selvä mielipide, jota en kerro. En ole myöhästelijä, mutta siedän tietyn verran muilta.)

Vierailija
52/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minua niin sapettaakin, että kaveri ilmoittaa jo etukäteen, että nähdään x aikahaitarilla. Että hän jo etukäteen ikäänkuin antaisi itselleen luvan olla myöhässä eikä voi sitoutua johonkin tiettyyn aikaan. Tämä tuntuu jonkin sortin arvostuksen puutteelta ja siltä, että hänen tarpeet menevät aina edelle. Minä olen se, joka joustan ja odotan. On eri asia, jos hän sanoisi tulevansa x aikaan ja sitten myöhästyisi ja olisi aidosti pahoillaan. Nyt hän ei edes pahoittele ja tosiaan jo etukäteen on sitoutumatta aikaan. Tämä ärsyttää. - Ap

Vierailija
53/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se minua niin sapettaakin, että kaveri ilmoittaa jo etukäteen, että nähdään x aikahaitarilla. Että hän jo etukäteen ikäänkuin antaisi itselleen luvan olla myöhässä eikä voi sitoutua johonkin tiettyyn aikaan. Tämä tuntuu jonkin sortin arvostuksen puutteelta ja siltä, että hänen tarpeet menevät aina edelle. Minä olen se, joka joustan ja odotan. On eri asia, jos hän sanoisi tulevansa x aikaan ja sitten myöhästyisi ja olisi aidosti pahoillaan. Nyt hän ei edes pahoittele ja tosiaan jo etukäteen on sitoutumatta aikaan. Tämä ärsyttää. - Ap

Voisiko johtua siitä, että tietää ettei osaa sitoutua aikaan? Haluaa olla rehellinen ja kertoa, että tähän haitariin pystyn tähtäämään, sen sijaan että olisi aina myöhässä.

Voi toki olla myös ymmärtämättömyyttä tai välinpitämättömyyttä.

Kerro, että haluat kapeamman haitarin.

Vierailija
54/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi kohtuullinen aika olla myöhässä tapaamisesta? Vai oletatko, että toinen on paikalla minuutilleen oikeaan aikaan?

(Uteliaisuudesta, itselläni on tähän selvä mielipide, jota en kerro. En ole myöhästelijä, mutta siedän tietyn verran muilta.)

Hyväksyttävä aika on mielestäni noin 5-10 min. Myös 15 min on ok, mutta ei joka ikinen kerta. Jos kaveri on aina 15 min myöhässä, niin ei se kivaa ole. Joskus puoli tuntia tai ylikin on ok. Enemmänkin kyse on myöhästymisen toistuvuudesta. Jokainen myöhästyy joskus ja se on ihan okei. Itseäni ärsyttää toistuvuuden lisäksi tuo ettei voi edes etukäteen koskaan sopia selkeää tapaamisaikaa. - Ap

Vierailija
55/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Jos toinen seisoo jossain kadunkulmassa odottamassa, silloin max. viisi minuuttia myöhästymistä on vielä ok. Mutta jos tapaaminen on esim. kahvilassa, silloin voi hyvällä syyllä olla vartin myöhässä. Hyvä syy ei ole että piti vielä pestä tukka tai että jäin suustani kiinni naapurin kanssa.

Vierailija
56/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa tapaamiset jomman kumman kotiin. Jos menet hänelle kylään, hänen ei tarvitse lähteä mihinkään. Jos hän tulee luoksesi käymään, älä istu odottamassa tarjoomusten kanssa, vaan puuhaa omiasi kunnes hän tulee.

Vierailija
57/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa napaansa kaivelevat aikataulutärkeilijät eivät käsitä, että ihmisiä on eri luonteisia. Ihmisen ajanhahmotuskyky vaihtelee ihan neuropsykologiselta tasolta alkaen. Joillekin on lähes mahdotonta arvioida tarkasti ajankäyttöä ja aikataulutusta. Vaikka olisi kuinka vakaa aie ja suunniteltu kaikki, niin jokin pettää ja aina tulee kiire, asioita jää viime tippaan, joskus myöhästyy.

Tämä on samanlainen ikuisuusaihe kuin vaikkapa aamu- vs. iltavirkkuus, jossa yksi porukka pitää itseään parempana ja omaa tapaansa ainoana oikeana ja haukkuu toisenlaiset ihmiset laiskoiksi, itsekkäiksi, mitä milloinkin. Samalla kun ovat itse huolissaan ainoastaan omista tärkeistä minuuteistaan ja tarpeistaan.

Eihän  tuollainen ihminen pysty sitten edes  töissä käymään.

Vierailija
58/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää toistuvuuden lisäksi tuo ettei voi edes etukäteen koskaan sopia selkeää tapaamisaikaa. - Ap

Etkö sä voi itse sanoa sitä aikahaitaria? Sano että odotan max. puoli tuntia ja sitten lähden. Kehtaako se siitäkin alkaa vielä urputtamaan? Jos alkaa niin sano että annetaan sitten olla koko tapaaminen.

Vierailija
59/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja kaveripiirilläni on ihan yleinen tapa sopia, että nähdään "viiden ja kuuden välillä". (On myös ihmisiä, joiden kanssa sovin tarkemmin, tämä tietyn piirin kanssa.)

Voisiko olla, että hän on "eri kulttuurista"? Vaikkapa pieneltä paikkakunnalta, jossa ei oltu näissä niin tarkkoja?

Itse tunnustan, etten ymmärtänyt aluksi toiselle paikkakunnalle muutettua että joillekin tämä on oikeasti ihan kirjaimellista. Ihmettelin, että sovittiin kaverin tulevan luokseni "joskus kuudeksi". Tuli viisi minuuttia yli ja pahoitteli kovasti. Olin ihan huuli pyöreänä, olin odotellut että tulee milloin vain tyyliin kuuden ja seitsämän välillä.

Oli tosi monia muitakin uusia asioita. Että kutsuilleni ei kaikki kokeneet olevan tervetulleita, jos en erikseen mainostanut kaikille "kaverit saa ottaa mukaan" jne.

Voi olla, että hänellä on tapana että kun ollaan tarpeeksi tuttuja ja rennoissa väleissä, tuollainen on ok. Ei välttämättä ymmärrä miten otat epäkunnioittavana käytöksenä. Teet hänelle ehkä palveluksen, jos ystävällisesti valistat. :)

Vierailija
60/103 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyttävä aika on mielestäni noin 5-10 min. Myös 15 min on ok, mutta ei joka ikinen kerta. Jos kaveri on aina 15 min myöhässä, niin ei se kivaa ole. Joskus puoli tuntia tai ylikin on ok. Enemmänkin kyse on myöhästymisen toistuvuudesta. Jokainen myöhästyy joskus ja se on ihan okei. Itseäni ärsyttää toistuvuuden lisäksi tuo ettei voi edes etukäteen koskaan sopia selkeää tapaamisaikaa. - Ap

Voisitko kertoa hänelle nuo selkeät raamit, mikä on sinulle ok ja kysyä pystyykö hän toimimaan noin? Jos hän ei pysty niin miksi? Voitteko tehdä kompromissin, jos hänellä on hyvä syy?

T. sama