Peruskoululaiset puetaan Gantin huppareihin ja iPhone puhelimet kädessä. Miten vanhemmilla on varaa??
Ei voi kuin ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. On jo lapsesta lähtien kasvatettava brändien orjina. Maksoi mitä maksoi.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai työssä olevilla vanhemmilla on rahaa.
Miksei sitä rahaa saisi lapsiinsa?
Toiset ovat opiskelleet pitkälle, saaneet sen myötä hyväpalkkaisen työn, kai niistä työnsä saavutuksista saa nauttiakin. Joillakin on rahaa, mutta harvemmin raha itsestään, noin vain jostain.
Rahan eteen pitää tehdä työtä ja nähdä vaivaa, silloin on mahdollista asua omakotitalossa, omistaa kaksi autoa, lemmikki, ulkomaanmatkat, huippulaatuiset tekniikan välineet ja muotivaatteet ja paljon muuta.
Ja jonkun maailma on tässä.
No mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä? Ei niitä kuollessaan mukaansa saa. Sukulaisilleko ne pitäisi jättää? Eri kuin tuo edellinen ja en ole niin hyväpalkkainen mutta en myöskään ole kateellinen.
Onko tämä joku tarkoin varjeltu salaisuus, mistä ei-merkeillä-elvistelevien teinien vanhemmat ostavat lapsilleen laadukkaat, kestävät hupparit vai miksi tuosta ei kukaan suostu puhumaan?
Vierailija kirjoitti:
Hilfigerin huppari 3+1 päivillä kustantaa 59,95 euroa. Ei mitenkään mahdoton summa normiperheelle.
Miten huppari kustantaa? Itse olen aina joutunut maksamaan.
Vanhemmat ovat opiskelleet, tehneet oikeita valintoja, verkostoituneet, panostaneet itseensä, löytäneet hyvät työpaikat, tekevät kovasti työtä.
Näin on varaa.
Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset (15 ja 17) pitää merkkivaatteisiin pukeutuneita tyhminä pelleinä. Heidän mukaansa on aivan järjetöntä maksaa hintaa siitä, että saa mainostaa jotain pellemerkkiä.
Jep happamia pihlajanmarjoja. Onhan sillä eroa ostaako yhden kunnollisen vaatteen vai viisi riepua.
Niin, tai sitten lapset eivät halua olla käveleviä mainostauluja :D Noi Gantin ym. paidat vaan on ihan supernoloja ja ei, kestossakaan ei ole eroa, että maksaako siitä Gantin mainoksesta pitkälle toistasataa vai ostaako fiksumman hupparin edullisemmin.
Sinun mielestä supernolo asia ei välttämättä ole noloa teini-ikäisestä. Jos yhtään lohduttaa: se vaihe menee kyllä useimmilta suht sopeasti ohi.
Mutta kun ne on nimenomaan teinieni mielestä supernoloja ja heitä tosiaan huvittaa nuo kävelevät mainostaulut.
Ja kun ne sinun teiniesi mielestä ovat noloja, niin niiden pitäisi kaikkien mielestä olla? (Ja huom: en ole itse teinien äiti, vaan entinen teini vuosien takaa.)
Voi pyhä yksinkertaisuus: kun ne teinit ei halua olla niitä käveleviä mainostauluja, mutta kun vanhemmat haluavat näyttää, että massia on, niin ostetaan niitä merkkivermeitä joilla tuodaan esille, että rahaa löytyy.
Lapsi ei tarvitse hyvään nuoruuteensa merkkivaatteita, vaan vanhemmat olettavat, että he tarvitsevat ja nimenomaan nämä vanhemmat sitä kuilua kasvattavat, ei ne, jotka ei halua maksaa siitä, että lapset ovat käveleviä merkkivaatemainoksia, etenkin, kun nämä nuoret itsekin pitävät näitä mainostauluja naurettavina ja noloina.
Johan vitsin murjaisit. Teineille ei todellakaan kelpaa vanhempien ostamat vaatteet. Omille lapsilleni olen lopettanut vaatteiden valitsemisen silloin kun he täyttivät 10 v. Ei kelvannut äidin ostama. Mutta koska ei kylvetty rahassa niin hinnasta ja tarpeesta neuvoteltiin tai sitten ostivat lahjaksi saamillaan rahoilla. Ja jos et satu tietämään, niin hyvin monet nuoret käyvät kirppareilla ostamassa vaatteensa.
Mäkin haluaisin kuulla mistä löydätte näitä merkittömiä ja laadukkaita collegeita jotka kestävät teinien käytössä?
Niin kauan, kun lapseni hoitaa koulunsa, harrastuksensa ja kotihommansa tunnollisesti ja kunnolla, ostan hänelle ne vaatteet ja elektroniikat mitkä hän haluaa JA tarvitsee. Itse en saanut nuorena mitään muotijuttuja, koska äitini vihasi merkkipellejä. Oli hirveää jäädä porukan ulkopuolelle äidin ideologian takia. Siksi omani on saanut päättää itse haluaako olla ”merkkipelle” vai mikä. Nyt 14-vuotias ja toistaiseksi ainakin seuraa trendejä.
Ei merkkivaatteiden ostaminen ole mitenkään ulottumattomissa, jos on kaksi työssä käyvää vanhempaa ja muuten järkevä tapa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se brändijuttu on vaan joka vaikuttaa kaveriporukkaan ja siitä ulostippumiseen, tahdoitte tai ette.
Omassa nuoruudessanne palvoitte lewiksiä ja lewis 501-tyypille riitti aina parhaat muijat, mutta nyt kun oma pasipetteri haluaa 300 euron puhelimen, sitä ei voi ostaa koska se antaa nuorille vääriä kulutustottumuksia.No oon kyl sitä mieltä että raja toki kaikessa, ei uusimpia iPhoneja.
Mikä merkki on lewis?
Kun ostaa sen yhden laadukkaan hupparin (Peak, Gant tms.) se kestää kauan ja säilyttää ryhtinsä vuosikausia.
Hankintahinnaltaan edullinen H&M:n huppari puolestaan nuhjuuntuu ja kutistuu jo ekan pesun jälkeen.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa.
Lisäksi: miksi pitää tehdä niitä lapsia jos tarvitsee netissä nillittää jonkun hupparin tai älylaitteen hinnasta? Kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä tai jättää tekeminen niille, jotka pystyy varmistamaan lapselleen hyvän lapsuuden ilman jatkuvaa taloudellisista asioista nyyhkimistä!
Ja tämän sanon 1970-luvun lopulla syntyneenä, joka kulki aina nuhjuisissa, muiden vanhoissa vaatteissa.
Kaisa Norppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se brändijuttu on vaan joka vaikuttaa kaveriporukkaan ja siitä ulostippumiseen, tahdoitte tai ette.
Omassa nuoruudessanne palvoitte lewiksiä ja lewis 501-tyypille riitti aina parhaat muijat, mutta nyt kun oma pasipetteri haluaa 300 euron puhelimen, sitä ei voi ostaa koska se antaa nuorille vääriä kulutustottumuksia.No oon kyl sitä mieltä että raja toki kaikessa, ei uusimpia iPhoneja.
Mikä merkki on lewis?
C.S. Lewis kirjoitti Narnian
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa sen yhden laadukkaan hupparin (Peak, Gant tms.) se kestää kauan ja säilyttää ryhtinsä vuosikausia.
Hankintahinnaltaan edullinen H&M:n huppari puolestaan nuhjuuntuu ja kutistuu jo ekan pesun jälkeen.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa.Lisäksi: miksi pitää tehdä niitä lapsia jos tarvitsee netissä nillittää jonkun hupparin tai älylaitteen hinnasta? Kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä tai jättää tekeminen niille, jotka pystyy varmistamaan lapselleen hyvän lapsuuden ilman jatkuvaa taloudellisista asioista nyyhkimistä!
Ja tämän sanon 1970-luvun lopulla syntyneenä, joka kulki aina nuhjuisissa, muiden vanhoissa vaatteissa.
No näinhän se on. Mulla on varaa vaikka kymmeneen lapseen ja mahdollisuus ostaa kaikille iphonet ja ipadit sun muut. Saatanpa tehdä niitä kymmenen, ihan vaan siksi kun voin ja koska se ärsyttää veloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset (15 ja 17) pitää merkkivaatteisiin pukeutuneita tyhminä pelleinä. Heidän mukaansa on aivan järjetöntä maksaa hintaa siitä, että saa mainostaa jotain pellemerkkiä.
Jep happamia pihlajanmarjoja. Onhan sillä eroa ostaako yhden kunnollisen vaatteen vai viisi riepua.
Niin, tai sitten lapset eivät halua olla käveleviä mainostauluja :D Noi Gantin ym. paidat vaan on ihan supernoloja ja ei, kestossakaan ei ole eroa, että maksaako siitä Gantin mainoksesta pitkälle toistasataa vai ostaako fiksumman hupparin edullisemmin.
Saanko kysyä mikä on tämä fiksumpi huppari? Mistä olet sen ostanut? Haluaisin itsekin olla fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan, kun lapseni hoitaa koulunsa, harrastuksensa ja kotihommansa tunnollisesti ja kunnolla, ostan hänelle ne vaatteet ja elektroniikat mitkä hän haluaa JA tarvitsee. Itse en saanut nuorena mitään muotijuttuja, koska äitini vihasi merkkipellejä. Oli hirveää jäädä porukan ulkopuolelle äidin ideologian takia. Siksi omani on saanut päättää itse haluaako olla ”merkkipelle” vai mikä. Nyt 14-vuotias ja toistaiseksi ainakin seuraa trendejä.
Ei merkkivaatteiden ostaminen ole mitenkään ulottumattomissa, jos on kaksi työssä käyvää vanhempaa ja muuten järkevä tapa käyttää rahaa.
Saa minunkin teinini ostaa sellaisia vaatteita kuin haluaa ja koska hänestä merkkivaatteita käyttävät ovat pellejä, niin hänellä ei merkkivaatteita ole (joissa se merkki on näkyvillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa.Lisäksi: miksi pitää tehdä niitä lapsia jos tarvitsee netissä nillittää jonkun hupparin tai älylaitteen hinnasta? Kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä tai jättää tekeminen niille, jotka pystyy varmistamaan lapselleen hyvän lapsuuden ilman jatkuvaa taloudellisista asioista nyyhkimistä!
Ja tämän sanon 1970-luvun lopulla syntyneenä, joka kulki aina nuhjuisissa, muiden vanhoissa vaatteissa.No näinhän se on. Mulla on varaa vaikka kymmeneen lapseen ja mahdollisuus ostaa kaikille iphonet ja ipadit sun muut. Saatanpa tehdä niitä kymmenen, ihan vaan siksi kun voin ja koska se ärsyttää veloja.
Ei se ärsytä veloja. Se ärsyttää persaukisia äitejä.
Mitkä ovat nämä fiksut, laadukkaat hupparit/colleget?
Vierailija kirjoitti:
Kenellä työssäkäyvällä ei ole varaa muutamaan satasen huppariin ja johonkin 400 puhelimeen?
Ulkomailla töikseen reissaavat myös ostaa edullisemmin muualta kuin täältä.
En ole koskaan laittanut puhelimeen yli 130 euroa. Siinäkin on puolet liikaa. Samat toiminnot pystyy tekemään kummallakin puhelimella.
Jostain syystä yksikään ei-merkkiuskovainen-äiti ei suostu kertomaan, mistä näitähyvälaatuisia mutta halpoja huppareita löytyy. Tätä on mielestäni kysytty jo useampaan kertaan.
Onko niin että niitä ei ole vai onko tämä joku tarkoin varjeltu salaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Laatu maksaa. Meillä saa vanhat iPhonet kun me ostetaan itselle uusia. Vaatteissa nyt aivan sama mitä maksaa kun niitä ostetaan vaan harvoin/tarpeeseen. Varsinkin ulkoilu- ja urheiluvaatteissa laatu maksaa. Itsellekkin saatan ostaa jonkun kalliin laukun niin kai lapsikin voi jotain merkkivaatetta ostaa jos on kotihommat tehty, koulu sujuu ja arki rullaa. Jos kotihommia ei olisi tehty niin sitten en välttämättä mitään kallista ostaisi, raha kun ei puussa kasva.
Kannattaa opiskella hyvä ammatti että on varaa ostaa mitä haluaa. Materialismi ei toki tuo onnea mutta kyllä se raha helpottaa arkea.
IPhone ei ole mitään laatua.
No enpä nyt tiedä siitä Gantin laadusta, tpaidat ainakin ihan susia..
54 v ja kolmen teinin äiti. Ostan vähemmän ja laadukasta ja teineille mieluisaa. Telineillä Itse valitut ja osittain omalla rahalla maksetut kännykät ym Vermeet kestävät kauemmin ja niistä huolehditaan paremmin.