Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaali­painoinen

Vierailija
25.09.2019 |

Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006250056.html

Kommentit (649)

Vierailija
181/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oppinut kotona suurinpiirtein mistään mitään,  ihan omillani sitten opettelin kunnon ruuat ja ruuanlaitot yms.

Ei se jankutus auta että syyttää vanhempiaan , kyllä tapoja pystyy muuttamaan myöhemminkin hyvällä menestyksellä. Tietoa on maapallo täynnä  siitä ei voi syyttää etti muka tiennyt että se proteiinipatukka ei laihdutakkaan tai light kokis ei kumoa kaloreita maxi ateriassa.

Vierailija
182/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaako se sua enemmän, jos me kaikki ylipainoiset inhotaan vartaloamme ja kärsitään mahdollisimman paljon? Sekö meidät sitten laihduttaa? En oikein usko, sillä olen tuota kiusaamista kuullut koulusta asti, mutta jostain kumman syystä en siltikään ole laihtunut.

Ei se ketään normaalia ihmistä lohduta, mutta on hyvä erottaa asialliset mielipiteet kiusaamisesta. Kukaan ei ole sullekaan tässä sanonut, että laihduta vitun läski. Ongelma on siinä, että armollisuuden hakeminen lisääntyy niin paljon, että lihavuuden koetaan olevan ok. Tottakai kaikkien tulisi rakastaa itseään, koska vain silloin terveelliset elämäntavat onnistuvat. On todella kurjaa, että sinua on kiusattu lihavuudesta, sillä se ei tosiaankaan auta mitään. Mutta ei sekään auta ketään laihtumaan, että sanotaan sen olevan kaunis ja terve juuri sellaisena kuin on. Jälkimmäinen ei yksinkertaisesti lihavilla pidä paikkaansa.

Lihava VOI olla terve. Aivan kuten sairaalloisen/merkittävän alipainoinenkin, tiettyyn pisteeseen asti. Alle 30-vuotiaalla ylipainoisella on harvemmin mitään ongelmia lihavuudesta johtuen, mutta jos elämäntapamuutos ei ala edes kolmikymppisenäkään niin se kyllä kostautuu nivelongelmina, verenpainesairautena ja/tai pahimmillaan kakkostyypin diabeteksena.

Väärä lopputulema. Lihavista solujen metabolia on noin 30%:lla normaali ja normaalipainoisella noin 60%:lla. Eli solubiologian kannalta 70% lihavista on metabolia rikki, mutta myös 40%:lla normaalipainoisilla.

Lihavuus ei aiheuta nivelongelmia, verenapainesairautta tai kakkostyypin diabetestä. Riski se on niille joilla on geneettinen taipumus em. sairauksiin. Nivelongelmissa nuoruudessa koetut traumat (iskut, väärät asennot, venähdykset) ovat suurin riski.

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä harhaluulo on lähtöisin, että laihduttaminen vaatisi liikuntaa? Olen kuullut monen ylipainoisen suusta, että ei voi laihduttaa, kun vihaa liikuntaa. Tai ei voi laihduttaa, kun ei siedä nälkää. Ja sitten toisaalta myös, että "tiedän kaiken laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista, mutta..."

Jos näin väität, niin et tiedä.

Paino putoaa, kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kalorit voi valita siten, että saa syödä paljon ja usein eikä tarvitse sietää sitä nälkää. Ei ole pakko harrastaa liikuntaa. Tunnin kävelylenkki kuluttaa painosta ja vauhdista riippuen vain parin banaanin verran kaloreita. Voit joko käydä kävelyllä tai jättää ne banskut syömättä. Valinta on sinun.

Vierailija
184/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että kehdataan tässä ilmastokriisissä porsastella itsensä ylipainoiseksi. Hävetkää.

Valtiollakaan ei varmaan mene niin hyvin että olisi varaa hoitaa lihavuudesta johtuvia sairauksia.

Lihavuuden aiheuttamat kustannukset ovat 1% luokkaa. Mielenterveydestä johtuvat kustannukset ovat noin 50x suuremmat. Mielenterveyskin on oma valinta, sillä koska tiedetään, että stressi voi sairaustuttaa, miksi stressaat? Tai miksi liikut, jos voit liikunnalla rikkoa itsesi?

Lihavuus on seurausta huonoista elämäntavoista. Huonot elämäntavat (vääränlainen ravinto, liian vähäinen liikunta, liian vähäinen uni) lisäävät alttiutta mielenterveysongelmille. Lihavuus taas ruokkii kierrettä tekemällä hyvien elämäntapojen noudattamisesta entistä raskaampaa. Kyllä lihavuus vaikuttaa negatiivisesti terveyden muihinkin osa-alueisiin, vaikkei se olisikaan vaivojen ykkösaiheuttaja.

Päinvastoin. Lievästikin ylipainoiset saavat osakseen epäkunnioittavaa kohtelua joka suunnalta. Kun lapsesta asti saa kuulla, että on huono ja vääränlainen, murtuu kenen tahansa mieli.

Vierailija
185/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoamisen mahdollistaa joustavat vaatteet, joita ei vielä 70-luvulla ollut.

Vierailija
186/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko, muuten että tämä keskustelu meinasi lähteä aivan väärille raiteille, kun ilmeisesti osa ylipainoisista halusi loukkaantua kaikesta mitä sanottiin, mutta nyt täällä on ihan hauskaa ja järkevää keskustelua ja väittelyä!

Vierailija
187/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä harhaluulo on lähtöisin, että laihduttaminen vaatisi liikuntaa? Olen kuullut monen ylipainoisen suusta, että ei voi laihduttaa, kun vihaa liikuntaa. Tai ei voi laihduttaa, kun ei siedä nälkää. Ja sitten toisaalta myös, että "tiedän kaiken laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista, mutta..."

Jos näin väität, niin et tiedä.

Paino putoaa, kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kalorit voi valita siten, että saa syödä paljon ja usein eikä tarvitse sietää sitä nälkää. Ei ole pakko harrastaa liikuntaa. Tunnin kävelylenkki kuluttaa painosta ja vauhdista riippuen vain parin banaanin verran kaloreita. Voit joko käydä kävelyllä tai jättää ne banskut syömättä. Valinta on sinun.

Juuri näin! Just tiputin painoa 5kg reilussa kuukaudessa, 63-->58 enkä liikkunut muuten kuin normaalit työ- ja kauppamatkat yms. En siis ollut ylipainoinen alunperinkään, kun tältä palstalta saa aina lukea miten vaikeaa on laihduttaa normaalipainon sisällä. Ei ole. Syöt vaan vähemmän, piste.

Vierailija
188/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hoikka neljän lapsen äiti. Minua harmittaa kuinka minua kuvaillaan ”luonnostaan hoikaksi”, ei kai sitä kukaan ole. Minulla on ”luonnostaan” terveelliset ruokailutottumukset, varmaankin kotoa pitkälti opittuja. Makeaa en syö niinkään painon vaan hampaiden vuoksi, kotoa opittua sekin. Liikunta hyvin pitkälti arkiliikuntaa. Laiharilla en ole koskan ollut, en edes lasten jälkeen.

En minäkään hoikka olisi jos söisin sipsiä ja karkkia kokoajan. Olen vain oppinut normaaliin annoskokoon, ruokalilurytmiin ja ruokiin jo lapsena. Lapseni ovat myös samanlaisia hoikkia, kiitos ruokailutottumusten. Kyse on elämäntavasta, jonka jotkut oppivat ja jotkut eivät.

Mikset ole vaan tyytyväinen, että olet normaalipainoinen eikä sinun ole täytynyt ikinä laihduttaa?

En minäkään syö karkkia ja sipsiä koko ajan, mutta en enää tunnista oikeaa annoskokoa ja syön liikaa enkä aina pysty lopettamaan. Lapsenikin ovat hoikkia ja syövät terveellisesti.

Aloin itse keräämään painoa traumaattisten tapahtumien seurauksena.

Mistä päättelit, etten olisi tyytyväinen siihen, että olen normaalipainoinen? Missä niin kirjoitin? Todellakin olen tyytyväinen ja kiitollinen, että vanhempani opettivat jo kotona oikeat ruokailutottumukset.

Etkö sitten ole luonnostaan hoikka, kun sinun ei tarvitse kamppailla painon kanssa?

Aika monet ylipainoisetkin syövät terveellisesti, mutta silti joutuvat kamppailemaan. Sitä terveellistäkin kun on helppo syödä liikaa.

Ei. Luonnostaan hoikka on ihminen kenen ei tarvitse tehdä mitään hyviä päätöksiä syömisen suhteen pysyäkseen hoikkana. Minuakin ärsyttää tuo ”sinulla on hyvät geenit” kun valitsen lounaaksi kanasalaatin enkä kebabrullaa. Geenitkö sen päätöksen tekee, jokapäivä.

Nuo esimerkit ovat aika huonot, koska kanasalaatti voi uida majoneesissa.... Kalorit ratkaisevat tässä asiassa. Muut ravintoarvot toki tärkeät.

Jos et ymmärrä mikä on esimerkki, niin en voi kyllä auttaa.

Vierailija
189/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että kehdataan tässä ilmastokriisissä porsastella itsensä ylipainoiseksi. Hävetkää.

Valtiollakaan ei varmaan mene niin hyvin että olisi varaa hoitaa lihavuudesta johtuvia sairauksia.

Lihavuuden aiheuttamat kustannukset ovat 1% luokkaa. Mielenterveydestä johtuvat kustannukset ovat noin 50x suuremmat. Mielenterveyskin on oma valinta, sillä koska tiedetään, että stressi voi sairaustuttaa, miksi stressaat? Tai miksi liikut, jos voit liikunnalla rikkoa itsesi?

Lihavuus on seurausta huonoista elämäntavoista. Huonot elämäntavat (vääränlainen ravinto, liian vähäinen liikunta, liian vähäinen uni) lisäävät alttiutta mielenterveysongelmille. Lihavuus taas ruokkii kierrettä tekemällä hyvien elämäntapojen noudattamisesta entistä raskaampaa. Kyllä lihavuus vaikuttaa negatiivisesti terveyden muihinkin osa-alueisiin, vaikkei se olisikaan vaivojen ykkösaiheuttaja.

Päinvastoin. Lievästikin ylipainoiset saavat osakseen epäkunnioittavaa kohtelua joka suunnalta. Kun lapsesta asti saa kuulla, että on huono ja vääränlainen, murtuu kenen tahansa mieli.

Näin juuri. Bronfenbrenner, Vygostsy ja noin tuhat muuta ovat tämän ajat sitten todistaneet oikeaksi, mutta silti korkeasti koulutettu kansamme uskoo täysin hulluihin ajatuksiin. Kertoo jotain yhteiskuntamme ajattelun vinoutumisesta.

- Eri

Vierailija
190/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ja yhteiskunta ovat muuttuneet, ja varmasti asialla on vaikutusta lisääntyneeseen ylipainoon. Se ei kuitenkaan auta mitään, että toteamme asian ja jäämme penäämään tekoja ja muutoksia päättäjiltä tai markkinamiehiltä. Kun jokainen ottaa päänsä per... pensaasta, ja alkaa ottaa vastuun omasta elämästään, matka parempaan suuntaan alkaa heti. Jo tänään! Emme ole yhteiskunnan aivottomia marionetteja, vaan voimme edelleen valita itse.

Vierailija
191/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäpä mistä jothtuu huonot elämäntavat mm. liikasyönti? Think about it. Vai kuulutko niihin, jotka sivuuttavat monimutkaisen ilmiön syyt ja keskittyvät haukkumaan lihavia laiskoiksi?

No, ajattelepa tätä: Marko on kasvanut rikollisten vanhempien kanssa, hänelle varastelu on normi. Kun Marko kasvaa aikuiseksi onko se jonkun muun syy että Marko varastelee vai joutuuko Marko itse vankilaan ja hänen pitää itse muuttaa elämäntapansa vai ei?

Rinnastat syömisen ja varastamisen.

I rest my case.

Se oli esimerkki siitä, että ihminen oppii lapsuudessaan jotain mutta myöhemmin oppii siitä pois tai että miten ”oikeasti” kuuluu toimia. Marko on oppinut varastamaan, okei. Silti Marko on aikuisena itse vastuussa siitä että oppi tästä huonosta tavasta pois, hän on itse vastuussa tekemisistään, oli esimerkki minkälainen vaan lapsuudessa.

Vierailija
192/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma ja yhteiskunta ovat muuttuneet, ja varmasti asialla on vaikutusta lisääntyneeseen ylipainoon. Se ei kuitenkaan auta mitään, että toteamme asian ja jäämme penäämään tekoja ja muutoksia päättäjiltä tai markkinamiehiltä. Kun jokainen ottaa päänsä per... pensaasta, ja alkaa ottaa vastuun omasta elämästään, matka parempaan suuntaan alkaa heti. Jo tänään! Emme ole yhteiskunnan aivottomia marionetteja, vaan voimme edelleen valita itse.

Voidaanko? Karppaustrendi näkyy lihavuustilastoissa hyvin. Ihmiset laihtuivat. Samaan aikaan ravitsemusprofessoreista lääkäreihin varoitteli karppaajia sydäreistä, aivoveritulpista, syövistä ja ties mistä. Karppaustrendi tapettiin ja kas, ihmiset lihovat taas. Ruokakaupan valintoihin karppaus vaikutti, lähti rasvattomat paskatuotteet, kuiduttomat leivät jne. mutta silti ihmisten on vaikea elää ristipaineessa, jossa ylhäältä yritetään tunkea päähän yhtä oikeaa tapaa elää, kun oikeasti sellaista ei ole olemassa! Tämä syyllistäminen, joko-tai-ajattelu ja tuoton maksimointiin tähtäävien kulttuuriprosessien jalkauttaminen sairastuttaa varmasti paljon enemmän kuin lihavuus ikinä.

- Eri

Vierailija
193/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäpä mistä jothtuu huonot elämäntavat mm. liikasyönti? Think about it. Vai kuulutko niihin, jotka sivuuttavat monimutkaisen ilmiön syyt ja keskittyvät haukkumaan lihavia laiskoiksi?

No, ajattelepa tätä: Marko on kasvanut rikollisten vanhempien kanssa, hänelle varastelu on normi. Kun Marko kasvaa aikuiseksi onko se jonkun muun syy että Marko varastelee vai joutuuko Marko itse vankilaan ja hänen pitää itse muuttaa elämäntapansa vai ei?

I rest my case.

Se oli esimerkki siitä, että ihminen oppii lapsuudessaan jotain mutta myöhemmin oppii siitä pois tai että miten ”oikeasti” kuuluu toimia. Marko on oppinut varastamaan, okei. Silti Marko on aikuisena itse vastuussa siitä että oppi tästä huonosta tavasta pois, hän on itse vastuussa tekemisistään, oli esimerkki minkälainen vaan lapsuudessa.

Lukion käyneet tietävät miten implisiittesessä muistissa sijaitsee toimintascriptit, arvot ja muut vastaavat tiedostamattomat asiat. Ei niistä voi poisoppia kovinkaan helposti. Eli takaisin koulunpenkille pohtimaan asiaa.

- Eri

Vierailija
194/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilöiden syyttelyn sijaan pitäisi miettiä mikä isompi ilmiö ja syy lihavuuteen on ja miettiä ratkaisuja sitä kautta.

Yksittäisten ihmisten (melko harvinaiset) laihdustusihmeet ei ole mikään ratkaisu isommassa kuvassa. Länsimaisessa elämäntavassa on jotain pahasti vialla. Varakkuus ja yhteiskuntaluokka vaikuttaa myös. Nämä on niitä syitä, mihin pitäisi pureutua, ei "ota itseäsi niskasta kiinni ja kuluta enemmän kuin syöt"- tyyppiset kommentit muuta mitään.

Ei siihen muita syitä ole kuin hedonismi yhdistettynä kapitalismiin. Sinällään todella herkullinen ruoka ja terveellisyys ei ole millään muotoa toisensa poissulkevia asioita, mutta voittoja tavoitteleva elintarviketeollisuus ja pikasafkalat eivät sellaista tarjoa. Uusioperheemme teinit ovat lopettaneet Hesessä ja pizzalla käymisen kokonaan, kun kotona saa paremman makuista ruokaa. Puolisoni on oikein ihmetellyt, kun hampurilaiset ja pizza eivät enää maistu.

Vierailija
195/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I rest my case.

Lukion käyneet tietävät miten implisiittesessä muistissa sijaitsee toimintascriptit, arvot ja muut vastaavat tiedostamattomat asiat. Ei niistä voi poisoppia kovinkaan helposti. Eli takaisin koulunpenkille pohtimaan asiaa.

- Eri

Missä kohtaa sanoin että se on HELPPOA?? Luuletko oikeasti että se olisi jotenkin helppoa kenellekään??

Vierailija
196/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko? Karppaustrendi näkyy lihavuustilastoissa hyvin. Ihmiset laihtuivat. Samaan aikaan ravitsemusprofessoreista lääkäreihin varoitteli karppaajia sydäreistä, aivoveritulpista, syövistä ja ties mistä. Karppaustrendi tapettiin ja kas, ihmiset lihovat taas. Ruokakaupan valintoihin karppaus vaikutti, lähti rasvattomat paskatuotteet, kuiduttomat leivät jne. mutta silti ihmisten on vaikea elää ristipaineessa, jossa ylhäältä yritetään tunkea päähän yhtä oikeaa tapaa elää, kun oikeasti sellaista ei ole olemassa! Tämä syyllistäminen, joko-tai-ajattelu ja tuoton maksimointiin tähtäävien kulttuuriprosessien jalkauttaminen sairastuttaa varmasti paljon enemmän kuin lihavuus ikinä.

- Eri

Miksi lähteä mihinkään karppaustrendiin? Tämä on juuri sitä sopulismia parhaimmillaan. Miksi ei voi vain syödä normaalisti? Kasviksia, hedelmiä, kalaa, hyviä rasvoja, viljatuotteita, lihaa ja siemeniä sekä pähkinöitä? Silloin tällöin jälkiruoka, herkkuhetki ja normaalit annoskoot. Se on oikea tapa syödä, erittäin helppo määritellä. Älä lähde trendeihin, älä usko kaikkea mitä lehdistä tai Kimmo K-kauppiaan tarjouslaarista luet, vaan ajattele itse. Noin.

Vierailija
197/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.

Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?

Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.

Nuo kuvailemasi naiset eivät kyllä mitään 30-50-vuotiaita ole. Eiköhän ikää ollut pikkasen enemmän.

Vierailija
198/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoikkien sheimaaminen on sallittua ja suurikin huvi joillekin? Silloin kun olin vielä alipainon puolella kuulin jatkuvasti kommentteja että "kyllähän naisessa nyt pitää muotoja olla" ja muita törkeyksiä. No, en minä silti mene noille omenavartaloisille sanomaan että "kyllähän naisella nyt pitää vyötärö olla" vaikka välillä tekisi mieli. 

Nyt kun olen lihonnut normaalipainon keskialueelle saan olla paljon paremmin rauhassa ilkeiltä kommenteilta, paitsi kyllähän sitä välillä kuulee kommenttia että "kyllä sä voit toisenkin pullan ottaa, ei se sulla missään näy". No kyllä todellakin näkyy, kun olen vieläpä todella lyhyt. Pienikokoinen nainen ei voi oikeasti herkutella juuri yhtään sillä yhden kilonkin lihoaminen näkyy vartalossa välittömästi. Satakiloisella se yksi kilo on pieni kärpäsen kakka kokonaisuudessa. Niitä järkeviä valintoja pitää tehdä joka päivä ja jos joku päivä menisikin lörinäksi niin heti seuraavana päivänä takaisin ruotuun. Itse söin eilen hesen härkäpapuhampurilaisen ja muutaman soijatikun, mutta ei tehnyt tuon rasvahöttöannoksen jälkeen mieli syödä enää juuri mitään joten paastosin koko loppuillan. Tänään taas normaalit syömiset, aamupalalla join yhden kupillisen kaakaota herkkuna. Jos haluaa herkutella pitää mittakaavaa pienentää, eli suklaalevyn sijaan pieni suklaapatukka tai se kupillinen kaakaota. Itsekin olen kasvanut perheessä jossa sokerisiin herkkuihin vääristynyt suhtautuminen ja joudun joka päivä tekemään uudelleen ja uudelleen valinnan siitä että edes yritän pitää sokerin kohtuudessa. 

Vierailija
199/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Ruuan tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä, sekä tuhoaa ympäristöä. Ylensyönti siis aiheuttaa turhaa kuormitusta ilmastolle. Kaiken muun lisäksi...

T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.

Vierailija
200/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työssä näen paljon ylipainoisia ihmisiä. Monilla on sairauksia, jotka ovat seurausta ylipainosta. Toki hoikallakin voi olla verenpainetauti, DM2 tai korkea kolesteroli mutta enemmän näitä on kuitenkin selkeästi ylipainoisilla. Reilusti ylipainoiselle myös monet leikkaukset ovat isompi riski. Kerran oltiin ongelmissa kun toimenpidepöydän kantokyky oli alhaisempi kuin potilaan paino. Tähystystoimenpiteessä on useamman kerran pitänyt hommata pidemmät tähystimet että päästään rasvakerroksen läpi. Eikä se valtavan massan omaavan potilaan siirtelykään helppoa ole.

Itse ajattelen ylipainoa terveysnäkökulmasta enkä ikinä puuttuisi vain siihen ulkonäköön. Olen itse nelikymppinen ja hoikka, tässä iässä pitää tarkkailla syömisiä erilailla kuin parikymppisenä jos ei halua että paino alkaa nousta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi