HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaalipainoinen
Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että kehdataan tässä ilmastokriisissä porsastella itsensä ylipainoiseksi. Hävetkää.
Valtiollakaan ei varmaan mene niin hyvin että olisi varaa hoitaa lihavuudesta johtuvia sairauksia.
Lihavuuden aiheuttamat kustannukset ovat 1% luokkaa. Mielenterveydestä johtuvat kustannukset ovat noin 50x suuremmat. Mielenterveyskin on oma valinta, sillä koska tiedetään, että stressi voi sairaustuttaa, miksi stressaat? Tai miksi liikut, jos voit liikunnalla rikkoa itsesi?
Lihavuus on seurausta huonoista elämäntavoista. Huonot elämäntavat (vääränlainen ravinto, liian vähäinen liikunta, liian vähäinen uni) lisäävät alttiutta mielenterveysongelmille. Lihavuus taas ruokkii kierrettä tekemällä hyvien elämäntapojen noudattamisesta entistä raskaampaa. Kyllä lihavuus vaikuttaa negatiivisesti terveyden muihinkin osa-alueisiin, vaikkei se olisikaan vaivojen ykkösaiheuttaja.
Etäpä mistä jothtuu huonot elämäntavat mm. liikasyönti? Think about it. Vai kuulutko niihin, jotka sivuuttavat monimutkaisen ilmiön syyt ja keskittyvät haukkumaan lihavia laiskoiksi?
No, ajattelepa tätä: Marko on kasvanut rikollisten vanhempien kanssa, hänelle varastelu on normi. Kun Marko kasvaa aikuiseksi onko se jonkun muun syy että Marko varastelee vai joutuuko Marko itse vankilaan ja hänen pitää itse muuttaa elämäntapansa vai ei?
Rinnastat syömisen ja varastamisen.
I rest my case.
Se oli esimerkki siitä, että ihminen oppii lapsuudessaan jotain mutta myöhemmin oppii siitä pois tai että miten ”oikeasti” kuuluu toimia. Marko on oppinut varastamaan, okei. Silti Marko on aikuisena itse vastuussa siitä että oppi tästä huonosta tavasta pois, hän on itse vastuussa tekemisistään, oli esimerkki minkälainen vaan lapsuudessa.
Lukion käyneet tietävät miten implisiittesessä muistissa sijaitsee toimintascriptit, arvot ja muut vastaavat tiedostamattomat asiat. Ei niistä voi poisoppia kovinkaan helposti. Eli takaisin koulunpenkille pohtimaan asiaa.
- Eri
Missä kohtaa sanoin että se on HELPPOA?? Luuletko oikeasti että se olisi jotenkin helppoa kenellekään??
Lähes mahdotonta se on. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Ruuan tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä, sekä tuhoaa ympäristöä. Ylensyönti siis aiheuttaa turhaa kuormitusta ilmastolle. Kaiken muun lisäksi...
T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.
Enemmän ne liikkujat tuhoavat maapalloa. Esimerkiksi uimarit vetävät helposti sellaiset 12 000 kcal vuorokaudessa. Muutenkin kaikenlainen liikkuminen tuottaa päästöjä. Lihavuus on tässä asiassa pisara meressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.
Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?
Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.
Nuo kuvailemasi naiset eivät kyllä mitään 30-50-vuotiaita ole. Eiköhän ikää ollut pikkasen enemmän.
Luetko tekstiä ollenkaan? Ei hän sanonutkaan, että kaikki olivat 30-50 vuotiaita. Luepa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.
Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?
Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.
Nuo kuvailemasi naiset eivät kyllä mitään 30-50-vuotiaita ole. Eiköhän ikää ollut pikkasen enemmän.
Luetko tekstiä ollenkaan? Ei hän sanonutkaan, että kaikki olivat 30-50 vuotiaita. Luepa uudelleen.
*luitko
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan työssä näen paljon ylipainoisia ihmisiä. Monilla on sairauksia, jotka ovat seurausta ylipainosta. Toki hoikallakin voi olla verenpainetauti, DM2 tai korkea kolesteroli mutta enemmän näitä on kuitenkin selkeästi ylipainoisilla. Reilusti ylipainoiselle myös monet leikkaukset ovat isompi riski. Kerran oltiin ongelmissa kun toimenpidepöydän kantokyky oli alhaisempi kuin potilaan paino. Tähystystoimenpiteessä on useamman kerran pitänyt hommata pidemmät tähystimet että päästään rasvakerroksen läpi. Eikä se valtavan massan omaavan potilaan siirtelykään helppoa ole.
Itse ajattelen ylipainoa terveysnäkökulmasta enkä ikinä puuttuisi vain siihen ulkonäköön. Olen itse nelikymppinen ja hoikka, tässä iässä pitää tarkkailla syömisiä erilailla kuin parikymppisenä jos ei halua että paino alkaa nousta.
Lihavuus ei edelleenkään aiheuta sairauksia, mutta lisää riskiä. Mitä sitten lääketieteen operaatioihin tulee, niin onhan se hieman idioottimaista käyttää sellaisia laitteita, jotka on sovitettu 1800-luvun lopun ihmisille (painorajat). Se on vähän sama kuin leikkaisi 1,6 metriä pitkällä pöydällä, koska ihmisten pituus oli 1800-luvun lopulla sitä luokkaa. Massan siirtelyn ymmärtää ja siihenkin varmasti on olemassa apulaitteita.
Laihana sinun on turha antaa neuvoja lihaville. Ne muutama prosentti lihavia, jotka ovat pystyneet pysyvästi laihduttamaan, voivat antaa neuvoja. Mutta jos se neuvo on "karppaa", niin se on heti väärin.
Olen koko elämäni saanut kuulla näitä "kyllä naisessa pitää muotoja olla", "kuivan kesän orava", "luuranko", "ota nyt ihmeessä pullaa, vai ootko muka laihiksella, heko heko", "ei tekis sulle yhtään pahaa lihoa kilo tai pari".
Olen 162 cm ja 55 kg, eli en nyt kuitenkaan todellakaan mikään anorektikko. Lisäksi minua on siunattu melko sirolla luustolla. Se vaan että jos lihon edes kolme kiloa, niin se näkyy varressa heti. Jos syön big mac-aterian, niin näytän loppupäivän raskaana olevalta. Teen siis kyllä ihan tietoisesti valintoja olla syömättä epäterveellisesti etten lihoisi, mutta olen kyllä luonnostani paastoaja, enkä varustettu erityisen hyvällä ruokahalulla, joten syön aika vähän muutenkin. Enkä väitä että se olisi aina niin terveellistä sekään, mutta olenpa vaan syntynyt sellaiseksi; säästöliekillä käyväksi.
n30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako se sua enemmän, jos me kaikki ylipainoiset inhotaan vartaloamme ja kärsitään mahdollisimman paljon? Sekö meidät sitten laihduttaa? En oikein usko, sillä olen tuota kiusaamista kuullut koulusta asti, mutta jostain kumman syystä en siltikään ole laihtunut.
Ei se ketään normaalia ihmistä lohduta, mutta on hyvä erottaa asialliset mielipiteet kiusaamisesta. Kukaan ei ole sullekaan tässä sanonut, että laihduta vitun läski. Ongelma on siinä, että armollisuuden hakeminen lisääntyy niin paljon, että lihavuuden koetaan olevan ok. Tottakai kaikkien tulisi rakastaa itseään, koska vain silloin terveelliset elämäntavat onnistuvat. On todella kurjaa, että sinua on kiusattu lihavuudesta, sillä se ei tosiaankaan auta mitään. Mutta ei sekään auta ketään laihtumaan, että sanotaan sen olevan kaunis ja terve juuri sellaisena kuin on. Jälkimmäinen ei yksinkertaisesti lihavilla pidä paikkaansa.
Nimenomaan! Pitäisi puhua enemmän asioista ns. niiden oikeilla nimillä ja painottaa sitä, että ylipaino on terveysuhka. Ylipainoisia "hyysätään" ja kehutaan kauniiksi milloin mistäkin syystä, on rankkaa ja muita terveushuolia tms. joten painonhallintaa ja terveellisiä elämäntapoja ei pidetä siinä yhtälössä tärkeänä ja sallitaan se repsahtaminen. Mutta kun tajuttaisiin, että se ylipaino, liikkumattomuus ja huono syöminen nimenomaan ovat niiden muiden terveysongelmien ja henkisen hyvinvoinnin alkulähde.
Jokainen lihava erittäin todennäköisesti tietää, että se lihavuus on terveysuhka. Minäkin olen yrittänyt laihduttaa 25 vuotta, on kokeiltu kaikkia kuureja, nuorena jaksoi jopa paastota ja elämäntavat on pistetty uusiksi ja paino pysyikin pari vuotta silloin hyvänä, mutta sitten taas alkoi nousemaan kun oli elämässä muita murheita. Eli syön terveellisesti ja kasvispainotteisesti ja liikunkin paljon, vaikka sitä ei ilmeisesti voi uskoa ylipainoisesta ihmisestä. Sen lisäksi sitten syön välillä liikaa, AHMIN ruokaa. Vaikka sitä puuroa voisilmällä. Ja välillä herkkujakin. Kävin terapiassa, mutta en silti päässyt eroon tästä, koska se käyttäytymismalli on niin syvällä minussa.
Jos olet terve ja normaalipainoinen niin olisit onnellinen ja antaisit muiden olla. Emmehän (toivottavasti) sano myöskään anorektikoille, että senkus syöt vaan niin kyllä se paino siitä nousee!
Minäkin syön terveellisesti, lasken kalorit jotta saan pidettynä ne plus minuus nolla tasolla, jotten lihoisi. Aika huono itsekuri on pitää me laihdutus kaloreilla.
Sitten kun joku kommentoi rumasti lihavuuttani, niin menen kaupan kautta kotiin ja AHMIN, v*tutukseen. Kumpa ihmiset lopettisivat toisten ulkonäön kommentoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Ruuan tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä, sekä tuhoaa ympäristöä. Ylensyönti siis aiheuttaa turhaa kuormitusta ilmastolle. Kaiken muun lisäksi...
T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.Enemmän ne liikkujat tuhoavat maapalloa. Esimerkiksi uimarit vetävät helposti sellaiset 12 000 kcal vuorokaudessa. Muutenkin kaikenlainen liikkuminen tuottaa päästöjä. Lihavuus on tässä asiassa pisara meressä.
Harrastan luonnossa liikkumista, kävelyä ja juoksemista. Miten tämä kuormittaa ympäristöä? Vaatteeni ostan kirpputoreilta en urheiluliikkeistä.
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan työssä näen paljon ylipainoisia ihmisiä. Monilla on sairauksia, jotka ovat seurausta ylipainosta. Toki hoikallakin voi olla verenpainetauti, DM2 tai korkea kolesteroli mutta enemmän näitä on kuitenkin selkeästi ylipainoisilla. Reilusti ylipainoiselle myös monet leikkaukset ovat isompi riski. Kerran oltiin ongelmissa kun toimenpidepöydän kantokyky oli alhaisempi kuin potilaan paino. Tähystystoimenpiteessä on useamman kerran pitänyt hommata pidemmät tähystimet että päästään rasvakerroksen läpi. Eikä se valtavan massan omaavan potilaan siirtelykään helppoa ole.
Itse ajattelen ylipainoa terveysnäkökulmasta enkä ikinä puuttuisi vain siihen ulkonäköön. Olen itse nelikymppinen ja hoikka, tässä iässä pitää tarkkailla syömisiä erilailla kuin parikymppisenä jos ei halua että paino alkaa nousta.
Ystäväni äiti (huomattavan ylipainoinen) sairastui syöpään ja kasvain oli vaikeassa paikassa. Olivat erittäin pitkään miettineet yritetäänkö kasvainta leikata ollenkaan, voiko sitä saada kaiken sen rasvakerroksen läpi poistettua. Lopulta päätyivät leikkaukseen ja oli ollut hyvin vaikea leikkaus, kasvain saatiin kuitenkin pois. En ollut koskaan aiemmin edes miettinyt asiaa tästä näkökulmasta ennen kun kaverini mainitsi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli taannoin pitkä ketju siitä tallien painorajoista. Sielläkin tuli vastaan moneen kertaan se, miten vääristynyt ja hämärtynyt monen käsitys normaalipainosta alkaa olla. Moni kirjoitti ketjuun fiksujakin juttuja, mutta aika moni yritti todistella 160-170cm pitkän ja 80-kiloisen naisen olevan "vain pikkuisen pullukka" tai "normaalipainoinen.
Nyrkkeilijä Eva Wahlström painaa 59 kiloa ja on 168cm. Wahlström ottelee painoluokassa, jossa 5% painonpudotusta ennen kisoja pidetään terveellisenä, eli kauden ulkopuolellakaan tuskin painaa paljoa enemmän. 5% 59kg:sta on 2.9 kiloa. 2018 lopettanut EM-tason painonnostaja ja seitsenkertainen suomenmestari Jenni Puputti painoi kisakunnossa 58kg ja on keskimittainen. Aktiiviuraa vetävä MM-tason painonnostaja, myös keskimittainen Jenni Ilmarinen on 76kg ja kolmoisnoston ennätys 219 kiloa, eli siinäpä näkyy mistä painoa kertyy. Kolminkertainen maailmanmestari, fitness -urheilija Hanna Skyttä on 42 -vuotias, kisaa alle 170cm:n luokassa, painaa kisakaudella alle 60kg ja kauden ulkopuolella 5-8kg enemmän. Siitä saa mittakaavaa siihen, kuinka iso se 160-170cm pitkä ja 80g painava nainen on. Vaikka olisi aktiiviurheilijakin, niin aika mörssäri saa olla että pelkällä lihaksella saa sen 80kg.
En ymmärrä, miksi tämä paino-ongelma koetaan joksikin tabuksi ja miksi sitä ei saisi sanoa ääneen. Ei tupakointikaan ole terveellistä, ja niinpä tupakkaa verotetaan ja sen tupruttelupaikkoja rajoitetaan. Jo siksikin, että jostain pitää kerätä rahat tupakoinnin (passiivisen ja aktiivisen) tuottamien vaivojen hoitoon. Samaten pitäisi verottaa ronskisti enemmän eineksia, pikaruokaa ja muuta piilorasva-piilosokeri -tavaraa. Sai Suomessa joskus ajaa autollakin miten sattui ja olla käyttämättä turvavyötä. Sitten lanseerattiin turvavyöpakko, lasten turvaistuimet, nopeusrajoitukset ja sakot niille, jotka jättävät noudattamatta. Niin saatiin liikennekuolemien ja onnettomuuksissa tulleiden pysyvien vammojen määrä laskuun. Samaa pitäisi nyt soveltaa tähän painokysymykseen.
Juuri näin. Jos ottaa ääriesimerkin, niin hallitseva naisten kuulantyönnön olympiavoittaja Michelle Carter on 175 cm pitkä ja painaa 116 kg. Eli edes tuollainen mörssäri ei ole kuin 30 kg paivamapi kuin sellainen nainen, jota AV-palstalla luullaan "normaalipainoiseksi".
Ikävä kyllä sen huomaa, että nuoriso on lihavampaa kuin ehkä koskaan.
Lapseni (11v.) luokkakuvassa moni on selkeästi ylipainoon päin kallistumassa, jos ei vielä varsinaisesti ylipainoinen, kadulla tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, joiden ei todellakaan pitäisi imeskellä tikkaria tai ahtaa suuhunsatia, mitä he tekevät ohikulkiessaan.
Lasten ylipainosta ei voi muuta kuin syyttää vanhempia.
Ei ole mitään "raskaita luita" tai muita tekosyitä painoon.
Nestettä kerryttävät sairaudet/lääkkeet ovat oma lukunsa, mutta syömälihavia tässä maassa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.Enemmän ne liikkujat tuhoavat maapalloa. Esimerkiksi uimarit vetävät helposti sellaiset 12 000 kcal vuorokaudessa. Muutenkin kaikenlainen liikkuminen tuottaa päästöjä. Lihavuus on tässä asiassa pisara meressä.
Harrastan luonnossa liikkumista, kävelyä ja juoksemista. Miten tämä kuormittaa ympäristöä? Vaatteeni ostan kirpputoreilta en urheiluliikkeistä.
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.
Mitä enemmän liikut, sitä enemmän poltat kaloreita elimistössäsi, tuotat CO:ta ja muita kaasuja. Kaloreita saadaksesi sinun pitää syödä. Tämä on fakta. Urheilijat ovat ääripäässä, tavikset keskivaiheilla. On myös väärin olettaa lihavan syövän erityisen paljon. Monella lihavalla energiankulutus on säästöliekillä monista eri syistä. Kilpirauhashormonit ohjaavat solujen energiankäyttöä, joka on se tyypillisin täällä nähty syy. Monet lääkkeet sekoittavat tätä balanssia, samoin bakteeristo ja ties mitä. Ihminen ei voi ajatuksillaan säädellä kulutustaan eikä kahden ihmisen kulutus ole koskaan sama, vaikka tekisivät täsmälleen samoja asioita.
suuhunsatia= suuhunsa croissantia
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä sen huomaa, että nuoriso on lihavampaa kuin ehkä koskaan.
Lapseni (11v.) luokkakuvassa moni on selkeästi ylipainoon päin kallistumassa, jos ei vielä varsinaisesti ylipainoinen, kadulla tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, joiden ei todellakaan pitäisi imeskellä tikkaria tai ahtaa suuhunsatia, mitä he tekevät ohikulkiessaan.
Lasten ylipainosta ei voi muuta kuin syyttää vanhempia.
Ei ole mitään "raskaita luita" tai muita tekosyitä painoon.
Nestettä kerryttävät sairaudet/lääkkeet ovat oma lukunsa, mutta syömälihavia tässä maassa riittää.
Mikäli nukkuminen (10h) vähennetään päivästä pois, viettää lapsi suurimman osan elämästään yhteiskunnan laitoksissa, päiväkodissa, koulussa jne. Kotona vietetään hereillä muutamia tunteja. Järkevä ihminen tajuaa tästä missä se ongelma luuraa. Ei varmasti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että monella on "oman kehon kuuntelu" niin vääristynyttä, ettei normaaliin syömiseen oppiminen onnistu. Siisa että osattaisi syödä suoraan oman kulutuksen mukaan, ei liikaa. Tähän on osittain syynä omassa lapsuudessamme vallalla ollut periaate "lautanen syödään tyhjäksi". Olemme siis jo lapsena oppineet olemaan kuuntelematta kehomme kylläisyyssignaaleja.
Itse olen pysynyt viimeiset 10 vuotta saman painoisena sillä, että "paastoan" osan vuorokaudesta aina kun huomaan, että vatsamakkaraa on alkanut kertyä. En pysty mihinkään "5 kertaa päivässä pieni annos" -syömiseen, vaan syön normaalisti aamupalan, lounaan ja vedän kahvin kanssa vielä suklaatakin, mutta sitten syöminen seis ja viiden aikaan (kun lapsi syö) syön vain kasviksia ja esim. pienen kanafileen, sitten loppuilta syömättä, ja ennen nukkumaanmenoa joku ihan pieni iltapala kuten banaania ja jugurttia, koska nälkäisenä ei tule uni. Olen siis aina joko "syöntitilassa" tai "paastotilassa", välimuoto ei onnistu. Kohta lähdetään viikoksi reissuun, ja aion syödä siellä kaikki ihanat herkut mitä vastaan tulee, ja juoda juomatkin päälle. Loman jälkeen sit taas pätkäpaastoa muutama viikko. Ehkä tämä vois toimia jollain muullakin, ihan vinkkinä. Kurjaahan se on olla nälässä, mutta kivempi kuitenkin olla nälässä vain osan päivää kuin koko ajan. Elämästä pitää nauttiakin!
PS: mulla on ylipainoa 5 kiloa, mutta vatsa on (normaalisti) ihan litteä, eli kaikki ylipaino on pepussa. Siksi en jaksa laihduttaa noita kiloja pois.
Missä vaiheessa päivääsi siis on se paasto-osuus?
En tarkoittanut paastoa sanan varsinaisessa merkityksessä, siksi "paasto" oli lainausmerkeissä, en nyt tiedä mitä muutakaan sanaa käyttäisin. Tarkoitin vain, että klo 7-14 syön miten huvittaa ja klo 14-07 vain ne pari tarkkaan mietittyä vähäkalorista ateriaa (esim. kourallinen parsakaalta + 100 g kanaa ja 1dl maustamatonta jugurttia ja puolikas banaani).
Sanoit kuitenkin, että on kurjaa olla nälässä. Syöt tasaisesti läpi päivän eikä noihin aikoihin oikein paastoa tai "paastoa" mahdu. Olen pahoillani, mutta olet elävä esimerkki siitä, kuinka vääristynyt kuva ihmisillä on syömisestä. Aamupäivän voi mässätä, kun illalla "paastoaa" eli syö sitä "tylsää ja pahaa terveellistä".
En ole ihan varma mitä tarkoitit, mutta itsekin olen sitä mieltä, että syömiseni on jossain määrin vääristynyttä, koska en pysty luottamaan esim. omaan kylläisyydentunteeseen. Siksi syön joko täysillä tai tosi rajoitetusti. Välimuoto, kohtuullinen syöminen, ei onnistu. Tähän on varmaan vaikuttanut mm. se, että olen laihduttanut useampaan kertaan nuorempana. On toki kurjaa olla osa päivästä nälässä, mutta se onnistuu paremmin kuin se, että rajoittaisin koko ajan syömisiäni. Siirryn tavallaan "syömättömään" moodiin illaksi, keskityn muihin asioihin kuin syömiseen. Onko tästä nyt sitten jotain haittaa, kun kuitenkin olen pysynyt jo vuosia painossani näin toimien?
Keskityt siis koko aamupäivän vain syömiseen? Illalla olet "syömättömässä" moodissa koska syöt vain pieniä annoksia. Ei siitä varmasti haittaa ole, vaikken aivan ymmärräkään, kuinka sinulla kerkeäisi olla nälkä missään vaiheessa.
Ja naiset vielä väittää että miehet on lihavempia. Tuollakin sanotaan että 28 prossaa naisista on lihavia, miehistä 26.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.Mitä enemmän liikut, sitä enemmän poltat kaloreita elimistössäsi, tuotat CO:ta ja muita kaasuja. Kaloreita saadaksesi sinun pitää syödä. Tämä on fakta. Urheilijat ovat ääripäässä, tavikset keskivaiheilla. On myös väärin olettaa lihavan syövän erityisen paljon. Monella lihavalla energiankulutus on säästöliekillä monista eri syistä. Kilpirauhashormonit ohjaavat solujen energiankäyttöä, joka on se tyypillisin täällä nähty syy. Monet lääkkeet sekoittavat tätä balanssia, samoin bakteeristo ja ties mitä. Ihminen ei voi ajatuksillaan säädellä kulutustaan eikä kahden ihmisen kulutus ole koskaan sama, vaikka tekisivät täsmälleen samoja asioita.
Selvä. Ollaan läskejä ja kaikki ja pelastetaan maailma! Oletko sinä se tyyppi joka teki ylipainosta terveellistä laskelmillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.Mitä enemmän liikut, sitä enemmän poltat kaloreita elimistössäsi, tuotat CO:ta ja muita kaasuja. Kaloreita saadaksesi sinun pitää syödä. Tämä on fakta. Urheilijat ovat ääripäässä, tavikset keskivaiheilla. On myös väärin olettaa lihavan syövän erityisen paljon. Monella lihavalla energiankulutus on säästöliekillä monista eri syistä. Kilpirauhashormonit ohjaavat solujen energiankäyttöä, joka on se tyypillisin täällä nähty syy. Monet lääkkeet sekoittavat tätä balanssia, samoin bakteeristo ja ties mitä. Ihminen ei voi ajatuksillaan säädellä kulutustaan eikä kahden ihmisen kulutus ole koskaan sama, vaikka tekisivät täsmälleen samoja asioita.
No, ainakaan itse en 52 kiloa painavana todellakaan kuluta 12000kcal päivässä. Siis oikeasti, liikunta ei paljoa lisää vuorokauden kalorinkulutusta tavisliikkujalla, joku ammattitriathlonisti on asia erikseen. Joku 60 kiloinen liikkumaton kuluttaa jo enemmän kuin minä liikkuvana.
Lihavat syövät liikaa ja ruokaa menee jokaisessa kotitaloudessa liikaa roskiin. Ylipäänsä ruokahävikkiä pitäisi yrittää vähentää joka päässä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikkien sheimaaminen on sallittua ja suurikin huvi joillekin? Silloin kun olin vielä alipainon puolella kuulin jatkuvasti kommentteja että "kyllähän naisessa nyt pitää muotoja olla" ja muita törkeyksiä. No, en minä silti mene noille omenavartaloisille sanomaan että "kyllähän naisella nyt pitää vyötärö olla" vaikka välillä tekisi mieli.
Nyt kun olen lihonnut normaalipainon keskialueelle saan olla paljon paremmin rauhassa ilkeiltä kommenteilta, paitsi kyllähän sitä välillä kuulee kommenttia että "kyllä sä voit toisenkin pullan ottaa, ei se sulla missään näy". No kyllä todellakin näkyy, kun olen vieläpä todella lyhyt. Pienikokoinen nainen ei voi oikeasti herkutella juuri yhtään sillä yhden kilonkin lihoaminen näkyy vartalossa välittömästi. Satakiloisella se yksi kilo on pieni kärpäsen kakka kokonaisuudessa. Niitä järkeviä valintoja pitää tehdä joka päivä ja jos joku päivä menisikin lörinäksi niin heti seuraavana päivänä takaisin ruotuun. Itse söin eilen hesen härkäpapuhampurilaisen ja muutaman soijatikun, mutta ei tehnyt tuon rasvahöttöannoksen jälkeen mieli syödä enää juuri mitään joten paastosin koko loppuillan. Tänään taas normaalit syömiset, aamupalalla join yhden kupillisen kaakaota herkkuna. Jos haluaa herkutella pitää mittakaavaa pienentää, eli suklaalevyn sijaan pieni suklaapatukka tai se kupillinen kaakaota. Itsekin olen kasvanut perheessä jossa sokerisiin herkkuihin vääristynyt suhtautuminen ja joudun joka päivä tekemään uudelleen ja uudelleen valinnan siitä että edes yritän pitää sokerin kohtuudessa.
Olen myös ollut 45 vuotta hoikka, kiitos elämäntapojeni ja läpeensä kyllästynyt siihen, että minun kroppaani saa kommentoida aivan vapaasti. Juuri nuo mainitsemasi muka hauskat jutut on erittäin tuttuja. Ylipainoisista ei saa edes ajatella mitään, mutta meitä saa kommentoida kuka tahtoo ja miten tahtoo.
En ole ihan varma mitä tarkoitit, mutta itsekin olen sitä mieltä, että syömiseni on jossain määrin vääristynyttä, koska en pysty luottamaan esim. omaan kylläisyydentunteeseen. Siksi syön joko täysillä tai tosi rajoitetusti. Välimuoto, kohtuullinen syöminen, ei onnistu. Tähän on varmaan vaikuttanut mm. se, että olen laihduttanut useampaan kertaan nuorempana. On toki kurjaa olla osa päivästä nälässä, mutta se onnistuu paremmin kuin se, että rajoittaisin koko ajan syömisiäni. Siirryn tavallaan "syömättömään" moodiin illaksi, keskityn muihin asioihin kuin syömiseen. Onko tästä nyt sitten jotain haittaa, kun kuitenkin olen pysynyt jo vuosia painossani näin toimien?