HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaalipainoinen
Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä sen huomaa, että nuoriso on lihavampaa kuin ehkä koskaan.
Lapseni (11v.) luokkakuvassa moni on selkeästi ylipainoon päin kallistumassa, jos ei vielä varsinaisesti ylipainoinen, kadulla tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, joiden ei todellakaan pitäisi imeskellä tikkaria tai ahtaa suuhunsatia, mitä he tekevät ohikulkiessaan.
Lasten ylipainosta ei voi muuta kuin syyttää vanhempia.
Ei ole mitään "raskaita luita" tai muita tekosyitä painoon.
Nestettä kerryttävät sairaudet/lääkkeet ovat oma lukunsa, mutta syömälihavia tässä maassa riittää.
Mikäli nukkuminen (10h) vähennetään päivästä pois, viettää lapsi suurimman osan elämästään yhteiskunnan laitoksissa, päiväkodissa, koulussa jne. Kotona vietetään hereillä muutamia tunteja. Järkevä ihminen tajuaa tästä missä se ongelma luuraa. Ei varmasti kotona.
Siis oikeasti, ei niissä kouluissakaan voi rajattomasti asialle tehdä jos kotona ei tehdä muuta kuin lojuta sohvalla.
Ohjaan välillä lastenleirejä, erilaisilla teemapainotuksilla. Eräällä käsityöpainotteisella leirillä pidettiin liikuntapäivä, eli leiriolympialaiset yms liikunnallisia leikkejä yhtenä tiettynä päivänä. Heti oli useampi leiriläinen soittamassa kotiin ja vanhemmat soittelivat sitten leiripuhelimeen että eikö siellä tehdä mitään muuta kuin liikuta... Tarkoituksella halusimme tuoda liikunnallisen päivän väliin, sillä vaikka muuten leikittiiinkin hippaa jne tauoilla kaikkia lapsia emme saaneet osallistumaan näihin aktiviteetteihin. Laitettiin siis osaksi leiriohjelmaa tuo liikunta jotta koski kaikkia lapsia.
Nämä alapeukutukset täällä asiallisille ja kivoille kommenteille on kyllä aivan omaa luokkaansa. Alapeukut varsinkin jos selviäää kirjoituksesta sen olevan hoikan tekemä. Voi voi, surullista.
Milloinhan tuo kehopositiivisuus oikeasti laajennetaan koskemaan muitankin kuin ylipainoisia? Miksi hoikkia saa nälviä? Entä niitä jotka ovat todella lyhyitä tai pitkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikkien sheimaaminen on sallittua ja suurikin huvi joillekin? Silloin kun olin vielä alipainon puolella kuulin jatkuvasti kommentteja että "kyllähän naisessa nyt pitää muotoja olla" ja muita törkeyksiä. No, en minä silti mene noille omenavartaloisille sanomaan että "kyllähän naisella nyt pitää vyötärö olla" vaikka välillä tekisi mieli.
Nyt kun olen lihonnut normaalipainon keskialueelle saan olla paljon paremmin rauhassa ilkeiltä kommenteilta, paitsi kyllähän sitä välillä kuulee kommenttia että "kyllä sä voit toisenkin pullan ottaa, ei se sulla missään näy". No kyllä todellakin näkyy, kun olen vieläpä todella lyhyt. Pienikokoinen nainen ei voi oikeasti herkutella juuri yhtään sillä yhden kilonkin lihoaminen näkyy vartalossa välittömästi. Satakiloisella se yksi kilo on pieni kärpäsen kakka kokonaisuudessa. Niitä järkeviä valintoja pitää tehdä joka päivä ja jos joku päivä menisikin lörinäksi niin heti seuraavana päivänä takaisin ruotuun. Itse söin eilen hesen härkäpapuhampurilaisen ja muutaman soijatikun, mutta ei tehnyt tuon rasvahöttöannoksen jälkeen mieli syödä enää juuri mitään joten paastosin koko loppuillan. Tänään taas normaalit syömiset, aamupalalla join yhden kupillisen kaakaota herkkuna. Jos haluaa herkutella pitää mittakaavaa pienentää, eli suklaalevyn sijaan pieni suklaapatukka tai se kupillinen kaakaota. Itsekin olen kasvanut perheessä jossa sokerisiin herkkuihin vääristynyt suhtautuminen ja joudun joka päivä tekemään uudelleen ja uudelleen valinnan siitä että edes yritän pitää sokerin kohtuudessa.
Olen myös ollut 45 vuotta hoikka, kiitos elämäntapojeni ja läpeensä kyllästynyt siihen, että minun kroppaani saa kommentoida aivan vapaasti. Juuri nuo mainitsemasi muka hauskat jutut on erittäin tuttuja. Ylipainoisista ei saa edes ajatella mitään, mutta meitä saa kommentoida kuka tahtoo ja miten tahtoo.
I close my case! Jo kaksi alapeukkua tässä ajassa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikkien sheimaaminen on sallittua ja suurikin huvi joillekin? Silloin kun olin vielä alipainon puolella kuulin jatkuvasti kommentteja että "kyllähän naisessa nyt pitää muotoja olla" ja muita törkeyksiä. No, en minä silti mene noille omenavartaloisille sanomaan että "kyllähän naisella nyt pitää vyötärö olla" vaikka välillä tekisi mieli.
Nyt kun olen lihonnut normaalipainon keskialueelle saan olla paljon paremmin rauhassa ilkeiltä kommenteilta, paitsi kyllähän sitä välillä kuulee kommenttia että "kyllä sä voit toisenkin pullan ottaa, ei se sulla missään näy". No kyllä todellakin näkyy, kun olen vieläpä todella lyhyt. Pienikokoinen nainen ei voi oikeasti herkutella juuri yhtään sillä yhden kilonkin lihoaminen näkyy vartalossa välittömästi. Satakiloisella se yksi kilo on pieni kärpäsen kakka kokonaisuudessa. Niitä järkeviä valintoja pitää tehdä joka päivä ja jos joku päivä menisikin lörinäksi niin heti seuraavana päivänä takaisin ruotuun. Itse söin eilen hesen härkäpapuhampurilaisen ja muutaman soijatikun, mutta ei tehnyt tuon rasvahöttöannoksen jälkeen mieli syödä enää juuri mitään joten paastosin koko loppuillan. Tänään taas normaalit syömiset, aamupalalla join yhden kupillisen kaakaota herkkuna. Jos haluaa herkutella pitää mittakaavaa pienentää, eli suklaalevyn sijaan pieni suklaapatukka tai se kupillinen kaakaota. Itsekin olen kasvanut perheessä jossa sokerisiin herkkuihin vääristynyt suhtautuminen ja joudun joka päivä tekemään uudelleen ja uudelleen valinnan siitä että edes yritän pitää sokerin kohtuudessa.
Kyse on yksinkertaisesta psykologisesta ilmiöstä. Kun ylipainostaan epävarma ihminen näkee hoikan ihmisen tekevän terveellisiä valintoja, hän näkee heijastuksen siitä mitä itse jättää tekemättä. Huonoa omatuntoa seuraa usein ärtymys ja tarve vähätellä toisen tekemisiä oman olon parantamiseksi. Tällä kaavalla syntyy tässäkin ketjussa nähtyjä taukohuoneen tilanteita, jossa työpaikan pullukat alkavat arvostella normaalipainoisten eväitä. Samaan sarjaan kuuluu esimerkiksi huonoihin valintoihin maanittelu (voit sinä nyt toisen kakkupalan ottaa), läpipaskoksi väittäminen ja yleinen naureskelu (tuon Pirkon elämä on niin kuivaa ja ankeaa kun se menee töiden jälkeen salille, eikä terassille meidän muiden kanssa!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Ruuan tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä, sekä tuhoaa ympäristöä. Ylensyönti siis aiheuttaa turhaa kuormitusta ilmastolle. Kaiken muun lisäksi...
T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.Enemmän ne liikkujat tuhoavat maapalloa. Esimerkiksi uimarit vetävät helposti sellaiset 12 000 kcal vuorokaudessa. Muutenkin kaikenlainen liikkuminen tuottaa päästöjä. Lihavuus on tässä asiassa pisara meressä.
Harrastan luonnossa liikkumista, kävelyä ja juoksemista. Miten tämä kuormittaa ympäristöä? Vaatteeni ostan kirpputoreilta en urheiluliikkeistä.
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.Mitä enemmän liikut, sitä enemmän poltat kaloreita elimistössäsi, tuotat CO:ta ja muita kaasuja. Kaloreita saadaksesi sinun pitää syödä. Tämä on fakta. Urheilijat ovat ääripäässä, tavikset keskivaiheilla. On myös väärin olettaa lihavan syövän erityisen paljon. Monella lihavalla energiankulutus on säästöliekillä monista eri syistä. Kilpirauhashormonit ohjaavat solujen energiankäyttöä, joka on se tyypillisin täällä nähty syy. Monet lääkkeet sekoittavat tätä balanssia, samoin bakteeristo ja ties mitä. Ihminen ei voi ajatuksillaan säädellä kulutustaan eikä kahden ihmisen kulutus ole koskaan sama, vaikka tekisivät täsmälleen samoja asioita.
Selvä. Ollaan läskejä ja kaikki ja pelastetaan maailma! Oletko sinä se tyyppi joka teki ylipainosta terveellistä laskelmillaan?
En ole, mutta ilmeisesti päähäsi ei mahdu mitään muuta ajatusta kuin "ollaan joko läskejä tai ei olla läskejä". Elämä ei ole joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoikka neljän lapsen äiti. Minua harmittaa kuinka minua kuvaillaan ”luonnostaan hoikaksi”, ei kai sitä kukaan ole. Minulla on ”luonnostaan” terveelliset ruokailutottumukset, varmaankin kotoa pitkälti opittuja. Makeaa en syö niinkään painon vaan hampaiden vuoksi, kotoa opittua sekin. Liikunta hyvin pitkälti arkiliikuntaa. Laiharilla en ole koskan ollut, en edes lasten jälkeen.
En minäkään hoikka olisi jos söisin sipsiä ja karkkia kokoajan. Olen vain oppinut normaaliin annoskokoon, ruokalilurytmiin ja ruokiin jo lapsena. Lapseni ovat myös samanlaisia hoikkia, kiitos ruokailutottumusten. Kyse on elämäntavasta, jonka jotkut oppivat ja jotkut eivät.
Mikset ole vaan tyytyväinen, että olet normaalipainoinen eikä sinun ole täytynyt ikinä laihduttaa?
En minäkään syö karkkia ja sipsiä koko ajan, mutta en enää tunnista oikeaa annoskokoa ja syön liikaa enkä aina pysty lopettamaan. Lapsenikin ovat hoikkia ja syövät terveellisesti.
Aloin itse keräämään painoa traumaattisten tapahtumien seurauksena.
Mistä päättelit, etten olisi tyytyväinen siihen, että olen normaalipainoinen? Missä niin kirjoitin? Todellakin olen tyytyväinen ja kiitollinen, että vanhempani opettivat jo kotona oikeat ruokailutottumukset.
Etkö sitten ole luonnostaan hoikka, kun sinun ei tarvitse kamppailla painon kanssa?
Aika monet ylipainoisetkin syövät terveellisesti, mutta silti joutuvat kamppailemaan. Sitä terveellistäkin kun on helppo syödä liikaa.
Ei. Luonnostaan hoikka on ihminen kenen ei tarvitse tehdä mitään hyviä päätöksiä syömisen suhteen pysyäkseen hoikkana. Minuakin ärsyttää tuo ”sinulla on hyvät geenit” kun valitsen lounaaksi kanasalaatin enkä kebabrullaa. Geenitkö sen päätöksen tekee, jokapäivä.
Totta mutta yksittäinen lounas, on niin pieni osa kokonaisuudesta että mitä väliä. Ongelma on se jos se lounas ei pidä nälkää. Nimittäin siitä seuraa entistä enemmän syömistä loppupäivänä. Osalla se pitää paremmin, osalla huonommin, katsos kun jo geeneistä lähtien ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Ruuan tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä, sekä tuhoaa ympäristöä. Ylensyönti siis aiheuttaa turhaa kuormitusta ilmastolle. Kaiken muun lisäksi...
T: näitä asioita pohtinut ex-ylipainoinen.Enemmän ne liikkujat tuhoavat maapalloa. Esimerkiksi uimarit vetävät helposti sellaiset 12 000 kcal vuorokaudessa. Muutenkin kaikenlainen liikkuminen tuottaa päästöjä. Lihavuus on tässä asiassa pisara meressä.
Tuhoavatko oikeasti jos laitetaan rinnakkain kaikki maapallon lihavat ihmiset ja himoliikkujat? Minulla on sellainen käsitys että himoliikkujat ovat kuitenkin häviävä vähemmistö väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan luonnossa liikkumista, kävelyä ja juoksemista. Miten tämä kuormittaa ympäristöä? Vaatteeni ostan kirpputoreilta en urheiluliikkeistä.
Luulen myös, että ne ammattiurheiljat jotka syövät 12000kcl ovat se pisara meressä. Kuika monta sinä tunnet? Minä en tunne yhtään, mutta tunnen useita reilusti ylipainoisia.Mitä enemmän liikut, sitä enemmän poltat kaloreita elimistössäsi, tuotat CO:ta ja muita kaasuja. Kaloreita saadaksesi sinun pitää syödä. Tämä on fakta. Urheilijat ovat ääripäässä, tavikset keskivaiheilla. On myös väärin olettaa lihavan syövän erityisen paljon. Monella lihavalla energiankulutus on säästöliekillä monista eri syistä. Kilpirauhashormonit ohjaavat solujen energiankäyttöä, joka on se tyypillisin täällä nähty syy. Monet lääkkeet sekoittavat tätä balanssia, samoin bakteeristo ja ties mitä. Ihminen ei voi ajatuksillaan säädellä kulutustaan eikä kahden ihmisen kulutus ole koskaan sama, vaikka tekisivät täsmälleen samoja asioita.
No, ainakaan itse en 52 kiloa painavana todellakaan kuluta 12000kcal päivässä. Siis oikeasti, liikunta ei paljoa lisää vuorokauden kalorinkulutusta tavisliikkujalla, joku ammattitriathlonisti on asia erikseen. Joku 60 kiloinen liikkumaton kuluttaa jo enemmän kuin minä liikkuvana.
Lihavat syövät liikaa ja ruokaa menee jokaisessa kotitaloudessa liikaa roskiin. Ylipäänsä ruokahävikkiä pitäisi yrittää vähentää joka päässä ketjua.
Mikäli 60 kiloinen liikkumaton kuluttaa enemmän kuin sinä 52 kiloisena, mitä kuluttaa 150 kiloinen tekemättä mitään? Tuskin hän kuitenkaan syö 3x enemmän kuin sinä.
Ruokaa menee liikaa roskiin ja se on tarkoituskin. Teollisuus haluaa sinun kuluttavan paljon ruokaa. Nyt ollaan kyllä pienennetty paketteja ja nostettu samalla hintaa, pumpattu vettä tuotteisiin lisää käyttämällä glukoosia ja karrageenia yms. sitojana, mutta silti vain paino ihmisillä nousee. Light-tuotteiden aikakaudella korvattiin rasva vedellä ja sokereilla, mutta sekin vaikutti lihottavan kansaa. Aspartaamikin lisää kehon rasvapitoisuutta, ei suoraan, vaan sekundäärireittien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoikka neljän lapsen äiti. Minua harmittaa kuinka minua kuvaillaan ”luonnostaan hoikaksi”, ei kai sitä kukaan ole. Minulla on ”luonnostaan” terveelliset ruokailutottumukset, varmaankin kotoa pitkälti opittuja. Makeaa en syö niinkään painon vaan hampaiden vuoksi, kotoa opittua sekin. Liikunta hyvin pitkälti arkiliikuntaa. Laiharilla en ole koskan ollut, en edes lasten jälkeen.
En minäkään hoikka olisi jos söisin sipsiä ja karkkia kokoajan. Olen vain oppinut normaaliin annoskokoon, ruokalilurytmiin ja ruokiin jo lapsena. Lapseni ovat myös samanlaisia hoikkia, kiitos ruokailutottumusten. Kyse on elämäntavasta, jonka jotkut oppivat ja jotkut eivät.
Mikset ole vaan tyytyväinen, että olet normaalipainoinen eikä sinun ole täytynyt ikinä laihduttaa?
En minäkään syö karkkia ja sipsiä koko ajan, mutta en enää tunnista oikeaa annoskokoa ja syön liikaa enkä aina pysty lopettamaan. Lapsenikin ovat hoikkia ja syövät terveellisesti.
Mistä päättelit, etten olisi tyytyväinen siihen, että olen normaalipainoinen? Missä niin kirjoitin? Todellakin olen tyytyväinen ja kiitollinen, että vanhempani opettivat jo kotona oikeat ruokailutottumukset.
Etkö sitten ole luonnostaan hoikka, kun sinun ei tarvitse kamppailla painon kanssa?
Aika monet ylipainoisetkin syövät terveellisesti, mutta silti joutuvat kamppailemaan. Sitä terveellistäkin kun on helppo syödä liikaa.
Ei. Luonnostaan hoikka on ihminen kenen ei tarvitse tehdä mitään hyviä päätöksiä syömisen suhteen pysyäkseen hoikkana. Minuakin ärsyttää tuo ”sinulla on hyvät geenit” kun valitsen lounaaksi kanasalaatin enkä kebabrullaa. Geenitkö sen päätöksen tekee, jokapäivä.
Totta mutta yksittäinen lounas, on niin pieni osa kokonaisuudesta että mitä väliä. Ongelma on se jos se lounas ei pidä nälkää. Nimittäin siitä seuraa entistä enemmän syömistä loppupäivänä. Osalla se pitää paremmin, osalla huonommin, katsos kun jo geeneistä lähtien ollaan erilaisia.
No kyllähän sekin vaikuttaa mitä tekee työkseen... Monessa työssa pitäisi todellakin syödä se salaattilounas eikä mitään kermaperunoita. Lisäksi jos syö liian raskaan lounan saattaa tulla syömisen jälkeen tosi väsynyt ja unelias olo minkä seurauksena työteho on huono. Ruumiillisessa työssä monesti parempi ettei mätä lounaalla koko kupua täyteen vaan syö sitten kahvitauolla ruisleivän ja kananmunan tai vaikka purkillisen rahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Ollaan läskejä ja kaikki ja pelastetaan maailma! Oletko sinä se tyyppi joka teki ylipainosta terveellistä laskelmillaan?
En ole, mutta ilmeisesti päähäsi ei mahdu mitään muuta ajatusta kuin "ollaan joko läskejä tai ei olla läskejä". Elämä ei ole joko tai.
Tuota ööö mitähän tarkoitat? Siis ihminen on joko ylipainoinen tai ei ole ylipainoinen. Välissä on alipainoista, hoikkaa, normaalia, lievästi ylipainoista, sairaalloisen ylipainoista jne. Nyt puhuimme ylipainosta, joten en nyt mieti tässä yhteydessä silmienväriä, uskontoa tai etusormen pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhoavatko oikeasti jos laitetaan rinnakkain kaikki maapallon lihavat ihmiset ja himoliikkujat? Minulla on sellainen käsitys että himoliikkujat ovat kuitenkin häviävä vähemmistö väestöstä.
Kyse ei ole himoliikunnasta, vaan mistä tahansa liikkeestä. Energiaa tarvitaan elintoimintojen perustoimintojen kuten lämmöntuotto yms liikkeeseen. Mikäli poistat liikkeen, kulutat vähemmän energiaa ja CO2:ta.
Tosi usein bussipysäkillä näkee ne ylipainon taustat. Ihmiset mättää sipsiä, karkkia jättipussista kotimatkalla iltapäivällä. Surullista , näkemilläni ihmisillä kyllä sitä vararavintoa on useamman kymmenen kilon verran. En ihmettele sitä että syövät, sillä se ei ole syy vaan looginen seuraus. Ongelma johtuu siitä että ovat syöneet vääränlaista ruokaa sitä ennen, aiemmin päivällä, ja aiempina päivinä. Sellaista joka ei pidä nälkää, vaan esim aiheuttaa sokerikoukuttumisen. Se vaatimalla vaatii nopeaa energiaa, eikä taltu itsekurilla kun ehkä pienen hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako se sua enemmän, jos me kaikki ylipainoiset inhotaan vartaloamme ja kärsitään mahdollisimman paljon? Sekö meidät sitten laihduttaa? En oikein usko, sillä olen tuota kiusaamista kuullut koulusta asti, mutta jostain kumman syystä en siltikään ole laihtunut.
Ei se ketään normaalia ihmistä lohduta, mutta on hyvä erottaa asialliset mielipiteet kiusaamisesta. Kukaan ei ole sullekaan tässä sanonut, että laihduta vitun läski. Ongelma on siinä, että armollisuuden hakeminen lisääntyy niin paljon, että lihavuuden koetaan olevan ok. Tottakai kaikkien tulisi rakastaa itseään, koska vain silloin terveelliset elämäntavat onnistuvat. On todella kurjaa, että sinua on kiusattu lihavuudesta, sillä se ei tosiaankaan auta mitään. Mutta ei sekään auta ketään laihtumaan, että sanotaan sen olevan kaunis ja terve juuri sellaisena kuin on. Jälkimmäinen ei yksinkertaisesti lihavilla pidä paikkaansa.
Jos on lihava, eikä mikään elimistössä ole pielessä, niin miten silloin olisi sairas? Ihan naurettavaa alkaa väittämään lihavuutta sairaudeksi - se ei sitä ole. Tai jos on, niin kerrohan sen määritelmät? Onko esim. Raskaan sarjan painijat sairaita, koska painoindeksin mukaan ovat erittäin ylipainoisia?
Vaikka yrität olla ymmärtäväien ja hyväksyvä, niin silti olet väärässä, ja aiheutat ihmisille pahoinvointia.
Lihavuus ON täysin hyväksyttävää. Siinä kuin vaikkapa alipainoisuus. Lihavuus on osa ihmistä itseään, ja sitä ei voi erottaa ihmisestä täysin. Tuollainen sanahelinä, missä hyväksytään ihminen, mutta ei lihavuutta on ihan samanlaista paskaa kuin että hyväksytään ihminen, mutta ei homoutta hänessä. Silloin et vaan yksinkertaisesti hyväksy ihmistä sellaisena kuin hän on.
Se että jokin asia on hyväksyttävää, ei tarkoita samalla että se on tavoiteltavaa. Ei lihavuus ole millään lailla tavoiteltavaa. Mutta tosiasia on, että meillä on aina vaan enemmän lihavia ihmisiä, ja näiden ihmisten elämänlaadun huonontaminen kyttäämällä, arvostelemalla ja leimaamalla sairaaksi, ei auta yhtään ketään, eikä estä ketään lihomasta, saati auta ketään laihtumaan.
Lihavuusepidemian taustalla on monia asioita, mm. nykyinen laihdutuskulttuuri, mikä tekee ihmisistä entistä lihavampia. Samoin ruoka ympärillämme on muuttunut, sitä on tarjolla joka puolella, ja mitä enemmän ihmisiä siitä varoitellaan ja ahdistellaan, sen varmemmin suhde siihen muuttuu myös pakkomielteiseksi.
Lisäksi liikumme erityisesti sellaista perusarkiaktiivisuus-liikuntaa merkittävästi vähemmän kuin ennen.
No, joka tapauksessa. On ihan tutkittua, että ihminen ei pidä huolta sellaisista asioista, joita ei arvosta. Ja se arvostaminen ei voi olla mitään muka-arvostamista, että leikisti tykkään itsestäni, mutta oikeasti olen arvokas vasta kun laihdun. Se vaan ei mene niin päin. Kaikkia pitää arvostaa, ennen kaikkea omaa itseä, ja vasta silloin siitä seuraa hyviä asioita.
Toisekseen: kun me jo tiedämme, että laihduttaminen ei toimi pitäisi se vihdoin ihan oikeasti sisäistää kaikkialla, myös terveydenhuollossa. Lihavuus on ja tulee olemaan, ja entistä enemmän pahenemaan, mitä enemmän siitä yritetään päästä eroon.
Joten sen sijaan, että ihmisiä kehotettaisiin laihduttamaan, kaikkia, ihan kaikkia pitäisi aina kannustaa pitämään mahdollisimman hyvää huolta omasta terveydestä juuri sellaisena kuin sillä hetkellä on. Sillä aivan varmasti on merkitystä, liikkuuko lihava ihminen, syökö reilusti kasviksia, välttääkö päihteitä jne.
Mutta niin kauan kuin asenneilmapiiri on se, että vain laihtumalla voit saavuttaa onnen ja ihmisarvon, moni kuvittelee, että terveet elämäntavat on vain kidutusta matkalla laihuuteen, ja niitä ei kannata muiden asioiden takia ylläpitää.
Vasta vähän aikaa sitten täälläkin joku tuskaili sitä, kuinka laihtuminen oli pysähtynyt, vaikka hän karppasi, ja totesi, että "ihan sama vaikka tässä sitten olisi vedellyt koko ajan hampurilaisia". No ei tietenkään ole. Mutta niin kauan kuin laihtuminen on se ensisijainen mittari elämänmuutoksessa, niin kauan kaikki muut hyvät vaikutukset jää huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein bussipysäkillä näkee ne ylipainon taustat. Ihmiset mättää sipsiä, karkkia jättipussista kotimatkalla iltapäivällä. Surullista , näkemilläni ihmisillä kyllä sitä vararavintoa on useamman kymmenen kilon verran. En ihmettele sitä että syövät, sillä se ei ole syy vaan looginen seuraus. Ongelma johtuu siitä että ovat syöneet vääränlaista ruokaa sitä ennen, aiemmin päivällä, ja aiempina päivinä. Sellaista joka ei pidä nälkää, vaan esim aiheuttaa sokerikoukuttumisen. Se vaatimalla vaatii nopeaa energiaa, eikä taltu itsekurilla kun ehkä pienen hetken.
Tässä olet aivan oikeassa. IHan hirveän moni aikuinen oikeasti pelkää syömistä, eikä enää osaa syödä tarpeeksi kunnollista ruokaa. Sitten he kuvittelevat, että heillä on vaan " sokerikoukku", tai just huono itsekuri, vaikka se mikä siellä taustalla lähes aina on, on nälkä.
Esimerkiksi tunnesyömisen takia hoitoa hakevista ihmisistä n. 50% ELi hyvänen aika puolet, on lopulta vaan nälkäisiä. Mutta se krooninen nälkä on muodostunut pikkuhiljaa merkittäväksi psyykkiseksi ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava ja tiedän sen. Minulla ei ole itsehillintää syömisen suhteen, eikä se ole tällä hetkellä suurin murheistani. Tällä hetkellä ei ole energiaa muuttaa asiaa.
En pidä peilikuvastani ja olen epävarma vartalostani. Pidän uimisesta, mutta tälläset keskustelut nostavat kynnystä vaappua uimahallille.
Osan keskustelijoista motiivit ovat hyviä, onhan tämä huolestuttava ilmiö. Te, joiden viesteistä paistaa ylimielisyys. Kannattaa pohtia mikä ajaa pilkkaamaan muita, ei ole tervettä käytöstä. Olethan arvokas ihminen ja oman pääsi terveys tulisi olla sinulle tärkeää, ehkä jopa tärkeämpää kuin paino. Sinulle ja ympäristöllesi.
Lihavien pilkkaaminen anonyyminä internetissä on sopivan helppo keino boostata omaa säälittävää egoaan. Kyseessä on epävarmat paskiaiset, älä anna moisten estää sinua nauttimasta uimisesta tai muusta elämästä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä harhaluulo on lähtöisin, että laihduttaminen vaatisi liikuntaa? Olen kuullut monen ylipainoisen suusta, että ei voi laihduttaa, kun vihaa liikuntaa. Tai ei voi laihduttaa, kun ei siedä nälkää. Ja sitten toisaalta myös, että "tiedän kaiken laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista, mutta..."
Jos näin väität, niin et tiedä.
Paino putoaa, kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kalorit voi valita siten, että saa syödä paljon ja usein eikä tarvitse sietää sitä nälkää. Ei ole pakko harrastaa liikuntaa. Tunnin kävelylenkki kuluttaa painosta ja vauhdista riippuen vain parin banaanin verran kaloreita. Voit joko käydä kävelyllä tai jättää ne banskut syömättä. Valinta on sinun.
Silloin kun tekee mieli syödä jotain vaikka oikeastaan on jo syönyt riittävästi, kannattaa kokeilla syödä munavoita. Pari munaa, oikeaa voita, sekaisin. Siinä näkee käytännössä että ei ole suinkaan sama mistä ne kalorit ottaa. Sitä munavoita ei tule syötyä monen sadan kalorin edestä, sen sijaan sipsipussi ja karkkipussi menee helposti samassa ajassa.
Munavoita naamaan.
Tulkaa kertomaan paljonko uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee saivarteluksi. Ei ole kyse yhdestä lounaasta vaan siitä että valinnat ovat pääosin sellaisia, jotka tukevat painonhallintaa. Tietenkin geenit määrittelevät muun muassa sitä miten kehosi sietää erilaisia ruoka-aineita, minne ylimääräiset kilosi kerääntyvät ja kuinka helposti, mutta arjen valinnat ovat edelleen sinun käsissäsi. Sinä itse syöt liikaa, kuten myönsitkin. Se että jollakin toisella on painonhallintaan liittyvät elementit täydellisessä tasapainossa, ei tarkoita etteikö henkilö olisi tehnyt työtä saavuttaakseen ja ylläpitääkseen tuon tasapainon. Luonnostaan hoikka on kiertoilmaisu läpipaskolle. Se tarkoittaa ihmistä, joka voi syödä hillittömästi ja huonosti lihomatta. Suurin osa normaalipainoisista ei voi tehdä niin.
Saan koko ajan kuulla, että olen niin hirveän hoikka. En ymmärrä, olen 170 cm ja 67 kg, viisikymppinen. Enhän minä ole hoikka, normaalipainoinen vain. Yritän liikkua enemmän ja katson syömiset, toivoisin painavani muutaman kilon vähemmän.
En keskity koko aamupäivää syömiseen, vaan syön normaalin aamupalan ja lounaan ja kahvin kanssa suklaata tai muuta herkkua. Mutta en rajoita ruuan määrää, vaan syön sen verran kuin mieli tekee. Jos toimisin samoin joka aterialla, lihoisin. Mutta kun vastapainoksi syön minimaalisesti puolet vuorokaudesta, pysyn painossani. Ja kyllä mulla on nälkä klo 19-20, kun olen klo 17 syönyt vain vähän parsakaalta tms, mutta kanavoin tuon nälkäenergian johonkin muuhun tekemiseen kuin syömiseen.