Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla todettu juuri keliakia sekä kaura-allergia

Vierailija
24.09.2019 |

mitä mä voin enää syödä?? Mitä muut samasta yhtälöstä kärsivät syötte, esim. aamupalat lounaat jne.?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin gluteiinoton ruokavalio, ei mitään muuta vaihtoehtoa.

Kaura ei ole koskaan sopinutkaan kaikille keliaakikoille, joten tuolla kaura-allergialla ei ole merkitystä.

Ruokavalioon ohjeita saa lainaamalla kirjastosta keittokirjoja, etsimällä netistä.

Ja kai lääkärikin jotain neuvoi. Mene Keliakia liiton sivuille, siellä on asiaa tästä.

Vierailija
2/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että tuollaisessa tapauksessa pääsee lääkärin kautta ravintoneuvontaan tai ravintoterapeutille? Varmasti vaikea yhtäkkiää muuttaa ruokavalionsa kokonaan. Itse syön luontaisesti gluteenitonta ruokaa (käytännössä low carb) mutta koska ei ole keliakiaa ei tarvitse ajatella esim tuotantolinjojen puhtautta. Tsemppiä paljon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirssi, tattari, kvinoa, riisi, maissi. Noista on saatavana hiutaleita ja jauhoja. Pastaa jos kaipaa, niin korvaaviksi tuotteiksi löytyy perinteisten gluteenittomien laatujen lisäksi nykyään myös esim. kikherneistä tai herneistä tai linsseistä tehtyjä pastoja. Aika harvassa gluteenittomassa jauhoseoksessa, leivässä tai pastassa on kauraakaan, joten tuskin sinulle kovin paljon isompaa ongelmaa tulee kuin "perus"keliaakikolle.

Vierailija
4/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että pääset kaupingin ravitsemusterapeutille, ruokavalion muutos gluteiinottomaan on suuri muutos.

Vierailija
5/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että olisit päässyt ravitsemusterapeutille. Kun omilla tytöillä todettiin, pääsivät kolme kertaa.

Vierailija
6/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikille viljatuotteille on olemassa gluteeniton korvaava tuote. Osassa gluteenittomista leivistä ja jauhoseoksista on kauraa, mutta esim. gluteenittomassa pastassa ei yleensä ole. Voit tehdä ihan samoja ruokia kuin ennenkin, mutta korvaat viljatuotteet vastaavilla gluteenittomilla. Jos tykkäät tehdä suurustettuja kastikeruokia, niin suurustat Maizenalla vehnäjauhon sijaan. Tosi monet ihan tavalliset kotiruoat myös ovat lähtökohtaisesti gluteenittomia ilman erityistä kikkailua. Myös esim. lounasravintoloiden tarjonnassa on usein tosi paljon gluteenittomia vaihtoehtoja tarjolla, lähinnä etniset ruokapaikat voivat tuottaa ongelmia kielimuurin ja erilaisen ruokakulttuurin takia, mutta länsimaista ruokaa tekevistä paikoista löytyy hyvin valikoimaa. Einesruoista iso osa on nykyään gluteenittomia tai gluteeniton versio on saatavilla, esim. valmiita gluteenittomia lihapullia on tullut valikoimiin. Asia voi tuntua isolta, mutta oikeasti gluteeniton ruokavalio on nyky-Suomessa yksi helpoimpia erityisruokavalioita koska se on niin selkeästi merkitty moniin paikkoihin, tuotteita on hyvin saatavilla ja tietoisuus ihmisillä on vähintään kohtalaista.

Vierailija
7/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä aivan hirveä tuomio, mistä oireista sä lähdit lääkäriin?

Menee kyllä ruokavalio kokonaan uusiksi, itse varmaan lähtisin pikkuhiljaa korvaavilla tuotteilla ja siirtyisin sitten pikkuhiljaa luontaisesti gluteenittomiin, ei tule kerralla liian isoa muutosta, esim just leipä, puuro jne

Vierailija
8/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että pääset kaupingin ravitsemusterapeutille, ruokavalion muutos gluteiinottomaan on suuri muutos.

Tätä versiota en olekaan aikaisemmin nähnyt. :)

Vierailija
9/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi diagnoosia edeltäneet oireet.

Vierailija
10/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hyviä gluteenittomia leivonnaisia, niin suosittelen käyttämään keitettyä perunaa ja vissyä taikinaan.

Eli siis keitetään perunaa ja soseutetaan se ja kipatataan taikinan sekaan. Ja taikinan nesteeksi vissyä.

Lisäksi laitan taikinaan tapiokayärkkelystä ja psylliumia sekä nesteeksi vissyä.

Perunaa laitan yleensä niin, että sen määrä 1/3 tai 1/4 koko taikinasta.

Se toimii yhtä hyvin makeisiin ja suolaisiin leivonnaisiin

Muuten teen ihan normaalin gluteenittoman taikinan esim. riisijauhoista ja manteli- tai kookosjauhosta.

Gluteenittomia valmiita jauhoseoksia en pysty käyttämään muiden allergioiden takia.

Näillä saa ihan normaalin tuntuisia pehmeitä leivonnaisia, kun suurin osa glutenittomista on nykyäänkin kovia ja murenevia.

En ole koskaan tykännyt erityisemmin leipomisesta, mutta tämän ruokavalion takia on pitänyt opetella. Onneksi leipominen noilla aineilla on helppoa. Ei tarvitse hiivaa eikä kohottamisia tai mitään hifistelyä. Sekoittaa vaan aineet ja taikina on heti valmis käytettäväksi ja uuniin.

Vierailija
11/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvittelisin että peruskarppaus olisi helpointa. Käytännössähän siinä korvataan hiilarit rasvalla ja kasviksia syödään reippaammin kuin mitä korkeahiilarisessa ruokavaliossa. Ja opetellaan tekemään ruokaa itse, jos on tähän mennessä vedetty einespohjalla. 

Aamiainen on munakasta ja pekonia. Tai turkkilaista jogurttia ja marjoja. Muut ruuat on joku liha + kasvislisuke. Esim. uunilohta ja parsakaalimuusia. Tai kanaa ja uunijuureksia. Jos ei jaksa kuoria ja pilkkoa niin pakastealtaasta löytyy kaikenlaisia pannulla paistettavia kasvislisukkeita. 

Normaalisti kolme ateriaa riittää, välipaloja ei niinkään tarvita. Jos illalla hieman hiukoo eikä osaa mennä nälkäisenä nukkumaan, niin voi haukata jotain pientä ja rasvaista. Esim. pala brietä ja kaveriksi aurinkokuivattua tomaattia ja/tai latva-artisokkaa. Noi on mun tapa saada rasvaa alas, en osaa kiskoa öljyä paljaaltaan niin kuin jotkut tekevät. Jos haluaa jotain lämmintä vatsaan, niin esim. kupillinen kuumaa maitoa johon sulatetaan reilu voinokare. 

Ihmiset on jotenkin liian jumittuneet siihen, että joka välissä pitää syödä leipää ja kahvin kanssa pullaa. Kun tästä pakkomielteestä pääsee pois, niin ei gluteeniton ruokavalio ole mikään ongelma. Ne aterian hiilarilisukkeet korvataan kasviksilla ja rasvalla ja se on siinä.

Vierailija
12/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen keittiö on pitkälti gluteeniton. 

Vierailija
13/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keliaakikko. Mutta vedän aamupalaksi yleensä kulhollisen marjoja, pähkinöitä ja piimää. Sellainen "mysli" on gluteeniton.

Ja ruuan kanssa en syö leipää, joten usein mun ruoka on gluteeniton: liha-peruna-salaatti-kasvis tai kana-riisi-salaatti.

Vierailija
14/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itselle lisäksi kiellettyjen listalla ovat kaikki viljat (eli gluteenitonkaan ei käy), maitotuotteet, soija, ja einekset joissa esim. tärkkelystä tai muunnettuja aineksia, niistä tulee aina hilliton ripuli. Käytännossä voin siis syodä vain täysin käsittelemättomiä tuotteita joista tiedän mitä niissä on, eli vihanneksia, hedelmiä, munia, lihaa, pähkinoitä, rasvaa, riisiä, kookosta... Ja etikkapohjaisia kastikkeita. Ainoa iso ongelma on matkailu, kun on muiden ruokien varassa, eli joskus ravintolan loytyminen on tosi tuskastuttavaa. 

Vaihtoehtoja siis kyllä on, sun pitää vain päästä irti siitä eineslähtoisestä ajattelusta että kaiken pitää olla kaupasta suoraan syomävalmista. 

Vierailija
15/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo toki iso shokki kuulla tällaisesta lääkäriltä mutta ei tämä ihan vaikeaa ole. :) Nykyisin löytyy kaikenlaista leipää yms. joka on täysin gluteenitonta. Esim. tällainen: https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/leipa/parempi-leipa/faz…;

Ja monta muutakin on mutta tämä nyt tuli googlettamalla ensin eteen ja on tuttu minulle. :D

Mutta siis leipää löytyy. Ihan hyvää leipää. Kaiken maailman leivonnaisia on. Kakkuja. Pastaa löytyy vaikka muille jakaa. Itse pidän eniten Barillan gluteenittomasta spagetista. Lidlillä on myynnissä yllättävän hyvää (ja halpaa) gluteenitonta pennepastaa ja jotain kiekurapastaa. 

Pizzapohjan suosittelen tekemään itse ja kun et voi käyttää kauraa käytä siihen perunaa kuten edellä on jo ehdotettu. Auttaa rakenteeseen todella paljon. 

Ei tässä niin isoja ongelmia ole kun saa vaan ajatukset uuteen malliin. Tsemppiä!

Vierailija
16/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ihan kamalaa näinä päivinä, kun on internetti ja asioista ollaan tietoisia.

Mitenkään et selviä. Kuolet nälkään.

Vierailija
17/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfa-tvllä on ohjelma Mayn keittiö, tekee gluteenitonta. 

Vierailija
18/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku tuntuu mahdottomalle mutta kun ruokavaliolla pääset eroon oireista motivaatio kasvaa! Suomessa on pienissäkin ruokakaupoissa gluteeniton hylly, sieltä on hyvä aloittaa, kyllä pärjäät vaikka et ruuanlaitosta pitäisikään. Tsemppiä!

Vierailija
19/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä aloittajalle!

Mulla on keliakian lisäksi myös kaura- ja vehnäallergia, joten voin käyttää vain luontaisesti gluteenittomia tuotteita. Riisikään ei mulle käy. Käytän ns korvikkeita nykyään todella vähän eli olen siirtynyt lähes viljattomaan ruokavalioon, koen sen helpoimmaksi. Tattaripuuroa syön satunnaisesti. Ja mantelileipiä teen, jos tulee joskus tarve leivälle.

Vierailija
20/40 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, tuntuu tosiaan aika isolta asialta tämä. Aiemminkin kyllä itse kokkaillut ja vähänlaisesti esim. vehnää käyttänyt. Mulle ei myöskään maito sovi, tekee ilmaa mahaan jne.

Mä lähdin siis lääkäriin monien pahentuneiden siitepöly- home- ja tuoksuallergioiden vuoksi. Ja ihokin pitkään ollu kasvoissa kauheessa kunnossa eikä mikään tuntunu auttavan. Sitten löyty keliakiaki joka on ylläpitäny ns. tulehdustilaa kropassa joka osaltaan kuulemma pahentanut noita muita allergioita. Eli todellakin haluun noudattaa tarkasti ruokavaliota, jos helpottais kaikki muutkin oireet samalla. Vatsassa oireita en juuri huomannut paitsi ilmaa ja turvotusta, mutta lapsena todettu laktoosi-intoleranssi niin ajattelin oireiden tulleen siitä.

Täytyypä alkaa tutkailla nettiä, oon vaan vähän hukkassa, että mistä edes alottaisin mutta eiköhän se tästä.

Ravitsemusterapeutista ei ollu edes puhetta, täytyypä soittaa ja kysyä vielä siitä.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme