Mulla todettu juuri keliakia sekä kaura-allergia
mitä mä voin enää syödä?? Mitä muut samasta yhtälöstä kärsivät syötte, esim. aamupalat lounaat jne.?
Kommentit (40)
Itse asiassa tähystys ei enää ole kaikissa tapauksissa välttämätön:
https://www.keliakialiitto.fi/ajankohtaista/uutiset/keliakian-kaypa-hoi…;
Onpa hankala homma.
Itse olen laiska kokkaaja ja käytän mielellään gluteenittomia ja kauraleipiä. Sopivat paremmin. En tiedä miten pärjäisin jos ei kaura sopisi. Venhä, ohra ja ruis kun eivät selkeästi oikein sovi.
Leipä on ehdottomasti se vaikein osuus, kun nykyään käytetään paljon kauraa. Hyviä kaurattomiakin kyllä löytyy, varaa vaan paljon aikaa tuoteselosteiden lukemiseen. Muuten gluteeniton ruokavalio on aika helppo, kun alkuun pääsee, nykyään viljatuotteiden tilalle on paljon vaihtoehtoja ja laatu on parantunut valtavasti. Tsemppiä!
Hei ap,
Kiinnitti huomiota tuo kommenttisi kasvojen huonosta kunnosta. Eli oliko sinulla näppylöitä, ihottumaa vai mitä?
Itselläni on ollut jatkuvaa käsi-ihottumaa, työpaikalla todettu homeallergia (nenä vuotaa verta ja limaa) ja kasvoissa on omituista punoitusta sekä pientä ihonväristä nypylää. Olen epäillyt itselläni keliakiaa, sillä vatsa on löysällä koko ajan. Toisaalta stressikin on valtava ja tuntuu, että nämä kaikki vaivat käyvät yhteen stressaavan elämäntilanteeni alkamisen kanssa... Olen pohtinut lääkäriin menoa, mutten ole vieläkään ehtinyt, koska kiirettä piisaa. Pakko mennä jossakin välissä.
Mutta kiinnostaa tuo sinun kasvojen oirehdinta...
Mikä olis teidän gluteiiniton perus arkiruoka? :)
Joo, täytyy olla lista mukana mitkä kaikki on sitä gluteiinia kun niitäkin taitaa olla aika paljon.
AP
Savulohisalaatti
Fetamunakas
Kesäkurpitsalasagne (maissijauholla suurustettu)
Perunat ja jauhelihakastike (jauhelihan ruskistus, mausteet ja kaurakerma päälle ja hetki hauduttelua)
Kala/kana kukkakaali- parsakaalipalojen tai muusin kanssa.
Kaikkiin ruokiin tuoreita vihannespaloja/minitomaatteja viereen.
Jätski ja/tai marjoja, hedelmiä jälkkäriksi.
Olen allerginen viljoille. Syön päivässä kolme annosta ns. lämmintä ruokaa. En syö välipaloja enkä aamiasruokia lainkaan. Lämpimät ruoat on helppo tehdä viljattomina. Esim. lihapulliin ei todellakaan tarvitse laittaa mitään korppujauhoja täytteeksi. Pelkästä sikanaudasta, mausteista, sipulista ja paprikasta tulee uunipellillä erittäin hyvät lihapullat.
Linssikeitto
Papukeitto (tomaattimurskapurkki, tölkkipavut huuhdeltuna, kookosmaitopurkki ja kiehautus. Aineet säilyy kaapissa pitkään!
Perus keitot peruna, juurekset, purjo, liha/jauheliha tms
Parsakaali-aurajuustokeitto
Vierailija kirjoitti:
Joo, täytyy olla lista mukana mitkä kaikki on sitä gluteiinia kun niitäkin taitaa olla aika paljon.
AP
Gluteenia on vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Ja kauran jätät tietysti pois. Hedelmät ja kasvikset ovat gluteenittomia. Käsittelemättömät lihat ja kalat ovat gluteenittomia, tosin palvelutiskien tuotteita kannattaa välttää, koska niissä myydään usein myös leivitettyjä kaloja, pastasalaatteja ja vastaavia, valmiiksi pakatut ovat varmimpia. Lähtökohtaisesti mm. kasvissäilykkeet ovat gluteenittomia. Kaikista prosessoiduista ruuista löytyy tuoteseloste, niissä mainitaan myös "saattaa sisältää vehnää" tms, jos on mahdollisuus että se sisältää gluteenia tai muuten yleisesti allergisoivia aineita. Keliakialiiton sivuilla on tuotelistoja, mistä voit tutkia jo valmiiksi sopivia. On nimittäin joitakin poikkeuksia, esimerkiksi ohramallasuute on sallittua keliaakikoille,.
Täysjyväriisipasta on kokeilun arvoista myös. Hyvää eikä hinta ole niin paha, kun vertaa ns. gluteenittomiin pastoihin.
Vierailija kirjoitti:
AP
Perusruoka on ihan helpoin, suurin osa ruoasta on gluteenitonta ja viljatontakin kunhan jättää pastat pois laskusta.
Meillä syodään lähes joka päivä combo: paistettu liha/kana/kala + paistetut kasvikset/juurekset / salaatti / keitetty riisi. Joskus tehdään "pizzaa" riisikakuista (ilman juustoa mun maidottomuuden takia). Jo näistä saa tehtyä kymmeniä eri variaatioita.
Vierailija kirjoitti:
AP
Gluteeniton arkiruoka on meillä periaatteessa samaa kuin tavallinenkin arkiruoka. Vehnäpastan tilalla käytetään gluteenitonta pastaa, kastikkeet suurustetaan maizenalla eikä vehnäjauholla, korppujauho jätetään pois tai korvataan gluteenittomalla, tavallinen leipä ja pulla korvataan gluteenittomalla... Eli siis pieniä muutoksia normaaleihin ruokiin, ei mitään sen ihmeellisempää.
Dg itse asiassa voi tehdä sun terveydelle palveluksen; saat nyt pakon edessä suunnitella ravintosi uudelleen. Gluteeniviljoista ei saa mitään sellaista elintärkeää, mikä ei olisi korvattavissa. Aasialainen keittiö oli hyvä esimerkki, karppauskin mainittu.
Jos olisin sinä, käyttäisin Fineli.fi:n tietopankkia hyväksi, ja rakentaisin ruokailun itselle sopivaksi, ruokakolmiota unohtamatta . Katsoisin vitamiinien ja hivenaineiden määristä, että niitä tulee suunnilleen tarpeeksi. Sosiaalista syömistä unohtamatta.
Etsi vertaistukea. Googlaa ruokablogeja, seuraa somessa tilejä, joissa on mahdollisimman herkullisia gluteenittomia ruokia ja herkkuja. Katselemalla laadukkaita, houkuttelevia kuvia voit luoda itsellesi fiilistä, ettei tämä ole maailmanloppu.
Mikään muutos ei tunnu aluksi luontevalta, vaatii oman työnsä tehdä asiat toisin. Aivosi muokkautuvat aikanaan, teko kerrallaan. Tee mahdollisimman ravintorikkaan ruokavalion muutoksia. Pystyt kyllä!
Tässä tulikin jo monta hyvää ruokavinkkiä ja tässä ensi järkytyksen ohi mentyä alkaa tajuamaan noita teidän kommentteja lukiessa, että ehkä mä selviin tästä ja löydän ruokaakin vielä mitä voin syödä! :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulikin jo monta hyvää ruokavinkkiä ja tässä ensi järkytyksen ohi mentyä alkaa tajuamaan noita teidän kommentteja lukiessa, että ehkä mä selviin tästä ja löydän ruokaakin vielä mitä voin syödä! :)
AP
Selviät kyllä, aivan varmasti.
Olut tehdään ohrasta eli varo sitä.
Kiitos tsempeistä, ja avusta. Näistä vinkeistä on mulle kyllä iso apu! Ja tuo Fineli.fi täytyy testata myös.
Olut ei tuota ongelmia eikä muutkaan alkoholit kun en muutenkaan niitä ole käyttänyt juurikaan. Se on helpoin homma tässä projektissa :)
AP
Ap, hyvin se menee. Minä olen gluteeniton, vehnätön, maidoton ja munaton ja minäkin pärjään! Kuten mainittu, liha, kasvikset ja hedelmät itsessään ovat kaikki sopivia ja sinulle sopivat myös maitotuotteet ja kananmuna.
Tehtiinkö sinulle ap tähystys vatsalaukkuun josta otettiin koepala?
Jos tuota ei ole tehty, ei keliakia diagnoosia voi antaa.