Paljonko teillä on kirjoja?
Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.
Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.
Kommentit (548)
Minulla 5000 kirjaa ja neliöitä 40. Saan elantoni kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut minimalistit ovat nyt keksineet sellaisen muodin että yhtään kirjaa ei ole talossa.
Se on sellainen freudilainen lipsahdus että eihän mulle luettu lapsuudessa yhtään kirjoja enkä minäkään niitä lue.
Päinvastoin luettiin paljon ja itsekin luen paljon. Kirjat vain pääsivät pölyttymään putkiremontin aikana, joten piti niistä hankkiutua eroon enkä halua hankkia lisää pölyttymään. Jotkut rakkaimmat jätin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lastenkirjoja on. Aikuisten kirjoja muutama Leinon runokirja. Luen monta kirjaa viikossa, lainaan kaikki kirjastosta. Eivät mahtuisi kotiini, enkä koskaan halua lukea uudestaan samaa kirjaa.
Mitä varten sinä säilytät kirjoja? Luetko niitä aina vaan uudestaan? Ihan nätisti kysyn, uteliaisuudesta.
Minusta on outoa, että luet noin paljon, muttet silti ole koskaan lukenut niin hyvää kirjaa, että haluaisit lukea sen vielä uudelleen.
Ei ole yhtään outoa, jos lukee 2 kirjaa viikossa. Itselläni tahti on noin kirja viikossa, joskus en kerkeä työkiireitten takia lukemaan noin paljoa. Telkkaria en paljon katso
288 kirjaa löytyy omasta hyllystä. Klassikoita, moderneja klassikoita ja nykykirjallisuutta. Runoutta 1800-luvulta 2000-luvulle. Proosaa, elämäkertoja. Käytän myös ahkerasti kirjastoa. Äänikirjoja en kuuntele, ja luen e-kirjoja vain poikkeustilanteissa.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vain lastenkirjoja on. Aikuisten kirjoja muutama Leinon runokirja. Luen monta kirjaa viikossa, lainaan kaikki kirjastosta. Eivät mahtuisi kotiini, enkä koskaan halua lukea uudestaan samaa kirjaa.
Mitä varten sinä säilytät kirjoja? Luetko niitä aina vaan uudestaan? Ihan nätisti kysyn, uteliaisuudesta.
Pidän vain ne kirjat, jotka luen uudelleen jonain päivänä. Jotkut on luettu jo kymmenen kertaa, ja tulevat luetuksi edelleen. Jos kirja on huono tai geneerinen, en pidä sitä vaan annan eteenpäin. Harvoin ostan geneerisiä kirjoja, joten ongelma on harvinainen. Olen tuo, jolla on 288 kirjaa hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ovat paloriski.
Ja allergiariski. Myös tuhohyönteiset tykkäävät järsiä kirjoja. Varsinkin vanhoja ja haperoita. Koulun kirjavarastossa vilisee näitä veijareita.
Siivoan kirjahyllyn, joten ei ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Sööttiä kun av-mamma luulee olevansa osa sivistyneistöä kun hyllystä löytyy parisataa tusinajännäriä tai naistenkirjaa.
Luen just Karamazovin veljeksiä. Varmaan sekin sööttiä, vaikkei määritelmääsi mahdu. Mainitsemiasi en lue, enkä pidä kirjallisuutena.
Aika vähän löytyy kirjoja kotoa, vaikka noin 60 kirjaa vuodessa luenkin. Varmaan alle sata kirjaa löytyy omia, lapselta (12 v.) myös jonkin verran. Miehellä taitaa olla eniten kirjoja, ehkä muutama sata. Lainaan lähinnä kirjastosta. Joitain omia luettuja kirjoja säilytän vuoden pari ja laitan kiertoon. Säilytän itselle merkittävimmät ja ne jotka ajattelen lapsen ehkä haluavan lukea tulevaisuudessa.
Kotona ei tila riitä kirjojen säilytykseen. Kirjahyllyä en omista, joten kirjoja löytyy vähän jokaisesta kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että luet noin paljon, muttet silti ole koskaan lukenut niin hyvää kirjaa, että haluaisit lukea sen vielä uudelleen.
Ei ole yhtään outoa, jos lukee 2 kirjaa viikossa. Itselläni tahti on noin kirja viikossa, joskus en kerkeä työkiireitten takia lukemaan noin paljoa. Telkkaria en paljon katso
Häh? Eihän tuossa lainaamassasi viestissä sanottu, että on outoa lukea paljon.
Meillä oli ennen ainakin 30 hyllymetriä, mutta viime muutossa säästimme vain parikymmentä kirjaa ja loput vietiin divariin. Luemme puolisoni kanssa paljon, mutta luemme kaikki nykyään e-kirjoina tai kuuntelemme äänikirjoina.
Liikaa. Mikään instanssi ei ota vanhoja vastaan. On huone kirjoille. Ja olisi mielenkiintoisia uusia ostettavina, mutta kirjapinot jokapaikassa on liikaa!
Minulla oli viikonloppuna itsehillintää. En ostanut kuin 5. Kolme oli ilmaisia ja yksi 0.99. Yksi oli noin 3.00. Tänäaamuna löysin yhden 0.99 yhdeltä lempikirjoittajistani alessa. Yöllä olin nähtävästi voittanut yhden viitsittyäni vähän osallistua yksiin kirjakemuihin eilen illalla. Eihän sitä lasketa, kun lahja? 😳
Edellisviikonloppuna ostin yhdestä sarjasta puuttuvia 6x 6.00 jotka olivat jonkinnäköisessä alessa vihdoin viimein oltuaan vuosia listalla. Noita minulla ei ole ollut itsellä vuosiin menetettyäni joskus kaikki mitä oli. Eka on jo luettuna ja toinen alettuna. Oi kun ihania ... minulla on uudempiakin, joita ei tullut luettua, koska ei ollut noita vanhoja ensin uudelleenlukea. Nyt voi lukea ne uudetkin! 😍
Romaaneja löytyy noin sata, muita kirjoja (keittokirjoja, oman alan oppikirjoja ja tietokirjoja jne) joku 30.
Ostan vuositain lisää muutaman ja jouluna + synttäreinä vanhemmat antaa yleensä lahjaksi myös kirjoja. Osa niistä jotka ostan on jo luettu esim. kirjaston kautta ja olen halunnut oman kappaleen kun on ollut hyvä ja luen välillä uudestään, osa taas extemporee ostoksia jne.
E-kirjoista en pidä lainkaan vaikka nuori olenkin, niiden lukeminen vie lukukokemuksesta jotain pois. En pysty niihin sillä tavalla menemän sisään ja saavuttamaan flow-tilaa. Konkreettinen kirja on paras ja kirjahylly täynnä kirjoja mielestäni kaunis sisustuksessakin, kaikki kirjat on olohuoneessa kirjahyllyssä siis esillä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa. Mikään instanssi ei ota vanhoja vastaan. On huone kirjoille. Ja olisi mielenkiintoisia uusia ostettavina, mutta kirjapinot jokapaikassa on liikaa!
Sama tilanne, Arviolta 15 hyllymetriä. Olen jo aloittanut karsinnan, kun tulevaisuudessa on muutto pienempään asuntoon, johon olen suunnitellut jonkinmoista kirjakaappia. siispä vain rakkaimmat ja rvokkaimmat kirjat pääsevät mukaan. En enää osta kirjoja. Tai melkein en enää osta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ovat paloriski.
Ja allergiariski. Myös tuhohyönteiset tykkäävät järsiä kirjoja. Varsinkin vanhoja ja haperoita. Koulun kirjavarastossa vilisee näitä veijareita.
Vaarallisimpia ovat kuitenkin aivonakertajat, jotka tykkäävät järsiä vanhoja ja haperoita aivoja. Sen tuloksena syntyy yllä olevan kaltaisia aivopieruja. Semmoisia veijareita!
Kohta ei yhtään. Roskiin laitellut aina kirjan kerrallaan kun eivät pala takassa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
n. 15 hyllymetriä, lasten kirjat mukaan lukien. Meillä on pieni asunto, joten olemme antaneet paljon poiskin. Muuten olisi varmaan iso hyllyllinen eli 6-8 metriä lisää. Uutta tulee silloin tällöin, mutta kun huomaan, ettei joku kirja enää innosta, niin annan surutta eteenpäin. Mies taas ei meinaa luopua mistään,. Vanha tietosanakirjasarja, 25 osaa, sentään lähti autuaammille metsästysmaille kun tila ei riittänyt.
Meilläkin sama juttu, mies ei antaisi luopua mistään. Ei edes 30 vuotta sitten kirjakerhosta ostamistaan diipadaapa-romaaneista, joita ei ole sen koommin lukenut.
Meillä on "kirjastohuone" täynnä kirjoja. Makkarissa, olohuoneessa, lastenhuoneessa ja kellarissa on kirjoja.
Ai niin ja keittiössä on vielä keittokirjoja ym yksi kaappi täys. Ei lopu kirjat tästä talosta.