Paljonko teillä on kirjoja?
Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.
Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.
Kommentit (548)
Etsi facebookista paikkakuntasi kirjaryhmä ja tarjoa siellä
Minä en ymmrrä ihmisiä, joista on kauheaa, toiset ovat keräilijöitä. Eivätkä ymmärrä, etteivät kaikki ihmiset tahdo olla kansallisen ja paikallisen kirjastokokoelman varassa. On varmastikin hirmu kiva, ellei muuta kaipaa. Muttatotuus on, jossain paikalliskirjastossa on pääasiassa suomennettua ja suomenkielistä se mitä meillä perinteisesti nyt on. Pitäisikö siitä kaikkien pitää ja tyytyä siihen? Miksi?
Ei tarvitse tyytyä, kunhan käyttää kielitaitonsa hyväkseen. Ja kun miettii, miten järkyttävä kirjojen hintataso meillä on aina ollut ja edelleen on, kyllä äärettömän paljon lukemisessa säästää, kun pystyy jotain muuta tekemään kuin pitäytymään enemmän tai vähemmän mielessä jos toisessa paikallisesti tarjolla olevassa. Epäilemättä se ei suomennoksia tarjoavia kustantamoita hyödytä eikä miellytä, mutta miten sen kenenkään muun muroihin pitäisi pissiä, en tiedä
Ps ainakin minusta on tavoittelemisen arvoista, kun jokin alkuperäisteos ilmestyy, mikäli olen tehnyt ennakkotilauksen yhtä namiskaa painamalla, uusi kirja kilahtaa automaationa aamulla kindleen, tablettiin tai kännykkään, kunhan avaa laitteen.
Ei tarvitse odotella suomennoksia, ihmetellä niitä, ostaa kovakantisia, odotella postissa hukkuuko missä kunnossa ja koska tulee, eikä noutaa, ei maksaa postareita. Ei epätietoa painoksista ja painokset eivät lopu ennen kuin ehdit saada, ehkä ennen kuin edrs saat tiedon koko kirjasta.
Ei huku, ei kastu, ei voi tuttu vohkia. Aina mukana lukea vaikka lääkärissä tai labrassa odottaessa, tai sairaalassa ollessa, tai aivan missä tahansa mitä tahansa mieleen pälkähtävää.
Ei sitä internettiä ja laitteita aina niin tarvitse nenää pitkin katsoa. Onhan tämä vapaa maa raijata kirjastosta kädet venyen kovakantisia miten paljon huvittaa.
50 kiloa. Hiukan vois vielä laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti lukenut 3000 kirjaa? Sehän olisi kymmenen vuoden aikana lähes kirja päivässä:D
Laskin, että olen lukenut yli 6000 kirjaa. Luen yli sata kirjaa vuodessa ja lukea olen osannut jo 60 vuotta. En omista yhtään aikuisten romaaneja, runokirjoja vain. Lainaan kaikki, mieluisimmat voi lainata uudestaan. Jos rakastaa (kirjoja), voi päästää ne vapaaksi, ei tarvitse omistaa. Enhän omista luontokaan. Tai ihmisiä. Rakastan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vain lastenkirjoja on. Aikuisten kirjoja muutama Leinon runokirja. Luen monta kirjaa viikossa, lainaan kaikki kirjastosta. Eivät mahtuisi kotiini, enkä koskaan halua lukea uudestaan samaa kirjaa.
Mitä varten sinä säilytät kirjoja? Luetko niitä aina vaan uudestaan? Ihan nätisti kysyn, uteliaisuudesta.
En ole ap, mutta minä luen uudelleen hyviä kirjoja. Kolmatta kertaa kohta jo. Taukoa 10-20 vuotta.
Monta sataa, mutten enää osta kirjoja kuin hyvin harvoin. Käytän kirjastoa.
Vierailija kirjoitti:
Arviolta 1600 nidettä.
Kirja on ihana omistaa, omaa kirjaa on ihana lukea, lempikirjoja moneen kertaan.
Luen myös kirjoja sähköisessä muodossa, mutta konkreettiset kirjathan ovat kodissa kaiken tiedon ja sivistyksen perusta!
On netissä sanakirjoja, Wikipedia ym. ja lapseni osaa käyttää nettiä, mutta mieluusti hän kysyy, minkä kirjan voisi lukea seuraavaksi.
Tai etsii mieluummin sanan vieraan kielen sanakirjasta kuin helposti netistä.
I-h-a-n o-i-k-e-a-n kirjan.
Kyllä! Ihmettelen koteja joissa on iso taulu tv eikä lainkaan kirjoja.
Se tuntuu niin oudolta.
Yli 100 joista vain 15 Suomeksi
Jotkut minimalistit ovat nyt keksineet sellaisen muodin että yhtään kirjaa ei ole talossa.
Se on sellainen freudilainen lipsahdus että eihän mulle luettu lapsuudessa yhtään kirjoja enkä minäkään niitä lue.
Sossut tykkäävät kodeista joissa ei ole kirjoja koska silloin asiakas ei ole heitä sivistyneempi.
n. 15 hyllymetriä, lasten kirjat mukaan lukien. Meillä on pieni asunto, joten olemme antaneet paljon poiskin. Muuten olisi varmaan iso hyllyllinen eli 6-8 metriä lisää. Uutta tulee silloin tällöin, mutta kun huomaan, ettei joku kirja enää innosta, niin annan surutta eteenpäin. Mies taas ei meinaa luopua mistään,. Vanha tietosanakirjasarja, 25 osaa, sentään lähti autuaammille metsästysmaille kun tila ei riittänyt.
2 isoa hyllyllistä, yhteensä niissä n. 20-24 metriä. Lisäksi lapsilla omat kirjahyllyt huoneissaan, ehkä 4 metriä kummallakin. Olen karsinut kirjoja paljon tilan vähyyden vuoksi, mutta kirjahyllyt ovat kyllä ihania. Luen lempikirjojani moneen kertaan ja lapsetkin ovat alkaneet lukea joitain niistä.
About 20 metriä. Aika paljon myös annettu pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin otsikon ”Paljonko teissä on kirvoja”.
Nukkumaan ihan kohta.
Et varmaan paljon harhaan mennyt :D
Eiköhän näillä tuhansien kirjojen omistajilla ole yhtä jos toista pieneläjää seuranaan.
Miten sinulla oikein on tapana säilyttää tavaroita, jos niihin kertyy ötököitä? Hyi.
Olen heittänyt niitä paaaaaljon pois. Minulla on yksi kirjahylly, ja siihen ne pitää mahtua. Joka muutossa karsin.
Niitä on kirjahyllyllinen.
Kirjat ovat perheenjäseniä, eihän perheenjäseniäkään revitä roskapönttöön muutossa :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviolta 1600 nidettä.
Kirja on ihana omistaa, omaa kirjaa on ihana lukea, lempikirjoja moneen kertaan.
Luen myös kirjoja sähköisessä muodossa, mutta konkreettiset kirjathan ovat kodissa kaiken tiedon ja sivistyksen perusta!
On netissä sanakirjoja, Wikipedia ym. ja lapseni osaa käyttää nettiä, mutta mieluusti hän kysyy, minkä kirjan voisi lukea seuraavaksi.
Tai etsii mieluummin sanan vieraan kielen sanakirjasta kuin helposti netistä.
I-h-a-n o-i-k-e-a-n kirjan.
Kyllä! Ihmettelen koteja joissa on iso taulu tv eikä lainkaan kirjoja.
Se tuntuu niin oudolta.
Meillä on just näin. Mies sitten katsoo sitä telkkaria ja minä luen kirjoja. Niitä haen kahdesti viikossa kirjastosta. Ei mitään järkeä olisi omistaa niitä, kun lukee pari kirjaa viikossa. Niitähän olisi ihan järjetön määrä kertynyt tähän 50 v ikään mennessä. Kirjalla esineenä ei ole minulle merkitystä, vain tarinalla.
Perinteisiä kirjoja on joitakin kymmeniä, mutta kovalevyillä on satoja, en oikeastaan tiedä tarkkaa määrää.