Paljonko teillä on kirjoja?
Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.
Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.
Kommentit (548)
Muistan, lehtikohun siitä kun Tanja Karpelalla ei ollut kirjahyllyä kansanedustajana ollessaan ja sitten jossain myöhemmin tehdyssä jutussa Janne Pohjanpiiri-Erjola rakensi sellaisen. Tuli vaan mieleen...
N. 35 metriä. Kolmeen, neljään vuoteen en ole enää ostanut kuin korkeintaan 5-10 teosta vuodessa. Surutta olen myös laittanut kirjoja kiertoon, mutta riittää noita. Nykyään luen paljon myös sähkökirjoja, koska pystyy säätämään fontin koon oman näön mukaan; lukee nopeammin kun ei tarvitse tihrustaa.
1 - Vihkiraamattu. Luen vuodessa n.150 e-kirjaa, kuukausimaksun hinnalla joka vastaa yhtä kaupasta ostettua kirjaa saa valikoida 100 000 kirjan joukosta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä metreistä, mutta noin 3000 nidettä. Jo makuuhuoneen kirjahyllyssä on 18 hyllyllistä, yksi hylly lienee 80 cm ja monella hyllyllä on kaksi riviä kirjoja. Meillä on siis ainakin tarpeeksi kirjoja....
Huhhuh, tuohon uponnut raha poikineen, jotain väliltä 30 000-90 000 e.
Minäkin rakastan kirjoja, mutta rahattomuuden vuoksi yritän aina saada ensin kirjastosta ja ne mitä luen useammin kuin kerran ostan omaksi.
Alle 10 kpl poislukien keittokirjat, käytän Kindleä
Kirjat hyllyistä on annettu pois. E-kirjoja löytyy lukemattomia.
Äskettäin hävitettiin kuutisensataa kirjaa, jäljellä vielä pari tuhatta varmaankin.
Kirjaton koti on kuin jalaton akvaario.
Vierailija kirjoitti:
Äskettäin hävitettiin kuutisensataa kirjaa, jäljellä vielä pari tuhatta varmaankin.
Siis kalaton, ei jalaton 😂
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen keräily harrastuksella ei ole mitään tekemistä lukemisen kanssa. Useimmat kirjat näissä tuhansien kirjojen kokoelmissa saavat olla ihan rauhassa hyllyssänsä. Ne on enempi koriste-esineitä kuin mitään muuta.
Ugh, olen puhunut.
En halua omistaa kirjoja. Mulla on vain yksi lyhyt hyllynpätkä, alle metrin, jossa on muutama lempiromaani, pari keittokirjaa, käsityökirjoja ja muita tietokirjoja joita tarvitsen. Kaikki muut olen laittanut kierrätykseen.
Luen kyllä ja kuuntelen äänikirjoja, mutta useimpia kirjoja en halua pitää itselläni enää lukemisen jälkeen.
En ole hyllymetrejä mitannut, mutta liikaa niitä on. Raakattiin kirjoja pari vuotta sitten todella rankalla kädellä ja hävitykseen meni 5 isoa täyttä ikea- kassillista kirjoja. Saatiin sillä rajattua kirjakaappien määrä kahteen, lisäksi on pari pienempää hyllyä.
Kirjoja on meillä hyllyissä metritolkulla. Nyt olen alkanu heitellä roskiin niitä kirjoja jotka on jo siirretty hyllyistä ullakolle. Viime vuosina en ole ostanut enää kuin keittokirjoja.
ongelma tyhjentäjälle kirjoitti:
ego teko on olla ostamatta kirjaa. hygienia palo ja paino vaarallisia. on siinä peri kunnalla roudaamista ja kansien repimistä kun valittujen palojen dekkareita ja mitä missä milloin vie keräykseen. siivonnut monia kuolin ja ero pesiä n.5000 kirjaa keräykseen pistäneenä tiedän mistä puhun. jännä tuote hinta n.20-35e ostettaessa myydessä siitä ei kukaan maksa mitään kirja varastojen pitäjät kuvittelevat niillä olevan jotain arvoa päin vastoin
Ego teko :D
Sinulle tekisi todella hyvää lukea muutama kirja.
Todella paljon. Neljä isoa kirjahyllyllistä, joista jokainen on lähes seinän levyinen. Ennen oli vielä enemmän, mutta viime vuosina ollaan voitu miehen kanssa heittää ammattikirjallisuutta menemään, kun lähes kaikki löytyy tietokannoista. Toisaalta samaan aikaan lapset ovat kasvattaneet omia kokoelmiaan. Pyrin ostamaan kirjoja enää vain vähän ja kierrättämään muut kuin tärkeimmät. Niitä rakkaita kirjoja, joita luen yhä uudelleen, on silti hyvin paljon. Luen kyllä kirjojani aktiivisesti, ne eivät ole vain tunnesyistä hyllyssä. Viimeisten kahden viikon aikana olen lukenut omista kokoelmista kuutisen kirjaa ja yhden kirjastokirjan.
Paljon niitä on... olen kerännyt scifiä 37 vuotta :D
Minulla on useampia hyllyjä, joissa jokainen kirja maksaa tällä hetkellä tuossa kunnossa 75 €+ ja kun aikanaan ne hankin muutamilla euroilla ei voi myöskään sijoituksena pitää yhtään hullumpana.
Wanha Datakääpä kirjoitti:
Paljon niitä on... olen kerännyt scifiä 37 vuotta :D
Minulla on useampia hyllyjä, joissa jokainen kirja maksaa tällä hetkellä tuossa kunnossa 75 €+ ja kun aikanaan ne hankin muutamilla euroilla ei voi myöskään sijoituksena pitää yhtään hullumpana.
Salli mun nauraa! Kukaan ei maksa vanhoista kirjoista paria euroa enempää. Jossei ne satu olemaan jotain Gutenbergin raamatun ensipainoksia.
Noin sata hyllymetriä.
Kirjat sitovat hiiltä ja toimivat lämmöneristeenä. Lisäksi vieraille jää kuva, että olen kovinkin sivistynyt, vaikka todellisuudessa luen lähinnä vain netin örinäpalstoja ja katselen youtubesta videoita, joissa joku kompastuu.
Liikaa.