Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?
Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?
Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?
Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?
Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.
Kommentit (361)
Ei tämä yhtään kituuttamiselta tunnu. Sijoitan vuosittain vain osinkotuottoni tai osan niistä riippuen siitä tarviiko tehdä jotain isompaa hankintaa tai haluanko tehdä jonkin ultrapitkän maailmanympärimatkan vuoden aikana. Alussa ihan työuran alussa tietysti vähän piti kituuttaakin mutta se loppui parissa, kolmessa vuodessa jonka jälkeen tilistä jäänyt säästöön vain pari sataa kuussa talletustilille äkillisiä menoja varten ja asuntolainan lyhennys. Salkku hoitaa muuten omilla tuotoillaan salkun kasvattamisen. Saa nähdä jos vielä kolmas lapsikin tehdään tässä neljänkympin lähestyessä kun aika hyvällä tolalla nuo raha-asiat. Ilman sijoituksia ei kolmanteen olisi varaa ja muutenkin eläkesäästäminen voisi olla vaikeaa. Terv. Keskituloinen ja mediaanituloinen pariskunta kahdella lapsella.
Minä olen säästänyt mm lasten koulutuksiin. Molemmat opiskelevat ulkomailla yliopistoilla.
Samaten kummallekin on ensiasunto. Sen lisäksi että pwrivät meiltä idon talon isolla tontilla Helsingissä ja kesämökin jossa osuus molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästänyt mm lasten koulutuksiin. Molemmat opiskelevat ulkomailla yliopistoilla.
Samaten kummallekin on ensiasunto. Sen lisäksi että pwrivät meiltä idon talon isolla tontilla Helsingissä ja kesämökin jossa osuus molemmille.
Et ole ikinä ajatellut elää myös itsellesi? Elättääkö lapsesi sinut sitten kun olet vanha ja maksaa kaiken?
Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.
Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Elät elämääsi peläten pahinta? Minä olen kokenut puolison kuoleman, tytöttömyyden, sairastumisen ja olen selvinnyt kaikesta ilman säästöjä.
Toki elämäntyyliin on askeettinen, tulen pienellä toimeen. En omista mitään, mutta eipä ole huolia eikä murheita.
Olen ollut valmis muuttamaan opiskelun ja töiden perässä ja siksi mm työttömyysajat ovat olleet vain parin kuukauden mittaisia.
Parhaillaan asun pk-seudulla vuokralla ja vakituinen työpaikka ollut 16 vuoden ajan.
Olen elänyt ankeita ja ahdistavia aikoja, kun tili oli niin tyhjänä että vessapaperikin piti varastaa työpaikalta. Nyt tilillä on rahaa ja se antaa kyllä rauhallisen olon.
Itse pienipalkkaisessa työssä. 1900€/kk brutto. Säästöön joka kuukausi vähintään 400€, tarkoituksena mm. sijoitusasunto, jonka jälkeen lisätuloa vuokratulosta jne/ kk, joita sijoitan taas edelleen. Salikortti, uinti, saunominen ja ulkonasyömiset luksuksena, muuta en tarvitse. Matkustellut paljon jo nuorempana. Kaikki tarpeellinen on. En tarvitse enkä haluaisi autoa, kiva asua itse vuokralla, juhlimista ei enää jaksa, tai ei kiinnosta tuhlata rahoja baareiluun. Ei ole tarvetta kerätä statusta asumalla keskustassa tai isommassa kämpässä, tai hankkimalla aina uutta iphonea jne. Tyytyväinen toistaiseksi näin.
30 v. yksinasuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Elät elämääsi peläten pahinta? Minä olen kokenut puolison kuoleman, tytöttömyyden, sairastumisen ja olen selvinnyt kaikesta ilman säästöjä.
Toki elämäntyyliin on askeettinen, tulen pienellä toimeen. En omista mitään, mutta eipä ole huolia eikä murheita.
Olen ollut valmis muuttamaan opiskelun ja töiden perässä ja siksi mm työttömyysajat ovat olleet vain parin kuukauden mittaisia.
Parhaillaan asun pk-seudulla vuokralla ja vakituinen työpaikka ollut 16 vuoden ajan.
Ei lasten kanssa voi pomppia paikkakunnalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne sinun lapset on kyllä sitten korviaan myöten suossa jos elät liki satavuotiaaksi samassa asunnossa/talossa eikä yhtään rahaa jää perittäväksi. Talo on luultavasti niin huonossa kunnossa tai sellaisella alueella että kukaan ei osta eikä huoli ilmaiseksikaan mutta verottaja kyllä muistaa lapsiasi. Onko heillä varaa maksaa perinnöstä veroa? Omatkin vanhempani puhuvat kuinka talo jää meille ja mitään ei kannata enää tehdä eikä säästää. Siitäpä se riemu repeää kun kuolevat ja perintöverot tulee maksettavaksi. Siihen minun pitää sairauspäivärahoistani säästää. Hometalon myyminen ei taida onnistua. Perinnöksi siis verot ja velkaa sen maksuun.
Perinnöstä voi kieltäytyä. OK
Voi toki kieltäytyä, olen ottanut selvää. Sitten se riesa vain siirtyy omille lapsilleni maksettavaksi. Mieluummin kärsin itse seuraukset, kun elämää on edessä vähemmän kuin takana. Omien lasten elämää en halua sillä pilata. Menee minulta asunto ja säästöt noiden verojen maksuun mutta eipä jää lapsille sitten minulta mitään perittävää, ei ainakaan homeista kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä ajatellut elää myös itsellesi? Elättääkö lapsesi sinut sitten kun olet vanha ja maksaa kaiken?
Hyvää elämää elän ja eläkkeeni tulee olemaan ihan riittävä. Asun mökillämme ja samalla saan vuokratuloja asunnoistamme.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä tuullut yhtään vastausta ap:n kysymykseen, miksi säästät? Se minuakin kiin nostaa. Ei se miten säästät.
Elämänlaatuni ei ole merkittävällä tavalla riippuvainen omistamistani kulutushyödykkeistä, vaan ihmissuhteista. En ole kiinnostunut materiaalista. En pidä matkailuakaan erityisen tärkeänä, mutta käyn nykyisin noin 3 kertaa vuodessa viihdematkoilla.
Käyn työssä, olen hyödyllinen yhteisölleni ja saan siitä taloudellisen korvauksen. En koe tarpeelliseksi kuluttaa, joten rahaa jää sijoitettavaksi ja on jäänyt jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.
Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.
Eläkepommi on todellakin kusetusta. Työeläkeyhtiöillä on satojen miljardien jatkuvasti tuottoa takova omaisuus, mutta nämä taloustaidottomat luulee että siellä on jokin possu mihin pennosia kerätään ja raha makaa siellä. Jokaisen kannattaisi sijoittaa niin näkee miten raha tekee rahaa.
En ole himosäästäjä mutten myöskään himotuhlaaja. Kumpikin ääripää mielestäni kertoo jonkinlaisesta tyytymättömyydestä omaa arkipäiväistä elämää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne sinun lapset on kyllä sitten korviaan myöten suossa jos elät liki satavuotiaaksi samassa asunnossa/talossa eikä yhtään rahaa jää perittäväksi. Talo on luultavasti niin huonossa kunnossa tai sellaisella alueella että kukaan ei osta eikä huoli ilmaiseksikaan mutta verottaja kyllä muistaa lapsiasi. Onko heillä varaa maksaa perinnöstä veroa? Omatkin vanhempani puhuvat kuinka talo jää meille ja mitään ei kannata enää tehdä eikä säästää. Siitäpä se riemu repeää kun kuolevat ja perintöverot tulee maksettavaksi. Siihen minun pitää sairauspäivärahoistani säästää. Hometalon myyminen ei taida onnistua. Perinnöksi siis verot ja velkaa sen maksuun.
Voi toki kieltäytyä, olen ottanut selvää. Sitten se riesa vain siirtyy omille lapsilleni maksettavaksi. Mieluummin kärsin itse seuraukset, kun elämää on edessä vähemmän kuin takana. Omien lasten elämää en halua sillä pilata. Menee minulta asunto ja säästöt noiden verojen maksuun mutta eipä jää lapsille sitten minulta mitään perittävää, ei ainakaan homeista kämppää.
Voi hyvän tähen, kyllä ne lapsetkin voivat kieltäytyä perinnöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometalon rahallinen arvo on nolla, joten tuskin kummoista perintöveroakaan joudut maksamaan. Talon voi myydä tontin hinnalla, pitäisi mennä kaupaksi.
Aloittajan pointti: minulla on rahaa joten minun ei tarvitse miettiä raha-asioita 😌
Aina säästämisessä puhutaan mummoista. Jos vuokraa asuntoa siitä tulee pääomatuloa nuorellekin omistajalle vuokrassa heti eikä mitään eläkeaikaa tarvitse odottaa. Minusta on ihan viisasta hankkia pääomatuloa silloin kun sitä rahaa perhe eniten tarvitsee. Suomessa vakuutukset ja osakkeet ovat välillä olleet pelkkää huijausta. Esim. pankin mainostamasta eläkevakuutuksessa moni menetti kaikki rahansa. Ei päässyt eläkkeelle sen varassa, rahat olivat huvenneet pankin kuluihin. Lupaukset maksetusta eläkkeestä menivät poliitikkojen taskuun. Pankkihan pyytää aina niitä säästöjä itselleen, he haluavat ne sijoittaa omiin juttuihinsa. Ehkä olisi parasta laittaa ne säästöt kassakaappiin. Omilla rahoillaan ei kannata yksityistä hoitoa maksaa, kun tuhlapytyt saavat asunnot ja hoivan ilmaiseksi.
Aina olen säästänyt 10% nettotuloistani. Kun tuo summa on lähtenyt heti palkkapäivänä säästötilille, ei ole edes tiennyt säästäneensä. Loput 90% ovat riittäneet hyvään elämään ja asuntolainan maksuun. Säästöillä olen rahoittanut yhden sijoitusasunnot alkupääoman ja kivankokoisen osakesalkun.
Lainsäädäntö ehtii muuttua ennen kuin jäät eläkkeelle...valtiolta loppuu rahat ennen sitä ja hoitolaitokset on täysin ulkolaisten omistajien hallussa ja maksut nousee joka vuosi ja keksivät uusia rahastusmuotoja, joten sinunkin sijoitukset voi olla niin houkuttelevia että keksivät keinon omia nekin.