Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?

Vierailija
21.09.2019 |

Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?

Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?

Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?

Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.

Kommentit (361)

Vierailija
141/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, tienaan bruttona 3300-4000/kk. Olen sijoittanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti vajaat 3v. Ihan kivahan se on saada osinkoina tilille reilu 100€/kk palkan lisäksi. Maksan samaan aikaan asuntolainaa paremman puoliskon kanssa. En kituuta, vaan syön monipuolisesti, käyn ulkona syömässä, elokuvissa etc etc, kohta olen lähdössä neljännelle ulkomaanreissulleni tälle vuotta. Vaikka elän näin, niin silti kuussa jää säästöön/sijoitettavaksi osinkotulojen lisäksi n.1000€.

Mihin minun pitäisi tuhlata? Tällä vauhtia kun olen 40v, minulla on velaton asunto, sijoitustuloja n.1000€/kk. Missä ongelma?

Älä viitsi valehdella. Jos sun salkku on luokkaa 35 000 €, niin et taatusti saa tilille satasta kuussa osinkoja.

En puhunut mitään salkun koosta... Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta (kesätöitä) asti ja opiskeluiden ohella tein paljon töitä. Olen sijoittanut "vasta" tuon 3v, mutta kyllä minulla oli säästöjä jo ennen sijoittamisen aloittamista. Sijoittamisen aloituksen jälkeen minulla on jäänyt säästöön/sijoituksiin n.1000€/kk.

Mikä tässä oli valehtelua?

Vierailija
142/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti, säästän semmoista aikaa varten jolloin en saa mitään tuloja mistään muualta. Ei ole kivaa joutua kodittomaksi kuolemaan kylmään ulos jso ei ole varaa pitää asuntoa ja ostaa ruokaa jne tarpeellisia.

Sosiaaliturvaan tai eläkkeisiin en usko, ne on aina riippuvaisia muiden halusta antaa. Joten ois pakko saada aikaiseksi ainakin puolen miljoonan osakevarallisuus plus tää asunto että ois semmoisen 2000e/kk tuloja osinkoina.

Ja tämä on puhtaasti ja ainoastaan kiinni omasta säästämisestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästämme yllättäviä, tulevia hankintoja varten, isompaa asuntoa ja ehkä mökkiä varten sekä lapsille helpompaa tulevaisuutta.

Olemme nyt jo vajaa nelikymppisinä ostaneet pari asuntoa. Molemmissa asuu läheisiä markkinahintoja halvemmalla. Ihan kiva, että pystymme tämän säästöillämme tarjoamaan.

Vierailija
144/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen on ihan hyvä juttu. Mutta aavella tuntuu olevan paljon mammoja, joilla on kuusinumeroisia osakesalkkuja ja kuukausitulot niistä monta tonnia, jotta voi jäädä eläkkeelle 50 vuotiaana viimeistään.

Jotenkin tämä aina huvittaa....

Kyllä noita kuusinumeroisia salkkuja on Suomessakin jonkin verran. Ja niistä tuotot ovat helposti jopa 5 numeroisia. Tonnien tuottoon pääsee jo viisinumeroisilla salkuilla..

T: kuusinumeroisen salkun omistava.

Sijoitussalkun omistaja ei puhu "kuusinumeroisista" luvuista vaan jostain muusta. Siksi on helppo naureskella sekä sulle että muille täällä sijoitussalkuillaan meuhkaaville persaukisille. Sijoitussalkuistakaan sijoittaja ei juuri puhele:D

Vierailija
145/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusharrastus on minulle selkeyttänyt millaisilla turhuuden markkinoilla ihmisiä huijataan. Mainosmiehet luo tarpeita ja mielikuvia, näitä ostaakseen sit ravataan oravanpyörässä. Ja jotkut muita fiksummaksi itseään luulevat sitten hehkuttavat elämyksiä materian sijaan. Mutta ei niitä elämyksiä tarvitse matkustaa kaukaa hakemaan, onni pitää löytyä siitä omasta arjesta, tai sit muuttaa jokapäiväistä arkea jos se tökkii.

Miksi juuri sijoitusharrastus on sen sinulle selkeyttänyt.

Lähdin miettimään mistä voisin säästää. Erottelemaan todelliset tarpeet haluista. Tuota kun mietin niin tajusin miten turhia monet näistä haluista ovat, enkä enää halunnutkaan niitä. Olo on vapaa, sitäkin enemmän kun tiedän että hätätilanteessa rahaa pystyy todelliseen tarpeeseen irrottamaan.

Vierailija
146/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, tienaan bruttona 3300-4000/kk. Olen sijoittanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti vajaat 3v. Ihan kivahan se on saada osinkoina tilille reilu 100€/kk palkan lisäksi. Maksan samaan aikaan asuntolainaa paremman puoliskon kanssa. En kituuta, vaan syön monipuolisesti, käyn ulkona syömässä, elokuvissa etc etc, kohta olen lähdössä neljännelle ulkomaanreissulleni tälle vuotta. Vaikka elän näin, niin silti kuussa jää säästöön/sijoitettavaksi osinkotulojen lisäksi n.1000€.

Mihin minun pitäisi tuhlata? Tällä vauhtia kun olen 40v, minulla on velaton asunto, sijoitustuloja n.1000€/kk. Missä ongelma?

Älä viitsi valehdella. Jos sun salkku on luokkaa 35 000 €, niin et taatusti saa tilille satasta kuussa osinkoja.

Miksei saisi. Minulla on 100 000 euron salkku ja tilille tulee noin 450€/kk nettona osinkoja. Se riippuu ihan riskinsietokyvystä paljonko saa.

Vierailija
147/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen säästänyt omaa asuntoa varten miehen kanssa. Kun lapset tuosta kohta lähtevät opiskelemaan niin me ostamme itsellemme pienen kodin jossa on toki tilaa lapsille ja lapsenlapsille vierailla mutta joka on meidän kahden tarpeisiin ja harrastuksiin mitoitettu. Rahat ovat koossa mutta silti säästetään sillä aina on jotakin mihin sitä rahaa tulevaisuudessa tarvitsee kun tosiaan tuota jälkikasvua on eikä ajateltu loppuelämää raataa työssä vaan jossain vaiheessa jäädä ihan vain nauttimaan elämästä ja pitää itseään kiireisenä muilla tavoin. Rahaa ei koskaan ole liikaa.

Tajusin minäkin jossain vaiheessa, että se köyhyys olikin mutsin asuntosäästämistä.

Miksi teidän piti olla köyhiä kun äitisi säästi? Ei säästäminen tarkoita köyhyyttä. Säästäminen on tarkoituksenmukaista vain silloin kun se on rahaa joka jää yli sen jälkeen kun kaikki TARPEELLINEN on hankittu. Vai tarkoitatko köyhyydellä ettei äitisi ostanut sinulle kaikkia merkkituotteita jotka halusit kun muillakin oli.

En kuule todellakaan. Ruoka oli kiva yllätys.

Siinä tapauksessa äitisi oli/on itsekäs idiootti. Säästäminen on asia jonka pitää tapahtua vasta sen jälkeen kun kaikki tarpeellinen on hankittu. Voi ostaa jauhelihaa pihvin sijaan. Tämä on säästämistä. Mutta lapsen ruuatta jättäminen koska " säästää tulevaisuutta varten" on tyhmyyttä.

Vierailija
148/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin on mennyt asiat nyt aivan sekaisin. Sijoittaminen ei ole säästämistä. Sijoittaminen on riski jossa voi huomata että lopputulos on vähemmän rahaa tai jopa kaikki menetetty kuin alunperin on sijoittanut. Säästäessä rahaa on aina enemmän kuin alussa. Säästöjä voi käyttää jatkuvasti oman mielen mukaan, sijoituksia ei. 

Vierailija
149/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen on ihan hyvä juttu. Mutta aavella tuntuu olevan paljon mammoja, joilla on kuusinumeroisia osakesalkkuja ja kuukausitulot niistä monta tonnia, jotta voi jäädä eläkkeelle 50 vuotiaana viimeistään.

Kyllä noita kuusinumeroisia salkkuja on Suomessakin jonkin verran. Ja niistä tuotot ovat helposti jopa 5 numeroisia. Tonnien tuottoon pääsee jo viisinumeroisilla salkuilla..

Sijoitussalkun omistaja ei puhu "kuusinumeroisista" luvuista vaan jostain muusta. Siksi on helppo naureskella sekä sulle että muille täällä sijoitussalkuillaan meuhkaaville persaukisille. Sijoitussalkuistakaan sijoittaja ei juuri puhele:D

Kuvitteletko sinä että sijoittaminen on jotain salatiedettä , ja oikean terminologian tuntevat vain jotkut kerholaiset? Ei, kyllä ne arvopaperit ihan salkussa puhekielessä pidetään, vaikka salkku onkin sähköisessä muodossa.

Ihmellinen kommentti sinulta kaikkiaan, enkä voi olla ajattelematta, että sinua kaihertaa nimenomaan se, ettei sinulla ole salkkua. Tai jos on, se on ihan tyhjä.

Eri

Vierailija
150/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.

Tämä!

Luojan kiitos minulla oli muutama Kymppitonni säästössä,kun mies yllättäen sairastui ja kuoli. Jäin totaaliyksinhuoltajaksi kahdelle alaikäiselle lapselle ja maksettavakseni jäi yli satatonnia asuntolainaa.

Vierailija
151/361 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan viiskymppisiä ja siltä kyllä näyttää, että eläkkeelle ei pääse ilman omia säästöjä sellaisessa iässä, kun jaksaa vielä tehdä jotain. Joten säästämme ja sijoitamme, että noin 60-vuotiaana voimme alkaa tehdä mitä haluamme.

Toinen syy on tämän maan koulutuspolitiikka. Kaksi lasta, lukiolaisia. Lukion jälkeen on tosella vaikeaa päästä Suomessa opiskelemaan yhtään mihinkään, ellei ole täydelliset todistukset. Sellainen M-papereiden tasainen keskitason suorittaja ei pääse minnekään. Me sponsoroimme lapsemme opiskelemaan ulkomaille. Sääli Suomelle, tuskin he sieltä takaisin tulevat.

Komppaan täysin tuota kuinka vaikeaa on päästä opiskelemaan. Itsellä aika epätasainen todistus ja se vaikeuttaa todella pääsyä jatko-opintoihin. Korottaa olen yrittänyt, mutta jo yksi huonompi aine vie paljon alkupisteitä ja nyt alkaa vielä olemaan se tilanne, ettei enää järjestetä niitä pääsykokeita ja todistuksella entistä suurempi arvo. Pelkään todella miten minun käy. Olen kaksi kertaa ollut ihan lähellä päästä sen kokeen perusteella, mutta lopulta ei ole pisteet riittäneet ja varasijalle olen jäänyt. Tämä todella ikävä asia. Siinä mielessä arvostan todella sitä asennetta, että mahdollistetaan opiskelu ulkomailla ja en ihmetele jos monet lähtevät. Itse en voi lähteä sen vuoksi, että englanti juuri minulle se vaikeampi aine sekä vanhempieni rahat eivät ikinä riittäisi siihen. Olen aika köyhästä perheestä. Muuten varmaan itskein jo miettisin samaa ja pelkään etten koskaan pääse yliopistoon. Se asia on vaan liian vaikeaa hyväksyä ja tiedän, että varmasti pärjäisin siellä kuitenkin ja yrittäisin todella. Tuntuu aika vaan loppuvan kesken. Sori ohis.

Vierailija
152/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi sinä suuri guru, kerro ja valise meitä. Mistä nämä sijoitussalkun omistajat puhuvat kun kuvailevat salkkunsa kokoa? Kerro meille matosille myös mistä puhuvat jolleivat salkuista/portfolioista puhu. Oi suuri guru, Me "ei-sijoittajat" kaipaamme valaistusta.

Vierailija
153/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se muille kuuluu miten toiset elää?

Oma mies sijoittaa ja säästää eikä kyllä kittuuteta. Käydään 5 tähden hotelleissa ja syödään hyvin. Talo on uusi ja autokin jees.

Itse säästän varmaan 90% tuloistani koska ei ole paljoa menoja. Talo on velaton. Mies maksaa matkat, laskut, ravintolat koska hänen tulonsa ovat n. 500 000e/vuosi ja minun 20 000e/vuosi. Ostan lähinnä ruokaa kotiin ja omia pikku juttuja.

Varmaan säästetään siksi että voidaan jatkaa tätä elämäntyyliä jatkossakin.

Puolen miljoonan euron vuosituloilla ei tosiaan tarvitse kittuutella. Säästääkään ei erikseen tarvitse, sillä palkan voi laittaa sileäksi vain törsäämällä ylettömästi. Ja miksi miehen tulot piti ylipäätään mainita?

Vierailija
154/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästimme taloa varten. Nyt maksamme 300/kk asumisesta, jos olisimme samanlaisessa talossa vuokralla, joutuisimme maksamaan 2500-3000/kk vuokraa. Lisäksi säästämme unelmia varten (loma, poreamme, isompi sauna).

Vierailija
155/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän tällä hetkellä rahastoihin, mutta haaveilen myös sijoituasunnosta. Olen 37-vuotias sinkku. Haluan taloudellista riippumattomuutta, jotta voisin esim. Jäädä eläkkeelle viimeistään 60-vuotiaana. Palkastani jää verojen jälkeen käteen n. 2200. Minulla ei ole velkaa, vastike ja muut asumismenot ovat n. 220/kk. Ruokaan menee joku 300. Vaikka minulla on auto ja ostan kosmetiikkaa, vaatteita, joskus matkustelenkin, jää silti kuukaudessa säästöön iso summa rahaa. Yleensä tuhat euroa. Minulla on tuttuja sinkkuystäviä, joilla on isommat tulot ja aina rahat lopussa.

Kommentoin vielä, että en edes varsinaisesti säästä. Minulla vain ei mene rahaa enempää. En polta enkä juo alkoholia, aika harvoin syön ravintolassa tai käyn kahvilassa (kutsun ystävät luokseni, koska olen hyvä kokki ja leipuri), harrastuksiin ei mene rahaa juuri yhtään (lenkkeilen ja luen kirjaston kirjoja, vaatteita ja kosmetiikkaa kyllä ostan, mutta niissä panostan laatuun määrän sijaan, eli esim.140 e alessa maksaneet talvikengät ovat palvelleet moitteetta jo 4 vuotta.

Vierailija
156/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämme 200e/kk sijoituksiin ja 250e/kk huvituksiin. Puskurina 10000e, joka siis pahan päivän varalle. Säästämme myös lyhentämällä nyt asuntolainaa nopeasti, parin vuoden päästä velkaa on enää viisinumeroinen summa jolloin voidaan sitä lyhennystä pienentää.

Löytyy myös vakuutuksia (lapselle sairasvakuutus, laaja kotivakuutus, asuntolainaan sairastumisen, työttömyyden ja kuoleman varalle vakuutus).

Säästäminen on helppoa, koska meillä on varaa säästämisen ohella myös käyttää rahaa tässäkin hetkessä. Teen lyhennettyä työaikaa, joka on ihan luksusta. Olemme tänäkin vuonna reissanneet sekä kotimaassa että ulkomailla. Lapsi saa harrastaa haluamiaan juttuja. Käymme joka kuukausi ulkona syömässä, leffassa, teatterissa...

Vierailija
157/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä säästän jättämällä osan tuloistani yritykseen. Tuleva eläkkeeni on vain reilu 1000 euroa nettona, joten oma ja yrityksen osakesalkku tulee olemaan tärkeä puskuri tulevaisuudessa. Laskelmani mukaan oma sijoittaminen on myös huomattavasti kannattavampaa kuin maksaa yel-vakuutusta. Vaimon eläke ei myöskään ole juuri suurempi. Sen verran pitäisi saada säästöön, että sijoitukset tuovat vähintään saman kuin eläkkeet. Nyt 55-vuotiaana tämä näyttää erittäin todennäköiseltä. Lapsillekin parempi, kun kuolemani jälkeen perivät sijoitussalkut. Nykyisellä lainsäädännöllä hoitolaitokseen joutuvan koko tulo käytännössä viedään ellei se ole todella suuri, joten parempi tässäkin varallisuus kuin suurempi eläketulo.

Vierailija
158/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto uutena ilman velkaa,alkaakin olla jo saatavilla.

Vierailija
159/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti, säästän semmoista aikaa varten jolloin en saa mitään tuloja mistään muualta. Ei ole kivaa joutua kodittomaksi kuolemaan kylmään ulos jso ei ole varaa pitää asuntoa ja ostaa ruokaa jne tarpeellisia.

Sosiaaliturvaan tai eläkkeisiin en usko, ne on aina riippuvaisia muiden halusta antaa. Joten ois pakko saada aikaiseksi ainakin puolen miljoonan osakevarallisuus plus tää asunto että ois semmoisen 2000e/kk tuloja osinkoina.

Ja tämä on puhtaasti ja ainoastaan kiinni omasta säästämisestäni.

Uskot kuitenkin vahvasti osinkoihin? Ei niidenkään maksaminen mikään automaatti ole. Toivottavasti onnistut. 

Vierailija
160/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo eläkkeellä, mutta eläkeikään 25 vuotta. Bruttoeläkkeeni on nyt päälle 18 000e kaikkineen. Lasken mukaan asumistuen tähän koska minulle se on valtion tapa kompensoida matalaa eläkettä. Tavoite olisi että eläkeiässä en tarvitsisi asumistukea vaan sijoitusteni tuotot kattaisi ainakin puolet asumiskuluista joka on täysin mahdollinen tavoite.