Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?

Vierailija
21.09.2019 |

Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?

Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?

Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?

Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.

Kommentit (361)

Vierailija
181/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.

Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.

Eläkepommi on todellakin kusetusta. Työeläkeyhtiöillä on satojen miljardien jatkuvasti tuottoa takova omaisuus, mutta nämä taloustaidottomat luulee että siellä on jokin possu mihin pennosia kerätään ja raha makaa siellä. Jokaisen kannattaisi sijoittaa niin näkee miten raha tekee rahaa.

Eläkeyhtiöiden varat ovat varmasti totta ja lisäksi moni eläkeläinen on ihan varoissaan muutenkin.

Tosta sijoittamisesta on nyt kuitenkin tullut joku raha-automaatti, josta tulee itsestäänselvästi kuukausiansioita. Sen kuin vain pistää rahansa sopiviin osakkeisiin ja rahastoihin, niin taloudellinen riippumattomuus on taattu joka pulliaiselle. Ehkä viimeiset 10 vuotta on sokaissut ihmiset.

Vierailija
182/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi säästökohdetta. Asp-tili sekä pahan päivän varalle jolloin esim kakkossäästötili käytössä isompiin laskuihin ja yllättäviin menoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, keski-ikäinen, laitan tilin tullessa satkun eläkesäästöihin/sijoituksiin. Elän kuukauden ja ennen tilipäivää siirrän jäljelle jääneet säästöön. Ei siis pihistelyä, vaan sitä rahaa vaan jää yli enkä sille väkisin keksi jotain hassauskohdetta vaan työnnän sijoituksiin odottamaan että mieli muuttuu.

Osan äitini perinnöstä jätin sivuun sillä ajatuksella että niillä reissataan muksun kanssa maailmalla, äitini kun piti matkustelusta. Nyt tuo lapsi on sen ikäinen että hänen kanssan voisi lähteä....mutta eipä hänkään ole vielä mitään sikakallista reissua keksinyt ja ihan palkkatuloilla ollaan kuljettu.

Vierailija
184/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!

Mieluummin maksan itse elämäni ja elän sellaista elämää kuin haluan, enkä kituuta tukihelvetissä, määräyksineen kaikkineen...

Tämä. Minä ihmettelin myös säästäjiä mutta sitten sain pari kertaa kokea mitä se on kun haet vaikeassa tilanteessa niitä tukia ja NIITÄ EI MYÖNNETÄKÄÄN. Se ei ole mitään helppoa ja ihanaa yrittää pennittömänä ja väsyneenä selviytyä elämästä ja miettiä miten ratkaisen tämän. Nykyään olen keski-ikäinen ja opiskelen itselleni uutta parempipalkkaista ammattia, ja olen opetellut säästämään jotta seuraavan kerran kun olen pohjalla, voin elää säästöilläni. En aio kieltää itseltäni matkustelua ja kaikkia mukavuuksia, mutta olen karsinut menojani rankalla kädellä ja oikeasti säästän kunnon puskurirahastoa.

Vierailija
185/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias vasta työelämää aloitteleva/opintoja viimeistelevä. Tällä hetkellä säästän ”yllättäviin” kuluihin ( jotka todellisuudessa eivät yllätä mutta eivät ole peruskuukausimenoja) puskuria, jonka tavoite on 5000 euroa. Tähän käytän noin 100 e kuussa riippumatta kuukauden tuloista. Välillä se on huomattava osa, välillä ei tunnu missään mutta pidän summan samana.

Lisäksi säästän vanhemmuuteen noin 10-20 % tuloistani. Tämän rahan + mahdolliset tuotot otan käyttöön joko vanhempainvapaalla ylläpitääkseni omaa elintasoa tai mahdollisten ongelmien tullessa esimerkiksi hedelmöityshoitoihin.

Itsekään en tykkää säästää vain säästämisen ilosta, ja haluan elää nyt enkä eläkkeellä. En voi tietää elänkö koskaan vanhaksi ja sen takia käytän rahaa mielummin nyt matkustamiseen ja muihin kokemuksiin. Hyvä on silti jotain olla säästössä yllättäviin elämäntilanteisiin ja haaveiden toteuttamiseen kannattaakin säästää.

Vierailija
186/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä,

Aivan varmasti eläkettä saa joskus vielä jotain. Mutta huom, tuo 400mrd. Ne on negatiivisen koron papereissa. Ja inflaatio jyllää. Ja jo kerran on huononnettu mun eläke ehtoj ja lisää lienee tulossa.

Joten en todellakaan pysty luottamaan siihen että ois tulossa jotain joka sallisi minun jatkaa asuntoni omistamista edes velattomana.

Vierailija
187/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että kituuttaisin mitenkään, vaikka säästöön jääkin rahaa. Mihin ne sitten pitäisi väkisin hassata ja miksi...?

Vierailija
188/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla on vanhemmat jotka ei osanneet säästää, ja sitten kun iski työttömyys ja vanhuus, niin huonosti kävi. Nyt elävät sossun tuilla, rahat menevät vuokraan ja kaurapuuroon. Kun vihdoinkin olisi aikaa matkustaa ja nauttia elämästä.

Vierailija
189/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta sijoittamisesta on nyt kuitenkin tullut joku raha-automaatti, josta tulee itsestäänselvästi kuukausiansioita. Sen kuin vain pistää rahansa sopiviin osakkeisiin ja rahastoihin, niin taloudellinen riippumattomuus on taattu joka pulliaiselle. Ehkä viimeiset 10 vuotta on sokaissut ihmiset.

Kapitalismi ON raha-automaatti. Ainakin jos on hajuakaan mitä tekee. Eikä siis sijoittele unelmiin mallia tesla tai netflix tai uber tai talvivaaraan vaan hyvin tuottoa takoviin korkealla osinkotuotolla jok mhdollisesti vielä kasvaa.

ETFfät harrastaa sokeaa investointia jättäen helmiä alihinnoitelluiksi sijoittajille jotka haluaa etsiä datan läpi itse. Ilmaista rahaa on jaossa.

Vierailija
190/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paisuva arvo-osuustili tuottaa enemmän mielihyvää ja henkistä nautintoa kuin autojen, vaatteiden, elektroniikan yms. turhakkeiden ostelu, matkustaminen tai isompi asunto.

Ei sen kummempaa.

Vierailija
191/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.

Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.

Ihan sama riittääkö rahat kaikille 1600 euron eläkkeen maksuun, mutta 1600 euron eläke ei riitä minulle.

Vierailija
192/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi ON raha-automaatti. Ainakin jos on hajuakaan mitä tekee. Eikä siis sijoittele unelmiin mallia tesla tai netflix tai uber tai talvivaaraan vaan hyvin tuottoa takoviin korkealla osinkotuotolla jok mhdollisesti vielä kasvaa.

ETFfät harrastaa sokeaa investointia jättäen helmiä alihinnoitelluiksi sijoittajille jotka haluaa etsiä datan läpi itse. Ilmaista rahaa on jaossa.

ja jos kapitakismni ei olis raha-automaatti sosiaaliturvaa tai maksutonta terveydenhuoltoa jne ei olisi. Semmoinen onnistui vasta teollistumisen eli äärikapitalismin jälkeen. Lievemmän härkäkapitalismin aikana ei ihan vielä onnistunut.

Siksi teollistuminen eli kapitalismi, on edelleen kehittyneiden ja kehittyvien talouksien rajapyykkinä. Faktasta ei vaan pääse minnekkään. Kapitalismi ON raha-automaatti.

Vierailija
193/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpa olisin ymmärtänyt alkaa säästämään nuorempana. Nyt säästössä 25000 pahan päivän varalle, olen sinkku eli kukaan ei auta jos sairastun tai jään työttömäksi. Pienestäkin tilistä kun laittaa esim. 100e kk säästöön tulee vuoden mittaan mukavaa puskuria.

Ai vuodessa 1200 € on kiva summa?

Vierailija
194/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkepommi on todellakin kusetusta. Työeläkeyhtiöillä on satojen miljardien jatkuvasti tuottoa takova omaisuus, mutta nämä taloustaidottomat luulee että siellä on jokin possu mihin pennosia kerätään ja raha makaa siellä. Jokaisen kannattaisi sijoittaa niin näkee miten raha tekee rahaa.

Eläkeyhtiöiden varat ovat varmasti totta ja lisäksi moni eläkeläinen on ihan varoissaan muutenkin.

Ehkä minullakin on sokaissut viimeiset 100 vuotta, kun useampikin yhtiö salkussani on maksanut osinkoa yli tuon 100 vuotta...

Vierailija
195/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä olla jonkinlainen viisivuotiaan lapsen käsitys rahasta jos ajattelee että "säästää" rahaa tai vieläpä että "säästää" rahaa johonkin tiettyyn "tarkoitukseen". Lapsellista ajattelua.

Käytän sen verran kuin tarvitsen. Toivottavasti rahani riittävät, muutoin olen pahassa pulassa. Jos rahaa jää tarpeellisten hankintojen jälkeen yli niin rahat jäävät pankkitililleni tai annan eteenpäin ihmisille jotka sitä tarvitsevat. Ei se ole mitään "säästämistä" että rahat jäävät tilille - minä en vain tarvitse niitä sillä hetkellä. Ja jos tiedän että en pitkään aikaan tule tarvitsemaan niitä niin saatan sijoittaa ne tms, koska joskus tulevaisuudessa niitä saattaa tarvita.

Enkä ymmärrä mitä sinä tarkoitat kun kirjoitat:

"...vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?"

Mitä ihmeen "kokemuksia" rahalla? Rahaa tarvitaan perustarpeisiin: majoitus, ravinto, turvallisuus. Siinä se. Siinä rahan ainoa tarkoitus. Sen enempää ei rahaa tarvita, turha hankkia enempää, turha käyttää enempää. Miten sinä jotain "kokemuksia" rahalla hankit? Mitä sinä oikein rahallasi teet? Mitä sinä oikein "kokemuksilla" tarkoitat? Kirjoitat ihan älyttömiä. Oletko viisivuotias?

Vierailija
196/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ne 90-luvut nähty ja dotcomit. Nyt on taas uusi dotcom meneillä jossa uskotellan että markkinaosuuksien kasvu isoilla tappioilla ois hieno yritys. Ei ne ole.

Heti kun joutuvat myymään markkinahintaan, menettävät markkinaosuutensa.

Kuten jenkkien moviepass. Sai 40 dollarilla vuodessa ilmaiset liput kaikkiin elokuviin niin paljon kuin huvitti. Moviepass maksoi leffaliput... ja joo tappiota oli keskimäärin 200 dollari per asiakas ja vuosi.

Heillä oli melkein 90% leffamarkkinoista ja kun hinta nousi sinne 40dollaria/kk... asiakkaat katosi. Ja konkurssi iski.

Vierailija
197/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä yhtään kituuttamiselta tunnu. Sijoitan vuosittain vain osinkotuottoni tai osan niistä riippuen siitä tarviiko tehdä jotain isompaa hankintaa tai haluanko tehdä jonkin ultrapitkän maailmanympärimatkan vuoden aikana. Alussa ihan työuran alussa tietysti vähän piti kituuttaakin mutta se loppui parissa, kolmessa vuodessa jonka jälkeen tilistä jäänyt säästöön vain pari sataa kuussa talletustilille äkillisiä menoja varten ja asuntolainan lyhennys. Salkku hoitaa muuten omilla tuotoillaan salkun kasvattamisen. Saa nähdä jos vielä kolmas lapsikin tehdään tässä neljänkympin lähestyessä kun aika hyvällä tolalla nuo raha-asiat. Ilman sijoituksia ei kolmanteen olisi varaa ja muutenkin eläkesäästäminen voisi olla vaikeaa. Terv. Keskituloinen ja mediaanituloinen pariskunta kahdella lapsella. 

XDDDD miksi vtussa sinne loppuun pitää aina lisätä joku nolo "t. Nainen jolla meillämies ja pienetlapset"

Minä olen omistanut 90 000 euron edestä sijoituksia ja voin kertoa sinun puolestasi totuuden: hyvin harvoin sieltä tulee mitään hyviä osinkoja. Kerran sain 400 € ja siihen ne hyvät osingot jäivätkin. Osakkeiden arvot vaihtelevat ja kuten olen monesti täällä sanonut, saatat mennä nukkumaan omistaen vaikka 10 tuhatta euroa, ja herätä seuraavana aamuna omistaen enää esim. 9 800 €. Niin se minäkin odotin kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun sijoitukseni pompsahtavat taivaisiin. Eipä sitä tapahtunut, vaan arvo heitteli jatkuvasti tai pysyi samana. Ei ollutkaan niin maagista.

Vierailija
198/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä yhtään kituuttamiselta tunnu. Sijoitan vuosittain vain osinkotuottoni tai osan niistä riippuen siitä tarviiko tehdä jotain isompaa hankintaa tai haluanko tehdä jonkin ultrapitkän maailmanympärimatkan vuoden aikana. Alussa ihan työuran alussa tietysti vähän piti kituuttaakin mutta se loppui parissa, kolmessa vuodessa jonka jälkeen tilistä jäänyt säästöön vain pari sataa kuussa talletustilille äkillisiä menoja varten ja asuntolainan lyhennys. Salkku hoitaa muuten omilla tuotoillaan salkun kasvattamisen. Saa nähdä jos vielä kolmas lapsikin tehdään tässä neljänkympin lähestyessä kun aika hyvällä tolalla nuo raha-asiat. Ilman sijoituksia ei kolmanteen olisi varaa ja muutenkin eläkesäästäminen voisi olla vaikeaa. Terv. Keskituloinen ja mediaanituloinen pariskunta kahdella lapsella. 

XDDDD miksi vtussa sinne loppuun pitää aina lisätä joku nolo "t. Nainen jolla meillämies ja pienetlapset"

Minä olen omistanut 90 000 euron edestä sijoituksia ja voin kertoa sinun puolestasi totuuden: hyvin harvoin sieltä tulee mitään hyviä osinkoja. Kerran sain 400 € ja siihen ne hyvät osingot jäivätkin. Osakkeiden arvot vaihtelevat ja kuten olen monesti täällä sanonut, saatat mennä nukkumaan omistaen vaikka 10 tuhatta euroa, ja herätä seuraavana aamuna omistaen enää esim. 9 800 €. Niin se minäkin odotin kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun sijoitukseni pompsahtavat taivaisiin. Eipä sitä tapahtunut, vaan arvo heitteli jatkuvasti tai pysyi samana. Ei ollutkaan niin maagista.

Lisäksi osakkeita myydessä menee aina myyntikuluja ja jos ei ymmärrä verotuksesta tarpeeksi, saa sellaisia useamman tonnin mätkyjä erittäin helposti ja monta kertaa.

Vierailija
199/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että vain kerran sait. Minulla on tuota pienempi salkku ja osinkoja tulee joka kuukausi. Tosin vaihtelee 200 eurosta reilusti yli 1000€/kk, keskimäärin yli 400 €/kk. Salkun arvokin nousee ihan kivasti ja on mukavan summan vihreällä.

Vierailija
200/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!

Mieluummin maksan itse elämäni ja elän sellaista elämää kuin haluan, enkä kituuta tukihelvetissä, määräyksineen kaikkineen...

Tämä. Minä ihmettelin myös säästäjiä mutta sitten sain pari kertaa kokea mitä se on kun haet vaikeassa tilanteessa niitä tukia ja NIITÄ EI MYÖNNETÄKÄÄN. Se ei ole mitään helppoa ja ihanaa yrittää pennittömänä ja väsyneenä selviytyä elämästä ja miettiä miten ratkaisen tämän. Nykyään olen keski-ikäinen ja opiskelen itselleni uutta parempipalkkaista ammattia, ja olen opetellut säästämään jotta seuraavan kerran kun olen pohjalla, voin elää säästöilläni. En aio kieltää itseltäni matkustelua ja kaikkia mukavuuksia, mutta olen karsinut menojani rankalla kädellä ja oikeasti säästän kunnon puskurirahastoa.

En ihannoi tuilla elämistä, mutta fakta on se, että jos sinulle ei Suomessa myönnetä tukia, et niitä todellisuudessa tarvitse. Eli toisin sanoen sinulla on esimerkiksi sijoituksia tai sijoitusasunto, kallis auto, jotain mitä lie säästöjä... Mitä tahansa. Eli tukea kyllä saa, kun sitä OIKEASTI tarvitsee eikä vain halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi