Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?
Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?
Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?
Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?
Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.
Kommentit (361)
Mä en ole ikinä ollut mitenkään sinisennuuka, vaan joissakin asioissa säästäväinen ja toisissa vähän rennompi. Varallisuus joka oli säästetty auttoi kuitenkin todella paljon kun erosin - pystyin ostamaan itselle ja lapsille uuden omistusasunnon ennenkuin entisestä kodista oli ositus tehty.
Tärkeintä mitä se säästetty ja sijoitettu varallisuus antaa on tietynlainen vapaus - jos työpaikka alkaa stressata liikaa minulla olisi mahdollisuus ottaa loparit vaikka samantien. Tähän asti kertyneellä varallisuudella voisin nykyisellä kulutuksella olla kotona n. 10v ennekuin tarvitsisi mennä töihin. Tietenkään en näin tee, mutta se mahdollistaa vaikka vaihtamisen työpaikkaan josta ei makseta yhtä paljon.
Voin siis aidommin tehdä asioita joita haluan ja jotka kiinnostavat, kun säästelen jostain toisesta kohdasta. Elämäni ensimmäisen auton hankin tänä vuonna, ja olen nyt 43v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moittimatta ollenkaan suunnitelmaasi, niin ainahan on mahdollista eläkkeellä pistää se velaton omistusasunto ns. lihoiksi, jolloin saaduilla varoilla elää hyvinkin mukavasti elämänsä loppuun.
Jossain tarvitsee asua ja on aikamoinen ero asuuko eläketuloillaan 200€/kk omistusasunnossa vai 800€/kk vuokralla.
Itse ainakin aion asua eläkkeellä vuokralla ja nostaa asumistukea. 800e asuntoon saa Helsingissä 80% asumistukea. Nostan minimi eläkettä koska en liiemmin nosta palkkatuloja elämäni aikana.
Ajattelin sitten matkustella kaikki säästössä olevat rahastot, osakkeet ja perintörahat. Mitä järkeä pitää rahoja kiinni omistusasunnossa kun ne voi laittaa haisemaan ennen kuolemaa.
Lapselle on erikseen perintöä tulossa miehen puolelta niin paljon että itse voin huoletta hassata kaiken omaisuuteni. Ja aivan sama tosiaan asua vuokralla mihin nostaa asumistuen koska on harvemmin edes kotona.
Suunnitelmasi kusee siltäosin että myös osakkeiden ja rahastojen myynnistä tuleva pääomatulo lasketaan tuloksi kun asumistukea lasketaan. Jos koko asumistukijärjestelmää on sitten enää olemassa.
En ole varsinaisesti säästänyt mutta olemme molemmat mieheni kanssa vaatimattomia rahan käyttäjiä.
Lapsettomina rahaa väkiselläänkin on jäänyt säästöön ja olemme sijoittaneet osakkeisiin ja rahastoihin.
Arkielämässä emme kitsastele vaan käymme monena päivänä viikossa ulkona syömässä ja jos jotakin
tarvitsee niin se ostetaan hintaa katsomatta. En perusta muodista, meikeistä, hemmotteluhoidoista.
Saatoimme jäädä pois työelämästä ennen eläkeikää tämän elämäntavan turvaamina eikä tarvinnut yhteiskunnan kukkarolle mennä. Eläkesäästämistä emme ikinä aloittaneet koska eihän tiedä elääkö niin
pitkään että saisi ne rahat hyödyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moittimatta ollenkaan suunnitelmaasi, niin ainahan on mahdollista eläkkeellä pistää se velaton omistusasunto ns. lihoiksi, jolloin saaduilla varoilla elää hyvinkin mukavasti elämänsä loppuun.
Jossain tarvitsee asua ja on aikamoinen ero asuuko eläketuloillaan 200€/kk omistusasunnossa vai 800€/kk vuokralla.
Itse ainakin aion asua eläkkeellä vuokralla ja nostaa asumistukea. 800e asuntoon saa Helsingissä 80% asumistukea. Nostan minimi eläkettä koska en liiemmin nosta palkkatuloja elämäni aikana.
Ajattelin sitten matkustella kaikki säästössä olevat rahastot, osakkeet ja perintörahat. Mitä järkeä pitää rahoja kiinni omistusasunnossa kun ne voi laittaa haisemaan ennen kuolemaa.
Lapselle on erikseen perintöä tulossa miehen puolelta niin paljon että itse voin huoletta hassata kaiken omaisuuteni. Ja aivan sama tosiaan asua vuokralla mihin nostaa asumistuen koska on harvemmin edes kotona.
Suunnitelmasi kusee siltäosin että myös osakkeiden ja rahastojen myynnistä tuleva pääomatulo lasketaan tuloksi kun asumistukea lasketaan. Jos koko asumistukijärjestelmää on sitten enää olemassa.
Lisäksi eläkkeensaajan asumistuessa myös omaisuus vaikuttaa asumustuen määrään, ja hyväksyttävät enimmäisasumismenot Helsingissä ovat 686 euroa kuukaudessa. Summa ei nouse, vaikka myös puoliso olisi oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen.
Terv. eläkeläisen edunvalvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puskuri on ihan elämistä varten, jos kodinkone hajoaa tms lähtee reissuun, kodin remppaan, säästän myös itselleni muutama kosmeettista toimenpidettä varten. Pitkällä tähtäimellä haave olisi saada pääomatuloja niin paljon että voisi vähentää töitä merkittävästä 50-vuotiaana. Tällä hetkellä bruttoeläkkeeni joku 1500e jos sinnittelen nykyisellä ansiotasolla 68-vuotiaaksi, siis puolet bruttotuloista tällä hetkellä. Eli sen varaan ei voi laskea. Perheen tavoite olisi ainakin 5 sijoitusasuntoa. Nyt on kaksi 100% velkavivulla ja oma asunto on kohta velaton.
Silti koen että elän ihan normaalista, en tuhlaile mutta tykkään kierrellä kirppiksillä. Vauva ei ymmärrä kulkeeko 50e gugguun vaatteissa vai 50c kirppisvaatteissa. En tykkää kalliista asioista enkä tuhlailusta. Elämässä on hyvin paljon ilmaisia ja halpoja elämyksiä, en koe jääväni mistään paitsi. Jos kuolen ennen aikojani niin ajattelen että olen auttanut lapsia parempaan alkuun ja ajatteluun, että kukin sukupolvi kerryttää varallisuutta seuraavalle ja kohtelee sitä hyvin. Tullaan miehen kanssa suht köyhistä olosuhteista.
Ja muuttaa vuokralle? Sanotaan että asunnosta saisi vaikka 250te ja jos sen jakaa 20 vuodella niin kuukaudessa se olisi 1000e per kk, jos sen jakaa 30 vuodella niin sitten se on 700e per kk. En sanoisi tätä nyt kovin järkeväksi vaihtoehdoksi kun tuolla summalla ei saa edes vuokrattua asuntoa.
Liikuttava luulo, että nykyiset tuet tulisivat jatkumaan ikuisesti.
En tiedä voiko meitä sanoa himosäästäjiksi, mutta olemme mekin vaatimattomia elintasomme suhteen. Itse olen sairauksien takia kansaneläkkeellä, mieheni on keskituloinen palkansaaja. Meillä on kaksi lasta. Asumme vielä toistaiseksi vuokralla, koska emme koe järkeväksi muuttaa omistusasuntoon alueellamme, mutta kunhan nuorempi lapsista lentää pois pesästä, muutamme niin pitkälle kuin se on miehen työmatkojen suhteen realistista + ostamme oman talon.
Syitä tähän on monia, eikä siihen liity omalla kohdallamme edes varallisuuden kartuttaminen lapsille. Eniten meitä huolettaa se suunta, johon Suomi on ollut menossa viime vuosina, emmekä halua asua lähelläkään pääkaupunkia ongelmineen. Jos ongelmia yhteiskunnassamme todella tulee, oma talo kaukana kaikesta on ihan turvallinen vaihtoehto koko perheelle + tietyillä ratkaisuilla sen saa ylläpidettyä myös ilman palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Liikuttava luulo, että nykyiset tuet tulisivat jatkumaan ikuisesti.
Toisaalta jos tuet eivät jatku, asuminen tulee halventumaan huomattavasti. Samoin saatetaan saada Suomeen halpoja ruokakauppoja, kuten muissakin huonomman sosiaaliturvan maissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osingot eivät ole kautta aikojen olleet niin korkeita kuin nyt. Onnollut jopa vuosia, jolloin isot ja hyvätkin yhtiöt ovat jättäneet osingot maksamatta kokonaan tai maksaneet jotain minimaalista. Omistajien maaninen ruokkiminen on kasvanut tähän mittakaavaan vasta viimeisinä vuosina.
Oma säästöstrategiani on ollut asunnon lainanlyhennys ja kymppitonnin vararahasto. Summa on kasvanut vahingossa, kun tulot kasvoivat niin suuriksi, etten ole saanut kaikkea kulutettua, vaikka paljon käytänkin. Ehkä ensi vuonna tai seuraavana en enää tienaa ylimääräistä tai käytän säästyneitä rahoja pieneen lepotaukoon.
Lisäksi on perintönä saatu isompi rahasumma. Kaunis ajatus, että voisin sairaana tai vanhana ostella kaikenlaisia elämääni parantavia palveluita, mutta kuka ihme sen organisoisi, jos itse olen jo kyvytön ja avun tarpeessa.
Olen kiitollinen siitä, että olen saanut elää useita vuosia vailla rahahuolia.
Sano YKSIKIN vuosi jolloin ei ole maksettu osinkoja. Vaikka viimeisen 130 vuoden ajalta. Myös vuonna 1929 ja 1930 maksettiin osinkoja.
Kahden minuutin googlauksella Nokia 2013, Outokumpu 2102-2016. Löytyisi helposti lisää. Lisäksi näet osinkojen viimeaikaisen kehityksen, kun on siirrytty kvartaalimaailmaan yt-neuvotteluineen.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan 30-v lapseton työssäkäyvä pariskunta.
Maksetaan rankasti tätä omaa taloa. Tarkoitus saada velka niin pieneksi nopeasti, että saadaan ostettua sijoitusasunto.
Nythän näyttää siltä, että virallinen eläkeikä karkaa meidän tavoittamattomiin, joten säästämme omaa tulevaisuutta varten. Että ei ihan satavuotiaaksi tarvitse raataa töissä.
Tarkoitus muuttaa pois Suomesta ja elää sijoituksilla.
Tietysti on aina se mahdollisuus, että kuolema korjaa ennen kuin ehdimme säästöistä nauttia.Säästämisestä ei kuitenkaan ole meille mitään haittaakaan niin miksipä ei?
Suosittelen miettimään uudestaan tuota sijoitusasuntoa. Osakemarkkinat ovat nykyään paljon turvallisempi sijoituskohde (tietysti kohteesta riippuen) kuin asunto! Monet asunnot tulevat menettämään arvonsa lähivuosina. Hyvä että ette vielä ole ostaneet, vaan voitte vielä miettiä toisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osingot eivät ole kautta aikojen olleet niin korkeita kuin nyt. Onnollut jopa vuosia, jolloin isot ja hyvätkin yhtiöt ovat jättäneet osingot maksamatta kokonaan tai maksaneet jotain minimaalista. Omistajien maaninen ruokkiminen on kasvanut tähän mittakaavaan vasta viimeisinä vuosina.
Oma säästöstrategiani on ollut asunnon lainanlyhennys ja kymppitonnin vararahasto. Summa on kasvanut vahingossa, kun tulot kasvoivat niin suuriksi, etten ole saanut kaikkea kulutettua, vaikka paljon käytänkin. Ehkä ensi vuonna tai seuraavana en enää tienaa ylimääräistä tai käytän säästyneitä rahoja pieneen lepotaukoon.
Lisäksi on perintönä saatu isompi rahasumma. Kaunis ajatus, että voisin sairaana tai vanhana ostella kaikenlaisia elämääni parantavia palveluita, mutta kuka ihme sen organisoisi, jos itse olen jo kyvytön ja avun tarpeessa.
Sano YKSIKIN vuosi jolloin ei ole maksettu osinkoja. Vaikka viimeisen 130 vuoden ajalta. Myös vuonna 1929 ja 1930 maksettiin osinkoja.
Kahden minuutin googlauksella Nokia 2013, Outokumpu 2102-2016. Löytyisi helposti lisää. Lisäksi näet osinkojen viimeaikaisen kehityksen, kun on siirrytty kvartaalimaailmaan yt-neuvotteluineen.
Tottakai joka vuosi löytyy jokin firma, joka ei maksa osinkoja. Mutta eihän tästä ollut kyse, vaan siitä, että hyvin hajautetulle osakesalkulle ei saisi lainkaan osinkoja. Vaikka jokin firma ei jonain vuonns osinkoja maksaisikaan, niin se ei paljon haittaa, kun ne yhdeksän muuta maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Työttömyys olisi ehkä ainoa asia, jonka takia voisi säästää, mutta kai sitä vähemmälläkin pärjäisi. Puolison kuolema ei vaikuttaisi mitenkään talouteen, vakava sairauden myötä saisin erittäin hyvää työkyvyttömyyseläkettä tai muuten vain korvauksia.
Eläkekin tulee olemaan erittäin hyvä, kun en ole Suomen eläkejärjestelmässä.
Toistaiseksi en ole nähnyt mitään syytä säästää, kun tuo työttömyyskin erittäin minimaalinen vaihtoehto.
Oikeassa elämässä asiat eivät mene noin. Jos sairastut, et luultavasti pääse työkyvöttömyyseläkkeelle vaan joudut työttömäksi. Eläkkeelle pääset ehkä myöhemmin, mutta siinä vaiheessa työkyvyttömyyseläkettä ei enää lasketa työansioiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joka vuosi löytyy jokin firma, joka ei maksa osinkoja. Mutta eihän tästä ollut kyse, vaan siitä, että hyvin hajautetulle osakesalkulle ei saisi lainkaan osinkoja. Vaikka jokin firma ei jonain vuonns osinkoja maksaisikaan, niin se ei paljon haittaa, kun ne yhdeksän muuta maksavat.
Ei sitten kannata ilmaista itseään näin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sii et maininnut YHTÄÄN VUOTTA, milloin ei maksettu osinkoja, Mainitsit vain pari YHTIÖTÄ jotka eivät maksaneet osinkoa. Minulla on salkussa 43 yhtiötä, joista 1!!!! ei tällä hetkellä maksa osinkoa. Sano nyt vain se vuosi milloin yksikään näistä 43 yhtiöstä ei ole maksanut osinkoa? samalla voit sanoa että mikä on todennäköisyys että yksikään näistä ei maksa osinkoa tulevaisuudessa. Joko alat ymmärtämään mitä hajauttaminen tarkoittaa. Vuosina 2012-2016 oli valtavasti yhtiöitä jotka maksoivat osinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Työttömyys olisi ehkä ainoa asia, jonka takia voisi säästää, mutta kai sitä vähemmälläkin pärjäisi. Puolison kuolema ei vaikuttaisi mitenkään talouteen, vakava sairauden myötä saisin erittäin hyvää työkyvyttömyyseläkettä tai muuten vain korvauksia.
Eläkekin tulee olemaan erittäin hyvä, kun en ole Suomen eläkejärjestelmässä.
Toistaiseksi en ole nähnyt mitään syytä säästää, kun tuo työttömyyskin erittäin minimaalinen vaihtoehto.
Oikeassa elämässä asiat eivät mene noin. Jos sairastut, et luultavasti pääse työkyvöttömyyseläkkeelle vaan joudut työttömäksi. Eläkkeelle pääset ehkä myöhemmin, mutta siinä vaiheessa työkyvyttömyyseläkettä ei enää lasketa työansioiden mukaan.
Noinhan se menee, sairaseläkkeelle pääsy on vaikeaa ja kestää niin monta vuotta, että eläkkeelle päästessä on se eläke se minimi, ei se minkä näkee sairaseläkelaskelmassa.
Minä säästän eläkepäivien varalle elämää helpottamaan, koska tulot tipuvat siinä vaiheessa alle puoleen entisestä. Tavoitteena on sekä itselle että puolisolleni säästöön vararahastoon 500e/kk eläkkeen lisäturvaksi. Olen ottanut oletukseksi sen että elämme enintään 20 vuotta eläkeläisinä. Yhteensähän tuosta kertyy säästötarpeeksi 120.000e kummallekin erikseen, koska kukaan ei takaa että pääsemme molemmat elävänä eläkkeelle.
Minä varmaan ehkä lukeutuisin noihin himosäästäjiin; jos en muuta niin siksi, että nykyiset palkkatuloni ovat ihan ok, eikä säästäminen ole pakkopullaa vaan puhtaasti oma valinta. En koe varsinaisesti pihisteleväni, mutta pyrin pitämään ns. pakolliset menot mahdollisimman pieninä ja tykkään budjetoinnista sekä siitä, että kanavoin rahani tietoisesti asioihin joita pidän tärkeinä tai joista nautin (sen sijaan, että kaikki raha mystisesti aina vaan "valuu" jonnekin).
Mulla on sekä pitkän, keskipitkän että lyhyen aikavälin säästötavoitteita. Pitkällä aikavälillä säästän passiivisiin rahastoihin ja pidän toisessa jemmassa puolen vuoden puskuria; nämä lähinnä siksi että jos (kun?) tulee eteen erilaisia elämänmuutoksia tai takapakkeja, niin ei tarvitsisi ottaa lisästressiä enää taloudellisesta pärjäämisestä. Keskipitkällä aikavälillä (n. 1-5v) säästän isompiin matkoihin ja lyhyellä aikavälillä säästämiseni on lähinnä talouden tasapainon ylläpitoa (olen esim. budjetoinut kuukausimenoihin joka kuukausi parikymppiä vakuutusmaksuihin, jotta sitten kun se vakuutuslasku kerran vuodessa tulee, niin ne fyrkat on tilillä valmiina eikä se heilauta mun taloutta suuntaan eikä toiseen, eikä mun tarvitse miettiä että mistä saan siinä vaiheessa isomman potin rahaa kasaan).
Mitään megalomaanista jättisummaa en aio kerätä, ja tavoite on että sitten kun musta joskus aika jättää niin taskussa on ainoastaan hautajaiskuluihin menevä summa ja pari kolikkoa lautturille.
Itse haluaisin joku päivä ostaa joka ikiselle neegerille yksisuuntaiset lennot takas afrikkaan kun ei hallitus sitä kuiteskaan tee
En säästä ,mutten myöskään tuhlaa.
En näy mitään syytä ajatella että sitten eläkkeellä..
Päivystyksessä töissä paahtanut jo 18 vuotta ja saanut huomata että parempi elää tätä päivää ja nauttia, koskaan ei tiedä pääseekö edes hengissä eläkkeelle.