Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?
Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?
Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?
Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?
Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!
Mieluummin maksan itse elämäni ja elän sellaista elämää kuin haluan, enkä kituuta tukihelvetissä, määräyksineen kaikkineen...
Tämä. Minä ihmettelin myös säästäjiä mutta sitten sain pari kertaa kokea mitä se on kun haet vaikeassa tilanteessa niitä tukia ja NIITÄ EI MYÖNNETÄKÄÄN. Se ei ole mitään helppoa ja ihanaa yrittää pennittömänä ja väsyneenä selviytyä elämästä ja miettiä miten ratkaisen tämän. Nykyään olen keski-ikäinen ja opiskelen itselleni uutta parempipalkkaista ammattia, ja olen opetellut säästämään jotta seuraavan kerran kun olen pohjalla, voin elää säästöilläni. En aio kieltää itseltäni matkustelua ja kaikkia mukavuuksia, mutta olen karsinut menojani rankalla kädellä ja oikeasti säästän kunnon puskurirahastoa.
En ihannoi tuilla elämistä, mutta fakta on se, että jos sinulle ei Suomessa myönnetä tukia, et niitä todellisuudessa tarvitse. Eli toisin sanoen sinulla on esimerkiksi sijoituksia tai sijoitusasunto, kallis auto, jotain mitä lie säästöjä... Mitä tahansa. Eli tukea kyllä saa, kun sitä OIKEASTI tarvitsee eikä vain halua.
Voi kuule, ei tarvitse olla kuin velkainen omistusasunto johon ei asumistukea tipu ja puoliso joka käy töissä (hänkin voi olla todella pienipalkkainen) ja perhe elää sossuelättejäkin pienemmillä tuloilla. Ei tarvitse olla mitään sijoitusasuntoja. Sitten taas ne jotka eivät ole koskaan osanneet lainkaan käyttää rahaa suorastaan palkitaan siitä!
Eli velallisessa asunnossa asuvia pitäisi palkita siitä, etä asuvat asunnossa, johon heillä ei ole varaa? Ette te elä sossuelättejä pienemmillä tuloilla jos mies käy töissä. Paitsi jos mies tienaa alle 500e/kk. Ja silloin saisitte kyllä tukea.
Huomaa kyllä, että tällä palstalla ei ole oikeasti käsitystä siitä, miten vähällä köyhät elää. Uskotaan kaikki "sossusta saa kaksi tonnia kuussa" höpötykset.
Myykää kämppänne ja mies jää työttömäksi. Saatte ne ruhtinaalliset tuet.
No jos miehelle jää käteen palkasta 1600€ ja toinen osapuoli on työtön joka saa sen 650€ miinus verot koska on kaksi lasta joista tulee lapsikorotukset. Sitten asumiskuluihin menee 1100€ (laina+korot+vastike) niin tadaa, laskepa uudestaan. Työtön kaveripariskunta lapsineen asuu samahintaisessa vuokra-asunnossa jonka vuokraa eivät itse maksa, myös lääkkeet heille korvataan. Huom. miehen työmatkakuluja ei ole vielä huomioitu...
Mulla on sijoitettuna rahaa eläkettä varten ja tilillä jotain rahaa katastrofeja varten. En tunne, että olisin elämätön nyt niiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Niin kun ne muut ovat ansainneet kotinsa itse. Yleensä maksaen vielä veroa palkasta, sitten varainsiirtoveroa.
Sillä 500e/kk pärjää, jos saa myös toimeentulotukea, mitä ei saa jos omistaa kodin. Kodin myynti ei yleensä onnistu niin äkkiä että rahat saisi ajoissa käyttöönsä, mutta yhteiskunta palkitsee näitä, jotka ovat aina eläneet tuilla. Ja 500e/kk ei maksa mm vettä ja lämmitystä, mikä elämäntapatyöttömälle tulee ilmaiseksi ja 500e:n päälle. Ansiosidonnainen on enemmän, mutta niin lyhyt, että nopeasti pitää uusi työ löytyä. Mitä 50-vuotiaalle ei enää juurikaan onnistu.
Kaikki tuet yhteenlaskettuna jättää käyttörahaa vuokran jälkeen 500e/kk. Ei mitään "myös tt-tukea".
On niin vääristyneet luulot tuilla elävien leveästä elämästä, että ihmettelen, miksei useammat jättäydy työttömiksi rahoja tuhlailemaan, vaan keskittyvät työttömien ja köyhien haukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!
Mieluummin maksan itse elämäni ja elän sellaista elämää kuin haluan, enkä kituuta tukihelvetissä, määräyksineen kaikkineen...
Tämä. Minä ihmettelin myös säästäjiä mutta sitten sain pari kertaa kokea mitä se on kun haet vaikeassa tilanteessa niitä tukia ja NIITÄ EI MYÖNNETÄKÄÄN. Se ei ole mitään helppoa ja ihanaa yrittää pennittömänä ja väsyneenä selviytyä elämästä ja miettiä miten ratkaisen tämän. Nykyään olen keski-ikäinen ja opiskelen itselleni uutta parempipalkkaista ammattia, ja olen opetellut säästämään jotta seuraavan kerran kun olen pohjalla, voin elää säästöilläni. En aio kieltää itseltäni matkustelua ja kaikkia mukavuuksia, mutta olen karsinut menojani rankalla kädellä ja oikeasti säästän kunnon puskurirahastoa.
En ihannoi tuilla elämistä, mutta fakta on se, että jos sinulle ei Suomessa myönnetä tukia, et niitä todellisuudessa tarvitse. Eli toisin sanoen sinulla on esimerkiksi sijoituksia tai sijoitusasunto, kallis auto, jotain mitä lie säästöjä... Mitä tahansa. Eli tukea kyllä saa, kun sitä OIKEASTI tarvitsee eikä vain halua.
Voi kuule, ei tarvitse olla kuin velkainen omistusasunto johon ei asumistukea tipu ja puoliso joka käy töissä (hänkin voi olla todella pienipalkkainen) ja perhe elää sossuelättejäkin pienemmillä tuloilla. Ei tarvitse olla mitään sijoitusasuntoja. Sitten taas ne jotka eivät ole koskaan osanneet lainkaan käyttää rahaa suorastaan palkitaan siitä!
Eli velallisessa asunnossa asuvia pitäisi palkita siitä, etä asuvat asunnossa, johon heillä ei ole varaa? Ette te elä sossuelättejä pienemmillä tuloilla jos mies käy töissä. Paitsi jos mies tienaa alle 500e/kk. Ja silloin saisitte kyllä tukea.
Huomaa kyllä, että tällä palstalla ei ole oikeasti käsitystä siitä, miten vähällä köyhät elää. Uskotaan kaikki "sossusta saa kaksi tonnia kuussa" höpötykset.
No jos miehelle jää käteen palkasta 1600€ ja toinen osapuoli on työtön joka saa sen 650€ miinus verot koska on kaksi lasta joista tulee lapsikorotukset. Sitten asumiskuluihin menee 1100€ (laina+korot+vastike) niin tadaa, laskepa uudestaan. Työtön kaveripariskunta lapsineen asuu samahintaisessa vuokra-asunnossa jonka vuokraa eivät itse maksa, myös lääkkeet heille korvataan. Huom. miehen työmatkakuluja ei ole vielä huomioitu...
Työmatkakulut saa verovähennyksiin. Teillä on ihan tolkuttomat asumiskut omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jää siis asumiskulujen jälkeen 1150+ lapsilisät. Ei se kyllä minusta ole vähän.
Pari viikkoa sitten totetui vuosia odottamani janojen leikkauspiste käytännössä. Osakkeillani on nyt enemmän arvoa, kuin mitä on asuntolainaa jäljellä. Periaatteessa voisin nyt maksaa lainan pois halutessani.
Nyt on tämän johdosta vapautunut tunnelma, koska olen onnistunut säästämään ihan reippaan summan mittapuullani.
En tietysti aio maksaa koko lainaa pois näiden korkojen aikana, mutta ehkä teen ainakin yhden ylimääräisen kunnon lyhennyksen. Sitä varten myyn tappiolla olevia osakkeita pois, ja voin hyötyä vielä niiden verovähennyksestä.
Säästämistä aion jatkaa tulevaisuudessakin, mutta se ei rajoita muuta elämääni.
Minä säästän helpottaakseni lasteni elämää nyt ja omaani vanhana.
Kolmesta lapsesta kahdelle olen jo ostanut kaksiot keskustasta, niissä on opiskelijan hyvä asua edullisesti. Kolmanteen asuntoon on rahat kasassa. Kunhan hyvä kohde ilmaantuu myyntiin, ostan pois kolmatta varten. Kun lapset jatkavat elämäänsä ja aikanaan hankkivat omat omistusasunnot, laitan kämpät vuokralle. Vuokratuotto on mukava lisä omaan kukkaroon. Asunnot jäävät aikanaan perinnöksi jälkeläisille.
Minulle ”eläminen” ei ole koskaan tarkoittanut tuhlaamista tai mälläämistä. En ymmärrä miksi jotkut himoitsevat merkkilaukkuja. En saa mitään nautintoa ravintoloissa tai kahviloissa käymisestä, enkä ole tippaakaan kiinnostunut sisustamisesta tai muodista. Minulla on sattumalta luonnostaan vaatimaton ja suorastaan askeettinen maku. Tykkään kraanavedestä ja juhlamokasta, en samppanjasta ja lattekahvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa säästää eläkkeelle jäämistä varten. Sitten meinataan matkustella ihan hirveästi, käydä kylpylöissä ja vihdoinkin nauttia elämästä. Ja onneksi moni tekeekin niin, tosin alkava vanhuus rajoittaa jo matkustusta enemmän tai vähemmän.
Käytännössä suurin osa säästöistä jää perinnöksi koska suomalainen ei uskalla hevillä luopua omistusasunnosta.
Minä säästin (ja sijoitin!) ja jäin eläkkeelle 47-vuotiaana. Kyllä kannatti.
Nyt sitten kehuskelet toimettomuuttasi vauvapalstalla.
Eihän se tee ihmisestä toimetonta, että istuu hetkeksi soittaman näppäimistöään Vauvalle. Itse asiassa, olen nykyään niin kiireinen etten ymmärrä miten ehdin käydä töissä aiemmin. Tulin muutama viikko sitten kaukolomalta, taitaa olla taas aika suunnistaa lepäämään jonnekin lämpimään. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Mä säästäisin jos pystyisin. Itkettää ja ahdistaa kun en pysty. Joskus pystyin, mutta ne rahat meni sitten vuosien varrella.
Pystyt kun harjoittelet. Olin minäkin 4 vuotta sitten sellainen että riemastuin kun sain hiukan ylimääräistä, törsäsin heti ison osan. Nykyään paremmin, aloita pienellä panoksella.
No nyt on multi-idiootit "säästämässä". Viime aikoina olen lukenut noista asuntosijoittajista jotka ovat ostaneet täysin velaksi "sijoitusasuntoja", useita. Nythän ne ovat halpoja. Eivät ilmeisesti ole tajunneet että niillä asunnoilla, varsinkaan Helsingin ulkopuolella ei ole mitään arvoa kun ovat saaneet ne maksetuiksi. Eli pyörittävät vuokralaisrumbaa useita vuosia, käyttävät rahaa remppoihin ja makselevat velkaansa. Ja huomaavat sitten että vaivanpalkkana on arvottomat luukut. Tätäkin sijoittamista joku kutsuu säästämiseksi:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puskuri on ihan elämistä varten, jos kodinkone hajoaa tms lähtee reissuun, kodin remppaan, säästän myös itselleni muutama kosmeettista toimenpidettä varten. Pitkällä tähtäimellä haave olisi saada pääomatuloja niin paljon että voisi vähentää töitä merkittävästä 50-vuotiaana. Tällä hetkellä bruttoeläkkeeni joku 1500e jos sinnittelen nykyisellä ansiotasolla 68-vuotiaaksi, siis puolet bruttotuloista tällä hetkellä. Eli sen varaan ei voi laskea. Perheen tavoite olisi ainakin 5 sijoitusasuntoa. Nyt on kaksi 100% velkavivulla ja oma asunto on kohta velaton.
Silti koen että elän ihan normaalista, en tuhlaile mutta tykkään kierrellä kirppiksillä. Vauva ei ymmärrä kulkeeko 50e gugguun vaatteissa vai 50c kirppisvaatteissa. En tykkää kalliista asioista enkä tuhlailusta. Elämässä on hyvin paljon ilmaisia ja halpoja elämyksiä, en koe jääväni mistään paitsi. Jos kuolen ennen aikojani niin ajattelen että olen auttanut lapsia parempaan alkuun ja ajatteluun, että kukin sukupolvi kerryttää varallisuutta seuraavalle ja kohtelee sitä hyvin. Tullaan miehen kanssa suht köyhistä olosuhteista.
Moittimatta ollenkaan suunnitelmaasi, niin ainahan on mahdollista eläkkeellä pistää se velaton omistusasunto ns. lihoiksi, jolloin saaduilla varoilla elää hyvinkin mukavasti elämänsä loppuun.
Ja muuttaa vuokralle? Sanotaan että asunnosta saisi vaikka 250te ja jos sen jakaa 20 vuodella niin kuukaudessa se olisi 1000e per kk, jos sen jakaa 30 vuodella niin sitten se on 700e per kk. En sanoisi tätä nyt kovin järkeväksi vaihtoehdoksi kun tuolla summalla ei saa edes vuokrattua asuntoa.
Ainahan on sekin vaihtoehto, että jos nämä sijoitusmarkkinat säilyvät samanlaisina, niin laittaa esim 200t osakkeisiin. Osingoilla makselee jo vuokrat ja sillä lopulla 50t + eläketuloilla pitää hauskaa loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jää siis asumiskulujen jälkeen 1150+ lapsilisät. Ei se kyllä minusta ole vähän.
Tilanne oli hypoteettinen, emme siis ole tässä tilanteessa mutta huomautan että käyttöön ei jäisi 1150€ koska työttömyyskorvauksesta menisi vielä verot. Työmatkakustannusten verovähennys on olematon! Ja katsoinpa ylimmät vuokrarajat mitkä sossu täällä Helsingissä hyväksyy ja oho, meidän asumiskustannukset olivat samaa luokkaa koska sossun hyväksymä raja on 1057€/kk neljälle henkilölle. Kappas, joku täällä jo huomautti että meille nuo olisi aivan överit asumiskustannukset mutta sossuperheelle sitten aivan normaali määrä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään, nuo "säästäjät" eivät oikeasti elä mitään elämää. Yksikin harrastaa "luonnosta nauttimista". Saalikaa mun nauraa BUAAHAHAHA!
Hauska! Kokeile rohkeasti itsekin, ehkä se helpottaa oloa 👍👍👍
Asuntojen arvo laskee nyt koko ajan. Siis olen seurannut markkinoita ja ihan joka paikassa hinnat laskussa ja myyntiajat pidentyneet. Entistä enemmän huutokauppoja ulosoton takia ja siellä on myös sijoittajien asuntoja ollut. Hinnat eivät tule nousemaan koskaan samaan mitä ne esimerkiksi ovat nyt olleet koska Suomen tulevaisuus ihmisten työllistymisen suhteen näyttää todella mustalta. Näyttää ekaa kertaa aikoihin siltä että jo olemassa olevia palkkoja aletaan laskemaan monilla aloilla.
Ja nämä sijoitustrollit täällä:/ Sijoittaminen on riski. Se ei ole koskaan 100% varmaa mihinkään suuntaan. Eikä se ole säästämiseen verrattavissa. Sijoittaessa antaa rahansa kyseisen firman käyttöön. Jos firma menee nurin niin niin rahat häviävät sen sileän tien. Tai jos firmalla menee huonosti niin kympistä voi yhtäkkiä tulla euro. Nokian nousukauden aikaan suomalaiset sijoittajat tekivät isoja rahoja. Sen jälkeen on ollut synkempää. Siis tavallisilla talliaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen arvo laskee nyt koko ajan. Siis olen seurannut markkinoita ja ihan joka paikassa hinnat laskussa ja myyntiajat pidentyneet. Entistä enemmän huutokauppoja ulosoton takia ja siellä on myös sijoittajien asuntoja ollut. Hinnat eivät tule nousemaan koskaan samaan mitä ne esimerkiksi ovat nyt olleet koska Suomen tulevaisuus ihmisten työllistymisen suhteen näyttää todella mustalta. Näyttää ekaa kertaa aikoihin siltä että jo olemassa olevia palkkoja aletaan laskemaan monilla aloilla.
Ja nämä sijoitustrollit täällä:/ Sijoittaminen on riski. Se ei ole koskaan 100% varmaa mihinkään suuntaan. Eikä se ole säästämiseen verrattavissa. Sijoittaessa antaa rahansa kyseisen firman käyttöön. Jos firma menee nurin niin niin rahat häviävät sen sileän tien. Tai jos firmalla menee huonosti niin kympistä voi yhtäkkiä tulla euro. Nokian nousukauden aikaan suomalaiset sijoittajat tekivät isoja rahoja. Sen jälkeen on ollut synkempää. Siis tavallisilla talliaisilla.
Et selvästikään ymmärrä osakesijoittamisen perusideaa: ei osteta yhtä firmaa, vaan monen eri firman osakkeita monelta eri alalta. Vaikka yksi firma kaatuisi, niin muut tasapainottavat tilannetta.
Minäkin erehdyin ostamaan Stockmannia kahdella tonnilla. Kun lopulta totesin tilanteen toivottomaksi ja myin samat osakkeet, sain niistä 450 euroa. Tappiota siis tuli yli 1500 euroa (oikeasti ei ihan näin paljon, koska ehdin saada osakkeista pari kertaa osinkoa ennen kuin firma rupesi tekemään tappiota). Ei kuitenkaan harmita, sillä suunnilleen samaan aikaan Stockmannin kanssa ostin myös Koneen osakkeita kahdella tonnilla. Niiden arvo on nyt yli viisi tonnia, ja lisäksi saan joka vuosi niistä osinkoja (tänä vuonna 165 euroa brutto). Yhteensä olen siis selvästi voitolla, vaikka Stockmann osoittautuikin virhesijoitukseksi. (Minulla on monen muunkin firman osakkeita, mutta nämä kaksi nyt esimerkkeinä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään ymmärrä osakesijoittamisen perusideaa: ei osteta yhtä firmaa, vaan monen eri firman osakkeita monelta eri alalta. Vaikka yksi firma kaatuisi, niin muut tasapainottavat tilannetta.
Minäkin erehdyin ostamaan Stockmannia kahdella tonnilla. Kun lopulta totesin tilanteen toivottomaksi ja myin samat osakkeet, sain niistä 450 euroa. Tappiota siis tuli yli 1500 euroa (oikeasti ei ihan näin paljon, koska ehdin saada osakkeista pari kertaa osinkoa ennen kuin firma rupesi tekemään tappiota). Ei kuitenkaan harmita, sillä suunnilleen samaan aikaan Stockmannin kanssa ostin myös Koneen osakkeita kahdella tonnilla. Niiden arvo on nyt yli viisi tonnia, ja lisäksi saan joka vuosi niistä osinkoja (tänä vuonna 165 euroa brutto). Yhteensä olen siis selvästi voitolla, vaikka Stockmann osoittautuikin virhesijoitukseksi. (Minulla on monen muunkin firman osakkeita, mutta nämä kaksi nyt esimerkkeinä).
Tismalleen näin! Ei kai kukaan osta pelkästään yhden firman osakkeita vaan hajauttaa jolloin ei haittaa vaikka joku firma menee vaikka konkurssiin. On minullakin jonkun firman suhteen arvo laskenut ja sitten joku on taas 300% plussalla joten salkun kokonaisarvo on ollut aina plussalla ja sitten osingoilla ostan lisää osakkeita. Osakesalkkujen arvo on reilusti enemmän kuin esim. meidän jäljellä oleva asuntolaina mutta tällä korkotasolla osakkeet tuottavat niin paljon enemmän että ei kuitata asuntolainaa pois. Asia menee tietysti uusiksi mietintään jos korot pomppaavat ylös.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on multi-idiootit "säästämässä". Viime aikoina olen lukenut noista asuntosijoittajista jotka ovat ostaneet täysin velaksi "sijoitusasuntoja", useita. Nythän ne ovat halpoja. Eivät ilmeisesti ole tajunneet että niillä asunnoilla, varsinkaan Helsingin ulkopuolella ei ole mitään arvoa kun ovat saaneet ne maksetuiksi. Eli pyörittävät vuokralaisrumbaa useita vuosia, käyttävät rahaa remppoihin ja makselevat velkaansa. Ja huomaavat sitten että vaivanpalkkana on arvottomat luukut. Tätäkin sijoittamista joku kutsuu säästämiseksi:/
Muitakin sijoittamismuotoja on kuin asuntosijoittaminen. Kyllähän tuo velkavivulla asuntosijoittaminen on melkoisen korkeariskistä, varsinkin kun tuottokaan ei mikään älytön ole. Minä olen todennut asuntosijoittamisen tuoton liian matalaksi riskiin nähden.
Näissä sijoituskeskusteluissa pitää aina muistaa, että koviten ääntä pitää pettyneet. Aina löytyy niitä jotka ei millään opi eikä tajua, pitävät kiinni virheellisestä ajattelusta ja toimintamalleistaan. Eivät korjaa toimintaansa kun tulosta ei synny. Nämä siirtyy pettyneisiin huutelijoihin ja julistavat kaikkialla että systeemi ei toimi, vain siksi että he ei millään opi sitä oikeaa tapaa asennevammansa takia. Koskaan salkkuun ei kerätä vain yhtä osaketta tai toimialaa vaan salkku koostuu laajasti erillaisista toisistaan riippumattomista toimialoista, että kun joku laskee niin jossain vetää. Näin salkku pysyy tasapainossa. Stop loss on myös keksitty ja jokainen sen rajan voi asettaa siihen missä on oma kipupiste. Osakkeisiin ei pidä kiintyä vaan leikata huonot pois mahdollisimman nopeasti.
Lapsen koulutukseen, eläkkeelle jäämiseen (jos olet alle 35v ja uskot saavasi eläkettä Suomesta ilman, että olet itse niitä säästänyt niin suosittelisin tarkastamaan faktat..), sairaanhoito kuluihin vanhuksena sekä siihen, että saan palkattua hoitajan kotiin itselleni ja vaimolleni kun olemme vanhoja.
Miksi valehtelet? Kelan sivuilla kerrotaan täysin selvästi, että omassa käytössä olevaa omistusasuntoa ei lasketa omaisuudeksi toimeentulotukea myönnettäessä.