Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?

Vierailija
21.09.2019 |

Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?

Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?

Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?

Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.

Kommentit (361)

Vierailija
281/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.

Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.

Eläkerahastoissa on hieman yli 200 mrd€ rahaa. Vuonna 2018 eläkkeitä maksettiin noin 30 mrd€. Tuosta on helppo laskea, että jos eläkkeitä alettaisiin maksaa veronmaksajien taskujen sijaan eläkerahastoista, rahat loppuisivat noin seitsemässä vuodessa.

Jos olet sitä mieltä että lukuni ovat vääriä, ole hyvä ja linkkaa tänne dataa mistä esittämäsi luvut voi tarkistaa. Minun esittämäni luvut löytyvät Eläketurvakeskuksen sivuilta.

Vierailija
282/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastosijoittaminen on ihan turhaa. Nostin tänä vuonna 10 000 ja joudun maksamaan veroa melkein tonnin. Ihan älytöntä!

Pääomatulovero puraisi. Siis se vero joka on sosialistien mielestä aivan liian matala, jos sitä nyt edes maksetaan :D

Ainakin on hyvä, että se vero on. Hyväosaiset, joilla on varaa sijoittaa merkittäviä summia, saisivat muuten ilmaiseksi 5-10% kasvua rahalleen per vuosi.

Veroprosentti on 30 vaikka tienaisit vain kympin. Vasuri silti kitisee ettei ole tarpeeksi.

Pikkusummissa se on ihan se ja sama. Suurissa summissa se juuri ottaisikin päähän, ettei rikkaat joutuisi maksamaan veroja. Osakesijoittaminen on helppoa kuin mikä ja jos pääomaa löytyy, niin se on ilmaista rahaa. Sitten jos vielä käy niin onnettomasti, että sössit osakekauppasi, niin eipä hätää, verottaja on armollinen ja vähentää sössimisesi lunastusvoittojen verotuksessa. Näin voit ensi kerralla veikata parempaa osaketta paremmalla onnella.

Valitettavasti juuri ne rikkaat sitten kiertävät veroja jollain väsyneellä suunnittelulla, että tuskin heiltä koskaan niitä pääomatuloveroja edes saadaan.

No tyhmähän sinä sitten olet jos et sijoita kun se niin helppoakin vielä.

Ethän sinä tiedä sijoitanko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastosijoittaminen on ihan turhaa. Nostin tänä vuonna 10 000 ja joudun maksamaan veroa melkein tonnin. Ihan älytöntä!

Pääomatulovero puraisi. Siis se vero joka on sosialistien mielestä aivan liian matala, jos sitä nyt edes maksetaan :D

Ainakin on hyvä, että se vero on. Hyväosaiset, joilla on varaa sijoittaa merkittäviä summia, saisivat muuten ilmaiseksi 5-10% kasvua rahalleen per vuosi.

Veroprosentti on 30 vaikka tienaisit vain kympin. Vasuri silti kitisee ettei ole tarpeeksi.

Pikkusummissa se on ihan se ja sama. Suurissa summissa se juuri ottaisikin päähän, ettei rikkaat joutuisi maksamaan veroja. Osakesijoittaminen on helppoa kuin mikä ja jos pääomaa löytyy, niin se on ilmaista rahaa. Sitten jos vielä käy niin onnettomasti, että sössit osakekauppasi, niin eipä hätää, verottaja on armollinen ja vähentää sössimisesi lunastusvoittojen verotuksessa. Näin voit ensi kerralla veikata parempaa osaketta paremmalla onnella.

Valitettavasti juuri ne rikkaat sitten kiertävät veroja jollain väsyneellä suunnittelulla, että tuskin heiltä koskaan niitä pääomatuloveroja edes saadaan.

Osakesijoittaminen ja rikastuminen on helppoa, mutta köyhät pysyvät moeluummin köyhinä kuin tarttuvat toimeen rikastuvat? Ok

Vierailija
284/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa säästää eläkkeelle jäämistä varten. Sitten meinataan matkustella ihan hirveästi, käydä kylpylöissä ja vihdoinkin nauttia elämästä. Ja onneksi moni tekeekin niin, tosin alkava vanhuus rajoittaa jo matkustusta enemmän tai vähemmän.

Käytännössä suurin osa säästöistä jää perinnöksi koska suomalainen ei uskalla hevillä luopua omistusasunnosta.

Minä säästin (ja sijoitin!) ja jäin eläkkeelle 47-vuotiaana. Kyllä kannatti.

Nyt sitten kehuskelet toimettomuuttasi vauvapalstalla.

Onko palsta vain työttömille?

Vierailija
285/361 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesijoittaminen ja rikastuminen on helppoa, mutta köyhät pysyvät moeluummin köyhinä kuin tarttuvat toimeen rikastuvat? Ok

Laita mulle vaikka 200t euroa, niin näytän, miten helppoa se on. Ei menis kauaa, kun eläisin pelkillä osinkotuloilla. Kuinka monella köyhällä on tuollainen pääoma?

Vierailija
286/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moittimatta ollenkaan suunnitelmaasi, niin ainahan on mahdollista eläkkeellä pistää se velaton omistusasunto ns. lihoiksi, jolloin saaduilla varoilla elää hyvinkin mukavasti elämänsä loppuun.

Jossain tarvitsee asua ja on aikamoinen ero asuuko eläketuloillaan 200€/kk omistusasunnossa vai 800€/kk vuokralla.

Vierailija
287/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 7000 tonnin sijoituksella teit 2000 nettoa? Ja se harmittaa??

Vierailija
288/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän näitä tapauksia kun on niin tyhmiä, että ei ole ikinä kuulleet pääomatulojen verottamisesta ja yllätys on ollut kova kun on jouduttu maksamaan verot. Voi sitä raivoamisen määrää kun omistaan joutuu maksamaan. Jokainen sijoittaja osaa laskea verot pois tuotosta ja miettii pelkkää nettoa, paitsi nämä joilta on perus asiatkin hukassa.

Vierailija
289/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä päättänyt. Ehkä jään hoitovapaalle koko ensi kesäksi. Sitten joku kiva pidempi kaukomatka/matka Amerikkaan lähivuosina olisi kiva.

Vuodessa saan säästettyä n. 10000e, vaikka elän mielestäni ihan normaalisti. Lapset saavat kaiken tarvitsemansa ja joskus jotain ylimääräistäkin. Palkka n. 3000e/kk.

Vierailija
290/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole mahdollisuutta säästää tai sijoittaa. Mutta kuitenkin yllättävän monella pienituloisellakin on varaa käyttää vähintään satanen kuukaudessa tupakkaan. Jos sen satasen sijoittaisi sen sijaan osakeindeksirahastoon, niin esim. 5 %:n reaalituotolla sen arvo 30 vuoden päästä olisikin jo 430 nykyeuroa vastaava summa.

Mutta jos sitä sitten myöhemmin joutuukin pitkäaikaistyöttömäksi? Kyllähän sitä silloin harmittaa, että tupakat jäivät aikoinaan polttamatta ja nyt joutuu elämään omilla rahoillaan sen sijaan, että saisi toimeentulotukea.

Vierailija
291/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen on sairautta, joka estää elämisen.

Usko nyt,et saa niitä pikavippejä loputtomiin.

Vierailija
292/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia maailmanlopun visioita teillä täällä. Voisitte heräillä todellisuuteen ja havaita mm. että tuo ns. eläkäpommi on ihan kus*tusta. Silläkin vaan koetetaan saada kansa hiljaisiksi. Eläkerahastoissa on tälläkin hetkellä joku rapiat 400 mrd euroa säästössä, joten siitä saa laskea miten pitkään rahat riittää 1600 euron keskimääräisellä työeläkkeellä. Voin kertoa, että vuosikymmeniä.

Ja terveydenhoidon parissa itsekin töitä tehneenä voin todeta, että kaikki eivät suinkaan kuole vuosikausien laitosrumban jälkeen rahansa hoitoihin hassanneina, vaan yhä edelleen ihmisiä kuolee hyvin lyhyen ja edullisen sairastamisen jälkeen. Tietenkin juuri itselle voi käydä huono tuuri, mutta en tiedä kannattaako sen varaan laskea koko elämäänsä. Minä luulen, että monet saiturit ja säästäjät nauttivat itse säästämisestä enemmän kuin mistään mitä voisivat rahalla hankkia. Ja hyvä niin.Maailma hukkuu pas*aan juuri typerän kulutuksen vuoksi.

Eläkerahastoissa on hieman yli 200 mrd€ rahaa. Vuonna 2018 eläkkeitä maksettiin noin 30 mrd€. Tuosta on helppo laskea, että jos eläkkeitä alettaisiin maksaa veronmaksajien taskujen sijaan eläkerahastoista, rahat loppuisivat noin seitsemässä vuodessa.

Jos olet sitä mieltä että lukuni ovat vääriä, ole hyvä ja linkkaa tänne dataa mistä esittämäsi luvut voi tarkistaa. Minun esittämäni luvut löytyvät Eläketurvakeskuksen sivuilta.

Muistin luvun väärin. Eläkerahastojen koko on tuplaantunut edellisen kymmenen vuoden aikana, eikä kehitys osoita muutoksen merkkejä. Eli 400 mrd päästään n. 8 vuoden kuluessa. Rahaa kerätään nyt aivan maanisesti, jotta isojen ikäluokkien hyvät veljet saavat pitää isot eläkkeensä. Jos maksuja ei lasketa, rahaa riittää vielä perässä tulevillekin.

Vierailija
293/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita mulle vaikka 200t euroa, niin näytän, miten helppoa se on. Ei menis kauaa, kun eläisin pelkillä osinkotuloilla. Kuinka monella köyhällä on tuollainen pääoma?

Tässähän tää tuli "on helppoa". Ne pääomat nimenomaan tehdään sijoittamalla. eli mars mars sijoittamaan jos se niin helppoa on. Minun ensimmäinen sijoitus oli 50 euroa, ensimmäinen osakesijoitus 1000 euroa, Pienin osakeosto 150 euroa, suurin 5000 euroa. Että ei sitä mitään 200 000 euron pääomia tarvitse...

Vierailija
294/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän näitä tapauksia kun on niin tyhmiä, että ei ole ikinä kuulleet pääomatulojen verottamisesta ja yllätys on ollut kova kun on jouduttu maksamaan verot. Voi sitä raivoamisen määrää kun omistaan joutuu maksamaan. Jokainen sijoittaja osaa laskea verot pois tuotosta ja miettii pelkkää nettoa, paitsi nämä joilta on perus asiatkin hukassa.

Ja lisäksi nämä ovat niitä kovaäänisimpiä sijoittamisen vastustajia. Huutavat siitä että "helppoahan se rikkailla, kun ei tartte veroja maksella, elelee vain osingoilla..."

Vierailija
295/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin säästää noin 10v iässä. Tajusin jo silloin että tarvin tulevaisuudessa rahaa opiskeluun ja omaan kotiin.

Säästeliäs elämäntavan takia pitkätkään työttömyysjaksot eivät ole haitanneet. Lasten yllättävät sairaudet on hoidettu tarvittaessa yksityislääkäreillä. On ostettu juuri se tontti joka on haluttu. On rakennettu juuri sellainen talo kun on haluttu jne.

Anna lapselle 5€ kaupassa ja katso mitä tapahtuu. Osa nappaa heti jotain 4€ maksavaa kouraan ja sitten alkaa kuumeinen etsiminen mitä saisi eurolla vielä ostettua. Eli heti käytetään koko summa ja se tuntuu olevan pääasia eikä se mitä sillä ostetaan. Sitten on toinen sakki kuten omat lapseni jotka pistävät rahan taskuun ja sitten kun ovat saaneet säästöön tarpeeksi ostavat pitkään haaveillun 100€ legopaketin. Kumpi lie sitten nauttii enemmän rahasta en tiedä.

Vierailija
296/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osingot eivät ole kautta aikojen olleet niin korkeita kuin nyt. Onnollut jopa vuosia, jolloin isot ja hyvätkin yhtiöt ovat jättäneet osingot maksamatta kokonaan tai maksaneet jotain minimaalista. Omistajien maaninen ruokkiminen on kasvanut tähän mittakaavaan vasta viimeisinä vuosina.

Oma säästöstrategiani on ollut asunnon lainanlyhennys ja kymppitonnin vararahasto. Summa on kasvanut vahingossa, kun tulot kasvoivat niin suuriksi, etten ole saanut kaikkea kulutettua, vaikka paljon käytänkin. Ehkä ensi vuonna tai seuraavana en enää tienaa ylimääräistä tai käytän säästyneitä rahoja pieneen lepotaukoon.

Lisäksi on perintönä saatu isompi rahasumma. Kaunis ajatus, että voisin sairaana tai vanhana ostella kaikenlaisia elämääni parantavia palveluita, mutta kuka ihme sen organisoisi, jos itse olen jo kyvytön ja avun tarpeessa.

Olen kiitollinen siitä, että olen saanut elää useita vuosia vailla rahahuolia.

Vierailija
297/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole mahdollisuutta säästää tai sijoittaa. Mutta kuitenkin yllättävän monella pienituloisellakin on varaa käyttää vähintään satanen kuukaudessa tupakkaan. Jos sen satasen sijoittaisi sen sijaan osakeindeksirahastoon, niin esim. 5 %:n reaalituotolla sen arvo 30 vuoden päästä olisikin jo 430 nykyeuroa vastaava summa.

Mutta jos sitä sitten myöhemmin joutuukin pitkäaikaistyöttömäksi? Kyllähän sitä silloin harmittaa, että tupakat jäivät aikoinaan polttamatta ja nyt joutuu elämään omilla rahoillaan sen sijaan, että saisi toimeentulotukea.

Mieluummin minä käytän omaa rahaa, josta en ole tilivelvollinen kenellekään mitä elän tiukan syynin alla. Omilla rahoilla voi tehdä vielä kivojakin juttuja kuten matkustella ennen kuin joutuu toimeentulotuelle.

Vierailija
298/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osingot eivät ole kautta aikojen olleet niin korkeita kuin nyt. Onnollut jopa vuosia, jolloin isot ja hyvätkin yhtiöt ovat jättäneet osingot maksamatta kokonaan tai maksaneet jotain minimaalista. Omistajien maaninen ruokkiminen on kasvanut tähän mittakaavaan vasta viimeisinä vuosina.

Oma säästöstrategiani on ollut asunnon lainanlyhennys ja kymppitonnin vararahasto. Summa on kasvanut vahingossa, kun tulot kasvoivat niin suuriksi, etten ole saanut kaikkea kulutettua, vaikka paljon käytänkin. Ehkä ensi vuonna tai seuraavana en enää tienaa ylimääräistä tai käytän säästyneitä rahoja pieneen lepotaukoon.

Lisäksi on perintönä saatu isompi rahasumma. Kaunis ajatus, että voisin sairaana tai vanhana ostella kaikenlaisia elämääni parantavia palveluita, mutta kuka ihme sen organisoisi, jos itse olen jo kyvytön ja avun tarpeessa.

Olen kiitollinen siitä, että olen saanut elää useita vuosia vailla rahahuolia.

Sano YKSIKIN vuosi jolloin ei ole maksettu osinkoja. Vaikka viimeisen 130 vuoden ajalta. Myös vuonna 1929 ja 1930 maksettiin osinkoja.

Vierailija
299/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.

Oletko kuullut vakuutuksista? Mä olen hoitanut vakuutukset pahan päivän varalle. Säästöt on sen sijaan hyvän päivän varalle. Säästän osakerahastoon eläkepäiviä varten (siis tuhlaan ne ihan itse eläkkeellä) ja pankkitilille säästän remonttia ja lomamatkoja varten.

Luottokortti on 5000 euron luottorajalla siksi, että jos esim. työttömyys- tai sairaustapauksessa korvauspäätös kestää, eikä olisi ruokarahaa.

Joku haluaa maksaa kalliista vakuutuksista, toinen laittaa saman rahan osakkeisiin ja tienaa samalla tuottoja. Kumpi sitten lienee fiksumpi...

Vierailija
300/361 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sen mitä haluan. En halua paljoakaan, siksi rahaa jää säästöön. En millään tavalla kadehdi jotain "ulkona syöviä" tai ulkomailla kävijöitä, kun minua ei yhtään kiinnosta sellainen. Voisin käydä, jos haluaisin.

Laitan rahani omiin harrastuksiini ja ylijäävät menevät pankkiin. 1000-1500e jää joka kuussa yli, vaikka bruttopalkka alkaa kolmosella. Minkä takia sitä rahaa pitäisi tuhlaamisen vuoksi tuhlata? Ehkä joskus keksin jotain isompaa, mitä haluan. Mökin jo ostin ja talo on velaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi