Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?
Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?
Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?
Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?
Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.
Kommentit (361)
Tämän ketjun "elän mukavaa elämää" ja "en edes pihistele" = perjantai-iltana voi käydä Lidlin sijaan Prismassa ja ostaa oikein palan homejuustoa ja ehkä pikkupullon viiniä :)))))
Tuttu on n. 70v mies. Ollut työlämässä aiemmin aika hyvät tulot vuosikymmeniä. Saanut aikoinaan arvokkaan asunnon ja kesähuvilan lahjaksi. On erittäin säästäväinen edelleen (sanoisin että jopa pihi). Ei lapsia. Varmaan kaikkinensa puhutaan jostain miljoonan euron omaisuudesta (voi olla enemmänkin). Musta tuntuu että säästäväisyys on sillä ihan jokin psykologinen juttu. Sillä ei tavallaan enää ole järjen kanssa paljonkaan tekemistä. Alun perin on voinut olla.
Että voin auttaa lapsia jos tarvetta ilmenee. Tietysti olisi kiva myös vähän matkustella, käydä kauneushoidoissa, ostoksilla, ravintolassa. Näiden suhteen olen kuitenkin tosi tarkka ja mieluummin sitten huolehdin, että sukan varressa on lapsillekin avustusta.
Itse en juuri saanut vanhemmiltani apuja ja musta on ihana viedä lapset ostoksille, hankkimaan tarvikkeita kotiinsa tai vaatteita. Joskus köydään vain ruokakaupassa tai ostaa tankki täyteen polttoainetta. On kiva antaa lähtiessä muutama kymppi käteen ja sanoa, että käy vaikka leffassa. Ja jouluna yitän antaa vähän isomman rahalahjan.
Vierailija kirjoitti:
On niitä jotka säästää. Ja sitten niitä jotka elää.
Amen.
Tuntuuko se hyvältä ja huumaavalta elämältä, kun eletään kädestä suuhun laittaen kaikki haisemaan niin että talous menee sekaisin pienestäkin muutoksesta palkanmaksussa? Kuten nyt viimeksi kun ei enää osaa palkasta saanut ennakkoon ja pitäisi vaan kituuttaa sinne kuun loppuun että saa sen yhden satsin. Kauhea kitinä monilla alkoi töissä että miten he nyt pärjää, mitä itse vaan ihmettelin. Varmasti jännittävää.
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Ei tuo ole joko tai, siihen väliin jää monta vaihtoehtoa.
Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään, nuo "säästäjät" eivät oikeasti elä mitään elämää. Yksikin harrastaa "luonnosta nauttimista". Saalikaa mun nauraa BUAAHAHAHA!
Eläminen== kuluttaminen?
Minä harrastan paljonkin, esim urheilua. Sen sijaan että maksaisin 40 euroa/kk kuntosalista, maksaa harrastukseni minulle 100€/vuosi. Ja urheilemaan pääsen 4-6 kertaa viikossa niin halutessani Yleensä 4 kertaa viikossa. Nautin tästä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Tuntuuko se hyvältä ja huumaavalta elämältä, kun eletään kädestä suuhun laittaen kaikki haisemaan niin että talous menee sekaisin pienestäkin muutoksesta palkanmaksussa? Kuten nyt viimeksi kun ei enää osaa palkasta saanut ennakkoon ja pitäisi vaan kituuttaa sinne kuun loppuun että saa sen yhden satsin. Kauhea kitinä monilla alkoi töissä että miten he nyt pärjää, mitä itse vaan ihmettelin. Varmasti jännittävää.
Ei_vittu_mitä körttiläisiä tälläkin palstalla likkuu :))))
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Ja sitten meitä, jotka sekä sijoitamme että elämme. Kuuden sijoitusasunnon kanssa elämä on vähän rennompaa, kun ei tarvitse olla kamalan huolissaan työpaikan menetyksestä tai siitä, onko vara korjauttaa pesukone.
Tämä palsta on todiste siitä, että te jotkut maalaisnaiset säästätte että olisitte "kilttejä tyttöjä" tai "koska ihmisen pitää olla säästäväinen".
Kai teidän mielestä myös kodin on oltava aina siisti ja jopa ilta pitää pestä korvantaustat :))))
Herätkää sieltä 1800-luvun topeliaanisesta unestanne tähän nykymaailmaan!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella tyhmä, jos säästää että voi sitten lakisääteisen sosiaaliturvan sijaan maksaa omasta pussistaan!
Mieluummin maksan itse elämäni ja elän sellaista elämää kuin haluan, enkä kituuta tukihelvetissä, määräyksineen kaikkineen...
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Ei nämä toisensa poissulkevia vaihtoehtoja vaan rinnakkaisia valintoja. Elämä on kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei keskituloisena jää säästöön mitään, kun pitää maksaa asunto- ja autolainaa ja hoitaa muut lapsiperheen kulut.
Ööh. Sinähän olet sijoittanut autoon ja asuntoon. Yhtälailla se raha on säästössä kuin niillä jotka säästää säästötilille tai sijoittaa sijoituksiin. Sulla se omaisuus on konkreettista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on todiste siitä, että te jotkut maalaisnaiset säästätte että olisitte "kilttejä tyttöjä" tai "koska ihmisen pitää olla säästäväinen".
Kai teidän mielestä myös kodin on oltava aina siisti ja jopa ilta pitää pestä korvantaustat :))))
Tämä. Tulee ihan 1950-luvun kotilieden kansikuvat mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mieluusti minä ostan itselleni lisäpalveluja kuin olen sen varassa, että kotihoito piipahtaa viisi kertaa vuorokaudessa varttitunnin kerrallaan. Mieluummin elän silloinkin siistissä kodissa ja hyvää ruokaa syöden kuin itkisin lapsille puhelimessa, että tulkaa joskus siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että ilmaista rahaa jaetaan maailman loppuun asti tällä menolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Ei nämä toisensa poissulkevia vaihtoehtoja vaan rinnakkaisia valintoja. Elämä on kompromisseja.
Olen kuule niin paljon nähnyt elämässäni näitä vanhojapiikoja, jotka hokevat ettei heidän elämässään koskaan tapahtu mitään. Säästöjä heillä kyllä on. Sitten käyvät pari kertaa vuodessa pääkaupungissa oikein teatterissa :))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Ei_vittu_mitä körttiläisiä tälläkin palstalla likkuu :))))
Jaa, minusta ihan jees ettei tarvi raha-asioita säästeliäänä murehtia kuten teidän muiden jännittävästi elävien.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä ne roskapussit alkavat haista, jos itse ei edes kykene niitä viemään ulos. Kai se konkun aikaa menee, jos oma hajuaisti on tuhoutunut, mutta naapurit voi valittaa.
Me säästetään asunnonvaihtoa varten. Jossain vaiheessa haluamme kaupungin keskustaan uudehkoon kerrostaloon, jossa on hissi ja kauppa näköetäisyydellä. Tarkoitus on myös ostaa palveluja siivouksen ja hoivan suhteen. Minulle ei myöskään vastenmielinen ajatus jättää lapsille perintöä, jos asunnonvaihto jostain syystä jää haaveeksi.