Pelottaako teitä sienet?
En siis puhu nyt mistään taikasienistä. Nehän on eläviä... ihmeellistä materiaalia ja se lakin alla oleva juttu. En niitä käsittele itse tästä syystä. Mielelläni kyllä syön.
Kommentit (96)
Ei pelota, yksikæn sieni ei ole hyökännyt kimppuun, vaikka liikun paljon metsässä.
Mutta ei niistä koskaan tiedä. Siksi viikillä ja kuukilla on aina keltaiset kurahousut päällä kun lähdemme sienimetsän, ihan vaan kaiken varalta.
Kammonsa kullakin. Pelkään kyllä uidessa jos näen pohjassa kettinkiä (laiturien ankkurit yms) ja nousen ennätysvauhtia vedestä pois, mutta sienet ei pelota.
No mitäs noista, mutta entäs limasienet. Ilmestyvät yhtä-äkkisesti, pystyvät liikkumaan ja pääsevät vaikka talouspaperin läpi. Osaavat etsiä ruokaa sokkelossa ja kiivetä ja saalistaa. Silti ovat yksisoluisia eliöitä, jostain eläimen ja kasvin väliltä. Mielenkiintoisia ja jänniä otuksia.
Ei pelota. Tykkään niistä. Sienestämisestä ja ruoanlaitosta.
Ymmärrän joten kuten, mitä tarkoitat sienten pelottavuudella. Sienet ovat outoja, eläviä, rihmastoituneita, erikoisia ja moninaisia muodoltaan ja rakenteeltaan. En itse kuitenkaan pelkää sieniä.
Hometta vähän pelkään, ja onhan homekin sieni. Esim. jos kotona jossain astiassa olevan ruoan pintaan on muodostunut sinertävää homekasvustoa, jonka päällä on "nukkaa", en mielelläni katso sitä ainakaan kovin läheltä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kuuntele Matti Järvinen: Pieni sieni
Mua pelottaa bioastia. Siellähän on joku lämmin, elävä hajoamisprosessi meneillään.
Faith kirjoitti:
Ymmärrän joten kuten, mitä tarkoitat sienten pelottavuudella. Sienet ovat outoja, eläviä, rihmastoituneita, erikoisia ja moninaisia muodoltaan ja rakenteeltaan. En itse kuitenkaan pelkää sieniä.
Hometta vähän pelkään, ja onhan homekin sieni. Esim. jos kotona jossain astiassa olevan ruoan pintaan on muodostunut sinertävää homekasvustoa, jonka päällä on "nukkaa", en mielelläni katso sitä ainakaan kovin läheltä.
Mä niin saan tosta kiinni. Ihanaa et joku ymmärtää 😀. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa bioastia. Siellähän on joku lämmin, elävä hajoamisprosessi meneillään.
Hauskoja pelkoja ihmisillä. Lisää!
Pelothan ei ole järjellä selitettävissä. Mistä lie kumpuaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Pelothan ei ole järjellä selitettävissä. Mistä lie kumpuaa? Ap
Mistä kummunnee, näi se pitää ilmaista.
Paksut limaiset, kookkaat ja suonikkaat tatit pelottavat.
Pelottaa jos poimin itse mutta kaupasta ostan ja herkuttelen.
Ällöjä sellaset sieniryppäät puun rungossa.
Vierailija kirjoitti:
Ällöjä sellaset sieniryppäät puun rungossa.
Samoin hiivasieniryppäät emättimessä... Yöööks!
100 vuotiaana kuollut mummovainaani jo aikanaan sanoi ettei niin kauan sieniä syö kun muuta ruokaa on.
Ei, mutta monet ovat mielestäni ällöjä, jostain syystä etenkin kaikki jotka kasvavat nurmikolla. En tiedä miksi. Syön mielelläni herkkusieniä ja suppilovahveroita, vatsa ei oikein kestä muita.
Vierailija kirjoitti:
Kammonsa kullakin. Pelkään kyllä uidessa jos näen pohjassa kettinkiä (laiturien ankkurit yms) ja nousen ennätysvauhtia vedestä pois, mutta sienet ei pelota.
Mulla sama järvenpohjaromukammo. Ihan järjetön mutta minkäs teet kun tulee kiire 😂 mielenkiintoista tietää etten ole ainoa jolla tämä kammo🤔
Mä pelkään vaan niitä kamalia hirviökärpäsiä siellä sienimetsässä. Vaikka suojautuisi miten, ne napsahtelevat takkiin ja huppuun, pudottavat siipensä ja kömpivät olemattomistakin koloista hiuksiin, rintsikoiden saumoihin, häpykarvoihin ja jokapaikkaan 🦗
Saavat mut aivan hysteeriseksi ja vainoharhaiseksi 😱
Aivan kammottavia iljetyksiä!
Eivät ollenkaan, tykkään sienistä kuin hullu puurosta. Myös syötäväksi kelpaamattomat sienet voivat olla kauniita ja kiehtovia.