Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako teitä sienet?

Vierailija
20.09.2019 |

En siis puhu nyt mistään taikasienistä. Nehän on eläviä... ihmeellistä materiaalia ja se lakin alla oleva juttu. En niitä käsittele itse tästä syystä. Mielelläni kyllä syön.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään kasvien juuria ja kukkaruukkumultaa. Hirveä ajatuskin, että joutuisi vaihtamaan mullat ruukkukasville. Pyörtyisin varmasti.

Vierailija
42/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää sieniä kuin siinä mielessä, että poimisin myrkyllisen. Tosin tuskin siihenkään kuolisi. Muuten en oikein osaa tehdä sienistä mitään. Ihailen esim herkkutatteja ja ajettelen, että tuokin on maailmalla arvostettu herkku ja itse en osaa hyödyntää sitä. Olen muutenkin kasvissyöjä  ja senkin vuoksi tyhmää, kun sienet minulle "liian vaikea asia" ruuanlaittoon. Asiaa ei paranna se, että en oikein pidä niistä tai sitten en vaan osaa kunnolla valmistaa. Reseptejä kiitos jos jollakin on esim tatille sopiva jossa myös sellainen tumpelo kuten minä onnistuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en pelkää sieniä ja hirvikärpäsetkin aika vaarattomia. Yhdenkin äsken puolukasta tullessa nyppäisin päästäni. Muuten pelkäänkin sitten monta asiaa kuten ihmisiä ja heidän sanojaan. Luontoa, eläimiä tai esim pimeää en pelkää. Käärmeitä vähän, mutta  enemmänkin koirani takia.

Vierailija
44/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon ajatuksen, onhan sienet jotenkin... Alienimaisia :D Ne eivät ole kasveja, mutta eivät eläimiäkään. Lisäksi ne saavat ravintonsa hajottamalla muita eliöitä.

Vierailija
45/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pelkäsin sieniä, juoksin sienimetsästä pois itkien että sienet pistää.

Nyt tunnen noin 10 kotimaan ruokasientä tai enemmänkin jos tatit lasketaan (en yleensä kerää tatteja paitsi herkkutatti). Tatithan on kaikki syötäviä, herkkutatti ja voitatti kai ne halutuimmat, jopa sappitatti on syötävissä mutta nimensä mukaisesti pahan makuinen. Aloittelijan kannattaa jo metsässä maistaa tatteja, et voi saada myrkytystä jos vaan erotat tatin muista sienistä--> karvas maku suussa, se on sappitatti ja paina se ulkonäkö mieleesi, ei tarvii enää siihen kajota. Riippuen syksystä ja jaksamisesta saatan juosta sienimetsässä etsimässä esim. haapasientä tai kantarellia.

Kiinnoistais myös nuo psyk ed eelisienet, taitaa olla helpompi tilata ulkomailta itiöt ja kasvattaa itse kuin löytää jotain madonlakkeja Suomen luonnosta.

Parasta on kermainen sienikastike sipulilla/salottisipulilla höystettynä. Vain suolaa ja mustapippuria mausteeksi ettei sienten jalo aromi peity. Lisukkeeksi perunat keitettynä, muussina, lohkoina ym.

Lopuksi vielä pakkobanneri:

SYÖ VAIN TUNTEMIASI SIENIÄ!

Vierailija
46/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkkysieniä pelkään.

Vierailija
47/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää sieniä kuin siinä mielessä, että poimisin myrkyllisen. Tosin tuskin siihenkään kuolisi. Muuten en oikein osaa tehdä sienistä mitään. Ihailen esim herkkutatteja ja ajettelen, että tuokin on maailmalla arvostettu herkku ja itse en osaa hyödyntää sitä. Olen muutenkin kasvissyöjä  ja senkin vuoksi tyhmää, kun sienet minulle "liian vaikea asia" ruuanlaittoon. Asiaa ei paranna se, että en oikein pidä niistä tai sitten en vaan osaa kunnolla valmistaa. Reseptejä kiitos jos jollakin on esim tatille sopiva jossa myös sellainen tumpelo kuten minä onnistuisi.

Paloittele ne tatit ja paista pannulla esim. voissa. Sen jälkeen voit laittaa niitä vaikka voileivän päälle tai syödä miten haluat.

Vierailija
48/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myrkyllisten sienten syömiseen voi kuolla.

Vierailija
49/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehkä pelkää, mutta inhoan sieniä. Ne eivät ole kasveja eivätkä eläimiä. Varmaan jotain alienejä. Limaisia, pahalta haisevia ja maistuvia. Niissä on reikiä, joissa on matoja - hyi saatana!! Aina muutaman vuoden välein hairahdun maistamaan jotain sieniruokaa ja aina se on yhtä oksettavaa.

Vierailija
50/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt metsäsieniä lapsena. Mitään muuta irrationaalista pelkoa mulla ei silloin ollut (esim. pimeänpelkoa tms). Vielä aikuisenakaan en koskaan käy sienessä. Pystyn ruoassa syömään sieniä aivan normaalisti ja tykkäänkin niistä. Joku siinä sienen muodossa, kasvupaikassa ja limaisuudessa vaan herätti kammotusta.

Vierailija
51/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen esim herkkutatteja ja reseptejä kiitos jos jollakin on esim tatille sopiva jossa myös sellainen tumpelo kuten minä onnistuisi.

Tattikastike:

Freesaa sokeripalan kokoisiksi pilkottuja tatinpaloja pannulla ilman rasvaa ns. kuivana. Tarkoitus on poistaa sienistä liika neste. Juuri kun tun tuntuu että sienet alkavat palaa sekoittamisesta huolimatta, lisää hyvä loraus ruokaöljyä, rypsäri on hyvä. Lisää sipulisilppua, esim. perus-paistinpannulliseen 1-2 sipulia tai 2-4 salottisipulia. Anna hetki olla ja sekoita tarpeen mukaan. Lopuksi noin 2dl kermaa (vegaani kai löytää oman valmisteensa) ja suolaa maun mukaan. Haudutetaan 10-20 minuuttia. Mustapippuri myllystä on mielestäni must, muut mausteet oman maun mukaan mutta ihan aavistus muskottipähkinäjauhetta on joidenkin mielestä hyvä. Jos tattiaikaan syksyllä vielä löydät yrttipenkistäsi hyvää ruohosipulia, se voisi olla hyvä saksittuna annoksen päälle höysteeksi, no kaupastahan sitä kai saa läpi vuoden.

Unohdin mainita, tämä kastike tarjoillaan keittetyjen perunoiden kera, vaihtoehtona muussi. Pasta kai menisi myös, nyt kun mietin hyvin keitettyä spaghettia tämän soossin kanssa voisi olla hyvä. Ja sinä joka kysyit reseptiä, kokeile rohkeasti omia sekoituksia ja säätöjä, moni ruokavariaatio on silloin ikuisesti no-no mutta saatat vahingossa kehittää jonkin helmireseptin. Nyt vaan rohkeasti tattia suuhun!

Vierailija
52/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tattia suuhun-mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen esim herkkutatteja ja reseptejä kiitos jos jollakin on esim tatille sopiva jossa myös sellainen tumpelo kuten minä onnistuisi.

Tattikastike:

Freesaa sokeripalan kokoisiksi pilkottuja tatinpaloja pannulla ilman rasvaa ns. kuivana. Tarkoitus on poistaa sienistä liika neste. Juuri kun tun tuntuu että sienet alkavat palaa sekoittamisesta huolimatta, lisää hyvä loraus ruokaöljyä, rypsäri on hyvä. Lisää sipulisilppua, esim. perus-paistinpannulliseen 1-2 sipulia tai 2-4 salottisipulia. Anna hetki olla ja sekoita tarpeen mukaan. Lopuksi noin 2dl kermaa (vegaani kai löytää oman valmisteensa) ja suolaa maun mukaan. Haudutetaan 10-20 minuuttia. Mustapippuri myllystä on mielestäni must, muut mausteet oman maun mukaan mutta ihan aavistus muskottipähkinäjauhetta on joidenkin mielestä hyvä. Jos tattiaikaan syksyllä vielä löydät yrttipenkistäsi hyvää ruohosipulia, se voisi olla hyvä saksittuna annoksen päälle höysteeksi, no kaupastahan sitä kai saa läpi vuoden.

Unohdin mainita, tämä kastike tarjoillaan keittetyjen perunoiden kera, vaihtoehtona muussi. Pasta kai menisi myös, nyt kun mietin hyvin keitettyä spaghettia tämän soossin kanssa voisi olla hyvä. Ja sinä joka kysyit reseptiä, kokeile rohkeasti omia sekoituksia ja säätöjä, moni ruokavariaatio on silloin ikuisesti no-no mutta saatat vahingossa kehittää jonkin helmireseptin. Nyt vaan rohkeasti tattia suuhun!

Musta tatit(kin) ovat voinsa ansainneet.

Vierailija
53/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tattia suuhun-mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tattikastike:

Musta tatit(kin) ovat voinsa ansainneet.

Totta, rypsiöljyn voi korvata aidolla meijerivoilla jos ei satu olemaan vegaani. Om-nom tekee mieli sienimetsään. Ps. Aloittelijoille ja edistyneemmillekin on olemassa appsi, joka ilmoittaa sienen lajin kun otat siitä kuvan. Luota kuitenkin omiin aisteihisi ja vanha perussääntö alokkaille pätee: Älä kerää valkoisia sieniä. Näin vältät tappavan myrkyllisen valkoisen kärpässienen mutta menetät (Suomessa melko harvinaisen) herkkusienen ja toisen hyvän ruokasienen jonka nimeä en nyt jaksa googlettaa.

54/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikkia tuntemattomia sieniä ja mielestäni se on aivan luonnollista, koska sienet ovat vaarallisia.

Sosialismi tappaa!

Eurooppalaisia pyydettiin orjiksi P-Afrikkaan, kolonialismi lopetti valkoisten orjuuttamisen
Suomeksi
Enkuksi
Suvaitsevaiset oppivat kantapään kautta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/706651d0-ea3e-4866-bd52-9a355f696efa
Feminisminkin suuri suunnitelma perustuu tähän.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9TviIuXPSE

Vierailija
55/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkää pelkää sieniä,  mutta uskon mummovainaan olleen oikeasssa. Kaksi hyvää tuttuani jotka syöttivät vierailleenkn väkisin sieniä pihastaan kuolivat aika äkisti maksa ja sappitiehyt syöpään. Eräs tuttavani  ,joka toimi myös sienineuvojana, heräsi Tampereen sairaalan teholla, kun oli syönyt sen viimeisimmän sieniherkkuaterian. Hän kyllä selvisi sieltä elävänä. Tuo maksasyöpäpotilas piti aina tärkeänä että pöydässä on lähiruokaa, eikä koskaan  tarjonnut eineksiä.  Me muut kaverit olimme aika yllättyneitä, kun hän oli usein kehunut syövänsä jotain pihan koiranputkiakin ja muuta terveysteetä ja niitä yrttejä. Hyvin surullinen kohtalo , kunhän oli niin perhekeskeinenkin  hyvä parisuhde ja ihanat lapsenlapset.    Kun ne sienet tosiaan kykenevät muuntautumaan. En takuulla syö sieniä ikinä enää. Ruoka ostetaan RUOKakaupasta.!!

Vierailija
57/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvitieteellisessä puutarhassa oli vastikään sieninäyttely. Eipä siellä sienet pöydällä kipoissaan pelottanut

Vierailija
58/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota sienet, jalkasienet sen sijaan kuvottaa

Vierailija
59/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkää pelkää sieniä,  mutta uskon mummovainaan olleen oikeasssa. Kaksi hyvää tuttuani jotka syöttivät vierailleenkn väkisin sieniä pihastaan kuolivat aika äkisti maksa ja sappitiehyt syöpään. Eräs tuttavani  ,joka toimi myös sienineuvojana, heräsi Tampereen sairaalan teholla, kun oli syönyt sen viimeisimmän sieniherkkuaterian. Hän kyllä selvisi sieltä elävänä. Tuo maksasyöpäpotilas piti aina tärkeänä että pöydässä on lähiruokaa, eikä koskaan  tarjonnut eineksiä.  Me muut kaverit olimme aika yllättyneitä, kun hän oli usein kehunut syövänsä jotain pihan koiranputkiakin ja muuta terveysteetä ja niitä yrttejä. Hyvin surullinen kohtalo , kunhän oli niin perhekeskeinenkin  hyvä parisuhde ja ihanat lapsenlapset.    Kun ne sienet tosiaan kykenevät muuntautumaan. En takuulla syö sieniä ikinä enää. Ruoka ostetaan RUOKakaupasta.!!

Ruokakaupassa myydään sieniä. Varo itiöitä. (Tai toisaalta, vedät niitä henkeesi ulkona.) Kanttarelleja reilut 5 ja suppiksia reilut 7 euroa neljänneskilon purkki. Ihan naurettavaa.

Vierailija
60/96 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkään kasvien juuria ja kukkaruukkumultaa. Hirveä ajatuskin, että joutuisi vaihtamaan mullat ruukkukasville. Pyörtyisin varmasti.

Sama. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi