Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?

Vierailija
20.09.2019 |

Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.

Kommentit (384)

Vierailija
101/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmia.

Miehet lainaavat kaverillekin autojaan. Ystävistä nyt puhumattakaan.

Miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja? 

Ihan sama kokemus miehen toiminnasta ja hänen lähipiiristään. Aina lainaavat. 

Vähän joskus olen nyrpistellyt, kun jollekin on lainattu ja mun on pitänyt viedä lapset päiväkotiin bussilla. Mutta "totta kai ystävää/kaveria autetaan" :D

Mutta ihan totta -- yleensä miehet ovat paljon reilumpia kavereittensa suhteen. On täällä ollut jos jonkinlaista jannua sohvalla nukkumassa, kun omaan kotiin ei ole ollut asiaa. 

Ehkäpä miehet sitten kunnioittavat enemmän toisiaan ja toisten lainaamia tavaroita. Kun asenne on niinkuin ap:lla niin en ihmettele jos ei lainaa.

Minulla on erittäin huonoja kokemuksia omien tavaroiden lainaamisesta muille.

Vierailija
102/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5/5. Liian ilmiselvä provo, mutta hämmentävästi monet nieli syötin koukkuineen päivineen.

Jatkossa kun tehtailet näitä, niin muista, että kun vastailet ihmisten kysymyksiin "ongelmastasi", niin muista panostaa niihin vastauksiin. Nämä provopostaukset toistavat aina samaa kaavaa, eli aloituksessa selkeästi tunteita herättävä kärjistetty tilanne, ja sitten aloittajan vastaukset ovat hyvin lyhyitä tokaisuja, jotka eivät oikeastaan vastaa, avaa tai perustele mitenkään aloittajan oletettua mielipidettä vaan lyövät vaan lisää bensaa liekkeihin olemalla tarkoituksella kärjistetyn yksipuolisia ja jopa tyhmiä vastauksia.

Eli muista nähdä sen verran vaivaa, että näitä ei heti tunnistaisi provoiksi. Luo muille mielikuva siitä, että tilanne ja ongelma ovat todellisia. Enemmän kuin kolmen sanan virke -töksäytysvastauksia jokaiselle. Pitää pystyä parempaan. Odotan jatkossa laadukkaammin toteutettuja provoja.

-Opettajasi

En tiedä, onko tuo parasta provoilua, mutta ainakin sillä saa määrällisesti aikaan parhaan tuoton. Aloitus vaikuttaa provolta, mutta toisaalta olemassa on juuri noin yksinkertaisia ihmisiä, joita tekee mieli vähän valistaa. "Onhan autossa vakuutus" toimii kuin keskisormen heilautus, ja "mitkä bonukset" on yksinkertaista ja tehokasta jatkovedätystä: pakkohan tälle on jotakin päästä sanomaan, ja muiden kanssa jakaminen tekee kiukustumisestakin herkullisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ainakin autollisena lopen kyllästynyt näihin jatkuvasti muuttaviin sukulaisiin, jotka eivät viitsi itselleen autoa ja ajokorttia hommata, eikä heitä ole kertaakaan näkynyt auttamassa, kun itse olisin tarvinnut muuttoapua. Voidaan toki mennä avuksi, mutta hinta on sitten sellainen, että halvemmalla pääsevät, kun ottavat muuttofirman.

Vierailija
104/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.

Bensa, veroa 70,25 s/l ilman ALVia. Kulutus 8/100km, ajan 15tkm = 843€/v

Ajoneuvovero = aika tarkalleen 300€/v

Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.

Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.

Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?

Kyllä ärsyttäisi jos olisi tuollainen ystävä. Oletko naimisissa? Lasketko ihan kaiken rahassa?

Vierailija
105/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ei luota sun ajotaitoosi?

Mitä tarkoitat? Ymmärtääkseni autoissa on vakuutus vahinkoja varten. 

On varmaan väännetty rautalangasta tähänkin vastaus jo useaan otteeseen, mutta ei , vakuutus ei korvaa sitä kun sulla on penkillä kilo kukkamultaa tai puskurissa on nirhaumaa kun siitä on vedetty muuttolaatikoita ylitse muuttokiireessä puoli yhdeltätoista illalla. Vakuutus ei korvaa sitä että auton omistaja alkaa kyselemään oven maalausaikaa ja sitä kun olet viikon ilman autoa kun se on pajalla. 

Vierailija
106/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vuokraa paku, ei maksa paljon. Sinulla ei taida olla ajokokemusta paljonkaan. En lainaisi itsekään. Vielä,kun saa jännittää, että mitä tuhoa olisit tehnyt.

Näinhän se on tehtävä. Harmittaa vain maksaa tavallaan turhasta kun tuo muuttaminen maksaa muutenkin. 

Jos sinua harmittaa maksaa muutostasi, niin arvaapa harmittaisiko kaveria maksaa sun muutosta...

Olipa tyhmä vertaus. Ei kaverini maksaisi mitään muutosta. Kuten sanoin jo aloituksessa maksaisin tietenkin itse bensat.

No, jos sinulle sattuisikin auton kanssa jokin vahinko, kuka maksaisi vakuutuksen omaavastuuosuuden ja menetetyistä bonuksista aiheutuvat rahalliset tappiot?

Vierailija
107/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan väännetty rautalangasta tähänkin vastaus jo useaan otteeseen, mutta ei , vakuutus ei korvaa sitä kun sulla on penkillä kilo kukkamultaa tai puskurissa on nirhaumaa kun siitä on vedetty muuttolaatikoita ylitse muuttokiireessä puoli yhdeltätoista illalla. Vakuutus ei korvaa sitä että auton omistaja alkaa kyselemään oven maalausaikaa ja sitä kun olet viikon ilman autoa kun se on pajalla. 

Vahinkokorjauksen ajaksi saa kyllä laina-auton.

Vierailija
108/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmia.

No niin! Sukupuolien vastakkainasettelu on jo saatu mukaan jo tähänkin keskusteluun. Miten olisi, osaisiko joku liittää tähän vielä m aahanm××ttajat?

Vierailija
109/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään lainaisi autoani kaverille. Minulla on auto sitä varten, että pääsen liikkeelle, kun sitä haluan. Ei niin, että minun pitäisi etukäteen tietää tarvitsenko sitä autoa vai en. Mitä jos kaveri ajaa kolarin, millä minä sitten pääsisin liikkumaan? Oma auto=oma vapaus.

Siitähän sitä maksetaan, kun auto on.

Eli todellakaan en antaisi autoani lainaan kaverille, eikä muuten antaisi kukaan kaverinikaan. Ja vielä muuttoon, huh mikä vaatimus.

Joo, tuollaista ei edes kysellä. Mä voin auttaa muutossa ja ottaa kärrynkin mukaan - ja puhutaan nyt todalla läheisistä kavereista. Mutta että lainaisin autoa ja sillä aikaa joutuisin itse olemaan autotta - no way. Vuokraamot on sitä varten, ei maksa paljoa ja sopimukset on helpot ja selvät.

Kaveripiirissä jotkut on jo selvästi sanoneet eivät vaan enää halua kavereita edes muuttoavuksi, vaan haluavat hoitaa asiansa muita vaivaamatta ihan oikeen muuttofirman kanssa. 

Vierailija
110/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jakaa teille aiheeseen liittyvä video 😂

Vierailija
111/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaajat on juuri kuin Solsidanin Ove. On kiva lainata, ettei tarvitse itse maksaa. Mutta jos tuleekin naarmuja tai kolhuja, niin siitäkään ei olla valmiita maksamaan.

Kaverilla on naapurissa tyyppi, joka ”lainasi” vähällä käytöllä olleet sukset. Ilmeisesti pysyvästi, koska ei ole vuosiin palauttanut niitä. Pyysi lainaan myös ruohonleikkuria ja suuttui, kun ei lainattu. Sitä kuitenkin oikeasti tarvitsee itsekin, niin ei jaksa tapella että saa sen takaisin.

Mulle työkaveri suuttui, kun en lainannut juuri ostamaani kallista kodinkonetta. Kerroin kahvitauolla, että ostin sellaisen kun on kehuttu. Työkaveri tuli viikko myöhemmin ilmoittamaan, että haluaa lainata sitä, koska ostit ainekset joiden tekoon sitä tarvitaan. Kieltäydyin kohteliaasti. Hän kädet puuskassa alkoi huutaa, miten hän joutuu nyt tekemään asian käsin, koska en lainaa. No, mitäs osti ainekset, joita ei voi ilman minun konettani tehdä. Enpä minä sitä hänelle ostanut.

Vierailija
112/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen yleensä maksaa, get a life.

Vierailija
113/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5/5. Liian ilmiselvä provo, mutta hämmentävästi monet nieli syötin koukkuineen päivineen.

Jatkossa kun tehtailet näitä, niin muista, että kun vastailet ihmisten kysymyksiin "ongelmastasi", niin muista panostaa niihin vastauksiin. Nämä provopostaukset toistavat aina samaa kaavaa, eli aloituksessa selkeästi tunteita herättävä kärjistetty tilanne, ja sitten aloittajan vastaukset ovat hyvin lyhyitä tokaisuja, jotka eivät oikeastaan vastaa, avaa tai perustele mitenkään aloittajan oletettua mielipidettä vaan lyövät vaan lisää bensaa liekkeihin olemalla tarkoituksella kärjistetyn yksipuolisia ja jopa tyhmiä vastauksia.

Eli muista nähdä sen verran vaivaa, että näitä ei heti tunnistaisi provoiksi. Luo muille mielikuva siitä, että tilanne ja ongelma ovat todellisia. Enemmän kuin kolmen sanan virke -töksäytysvastauksia jokaiselle. Pitää pystyä parempaan. Odotan jatkossa laadukkaammin toteutettuja provoja.

-Opettajasi

Tämä on varmaan sama hlö, joka kysyi kauanko voi pitää autoa koeajossa, että voi harjoitella ajamista. Uusi kortti. Ei aikomusta ostaa.

Vierailija
114/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmia.

Vähän joskus olen nyrpistellyt, kun jollekin on lainattu ja mun on pitänyt viedä lapset päiväkotiin bussilla. Mutta "totta kai ystävää/kaveria autetaan" :D

Mutta ihan totta -- yleensä miehet ovat paljon reilumpia kavereittensa suhteen. On täällä ollut jos jonkinlaista jannua sohvalla nukkumassa, kun omaan kotiin ei ole ollut asiaa. 

Minä (nainen) olen kyllä omaa autoani antanut ajettavaksi kavereille, joiden ajotaitoon luotan, mutta minulla on useampi miespuolinen kaveri, jotka eivät anna muiden ajaa omaa autoaan. Siksi alapeukku. Turhaa stereotypiointia ja vähättelyä "naisten ongelmaksi". 

Vierailija
115/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahinkokorjauksen ajaksi saa kyllä laina-auton.

Tää ajatusmalli ei mene mun jakeluun. 

Jos lainaamisessa on kysymys siitä että joku hakee auton ja tuo auton ja laina-aika on yksi arki-ilta enkä joudu siinä omia juttujani kauheesti sumplimaan niin ok. Lainaaja maksaa bensat ja tuo auton takasin sovitusti ja siellä on punaviinipullo vaivannäöstä. Näin tekisin itsekin, kohteliasta kiittää. 

Mutta jos auto menee korjaamolle, niin kuka varaa korjaamoajan? Minä? Kuka kyselee että paikasta saa laina-auton, maksaako se jotain? Kuka vie auton korjaamolle? Kuka sen hakee sieltä? Ideana se että toisen mokista käytännössä mä joudun näkeen vaivaa. Auto ei ole enää entisensä, takapuskuri on maalattu ja sen näkee kun meen kärryä vaihtamaan. Tota ei enää sikspäkillä hyvitäkään. 

Vierailija
116/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pakettiauto. Talviajan se on seisontavakuutuksessa, kesäaikaan teemme sillä usein yhden tai kaksi pidempää lomareissua, remppahommia (vanhassa talossa näitä piisaa) ja sivutoimeni eli vanhojen huonekalujen kunnostuksen noutoja.

Toisinaan autoa kysytään lainaan, lähinnä muuttoavuksi. Yleensä en lainaa. En siksi, että ei kiinnosta enää siivota kenenkään roskia autosta, korjata pelleistä naarmuja eikä varsinkaan keskustella siitä, että miten niin tarttis maksaa jotain myös auton käytöstä eikä pelkkiä bensoja - ja sitten seuraavaksi kuunnella ininää siitä, että ei varmasti syö satasella noin paljoa, en kyllä laita tankkiin X montaa litraa lopetettuani.

Auto on työkalu, joka kuluu käytössä. En todellakaan anna sitä ilmaiseksi jopa satojen kilometrien ajoon siksi, ettei joku halua maksaa vuokra-auton hintaa. Yhden muuttoajon olen tehnyt. Hinnaksi sovittiin satanen vähemmän kuin vuokrafirmalle + bensat + tankki täyteen kun on lopetettu. Ehdottivat tätä itse. Ei kiinnosta hyysätä jotain mukavarattomia, jotka kauhistelevat vuokrapakujen hintoja mutta olettavat, että niitä omistavat haluavatkin jaella niitä käyttöön ilmaiseksi.

Vierailija
117/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos on provo. Tällaisia ihmisiä oikeasti on.

Vierailija
118/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ystävä olettaa saavansa toisen omaisuutta lainaan tuosta noin vaan ja suuttuu, jos ei saakaan?

Vierailija
119/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmia.

No tuohan vain osoittaa, että miehellesi on tärkeämpiä ystävät kuin sinä ja lapset. Sen ymmärrän, jos sitten vie lapset itse, muuten en. Mutta kysehän onkin siitä, että miesten asiat ja auton tarpeet ovat tärkeitä, naisten ja lasten ei. Sovinisti mies sinulla, otan osaa!

No äh... ei tollasesta nyt ollut kyse. Ilman eleitä ja ilmeitä jutut muuttuvat muuksi kuin ovat, vaikka laittaisi hymiöitä perään. 

Totta kai minä ja lapset ovat ykkösiä. Mutta jos kaveri on pulassa, odotetaan joustoa multa. 

Ei toi bussilla vieminen nyt niin kauheata ole. Herätään 20 minsaa aikaisemmin. 

Olen vain huomannut sen, että kaveria ei jätetä - fiiliksen monessa suhteessa. Silloin kun uhraus on minulta mitätön, niin näin. Ilman muuta mies veisi minut sairaalaan ennen kuin kaverinsa :D

Vierailija
120/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ystävä olettaa saavansa toisen omaisuutta lainaan tuosta noin vaan ja suuttuu, jos ei saakaan?

Yllättävän monet ja kummallisia asioita. Teen kahdella paikkakunnalla duunia, omistan asunnon molemmissa. Toinen on varsinainen kotikunta, ts. perhe asuu siellä myös. Sen vuoksi yllättävän monet ihmiset kuvittelevat, että tuota toista asuntoa pitäisi saada käyttää suunnilleen ilmoittamalla, että haluaa sinne mennä.

Yksi vaati sitä siskontytölleen tai vastaavalle tämän putkirempan ajaksi. Kun sanoin, että olen siis siellä itse 8-10 päivää kuussa, hän totesi huolettomasti, että totta kai te sinne sen ajan mahdutte. Suuttui ja katkaisi välit, kun sanoin, että ei, en halua vierasta ja vieraan tavaroita kämpilleni. Ja sanoi, että tietää, että annan muiden kyllä yöpyä siellä. Annan, sovitusti ja ihmisten, jotka tunnen ja jotka kunnioittavat kämppää toisena kotinani.

Näillä vaatijoilla on sama peruste kuin ap: turhahan se on hotellista maksaa, kun minulla on kämppä, joka on joskus käyttämätön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä