Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako mun jäädä kodinhoitotuelle vai maksaa n. 300e/kk päivähoidosta ja mennä töihin tienaamaan 900e/kk käteen?

Vierailija
20.09.2019 |

Töitten takia tarvitsen auton (löytyy, ollut seisonnassa) ja oma palkka on verojen jälkeen n. 900e kuussa. Täällä ja omien ja miehen tulojen kanssa ennen veroja päivähoitomaksu on 290e/kk. Pohdin tässä vaan sitä että jääkö mulle melkein sama käteen jos olen lapsen 9kk-1,5vuotiaaksi aikavälin vielä kotona? Nykyisessä työssäni (kaupan ala, osa-aikatyö) ei ole enempää töitä tarjolla joten palkkaakaan en saa enempää.

Toki haluaisin olla kotona lapsen kanssa, (minusta 9kk on liian pieni päiväkotiin kun hoitajia ei ole tarpeeksi kiireeseen nähden) mutta jos ajatellaan vain rahaa niin eikö melkein senkin takia kannata jäädä kotiin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetat kovasti perustella, että kotiin loisimaan jääminen on taloudellisesti kannattavampaa?

Vierailija
2/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäisin kotiin. Kyllä sä töitä ehdit tehdä, ja noin pieni lapsi kuuluu vielä kotiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en noin pienellä palkalla lähtis tekemään, tosiaan kun autokin pitäisi siitä maksella ja vielä hoitopaikkamaksut. Mieluummin hoitaisin pientä kotona siihen asti, että löytyisi täyspäiväinen työpaikka kunnon palkalla!

Toki, olemassa on myös osittainen/joustava hoitoraha, jonka avulla saat tehdä max 25h töitä viikossa ja saat tietyn määrän tukea. Mutta vaikka saisit sitä, niin tilanne olisi +-0.

Vierailija
4/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin töihin. On parempi käydä kerryttämässä eläkettä ja tienaamassa edes jotain kuin olla kotona.

Voisiko lapsen isä nyt kantaa vastuuta ja jäädä vuorostaan kotiin?

Vierailija
5/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä noin suuri hoitomaksu (yhdestä lapsesta)? Miehellä hyvät tulot? Jos näin on, niin siinäkin tapauksessa se tukisi kotiin jäämistä jos kerran varaa on. Kuitenkin mielestäni tärkeintä on se, mitä itse haluat. Kaipaatko töihin, vai mieluummin haluat hoitaa lastasi kotona.

Vierailija
6/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt edes muutaman kuukauden pystyisit vielä olemaan kotona, että pikkuinen vielä kasvaisi ja oppisi puhumaan vähän ja kävelemään. Esim. vuoden alusta töihin.

Vierailija
7/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin töihin. On parempi käydä kerryttämässä eläkettä ja tienaamassa edes jotain kuin olla kotona.

Voisiko lapsen isä nyt kantaa vastuuta ja jäädä vuorostaan kotiin?

Apn puolesta vastaan, mitähän järkeä siinä olisi??:D oletettavasti ap:n mies tienaa enemmän kuin ap. Ja jos mies jää 300 euron kotihoidontuelle ja ap saa 900 e käteen, niin mietippä hetki!

Vierailija
8/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisko mahdollista että tekisit esim iltaa /viikonloppua enemmän niin hoitomaksu olisi pieni? Toki tää on keskustelun paikka perheessä, mitä mieltä mies tällaisista työajoista olisi.

Vierailija
9/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päiväkodissa maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin ton hoitomaksun ja tosta palkasta maksettavat verot. Järjetöntä ettei kotona hoitamisesta makseta enemmän.

Vierailija
10/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat 900€ niin et todennäköisesti tee täyttä päivää töissä, jolloin lapsekkaan ei tarvitse olla kokopäiväisesti hoidossa, joten hoitopaikan lasku ei ole 300€.

Vierailija
11/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä katunut sitä että jäin kotiin kotihoidontuella!

Öapsi on vain kerran pieni ja jos vastakkain asetetaan rauhalliset päivät/ stressit töihimenosta ja autosta ja päiväkotirumbasta,en viitsisi.

Entäs kun joudut menemään seiskaksi töihin? Entäs se räkätautirumba,norovirusrumba sun muut!

Ota avoimesta yliopistosta jotain kursseja ja myöhemmin haet parempaan tähtäävään opiskeluun.

Kai sulla on jo sen verran työelämää että voisit monimuotona opiskella koulutusrahaston turvin.

Niin ja joku joka sano "eläkettä",montako penniöä jää moisesta palkasta eläkkeeseen...ei taatusti paljoa mittään-

Nauti lapsestasi,tutkikaa pihamaan öttiäisiä ja laulakaa,leikkikää,lukekaa ilman stressiä,etsi muita äitejä kerhoista/leikkipuistoista,puolitoista vuotta menee sukkelaan kullnamurun kanssa.

Vierailija
12/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä menee hoitomaksujen porrastus? Jos olet osa-aikaisessa työssä, niin silloin lapsen ei tarvitse olla kokopäiväisestä/jokapäiväisessä hoidossa ja hoitomaksu pienempi yleensä.

Vierailija
13/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitotukea ei ole olemassakaan. Ainakaan toistaiseksi

Vierailija
14/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin kunnes lapsi on 1,5 - 2 v.

Sen ikäinen jaksaa ja viihtyykin päiväkodissa, kun saa muutakin seuraa kuin omat vanhemmat.

Vierailija
15/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa 9 kk ikäistä päiväkotiin ja mä sentään tienaan 2400 eur käteen. Kyllä olin kotona kunnes lapsi oli 1,5 vuotias ja sitten palasin töihin.  Ehdottomasti oikea päätös, koska 9 kk ikäisellä oli kauhea eroahdistus, enkä päässyt edes vessaan ilman huutoa. Olisi ollut todella kauheaa jättää tuollainen lapsi päiväkotiin.  1,5 vuotias jo käveli hyvin ja oli muutenkin "puuhakas", joten pystyin viemään sinne ilman valtavaa syyllisyyden tuntoa. (Pari viikkoa meni totutellessa, mutta sitten meni sinne jo ihan mielellään).

Vierailija
16/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset älkää jääkö kotiin. Tulevaisuutenne on epävarma. Avioerot ovat hyvin tavallisia. Köyhänä eläkeläisenä on kurjaa.

Vierailija
17/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saisi myös soviteltua työttömyyspäivärahaa jos kyseessä on osa-aikatyö? Etkö saanut soviteltua päivärahaa myös ennen kuin jäit äitiyslomalle? Kuulostaa taas hiukan keksityltä.

Vierailija
18/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olisko mahdollista että tekisit esim iltaa /viikonloppua enemmän niin hoitomaksu olisi pieni? Toki tää on keskustelun paikka perheessä, mitä mieltä mies tällaisista työajoista olisi.

Meillä poikani perhe tuellani ratkaisi asian juuri noin. Miniä on hoitoalalla ja tykätty työntekijä, kysytään usein sijaiseksi. Tekee sijaisuuksia, vlopulla isä hoitaa, viikolla minä, olen eläkeläinen. Toki ansiot jää pienemmiksi, mutta pärjäävät, kyse vain yhdestä vuodesta, menee sitten hoitoon kaksivuotiaana. Toki minäkin voin sitten hoitaa, jos olen kunnossa, ikää on jo 65 vuotta.

Vierailija
19/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapsi on pieni vain kerran. Mutta eläminen on tiukkaa kotihoidontuella, joka on 250e/kk. Valintoja.

Vierailija
20/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOTIHOIDONTUKI. EI KODINHOIDONTUKI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi