Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?
Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.
Kommentit (384)
Niinhän siinä yleensä käy, että jos ei suostu lainaamaan jotain omistamaansa tavaraa, jopa kallista autoa, se lainaaja suuttuu. Lainaksi kysyessä kannattaa valmistautua ei-vastaukseen, ja hyväksyä se.
Minulla on hyvä, iso auto, jota appiukko himoitsee. Aivoinfarktin saanut ihminen, joka on muutenkin aina ollut huono kuski. Tästä tulee jatkuvasti sanomista ja suutahtamista, kun en autoani hänelle lainaa. Oma pieni autonsa on ihan kolhuilla, kun peruuttelee milloin mitäkin tolppaa päin. Mitään rahallista korvausta en tulisi ikimaailmassa saamaan, kun toisi autoni rutussa takaisin. Ja minä olen tarinan pahis ja ilkeä ihminen.
Auton omistaminen on kallista puuhaa. Minäkään en lainaisi autoani ystävälleni yhtään mihinkään. Hanki oma auto niin ymmärrät.
Ainoastaan puolison kanssa lainaillaan autoja puolin ja toisin tarpeen mukaan.
Ei henkilöautoja ole tarkoitettu muuttohommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei luota sun ajotaitoosi?
Mitä tarkoitat? Ymmärtääkseni autoissa on vakuutus vahinkoja varten.
Entäs bonusten tippuminen --> vakuutuksen kallistuminen.
Korvaatko nekin?
Ai et... üllatüs!
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmia.
Miehet lainaavat kaverillekin autojaan. Ystävistä nyt puhumattakaan.
Isäni ei ole todellakaan lainaillut kalliita autojaan kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmia.
Tämä on kyllä totta.
Saa olla kyllä AIKA hyvä ja läheinen ystävä, jos jollekin lainaisin.
Korkeintaan naapurin miehelle (jonka kanssa olen melkenpä päivittäin tekemisissä ja tapaamme ) voisin lainata omaa autoani, jos hän jostain syystä joutuisi oman autonsa käyntikunnon kanssa pulaan. Niin ei kutenkaan ole vielä käynyt, että olisi joutunut .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs bonusten tippuminen --> vakuutuksen kallistuminen.
Korvaatko nekin?
Ai et... üllatüs!
Eiköhän se kolari ole kuitenkin aika epätodennäköinen skenaario.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko asiasta mitään tutkimusta, mutta tuntuu, että juuri suomalaiset suhtautuvat omistamiseen suurella intohimolla.
Keski-Euroopassa suurin osa väestöstä asuu vuokralla, usein ne todella varakkaatkin. Täällä se on ehdoton luuserin merkki.
Oma auto.. ihmiset kulkevat takseilla Berliinissä ja Pariisissa. Ja jos on oma auto, niin totta kai sitä lainataan. Toki vastavuoroisuus on avainsana. Ei kukaan loputtomiin lainaa tyypille, joka ei mitään anna takaisin.
Jotenkin niin tunkkaista tämä. Minun, minun ja minun. Minä en auta toista, mieluummin ruostukoon vaikka pihassa mun kolsa.
Alkaakohan tämä jo vauvasta lähtien?
Muutettiin Ranskasta 90-luvun puolessa välissä pariksi vuodeksi takaisin Suomeen ja kiinnitin ihan huomiota tähän: joka vauvanvaunuissa oli ihme killutin, jossa oli kehotus olla koskematta pienokaiseen ;)
Ranskassa sai silittää vauvan poskea halutessaan ja vaikka antaa suukon päälaelle tai poskelle.
Ja sama jatkui. Olimme 1-vuotiaan kanssa Suomessa kuukauden ja kävimme leikkipuistoissa kuten Lyonissakin. Itse en tajunnut yhtään kiinnittää huomiota kenenkään lelujen omistussuhteeseen. Mutta eikös pari äitiä hyökännyt mun lapsen kimppun ja siirsivät pari pahaista muovikippoa oman lapsen reviirille.
Jotenkin järjetöntä, ihan siis absurdia.
(Leikkipuistot ovat kyllä mahtavia Suomessa, ei täällä ole vastaavia. Eli se on kyllä sanottava, että ulkoiset puitteet loistavia lapsille Suomessa. Täällä saa usein taiteilla koiranpaskan seassa ja tarkistaa pysyykö keinut pystyssä. )
Kauhea ajatus, että kaikenmaailman tuntemattomat räkätautiset mummot, papat ja kaltaisesi ääliöt tulisivat vauvani tai lapsiani suukottelemaan ja silittelemään. Hyi!
En minäkään lainaisi autoani kaverille. Minulla on auto sitä varten, että pääsen liikkeelle, kun sitä haluan. Ei niin, että minun pitäisi etukäteen tietää tarvitsenko sitä autoa vai en. Mitä jos kaveri ajaa kolarin, millä minä sitten pääsisin liikkumaan? Oma auto=oma vapaus.
Siitähän sitä maksetaan, kun auto on.
Eli todellakaan en antaisi autoani lainaan kaverille, eikä muuten antaisi kukaan kaverinikaan. Ja vielä muuttoon, huh mikä vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään lainaisi autoani kaverille. Minulla on auto sitä varten, että pääsen liikkeelle, kun sitä haluan. Ei niin, että minun pitäisi etukäteen tietää tarvitsenko sitä autoa vai en. Mitä jos kaveri ajaa kolarin, millä minä sitten pääsisin liikkumaan? Oma auto=oma vapaus.
Siitähän sitä maksetaan, kun auto on.Eli todellakaan en antaisi autoani lainaan kaverille, eikä muuten antaisi kukaan kaverinikaan. Ja vielä muuttoon, huh mikä vaatimus.
Ihan samalla lailla sinä itse voit ajaa sen kolarin.
Olen ajanut 35 vuotta lähes päivittäin ja koskaan en ole kolaroinut. Meitä on varmaan suurin osa tällaisia. Olen myös antanut autoa lainaksi varmaan pari sataa kertaa, milloin ystäville, sukulaisille, hyville naapureille jne.
Ja mitään ei koskaan ole sattunut.
Tuntuu vähän liioittellulta tämä kolhimisen pelko. Ainahan elämässä on riskinsä. Se joka viimeiseen saakka ajattelee jokaista lottovoiton todennäköisyyden "riskiä", elää suppeammin ja henkisesti köyhän elämän.
Jos nyt jotain sattuu, niin sitten se selvitetään. Mä en jaksa jotain vakuutusyhtiön bonuksia ajatella. Mutta kai nekin sitten jollekin on tärkeämmät kuin toimivat ihmissuhteet.
Mulla on ainakin sellasia tuttuja, että korvaisivat tämänkin menetyksen, jos niikseen tulisi. Lainaan autoa, jos mulle sopii ja odotan, että muutkin auttavat mua tarpeen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä vakuutusta, joka maksaa oman toheloinnin. Ja vaikka olisikin, niin vakuutuksen käyttäminen voi tulla kalliiksi vahingosta aiheutuneiden vakuutusmaksukorotusten vuoksi.
Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.
Bensa, veroa 70,25 s/l ilman ALVia. Kulutus 8/100km, ajan 15tkm = 843€/v
Ajoneuvovero = aika tarkalleen 300€/v
Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.
Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.
Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmia.
Miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja?
Ihan sama kokemus miehen toiminnasta ja hänen lähipiiristään. Aina lainaavat.
Vähän joskus olen nyrpistellyt, kun jollekin on lainattu ja mun on pitänyt viedä lapset päiväkotiin bussilla. Mutta "totta kai ystävää/kaveria autetaan" :D
Mutta ihan totta -- yleensä miehet ovat paljon reilumpia kavereittensa suhteen. On täällä ollut jos jonkinlaista jannua sohvalla nukkumassa, kun omaan kotiin ei ole ollut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.
Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.
Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.
Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?
Sulla on se auto joka päivä käytössä. Eihän se muuta mitään jos lainaat autoa muutamaksi tunniksi kaverillesi.
Akselimassat ja kantavuudet kannattaa kanssa selventää, veikkaan että moni autoton ei tuollaisia mieti... voi olla ettei autollinenkaan... kokemusta on: lainattu autoa + kärriä -> kärriin laitettu niin paljon tavaraa kuin mahtuu (tietysti kätevää kun kerralla siirtyy kaikki). Lopputulemana takaiskarit rikki :)
Ja tietysti tuollaisessa tilanteessa jos joutuu onnettomuuteen niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään. Eli kuka sitten korvaa autot, henkilövahingot sun muut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on se auto joka päivä käytössä. Eihän se muuta mitään jos lainaat autoa muutamaksi tunniksi kaverillesi.
Valtio rankaisee sitä autotonta kaveria 1725€ vähemmän joka vuosi, tuohan riittää tosin hyvin auton vuokraamiseen/taksiin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmia.
Miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja?
Ihan sama kokemus miehen toiminnasta ja hänen lähipiiristään. Aina lainaavat.
Vähän joskus olen nyrpistellyt, kun jollekin on lainattu ja mun on pitänyt viedä lapset päiväkotiin bussilla. Mutta "totta kai ystävää/kaveria autetaan" :D
Mutta ihan totta -- yleensä miehet ovat paljon reilumpia kavereittensa suhteen. On täällä ollut jos jonkinlaista jannua sohvalla nukkumassa, kun omaan kotiin ei ole ollut asiaa.
No tuohan vain osoittaa, että miehellesi on tärkeämpiä ystävät kuin sinä ja lapset. Sen ymmärrän, jos sitten vie lapset itse, muuten en. Mutta kysehän onkin siitä, että miesten asiat ja auton tarpeet ovat tärkeitä, naisten ja lasten ei. Sovinisti mies sinulla, otan osaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio rankaisee sitä autotonta kaveria 1725€ vähemmän joka vuosi, tuohan riittää tosin hyvin auton vuokraamiseen/taksiin silloin tällöin.
Ihme ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ajatusmaailma.
Viittaatko ihmeellisellä ajatusmaalmalla siihen että pyydetään autoa ilmaiseksi käyttöön kaverilta vaikka tiedetään että valtio rankaisee tätä kaveria 1725e/v enemmän kuin sinua itseä?
Meillä myös outo ystävä pariskunta. Änkesivät pakolla seuraamme aikoinaan. Pyydettiin kerran heiltä apua, ei saatu. Mies ei tunne kun tulee vastaan autolla, eikä moikkaa kuin silloin kun itselleen sopii. Valittaa meille eukostaan selän takana. Mies pettänyt vaimoaan. Asuvat yhä yhdessä, lapset aikuisia. Ja toi soittelu perjantai iltapäivällä että voiko meille tulla illalla kylään.