Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?
Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko asiasta mitään tutkimusta, mutta tuntuu, että juuri suomalaiset suhtautuvat omistamiseen suurella intohimolla.
Keski-Euroopassa suurin osa väestöstä asuu vuokralla, usein ne todella varakkaatkin. Täällä se on ehdoton luuserin merkki.
Oma auto.. ihmiset kulkevat takseilla Berliinissä ja Pariisissa. Ja jos on oma auto, niin totta kai sitä lainataan. Toki vastavuoroisuus on avainsana. Ei kukaan loputtomiin lainaa tyypille, joka ei mitään anna takaisin.
Jotenkin niin tunkkaista tämä. Minun, minun ja minun. Minä en auta toista, mieluummin ruostukoon vaikka pihassa mun kolsa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pakun saa käyttöönsä alle satasella vuorokaudeksi tai tarvittaessa koko viikonlopuksi. Mikset vuokraa pakua niin ystäväsi ei tartte tinkiä omista menoistaan ja vielä päälle jännittää mitä ootte saaneet rikottua muutossa. Tavara kun ei lainatessa parane.
Joku tässä ei ole hyvä ystävä ja se joku olet nyt sinä aloittaja.
Eihän järvikään soutamalla kulu.
Auto kuluu.
Ap, vuokraa paku, ei maksa paljon. Sinulla ei taida olla ajokokemusta paljonkaan. En lainaisi itsekään. Vielä,kun saa jännittää, että mitä tuhoa olisit tehnyt.
En minä ainakaan antaisi autoani kenenkään liattavaksi. Muutossa se voi hyvinkin tapahtua. Monet ovat myös niin huolimattomia että eivät osaa pitää huolta toisten tavaroista niinkuin kuuluu.
Kokemusta on pienempien tavaroiden lainaamisesta jotka eivät palautuneet samassa kunnossa takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Ap, vuokraa paku, ei maksa paljon. Sinulla ei taida olla ajokokemusta paljonkaan. En lainaisi itsekään. Vielä,kun saa jännittää, että mitä tuhoa olisit tehnyt.
Näinhän se on tehtävä. Harmittaa vain maksaa tavallaan turhasta kun tuo muuttaminen maksaa muutenkin.
En antaisi uudehkoa henkilöautoa lainaan muuttohommiin. Sisätiloihin tulee herkästi tavaroista naarmuja. Pakut on muuttoja varten.
Mitenkähän sohva mahtuu farmariautoon? Tai sänky?
1/5, tässä oli jo vähän yritystä ja uutta näkökulmaa, mutta silti kaikki huonon provot kliseet näkyvillä vähän liian selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on tehtävä. Harmittaa vain maksaa tavallaan turhasta kun tuo muuttaminen maksaa muutenkin.
Jos sinua harmittaa maksaa muutostasi, niin arvaapa harmittaisiko kaveria maksaa sun muutosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä maksa turhasta, vaan maksat siitä, että saat muuton tehtyä.
Miksi ihmeessä sun kaveri olisi velvollinen antamaan autonsa sinun käyttöösi ts. miksi ihmeessä kaverisi olisi missään määrin velvollinen osallistumaan sun muuttokuluihisi?
Osta oma auto äläkä kitise.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko asiasta mitään tutkimusta, mutta tuntuu, että juuri suomalaiset suhtautuvat omistamiseen suurella intohimolla.
Keski-Euroopassa suurin osa väestöstä asuu vuokralla, usein ne todella varakkaatkin. Täällä se on ehdoton luuserin merkki.
Oma auto.. ihmiset kulkevat takseilla Berliinissä ja Pariisissa. Ja jos on oma auto, niin totta kai sitä lainataan. Toki vastavuoroisuus on avainsana. Ei kukaan loputtomiin lainaa tyypille, joka ei mitään anna takaisin.
Jotenkin niin tunkkaista tämä. Minun, minun ja minun. Minä en auta toista, mieluummin ruostukoon vaikka pihassa mun kolsa.
Miksi se on paha asia, että huolehtii omaisuudestaan? Esim ei lainaa autoa epäluotettavan iloiselle kaverille muuttoon? Ap:sta oon saanut sen kuvan, että on näitä ihmisiä, jotka palauttavat lainaamansa kirjan ihan vain vähän kahvitahraisena jne. Ei se ole niin nuukaa, kun (muiden) tavaroihin tulee vähän elämisen jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sohva mahtuu farmariautoon? Tai sänky?
Uusi sohva tuodaan suoraan liikkestä. Vanhan annoin kierrätykseen. Futon menee rullalle. En ole mikään idiootti!
ap
Juttuhan ei ihan näin mene. Eri maissa on luonnollisesti eri käytännöt, erilainen kulttuuri jo ihan historiallisesti. Saksassa esimerkiksi vuokralaiset vievät keittiönkalusteet ja laitteet mukanaan, täällä ne kuuluvat kiinteästi asuntoon. Sveitsissäkin asutaan usein vuokralla mutta... Siellä on sen verran mielenkiintoset lait että ihmiset omistavat asunnon mutta asuvat vuokralla koska heille on edullisempaa laittaa oma asunto vuokralle.
Suomessa on yleinen tapa rangaista omistavaa sen lisäksi että kaikki on moneen kertaan verotettua joten täällä on kannattavaa tuottaa palveluita joiden välityksellä ihmiset voivat vuokrata eli lainata ilman että tarvitsee ostaa omaksi. Siksi yksityishenkilö ei ole halukas maksamaan moneen kertaan sellaista minkä toinen saa joko ostettua itse omaksi tai pystyy vuokraamaan muualta eli yritykseltä joka on hinnoittelussaan laskenut mukaan tappiot mitä tulee vahingoista tai huolimattomuudesta. Tiesit varmaan että Saksasta saa luksusauton samalla rahalla kuin Suomesta riisikipon...
Vierailija kirjoitti:
No itse en todellakaan lainaisi uutta farmariautoani kenenkään muuttoon - varsinkin kun ap:n kommenteista paistaa läpi se, ettei toisen omaisuuden vahingoittaminen "ole niin vakavaa", koska "onhan vakuutus".
Miksi ylipäätänsä ystävyyden mitta olisi se, että pahimmassa tapauksessa toinen maksaa omasta lompakostaan toisen törttöilyt? Haloo. Itse olen mielestäni hyvä ystävävä monelle, mutten siltikään esim. lainaisi kenellekään tuhansia euroja tai muutenkaan lainaisi arvokkaita asioitani. Raha-asiat jokainen hoitakoon itse, ystävyyteen niitä ei sotketa.
Jestas mikä ajattelutapa ap.. Kas, kun et pyydä samantein päästä muuttamaan ilmaiseksi ystäväsi luokse tai pyydä häntä ohjaamaan palkkaansa sinun tilille.
Hänellä ei ole mikään velvollisuus lainata autoaan sinulle. Näitä tilanteita varten on firmat jotka vuokraavat muuttoauton.
Miten sinulle tulee edes mieleen ajatella, että toinen lainaa sinulle omaisuuttaan?
Olet uskomaton.
1/5, piste tulee siitä, että näinkin monelle meni tämä (jostain kumman syystä) läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua harmittaa maksaa muutostasi, niin arvaapa harmittaisiko kaveria maksaa sun muutosta...
Olipa tyhmä vertaus. Ei kaverini maksaisi mitään muutosta. Kuten sanoin jo aloituksessa maksaisin tietenkin itse bensat.
Autoilun rankka verotus on syy miksen lainaa omaa autoa autottomille tai miksen tarjoa kuljetuksia, paitsi kaikista läheisimmille ystäville. Autottomien on ymmärrettävä kuinka moninkertaisesti veroja auton omistava maksaa. Törkeää tuollainen että autoton joka maksaa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja vähemmän veroja vuodessa kun ei ole autoa, olettaa että saisi auton noin vain ilmaiseksi käyttöönsä kun tarvii.
Muistakaa että nämä samat autottomat iloitsevat kun autoilun verotusta nostetaan (heille vähemmän veroja maksettavaksi) ja äänestävät usein vihreitä jne jotka ovat jatkuvasti autoilijan kukkarolla ja hankaloittamassa autoilua. Joten on ihan oikein että autottomat joutuvat maksamaan kalliista vuokra-autoista tai taksista kun on tarvetta autolle.
Suosittelen kaikille auton omistaville että älkää lainatko autoa tai tarjotko kuljetuksia kuin korkeintaan kaikista läheisimmille. Tai pyytäkää ainakin kunnon korvaus, esim 100e/päivä jos lainaatte.
Ap, siihen auton kuluihin kun lasketaan muutakin KUIN VAAN bensa. Vakuutukset, jälleenmyyntiarvo, renkaat, huollot jne "mä annan sulle rahaa bussimaksuihin" voi jumankauta, millaisia lokkeja sitä maa päällään kantaa. Vuokraa paku tai muuttofirma.