Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?

Vierailija
20.09.2019 |

Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.

Kommentit (384)

Vierailija
301/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaiset on kyllä niin itsekkäitä juntteja että ihan suututtaa

Samaa mieltä. Kauhea itku, kun ei viitsi vuokrata autoa vaan sen pitäisi saada ilmaiseksi lainaan kaverilta. 

Siinä on itsekkyys huipussaan. 

Vierailija
302/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso sika kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.

Bensa, veroa 70,25 s/l ilman ALVia. Kulutus 8/100km, ajan 15tkm = 843€/v

Ajoneuvovero = aika tarkalleen 300€/v

Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.

Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.

Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?

Ohis! Anna mää arvaan, sää äänestät kokoomusta?

Miten se, että osaa laskea autonsa aiheuttamat kulut, korreloi puoluekannan kanssa?

Minä ja puolisoni äänestetään kovin eri tavoin, mutta automme kustannuksista olemme silti ihan tarkkaan samaa mieltä.

Eikä lainailla kuin korkeintaan lapsillemme, mutta kuskataan tarvittaessa, jos jollain tutulla on sellaista apua vaativa tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan pyytänyt kaverien apua muutossa ja toivon, että he ymmärtäisivät kohdella minua samalla tavalla. Ikävä kyllä aina löytyy näitä, joita pitäisi aina olla auttamassa, eivätkä he koskaan tee mitään toisen hyväksi.

Vierailija
304/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelisin mahdollista kolaria enemmän sisätilojen tärvelyä.

Survotaan jotain just ja just mahtuvaa huonekalua autoon ja joku terävä kulma tekee sisäverhoiluun palkeenkielen. Todella vaikea saada edes mihinkään superkaskoon.

Itse olen melkein toheloinut näin, omassa autossamme. Oli ihan uusi auto ja ostimme tyttärelle opiskelijakämppään (pienen) pöydän. Sen piti sopia ihan hyvin auton tavaratilaan, jossa takapenkit saa mataliksi niin että syntyy etupenkkejä myöten tasainen, iso tavaratila.

Lopulta oli nippa nappa ja pöytää piti varovasti liuttaa autoon. Viime hetkellä tajusin, että pöydän jalka jumittaa auton sisäkattoon. Jos oltaisi vielä vähän työnnetty, olisi kangas revennyt. Pöydästä jäi liuttamisen jäljiltä valkoinen, näkyvä naarmu takapenkkien huopakankaiseen takaosaan. Ei se nyt kauheasti näy, mutta muutaman viikon vanhassa autossa se harmitti.

Lainaaja tuskin on ihan näin valppaana. Ennen tätä uutta autoa meillä oli seitsemän vuotta vanha tila-auto, jolla itsekin olimme kuskanneet loppuvaiheessa ihan puutarhajätettä jätesäkeissä kaatopaikalle. Kyllä sitä olisin lainannut.

Sillä ehdolla, että mahdollisessa kolaritilanteessa korvaisi omavastuun ja bonusmenetyksestä johtuvan vakuutusmaksun nousun. Nää on mielestäni itsestäänselvyyksiä.

Aitä väliä on joillain palkeenkielellä autossa? Autohan on käyttöesine.

No niin on. Oletetaan, että sulla on uusi ja kallis merkkikäsilaukku. Lainaat sitä mulle ja mä oksennan sinne kännipäissäni ja avaimia etsiessäni repäisen sen vuorin rikki.

Eihän sua haittaa?

Tai olen sun tupareissa ja kaadan punaviinin sun uudelle sohvalle. Mitä välii, sohva on käyttöesine.

Vierailija
305/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaiset on kyllä niin itsekkäitä juntteja että ihan suututtaa

On, ja nämä ihmiset jotka odottaa, että toiset lainaa heille kaikenlaista tarvitsemaansa, ovat siitä hyvä esimerkki.

Vierailija
306/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko jakaa teille aiheeseen liittyvä video 😂

Noinhan se menee XD

Uskaltaako linkin avata?

Anna palaa rohkeasti - ei mulle kuinkaan käynyt (ainakaan vielä...) :D

Vierailija
307/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Survotaan jotain just ja just mahtuvaa huonekalua autoon ja joku terävä kulma tekee sisäverhoiluun palkeenkielen. Todella vaikea saada edes mihinkään superkaskoon.

Itse olen melkein toheloinut näin, omassa autossamme. Oli ihan uusi auto ja ostimme tyttärelle opiskelijakämppään (pienen) pöydän. Sen piti sopia ihan hyvin auton tavaratilaan, jossa takapenkit saa mataliksi niin että syntyy etupenkkejä myöten tasainen, iso tavaratila.

Lopulta oli nippa nappa ja pöytää piti varovasti liuttaa autoon. Viime hetkellä tajusin, että pöydän jalka jumittaa auton sisäkattoon. Jos oltaisi vielä vähän työnnetty, olisi kangas revennyt. Pöydästä jäi liuttamisen jäljiltä valkoinen, näkyvä naarmu takapenkkien huopakankaiseen takaosaan. Ei se nyt kauheasti näy, mutta muutaman viikon vanhassa autossa se harmitti.

Lainaaja tuskin on ihan näin valppaana. Ennen tätä uutta autoa meillä oli seitsemän vuotta vanha tila-auto, jolla itsekin olimme kuskanneet loppuvaiheessa ihan puutarhajätettä jätesäkeissä kaatopaikalle. Kyllä sitä olisin lainannut.

Sillä ehdolla, että mahdollisessa kolaritilanteessa korvaisi omavastuun ja bonusmenetyksestä johtuvan vakuutusmaksun nousun. Nää on mielestäni itsestäänselvyyksiä.

Juuri näin. Autoon lastatut tavarat nyt voi liukua ajonkin aikana jarrutuksen tai väistön takia, tai ihan pelkän tien epätasaisuuden aiheuttaman tärinän vuoksi. Eihän tuollaista muuttokuormaa sidota millään tavoin. 

Vierailija
308/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kiukuttelet? Hanki itse auto tai vuokraa se. Kun muutama vuosi sitten luovuin autostani, laskin että voin hyvällä omallatunnolla maksaa taksi- ja vuokra-autokuluja 300€ edestä kuukaudessa. Silti tulee halvemmaksi kuin auton ostaminen osamaksulla.

Vierailija
309/384 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aitä väliä on joillain palkeenkielellä autossa? Autohan on käyttöesine.

Käyttöesine tietysti, mutta kyllä siitä yritetään pitää hyvää huolta jo jäälleenmyyntiarvonkin vuoksi.

Vierailija
310/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avun pyytäminen silloin tällöin ei ole mitään "riistämistä". Itsekkyys taitaa olla päivän sana.

valitettavasti

Vierailija
311/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi

Vierailija
312/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis maksamaan mahdolliset vahingot omastapussista niin vain silloin lainaisin.

Eli sotkematta vakuutusyhtiötäni väliin. Tällöin hyvä tiedostaa että Peltivauriot ovat usein Tonnilla alkavia Itse maksella. Todennäköisyys niiden sattumiseen juuri tuolloin toki pieni mutta mahdollinen.

Meidän muutossa ystävä oli apuna ja ajoi yhtä autoistammme ja onnistui telomaan koko kyljen, Kyseessä kun oli ahdas käännös jotta oven eteen pääsi. Joten tuolle muuttoavulle tuli vähän hintaa 😁

Vierailija
313/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ystävä odottaa että auto on annettava lainaan ja jos ei saa niin itkee asiaa netissä

Vierailija
314/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet valmis maksamaan mahdolliset vahingot omastapussista niin vain silloin lainaisin.

Eli sotkematta vakuutusyhtiötäni väliin. Tällöin hyvä tiedostaa että Peltivauriot ovat usein Tonnilla alkavia Itse maksella. Todennäköisyys niiden sattumiseen juuri tuolloin toki pieni mutta mahdollinen.

Meidän muutossa ystävä oli apuna ja ajoi yhtä autoistammme ja onnistui telomaan koko kyljen, Kyseessä kun oli ahdas käännös jotta oven eteen pääsi. Joten tuolle muuttoavulle tuli vähän hintaa 😁

Miksi ap.n pitäisi maksaa vahinko omasta pussista jos auton omistajalla on vahinkoa varten vakuutus? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
315/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen ystävä ei maksa ystävälleen palkkaa siitä että tulee omalla autollaaan auttamaan muutossa? kyllähän nyt pitää ainakin tarjota lounas ja antaa vähän fyrkkaa esim 50 e/päivä

Vierailija
316/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap.n pitäisi maksaa vahinko omasta pussista jos auton omistajalla on vahinkoa varten vakuutus? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Se nostaisi vakuutusmaksuja ja on omavastuukin,ei mene autottomille jakeluun.

Vierailija
317/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää kysyä tätä asiaa kun käyt seuraavan kerran äidin ja isin luona. He ehkä osaavat selittää sinulle näitä aikuisten asioita, kun ne ovat sinulle vielä selkeästi aivan hepreaa. 

Vierailija
318/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin lainata kavereille melkein mitä tahansa muuta mutta missään nimessä en autoani.

Vierailija
319/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jos vakuutusyhtiö korvaa, laskevat vakuutuksenottajan bonukset useaksi vuodeksi ja se nostaa vakuutusmaksua. Eli vaikka törttöilijä maksaisi koko omavastuun, niin auton omistajalla tulee kuluja isompien vakuutusmaksujen muodossa. Tietenkin ap voi sitoutua maksamaan tän erotuksen niin kauan kunnes auton omistajalla on taas täydet bonukset ja vakuutusmaksu palaa entiselle tasolle. Jos auton omistajalla on useampi auto, niin niistä myös se korkeamman vakuutusmaksun erotus.

Ja jos autossa on vain liikennevakuutus niin se ei edes korvaa tuollaisia.

Voi tulla sen peltivaurion korjaaminen suoraan omasta pussista edullisemmaksi. Ja kaikkein fiksuinta olisi vuokrata paku.

Vierailija
320/384 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan pyytänyt kaverien apua muutossa ja toivon, että he ymmärtäisivät kohdella minua samalla tavalla. Ikävä kyllä aina löytyy näitä, joita pitäisi aina olla auttamassa, eivätkä he koskaan tee mitään toisen hyväksi.

Sama. Itse olen ollut kyllä apuna varmasti kymmenessä muutossa. Suurin palkka on ollut 2 pulloa lämmintä olutta ja tällöin olin korvaamassa kaveria jonka kaveri tämä muuttava ihminen oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme