Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?
Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa kirjoitti:
Entä jos muuttaja tekee töppäyksen, joutuu maksumieheksi ja auton omistaja oletkin sinä. Kuka joutuu maksamaan ja vastuuseen vaikka törpön kuskin kuolemankolarin?
Mitäpä jos mitään ei satu? Kumpi on todennäköisempää?
No senhän voi varmistaa sillä että antaa pari tonnia auton lainaajalle pantiksi, maksaa lisäksi laina-ajan polttoaineet. Mahdolliset naarmut ja muu kuluminen otetaan sitten tuosta parista tonnista, isommat vahingot toki täysimääräisenä.
Kun mitään ei satu niin miksi tuo olisi ongelma?
Annappa arvaan. Sulla ei ole yhtään ystävää.
Ei ainakaan sellaisia jotka autoja haluaa lainaksi. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikipäivänä lainaisi autoani muuttoa varten, kun lähtökohtaisesti maksan kokonaisuudessaan autoon liittyviä kuluja lähes 700€/kk. Nahkapenkkejä ei tasan revitä piloille pahvilaatikoilla tai huonekaluilla.
Voi kyynel. Nahkapenkkisi ovat ilmeisesti elämäsi ainoa rakkaus.
Provoilua, mutta saako esim sun talvitakkisi rikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei luota sun ajotaitoosi?
Mitä tarkoitat? Ymmärtääkseni autoissa on vakuutus vahinkoja varten.
Vakuutuksessa on usein omavastuu ja bonusluokkakin saattaa alentua ja vakuutusmaksu nousta.
Vierailija kirjoitti:
Mun periaate on semmoinen, että en ikinä lainaa mitään minkä menetys tuhoaisi ystävyyden. Jos lainaan 50e tosi hyvälle ystävälle, jolla on tiukkaa, niin tiedän ettei ystävyys kaadu siihen, jos hänellä ei olekaan varaa maksaa takaisin. Jos lainaan 10 000euron auton ja hän tuhoaa sen, niin silloin ystävyys on vaakalaudalla. Siksi en ota sitä riskiä. Omalle lapselle tai puolisolle voisin lainata.
tekisin just samoin kun tässä:mielummin otan vastaan kitinät pihiydestä kuin sitä helvitilliset jälkipelit vakuutusyhtiön tms. kanssa tai ihmettelyt mistä mikäkin lommo tai naarmu on tullut kun tälle lainaajalle ei ole mitään merkitystä vaikka lainattuun laitteeseen tulee "kaikkea merkityksetöntä pientä kuumisen jälkiä"
Lainaalinen perustuu vapaa-ehtoisuuteen.Jos kysytään niin siihen voi kyllä vastata "en nyt lainaa".Asia on sillä selvä.Ei siitä tarvii vetää hernettä nenään.Sit kysytään toiselta tai vuokrataan.Ihmiset suuttuu nykyään mitä ihmeellisimmistäkin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmia.
Miehet lainaavat kaverillekin autojaan. Ystävistä nyt puhumattakaan.
Miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja?
Ihan sama kokemus miehen toiminnasta ja hänen lähipiiristään. Aina lainaavat.
Vähän joskus olen nyrpistellyt, kun jollekin on lainattu ja mun on pitänyt viedä lapset päiväkotiin bussilla. Mutta "totta kai ystävää/kaveria autetaan" :D
Mutta ihan totta -- yleensä miehet ovat paljon reilumpia kavereittensa suhteen. On täällä ollut jos jonkinlaista jannua sohvalla nukkumassa, kun omaan kotiin ei ole ollut asiaa.
Ehkäpä miehet sitten kunnioittavat enemmän toisiaan ja toisten lainaamia tavaroita. Kun asenne on niinkuin ap:lla niin en ihmettele jos ei lainaa.
Minulla on erittäin huonoja kokemuksia omien tavaroiden lainaamisesta muille.
Sama täällä.
Joillekin lainata = lahjoittaa tai sitten tulee lopulta takaisin siinä kunnossa, että itku pääsee. Tai tulee takaisin 10 vuoden päästä kun olet jo ostanut uuden.
Ennemmin kysyn, että millainen ystävä ei viitsi vuokrata autoa vuokraamosta, vaan kaverin pitäisi antaa oma autonsa ilmaiseksi?
Ei se ole pelkkä bensakulu Auto sotketaan, sitä kolhitaan ja naarmutetaan sisältä ja ulkoa, ajetaan miten sattuu, vaihteet menee rikki, kytkin savuaa, jne.
Kun on tarpeeksi monta kertaa erehtynyt lainaaman ihmisille tavaroita, niin oppii olemaan lainaamatta.
Parhaita ovat ne, jotka väittävät, että "se oli jo rikki" ja "No voin mä omavastuun maksaa osittain". Auton omistaja maksaa korkeampia vakuutusmaksuja koska bonukset putoaa, joten itsehän hän sitten sen korjauttamisenkin maksaa.
Minä en lainaa enää kenellekään mitään alle tonnilla. Kun tavara palautuu, niin katsotaan läpi että missä kunnossa se on. Ja sen mukaan palautan rahaa max 500 euroa. Eli vähintään 500 e jää minulle. Ja jos on isompaa vauriota ettei tonni riitä, niin lainaaja maksaa myös loppulaskun. Omaan vakuutukseeni en laita yhtään mitään, ihan syystä.
Aika moni on oppinut, että autovuokraamosta saa vuokrattua autoja, ei tarvitse minulta lainata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pakko jakaa teille aiheeseen liittyvä video 😂
Noinhan se menee XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko jakaa teille aiheeseen liittyvä video 😂
Noinhan se menee XD
Uskaltaako linkin avata?
Ihminen, joka ei vie vanhempiensa haudalle kukkia, ei myöskään lainaa autoansa.
Tälläista olen havainnoinut arjessa.
Lokkiystävät kannattaa poistaa ystävälistalta. Lokkeilijat on kamalia.
En kuljeta työtovereita vaikka esimies käskee. Pelkällä bensalla ei voi kulkea. Kallis auto on Suomessa niin arvokas, että sitä lainataan vain perheenjäsenille. Joku luottoystävä oli aikoinaan työtoverina. Annoin hänelle autoni talviloman ajaksi, mutta hänkin auttoi minua monissa asioissa. Aika harvinaista. Ettekö te tajua että muuttoon otetaan paku. Antaisitteko itse purjeveneen lainaksi.
Mitä ihmeen väliä sillä on millainen se ihminen on? Itsehän sä sen tunnet. Mutta luulisin, että ihan järkevä ihminen.
suomalaiset on kyllä niin itsekkäitä juntteja että ihan suututtaa
En lainaa enää yhtään mitään kenellekään. Joko lainattu tavara ei palaudu koskaan tai se palautuu paskaisena / rikottuna. Esim. kerran lainasin kirjan, jota en itsekään ollut vielä lukenut, ystävälleni ja se palautui järkyttävässä kunnossa täynnä rasvaisia sormenjälkiä, kannet nurinniskoin taitettuna, sivut hiirenkorvilla ja sivujen välissä oli vielä mitä lie ruoan muruja. Lisäksi kun satutaan asumaan sellaisessa paikassa, minne moni lomallaan suunnistaa, haluttaisiin meillä mielellään olla reissujen ajan täysihoidossa - ja toki ilmaiseksi. Nämä lomailijat eivät tuo edes petivaatteita tai omia pyyhkeitä pyynnöstä huolimatta ja olettavat, että kaapista voi kaivaa napaansa ruokaa ilman omaa panostusta kaapin sisältöön. On se sitten kiva, että ystäväperheeltä neljän päivän hotellimaksu säästyy, mutta me maksamme ruoat ja pesemme pyykkiä monta päivää "ilmaisen majoituksen" jälkeen. Olemmekin alkaneet olemaan "epämääräisesti" matkoilla, jottei aina tarvitse toimia hotellina.
Henkilöauto ei ole tarkoitettu muuttokuormia varten. Penkit, olivat sitten nahkaa tai nailonia, saattavat repeytyä tai likaantua. Oviin tulee kolhuja ja naarmuja jne. Olen niin monta kertaa nähnyt, että lainatavaralla ei ole arvoa lainaajalle eikä sitten mitään korvausta saa, kun tavara onkin rikottu. Ap:n viestistä jäi vielä käsitys, että auto olisi lainassa epämääräisen ajan. En halua rajoittaa omia menemisiäni jonkun muun ehdoilla.
Itse ajattelisin mahdollista kolaria enemmän sisätilojen tärvelyä.
Survotaan jotain just ja just mahtuvaa huonekalua autoon ja joku terävä kulma tekee sisäverhoiluun palkeenkielen. Todella vaikea saada edes mihinkään superkaskoon.
Itse olen melkein toheloinut näin, omassa autossamme. Oli ihan uusi auto ja ostimme tyttärelle opiskelijakämppään (pienen) pöydän. Sen piti sopia ihan hyvin auton tavaratilaan, jossa takapenkit saa mataliksi niin että syntyy etupenkkejä myöten tasainen, iso tavaratila.
Lopulta oli nippa nappa ja pöytää piti varovasti liuttaa autoon. Viime hetkellä tajusin, että pöydän jalka jumittaa auton sisäkattoon. Jos oltaisi vielä vähän työnnetty, olisi kangas revennyt. Pöydästä jäi liuttamisen jäljiltä valkoinen, näkyvä naarmu takapenkkien huopakankaiseen takaosaan. Ei se nyt kauheasti näy, mutta muutaman viikon vanhassa autossa se harmitti.
Lainaaja tuskin on ihan näin valppaana. Ennen tätä uutta autoa meillä oli seitsemän vuotta vanha tila-auto, jolla itsekin olimme kuskanneet loppuvaiheessa ihan puutarhajätettä jätesäkeissä kaatopaikalle. Kyllä sitä olisin lainannut.
Sillä ehdolla, että mahdollisessa kolaritilanteessa korvaisi omavastuun ja bonusmenetyksestä johtuvan vakuutusmaksun nousun. Nää on mielestäni itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaakohan tämä jo vauvasta lähtien?
Muutettiin Ranskasta 90-luvun puolessa välissä pariksi vuodeksi takaisin Suomeen ja kiinnitin ihan huomiota tähän: joka vauvanvaunuissa oli ihme killutin, jossa oli kehotus olla koskematta pienokaiseen ;)
Ranskassa sai silittää vauvan poskea halutessaan ja vaikka antaa suukon päälaelle tai poskelle.
Minun lapsen vaunuissa oli tuo ihme killutin jossa pyydettiin olla koskematta vauvaan. Vauvalla oli lonkkauksaatio ja sen takia von Rosen lasta. Vauvan käsittelyyn oli omat ohjeensa, siksi en halunnut kenenkään koskevan .
Kuva lainattu https://mimosbabypillow.se/fi/1845-2/
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin mahdollista kolaria enemmän sisätilojen tärvelyä.
Survotaan jotain just ja just mahtuvaa huonekalua autoon ja joku terävä kulma tekee sisäverhoiluun palkeenkielen. Todella vaikea saada edes mihinkään superkaskoon.
Itse olen melkein toheloinut näin, omassa autossamme. Oli ihan uusi auto ja ostimme tyttärelle opiskelijakämppään (pienen) pöydän. Sen piti sopia ihan hyvin auton tavaratilaan, jossa takapenkit saa mataliksi niin että syntyy etupenkkejä myöten tasainen, iso tavaratila.
Lopulta oli nippa nappa ja pöytää piti varovasti liuttaa autoon. Viime hetkellä tajusin, että pöydän jalka jumittaa auton sisäkattoon. Jos oltaisi vielä vähän työnnetty, olisi kangas revennyt. Pöydästä jäi liuttamisen jäljiltä valkoinen, näkyvä naarmu takapenkkien huopakankaiseen takaosaan. Ei se nyt kauheasti näy, mutta muutaman viikon vanhassa autossa se harmitti.
Lainaaja tuskin on ihan näin valppaana. Ennen tätä uutta autoa meillä oli seitsemän vuotta vanha tila-auto, jolla itsekin olimme kuskanneet loppuvaiheessa ihan puutarhajätettä jätesäkeissä kaatopaikalle. Kyllä sitä olisin lainannut.
Sillä ehdolla, että mahdollisessa kolaritilanteessa korvaisi omavastuun ja bonusmenetyksestä johtuvan vakuutusmaksun nousun. Nää on mielestäni itsestäänselvyyksiä.
Aitä väliä on joillain palkeenkielellä autossa? Autohan on käyttöesine.
Hoituuko mikä tahansa ongelma vähättelemällä?