Miksi suomalaisilla naisilla on niin lyhyet jalat?
Suomalaiset naiset eivät toki lyhyitä ole, vaan aivan mahdollista, että ovat yksiä maailman pisimmistä naisista, kuten muutamat tilastot ovat osoittaneet. Mutta, olen silti huomannut, että suomalaisilla naisilla on kovin vallitsevana piirteenä lyhyet jalat. Esim. keskipituisella n. 166-169 senttisellä suomalaisnaisella olen huomannut kovin usein olevan samanpituiset jalat kuin esim. monilla 160-senttisellä ulkomaalaisella naisella. Sama juttu myös pitkien naisten osalta. Olen huomannut että esim. 180-senttisillä suomalaisnaisilla on useimmiten huomattavasti lyhyemmät jalat kuin samanpituisilla ulkomaalaisilla naisilla, usein jopa lyhyemmät kuin vaikkapa 175-senttisellä ulkomaalaisella naisella.
Miksi täällä meillä Suomessa on naisilla pituuteen nähden lyhyet jalat niin vallitsevana piirteenä ja pitkäjalkaiset/pitkäsääriset kaunottaret ovat harvassa?
Kommentit (147)
Älkää hätäilkö suominaiset. Ulkosuomalaisnaisena kuuma brasilialaiskaverini sanoi, ettei ole ikinä nähnyt rumaa suomalaista, ja kysyi että eikö teillä ole siellä rumia ollenkaan??? Työpaikalla nään n. 50 kansallisuutta joka päivä ja joka paikassa yhtä lailla rumia ja kauniita. Keskusteltiin muuten joskus vastaavista stereotypioista, että mistä maasta tulee ne tyypit, jotka vie teidän maassa miehet/naiset. Italiassa ne on kuulemma balkanin niemimaalta, Intiassa Pakistanista, Suomessa Venäjältä. Asuinmaassani naisia haukutaan viiksekkäiksi, että sama lapsellinen loru on joka paikassa eri muodossa.
T. Persjalkainen suominainen, jonka pitkäjalkainen ulkomaalaismies pitää minua eksoottisena.
Joko on mainittu tässä ketjussa, että ”Pohjois-Suomessa kyllä, Etelä-Suomessa ei”?
:D
Vierailija kirjoitti:
Älkää hätäilkö suominaiset. Ulkosuomalaisnaisena kuuma brasilialaiskaverini sanoi, ettei ole ikinä nähnyt rumaa suomalaista, ja kysyi että eikö teillä ole siellä rumia ollenkaan??? Työpaikalla nään n. 50 kansallisuutta joka päivä ja joka paikassa yhtä lailla rumia ja kauniita. Keskusteltiin muuten joskus vastaavista stereotypioista, että mistä maasta tulee ne tyypit, jotka vie teidän maassa miehet/naiset. Italiassa ne on kuulemma balkanin niemimaalta, Intiassa Pakistanista, Suomessa Venäjältä. Asuinmaassani naisia haukutaan viiksekkäiksi, että sama lapsellinen loru on joka paikassa eri muodossa.
T. Persjalkainen suominainen, jonka pitkäjalkainen ulkomaalaismies pitää minua eksoottisena.
Ne on ihan eri maista ne tyypit jotka vie naiset kuin ne, jotka vie miehet. Esim. venäläiset miehet eivät ole Suomessa kuumaa kamaa, samoin lähi-idän naiset ovat vieneet todella harvoja suomalaisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
No, kieltämättä. Oma mies Itä-euroopasta kotosin ja pituutta häneltä löytyy toki kunnioitettava määrä (197cm), mutta hänen jalkansa ovat oikeasti todella pitkät jopa pituuteen nähden. Meillä ei edes ole erityisemmin pituuseroa, mutta silti sen pérse on aivan eri korkeudella mun kanssa: Suomalaisilla 2-metrisillä miehillä ei tosiaankaan ole noin pitkät jalat.
Pitkillä jaloilla on hyvä juosta pakoon sota-aikaan. Suomalaiset sotilaat eivät pystyneet juoksemaan karkuun lyhyillä jaloilla, joten heidän oli pakko taistella venäläisiä vastaan ja hyvin taistelivatkin.
Jep, mutta suomimiehet ovat puolestaan pitkiä, pitkäjalkaisia, hoikkia ja kauniita... Eikun hetkonen
Persjalkaisuus on dominoiva ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta oletteko huomanneet, että myös suomalaisilla maatiaiskissoilla on usein lyhyenpuoleiset jalat ja tanakka ja pyöreähkö olemus?
Ehkä se johtuukin maantieteestä jotenkin. Täällä asuville vain tulee helpommin lyhyet jalat.
Maapallon vetovoima on just sillä kohtaa voimakkaampi!
Siks kun miehilläkin on. Eivät halua erottautua.
Miten tietää, onko lyhyt jalat? Mistä se pitää mitata ja mihin asti?
Meissä on neandertaligeenejä. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tietää, onko lyhyt jalat? Mistä se pitää mitata ja mihin asti?
Varmaankin suhteessa koko pituuteen tai selän pituuteen.
Itse en ole huomannut jalkojen pituuden kanssa mitään ongelmaa.Siis,niin kauan kuin toimimat itä-länsi suunnassa.
Suksien keksiminen jo aikoja sitten on syy.
Hyvin niillä lyhyemmilläkin jaloilla kävelee.
Mulla iso jalka.Ehkä joskus jopa kalsari liian pieni,en tiedä.Mutta iso ongelma!
Vierailija kirjoitti:
En usko, että "jossain ulkomailla" naisilla on merkittävästi poikkeavat mittasuhteet, ainakaan niin päin, että raajat olisivat pidemmät. Perusteluksi otan monikansalliset vaateliikkeet, kuten H&M. Minulle suomalaiselle tantalle, keskimääräistä pidemmälle kyllä, heidän hihat ja lahkeet ovat aina liian lyhyitä. Vielä pahemmaksi tilanne menee esim. joidenkin brittiläisten vaateketjujen mitoituksissa: jopa niiden tall-mallistot ovat lahkeiltaan liian lyhyitä. Sama ongelma on kaikilla tuntemillani suomalaisilla pitkillä naisilla.
Mites muuten suomalaisten miesten raajojen pituudet sitten, ap? Oletko niitä tarkkaillut?
No silloin et varmaan ole persjalkainen, mutta suuri osa suomalaisista on. Nykyään hiukan pienempi osa, kun on jo jonkin verran ulkomaalaistaustaista väestöä. Siitäkin näkee eron, kun vertaa suomalaiseen naiseen.
Mun silmään lyhyet jalat on kauniimmat kuin luonnottoman pitkät. Tai oikeastaan pitkä vartalo on kauniimpi kuin tosi lyhyt. Mittasuhteet on jotenkin hassut ja meno koikkelehtivaa pitkillä jaloilla ja lyhyellä ylävartalolla. En varmaan ole tottunut näkemään sellaista.
Ai että pitemmillä jaloilla ois menny väärään reikään?