Miksi suomalaisilla naisilla on niin lyhyet jalat?
Suomalaiset naiset eivät toki lyhyitä ole, vaan aivan mahdollista, että ovat yksiä maailman pisimmistä naisista, kuten muutamat tilastot ovat osoittaneet. Mutta, olen silti huomannut, että suomalaisilla naisilla on kovin vallitsevana piirteenä lyhyet jalat. Esim. keskipituisella n. 166-169 senttisellä suomalaisnaisella olen huomannut kovin usein olevan samanpituiset jalat kuin esim. monilla 160-senttisellä ulkomaalaisella naisella. Sama juttu myös pitkien naisten osalta. Olen huomannut että esim. 180-senttisillä suomalaisnaisilla on useimmiten huomattavasti lyhyemmät jalat kuin samanpituisilla ulkomaalaisilla naisilla, usein jopa lyhyemmät kuin vaikkapa 175-senttisellä ulkomaalaisella naisella.
Miksi täällä meillä Suomessa on naisilla pituuteen nähden lyhyet jalat niin vallitsevana piirteenä ja pitkäjalkaiset/pitkäsääriset kaunottaret ovat harvassa?
Kommentit (147)
Varmaa just siks, et Suomessa paljon kallioita ja metsää yms, ja tasapaino parempi lyhyt jalkasilla.
Pitkäjalkasist tulee mieleen hämähökki😂
Suomessa on paljon vesistöjä, mutta ne ovat matalia.
Liittyisköhän Suomen kylmään ilmastoon? ;)
Vierailija kirjoitti:
Länsisuomalaisissa on skandinaavista perimää. Itäsuomalaisissa enemmän sisäsiittoisuutta ja maatuska.
Kyllä ne länsisuomalaiset ovat sisäsiittoisia keskenään olleet jo pitkään. Vähiten sisäsiittoisuutta on Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on omanlaisensa vartalomuoto ja selviä rotuominaisuuksia, jotka erottavat meidät esim venäläisistä tai ruotsalaisista tai virolaisista tai amerikkalaisista hybrideistä. Näihin kuuluu hyvin yleisesti "eskimosilmät (roikkuva luomi), pyöreä naama, tummansiniset/muuten värilliset silmät, tietyn värinen harmaanvaalea tukka, leveä lantio, kapea vyötärö ja lyhyet, vahvat jalat. Suomalaiset on peikkoja. Kannattaa tajuta ja arvostaa omia erityispiirteitään.
Juuh, ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää varmaan tilata se geenitesti kun olen pitkäjalkainen suomalainen nainen vai olenko?
Mulla on sama ja isän puolella pitkät jalat ovat yleinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niitä tuttuja vakioaloituksia. Yleensä ne alkavat lauseella ” Miksi suomalaiset (usein iso alkukirjain) naiset”
-ovat lihavia
- ovat lautoja
- ovat pihtareita
- ovat lyhyitä
-ovat pitkiä
-ovat tyylittömiä
-ovat lyhyttukkaisia
-ovat laittamattomia
-ovat ilkeitä
-ovat löysäpill#isia
- ovat lahnoja
Niin. Miksi?
Ei mulla ole. Mulla on kroppaani nähden tosi pitkät jalat. Mutta olenkin länsisuomalaista geeniperimää.
Koska suomalaiset miehet ovat aikoinaan suosineet lyhytjalkaisia naisia pariutumisessa. Olisiko peltotöissä parempi vartalo tms? Tässä Seitsemän veljestä -kirjasta Venla: "Kauniiksi kutsuttiin neitoa. Hänen hiuksensa olivat ruosteenkarvaiset, katsanto viekas ja terävä, suu myös sulava, ehkä melkein liian leveä. Varreltansa oli hän lyhyt, mutta harteva ja palleroinen, ja vahvaksi sanottiin häntä myös. Tämän kaltainen oli veljesten lempilintu männistön suojassa."
Ai kaunis? Jaa-a.
Siihen on selkeä evolutiivinen selitys: lunta ollut asuinseuduilla niin paljon, että evoluutio turhautui raajojen venyttämiseen ja turvautui syvässä uppolumessa pyörintäliikkeeseen, sillä lyhyista raajoista on siinä hommassa hyötyä mitä suurimmassa määrin. Ettekö lue kirjallisuutta lainkaan?!
Niin on meissä miehissäkin persjalkasia. Itselläkin pitkä selkä ja lyhyet jalat. Ihmettelin nuorena, kun en koskaan pärjännyt juoksukilpailuissa.
Suomalaiset miehet samanlaisia persjalkoja, miksi eivät näytä etelän komistuksilta?
"persjalkainen suomalainen nainen" ei ole tuulesta temmattu termi.
Ahaa. Ilmankos miehelläni on yhtä lyhyet/pitkät jalat kuin minulla, vaikka hän on minua 20 cm pitempi. Lyhytjalkaisuus ei ole vain naisten ominaisuus, vaan sitä on sekä miehillä että naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet samanlaisia persjalkoja, miksi eivät näytä etelän komistuksilta?
Niinpä, mutta pään sisältä löytyy sitten sitäkin enemmän potkua etelän lässypäihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Miesten jaloilla ei ole niin paljon väliä. Naisella pitää olla ylväät tolpat, joiden päällä perse on kauniisti tarjolla. Miehen vetovoimassa selkä on tärkeämpi, joten se nyt saakin olla hieman pidempi. Miesten jalat piirretäänkin aina lyhyemmäksi kuin naisten https://previews.123rf.com/images/subarashii21/subarashii211506/subaras…
Selitys liittynee seksuaaliseen evoluutioon: astuminen on hoitunut takaapäin jolloin pylly on ollut sopivasti hollilla.
Geeneistä se johtuu. Ihan kuten tuo sinunkin jalkafetissisi. Jostain sieltä geeneistäsi siekin tulee.
Onneks jalkojen pituus ei määritä kauneutta. Mun mielest pitkäjalkaset näyttää kömpelöiltö honkkeleilta 😁