IS: Naiset paljastavat painonsa.... eivät oikeasti lihavia...
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006244086.html
Iltasanomissa väitetään, että kuvat todistavat, että naiset eivät todellakaan ole lihavia, vaikka painoindeksi muuta kertoo.
Minä olen toista mieltä. Kuvissa on enemmän ja vähemmän ylipainoisia naisia.
On eri asia, jos ihan OIKEASTI viihtyy liikakilojensa kanssa, kuin väittää, että ei ole ylipainoa.
Jos keskimittainen nainen painaa yli 90 kg, niin ei sen pitäisi millään mittapuulla olla normaalia.
Kehopositiivisuus ei ole sitä, että väitetään mustaa valkoiseksi.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Niimpäniin. Olet 169cm ja 66kg, entä jos olitsit +30kg, eli 96kg (lähellä tässä jutussa olevaa mimmiä.)
Väittäisitkö omalta kohdaltasi, että et olisi lihava?
Miksi väität näistä mimmeistä?Ja kuka muka näkee näillä naisilla lihasta? HALOO?
Kyllä se ihan sitä itseään -läskiä- on se pyöristymä, eivät ole urheilullisia nämäJa tuo urheilullisuus on kanssa kyllä yksi selitysten selitys. En siis sillä, etteikö naisella voi niitä lihaksiakin olla, mutta kyllä siitä ylimääräisestä painosta suurin osa on silti ihan silkkaa itseään eli pelkkää läskiä kun normipainon ylärajallekin on matkaa se 10-15 kiloa..
Eikä siinä, jokainen painakoon just sen verran kuin haluaa ja hyvältä tuntuu, mutta tuo selittely on naurettavaa. Eikö olisi fiksumpaa joko hyväksyä ne omat kilonsa (mitä väliä muiden mielipiteistä) ihan sellaisenaan tai sitten laihduttaa ne pois jos ne ei itseä miellytä. Jos ne kerran ei ole ongelma itselle, niin miksi niitä pitää sitten selitellä muille?
Ongelman ydin on siinä, ettei hyväksytä toisten ulkonäköä. Täällä on haukuttu varmaan jokainen kehonmuoto ja hius- sekä pukeutusmistyyli lyttyyn monta kertaa.
Ihmisten pitäisi oppia keskittymään siihen omaan elämäänsä ja hyvinvointiinsa eikä kytätä muita ihmisiä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, ettei noista suurin osa näytä silmääni lihavilta.
Niin, mutta sitä virallisen painoindeksin mukaan ovat. Jos hevonen näyttää kaukaa elefantilta niin onko kyseessä elefantti vai hevonen? Menetkö huutamaan kaupungille, että näit elefantin läheisellä laitumella?
Vierailija kirjoitti:
- näyttääkö tää mimmi ylipainoiselta?
- no ei nyt, ihan normaalipainoiselta, ei laiha mut ei lihavakaan
- se painaa 93 kiloa
- IHA HIRVEE LÄSKI MITEN SE VOI OLLA NOIN LIHAVA IHAN KAUHEETA ON SE KAMALAA KUN IHMISET EI TAJUA MITEN LÄSKEJÄ NE ON
- et olis tajunnut säkään ilman että sulle kerrottiin sen paino. Etkä sä edes kyseenalaistanut annettua painoa ennenkuin aloit sättiä.
Jos mitat on 167/9X, niin ei voi näyttää normaalipainoiselta. Toisin sanoen, kuvakulmat, vaatteet, muokkaus tai jokin peittää sitä lihavuutta. Ehkä muotoilevat alusvaatteet? On itsepetosta väittää, ettei 25 kg ylipainoinen näytä lihavalta.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus. Se raitapaitainen on täysin normaalipainoinen. Se että on mahassa yksi tai kaksi makkaraa, ei tarkoita ylipainoa. Minä olen lyhyt ja painaessani 52 kiloa oli yläasteen terkkari huolissaan. En olisi saanut laihtua grammaakaan. Itse en ikinä nähnyt itseäni pienenä ja oli minulla pieni maha silloinkin. Minulla on liian iso notko selässä ja se työntää mahaa eteenpäin. Samoin se turpoaa kaikesta mitä suuhuni laitan. Miten hiton luinen täytyy olla, että ei ole ylipainoinen XD.
Normaalipainoisella ihmisellä erottuu kylkiluut jos nostaa käsiä ylös.
Myös solisluut ja ylemmät rintakehän luut erottuvat.
Eli sen verran luinen ainakin.
Selkeästi täällä ei nyt kyllä ymmärretä sanaa "ylipaino." Väitetään ettei nuo ole ylipainoisia vaikka jutussa nimenomaan kerrotaan heidän olevan. Ylipainohan ei ole käsitteenä sama kuin lihava. Ylipaino tarkoittaa ainoastaan sitä, että painosi suhteessa pituuteesi on liian suuri. Joku kirjoitti, että pari vatsamakkaraa ei tee ylipainoiseksi. No, ei teekkään mutta se tekee jos paino on lähes 100kg, kuten tällä kyseisellä pari vatsamakkaraa omaavalla henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus. Se raitapaitainen on täysin normaalipainoinen. Se että on mahassa yksi tai kaksi makkaraa, ei tarkoita ylipainoa. Minä olen lyhyt ja painaessani 52 kiloa oli yläasteen terkkari huolissaan. En olisi saanut laihtua grammaakaan. Itse en ikinä nähnyt itseäni pienenä ja oli minulla pieni maha silloinkin. Minulla on liian iso notko selässä ja se työntää mahaa eteenpäin. Samoin se turpoaa kaikesta mitä suuhuni laitan. Miten hiton luinen täytyy olla, että ei ole ylipainoinen XD.
Siis sinun mielestäsi "Raitapaitainen on täysin normaalipainoinen" ? 96 kiloa ja 175cm. Se ei ole normaalipaino. Normaalipainoinen EI OLE mikään ulkonäön määritelmä vaan se on määritelmä joka tulee ainoastaan painon ja pituuden perusteella. Et voi sanoa yli 30 bmi:n omaavaa henkilöä normaalipainoiseksi. Hän on merkittävästi ylipainoinen eikä se fakta muuksi muutu vaikka hän ei ehkä näytäkään siltä miltä moni mieltää ylipainoisen perinteisesti näyttävän. Lähes sata kiloa on aivan liikaa tuon pituiselle ihmiselle, joka ei edes ole kovin lihaksikas.
Minun silmääni hän näyttää melko isokokoiselta, muttei kuitenkaan lihavalta. Näkee kyllä että ylimääräistä löytyy ja esim nuo housut hämäävät varmaan monia tuossa kropan muodossa. Kuitenkin alavatsasta näyttää silti melkoinen rasvakerros löytyvän vaikka jalassa onkin tuollaiset vatsanlitistäjähousut.
Ööö niin puhuin tästä jolla on rikkinäiset farkut, ääliö. En muistanut että siellä oli kaksi raitapaitaa. Kummasti sinä oletit heti, että tarkoitin sitä isompaa :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Milloinkahan tulee artikkeli tavallisista miehistä ja kerrotaan, että nämä miehet ovat oikeasti seksikkäitä Tinderissä ja ansaitsevat irtoseksiä ja suhteita. Heitä ei saa syrjiä.
Vaaka kallistuu koko ajan enemmän sille puolelle, että mies kiristää vyötä ja venyy elämässä samalla, kun nainen downshiftaa oman viehättävyytensä suhteen.
Öh, milloin viimeksi kävit vaikka kaupassa katsomassa miltä suomalaiset miehet näyttää? Heistä suurempi osuus on ylipainoisia kuin naisista, eikä pukeutuminen tai yleinen olemus muutenkaan viestitä kovin suuresta pingottamisesta ulkonäön suhteen. Sitä paitsi nämä naiset on ihan hyvän näköisiä. Muistan kyllä että sinua miellyttää todella nuoret tytöt ja nämä on aikuisia.
Niin, artikkelin naisetkin ovat ihan mitattuina ylipainoisia, eikä heitä näytä kiinnostavan oma ulkonäkönsä tai terveytensä. Mutta silti heistä tehdään voimaannuttavia artikkeleita, minkä mukaan he ovat ihan hyviä tuollaisena. Ihan oikeutettua on kysyä, että missä on samanlainen juttu miehistä?
Ja jos vedät dad bodyn tähän mukaan: db-ruumis on miehillä, jotka käyvät aktiivisesti salilla, mutta silti vetävät pitsaa viikonloppuisin. Kaikilla miehillä, joita tästä on käytetty esimerkkinä, on ollut lihaksikkaat käsivarret ja rintakehä ( vaikka sixpäkkiä ei näkyisi). Artikkelin naisten ruumiista taas ei erotu minkäänlainen lihaksikkuus.
Mistäköhän tuollainenkin ihmeellinen oletus kumpuaa? Muistin, että tämä reikäfarkkutyttö oli ainoa raitapaitainen ja häntä tarkoitin sanoessani, että täysin normaalipainoinen on, jopa hoikka. Ja sitten joku viisaampi tulee läksyttämään siitä isosta raitapaitatytöstä, olettaen että tietenkin tarkoitan häntä :DDD.
Nothingunusual kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Milloinkahan tulee artikkeli tavallisista miehistä ja kerrotaan, että nämä miehet ovat oikeasti seksikkäitä Tinderissä ja ansaitsevat irtoseksiä ja suhteita. Heitä ei saa syrjiä.
Vaaka kallistuu koko ajan enemmän sille puolelle, että mies kiristää vyötä ja venyy elämässä samalla, kun nainen downshiftaa oman viehättävyytensä suhteen.
Öh, milloin viimeksi kävit vaikka kaupassa katsomassa miltä suomalaiset miehet näyttää? Heistä suurempi osuus on ylipainoisia kuin naisista, eikä pukeutuminen tai yleinen olemus muutenkaan viestitä kovin suuresta pingottamisesta ulkonäön suhteen. Sitä paitsi nämä naiset on ihan hyvän näköisiä. Muistan kyllä että sinua miellyttää todella nuoret tytöt ja nämä on aikuisia.
Niin, artikkelin naisetkin ovat ihan mitattuina ylipainoisia, eikä heitä näytä kiinnostavan oma ulkonäkönsä tai terveytensä. Mutta silti heistä tehdään voimaannuttavia artikkeleita, minkä mukaan he ovat ihan hyviä tuollaisena. Ihan oikeutettua on kysyä, että missä on samanlainen juttu miehistä?
Ja jos vedät dad bodyn tähän mukaan: db-ruumis on miehillä, jotka käyvät aktiivisesti salilla, mutta silti vetävät pitsaa viikonloppuisin. Kaikilla miehillä, joita tästä on käytetty esimerkkinä, on ollut lihaksikkaat käsivarret ja rintakehä ( vaikka sixpäkkiä ei näkyisi). Artikkelin naisten ruumiista taas ei erotu minkäänlainen lihaksikkuus.
Minkä takia suomenkielisessä lauseessa täytyy käyttää englantia?? :DD En tule koskaan ymmärtämään sitä pointtia. Ihan kuin joku 10-vuotias, joka on ihan ylpeä osatessaan kaksi sanaa englantia ja haluaa koko maailman tietävän :DD.
Vaatteilla ja kuvakulmalla saa huijattua mielettömästi. Olen 180cm nainen, tällä hetkellä 86kg ja koko pienen aikuisuuteni jojoillut 70-90 kilon väliä. Kun olen laihtunut sen 20kg, alkaa vasta silloin tulla kommenttia muilta että olen laihtunut. Muutoin tätä kokovaihtelua ei edes huomata. Näin 86-kiloisena "kukaan ei tiedä", että olen oikeasti lihava - valitsen vaatteet tarkkaan ja peitän omenavartaloni. Jos nuo kaikki tytöt ja minä mentäisiin alusvaatteilla seisomaan riviin ryhdikkäästi vatsaa sisäänvetämättä, olisi totuus nähtävillä.
Ajattelin että ihmeen "normaalipainoisilta" tai lähellä olevilta vaikuttavat painoonsa nähden. Pituus selitti, kukaan ei ollut ihan lyhyt.
Itse olen lyhyt ja yli 90 kiloa ja näytän mielestäni tosi lihavalta!
Ap, kehopositiivisuus ei tarkoita lihavuuden ihannointia tai kiistämistä!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pahalla tahdollakaan näe noissa kuvissa ylipainoisia ihmisiä. Miltä näyttää normaalipainoinen teistä, jos nämä ovat lihavia? Ehkä olisi aika laajentaa "normaalin" käsitettä. Ymmärrän terveydelliset riskit, mutta ne ei muutamalla kilolla vielä ole merkittäviä. Musta joku noista sanoi hyvin, että mielenterveys on tärkeämpää kuin normaalipaino.
Muutaman kilon ylipaino mahtuu painoindeksihaarukkaan 25-30, mitä ei käsittääkseni pidetäkään merkittävänä terveydellisenä riskinä. Näillä naisilla painoindeksi vaan olikin yleensä yli 30 eli kyse ei ole muutamasta lisäpainokilosta, vaan kymmenistä kiloista. Itselläni painoindeksi on noin 30, enkä pidä itseäni normaalipainoisena. Mitä taas joku puhui "isoista luista", niin minulla todella on sellaiset. Kun ostan rannekelloon ranneketta, myyjä etsii tiskin alta erikoispitkiä malleja, jotka mahtuisivat (ei-läskisen) ranteeni ympärille. Hartiani ovat leveät ja painoa tulee siitäkin, että niiden luiden alla on oltava jotain (lihaa tai läskiä), ei siinä kuoppaa ole. Rinnanympärykseni rintojen alta on aina ollut iso. Mutta silti: olin pitkälle aikuisikään painoindeksiltäni alle 25. Normaalin ylä- ja alaraja heittävät monta kiloa juuri siksi, että erilaiset ruumiinrakenteet tunnustetaan. En ala ketään ylipainoisia kivittämään painonsa takia, koska täällä itsekin koetan toteuttaa elämäntapamuutosta, mutta sitä en ymmärrä, että aletaan selittelemään selvää lihavuutta millä lie rehevyydellä. Minä ainakin olen ylipainoinen, enkä vain naisellinen tai muodokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- näyttääkö tää mimmi ylipainoiselta?
- no ei nyt, ihan normaalipainoiselta, ei laiha mut ei lihavakaan
- se painaa 93 kiloa
- IHA HIRVEE LÄSKI MITEN SE VOI OLLA NOIN LIHAVA IHAN KAUHEETA ON SE KAMALAA KUN IHMISET EI TAJUA MITEN LÄSKEJÄ NE ON
- et olis tajunnut säkään ilman että sulle kerrottiin sen paino. Etkä sä edes kyseenalaistanut annettua painoa ennenkuin aloit sättiä.Jos mitat on 167/9X, niin ei voi näyttää normaalipainoiselta. Toisin sanoen, kuvakulmat, vaatteet, muokkaus tai jokin peittää sitä lihavuutta. Ehkä muotoilevat alusvaatteet? On itsepetosta väittää, ettei 25 kg ylipainoinen näytä lihavalta.
25 kg? Noilla mitoilla on lähemmäs 40 kg liikaa painoa. Pituus - 110 on edelleen hyvä ja toimiva mittari normaalipainolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, miksi aina keskitytään pelkästään sinne painoindeksin pulleampaan päähän ja normalisoimaan sitä. Joutuuhan laihatkin sietämään kaikenlaista naljailua kehostaan ja painostaan.
Katsoin videota, jossa puhuttiin Tess Hollidayn ja Eugenia Cooneyn somessa saamasta palautteesta. Tess Holliday on sairaalloisen ylipainoinen malli ja Eugenia Cooney on Youtube-tähti, jolla on anoreksia. Eugenia on onneksi saanut nyt ihan viime aikoina saanut hoitoa, mutta kevään kuvissa hän näyttää siltä, että hän voisi kuolla hetkellä minä hyvänsä.
Molemmilla on vakava syömishäiriö, mutta toinen saa ylistävää palautetta ulkonäöstään ja toinen saa haukut niskaansa. Kuka arvaa kumpaa haukutaan ja kumpaa ylistetään?
Tess Holliday saa ihan mielettömiä kehuja ulkonäöstään ja vartalostaan, ja Eugenia Cooneyn ulkonäköä haukuttiin. Eugeniasta sanotaan, että hänen pitäisi syödä jotain; hakea apua syömishäiröönsä; hän on huono esimerkki toisille etc. Harva kertoo Tessille, että hänen kannattaisi syödä terveytensä takia vähemmän tai että hän näyttää siltä, että hän voisi kuolla hetkellä minä hyvänsä.
Mielestäni kenenkään ulkonäköä ei saisi haukkua, mutta Tessin saama palaute on järkyttävää. Hänen seuraajansa eivät ole laisinkaan huolissaan hänen terveydestään ja he näkevät Tessin kauniina ja kehopositiivisena naisena. Kannatan kehopositiivisuutta ja se on mielestäni hyvä asia, mutta sitä ei tulisi käyttää tekosyynä vanhojen, huonojen elintapojen jatkamiseen. Kehopositiivinen ihminen rakastaa itseään ja vartaloaan ja tahtoo sen pysyvän terveenä.
Tämä juuri on täysin sairas ilmiö nykypäivänä. Ylipainoisia naisia ylistetään kilpaa mediassa ja somessa, ja se johtuu ainoastaan siitä että lihavia on nykyään niin valtava määrä. Tokihan he haluavat nähdä kaltaisensa ihmiset kauniina. Minusta se on outoa, suurilta osin siksikin kun omassa nuoruudessani 80-90- luvulla oli kamalaakin kamalampi kohtalo olla lihava ja iso. Nyt se on mennyt päälaelleen ja tuntuu, että isokokoisuus on se mitä ihaillaan ja laihuutta ja hoikkuutta pidetään rumana.
Tuo youtube-tähti ei ole laiha, hän on luuranko. Ei häntä tietysti silti haukkua saa, mutta ymmärrän tavallaan negatiiviset reaktiot, itseänikin kammotti kun katsoin hänen kuviaan. Ymmärrän siis, jos hänelle sanotaan, että pitäisi syödä ja hakea apua, en sitä että ulkonäköä haukutaan (vaikka joillekin syömishäiriöisille se myös voi olla "wake-up call" huomata, ettei heitä tuossa kunnossa pidetäkään kauniina), hänen henkensähän on selvästi vaarassa tuossa kunnossa. En tiedä hänen videoidensa sisältöä, mutta jos niissä on jotain pro-ana-settiä tms niin ymmärrän myös miksi häntä pidetään huonona esimerkkinä, näin itsekin syömishäiriötä sairastaneena. Noin vakava alipaino on oikeasti välittömän kuoleman riski, suurempi riski kuin Tessin ylipaino, vaikka sekin varmasti uhkaa terveyttä tuossa vaiheessa jo suhteellisen vakavasti. Kenellekään ei silti tee hyvää, että tuntemattomat ihmiset kommentoivat ulkonäköä tai syömään enemmän/vähemmän. Lievä ylipaino on kuitenkin vähemmän vaarallista kuin lievä alipaino, jos alipainoa ylläpidetään jatkuvasti syömistä tarkkailemalla ja siitä ahdistumalla, kuten moni tekee jo ihan normaalipainossa. Ihminen joka pystyy rakastamaan itseään ja voimaan henkisesti hyvin pystyy myös laihduttamaan paremmin ja terveemmin kuin ihminen, joka jatkuvasti ruoskii ja inhoaa itseään ja lankeaa kaiken maailman ihmedieetteihin, jotka pahimmillaan johtavat vain painon kanssa jojoiluun, syömishäiriöihin ja pahempaan ahdistukseen.
Alipaino ja sen vaaralliset vaikutuksetkin ovat aika yksilöllisiä, esim. itselläni jo lievä alipaino aiheutti vakavia terveyshaittoja, vaikka monelle muulle se olisi vielä ihan ok paino. Lievä ylipaino harvemmin aiheuttaa samalla tavalla terveyttä uhkaavia oireita. Painoindeksi ei ole mikään raamattu, ihmisten kehot ovat hyvin erilaisia ja saman painoiset ja pituiset ihmiset voivat oikeasti näyttää tosi erilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Monet on nykyjään kyllä aika isoja. Minä 166cm ja 67kg olen suorastaan hoikka ainakin ikäisekseni neljääkymppiä lähestyväksi naiseksi:D
Tää on niin totta. Oon kirjoittajan kanssa samoissa mitoissa eli normaalipainon ylärajoja kolkuttelemassa. Hämmästyin todella, kun lääkäri oli viime käynnillä luonnehtinut minua: "hoikka, 35-v. nainen." Lääkäri itse oli selvästi ylipainoinen.
Mua ärsyttää nää sanavalinnat "tältä näyttää normaalit naiset" ja "tavalliset suomalaiset naiset näyttävät tältä". Entä minä? Ihan just alioainon rajoilla. Enkä mä ole tavallinen tai normaali? En varmaan keskipainoluokkaa ole, mut olis ihan kiva olla edes jonkun lehtijutun mukaan "tavallinen" tai "normaali".
Tai "tissitön nainen, näin pukeudut syksyyn". "Katso kauniit kurvittomat kuvat".
Prkl.
Toisaalta eipä toinenkaan raitapaita näytä miltään tankilta, vaikka reikäfarkusta puhuinkin alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta eipä toinenkaan raitapaita näytä miltään tankilta, vaikka reikäfarkusta puhuinkin alunperin.
Kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää että nyt valehtelee joko kuvaaja tai vaaka.
Ja suomalaisten naisten yleisin vaatekoko muka L. Ompa täällä läskiä porukkaa.
Siis sinun mielestäsi "Raitapaitainen on täysin normaalipainoinen" ? 96 kiloa ja 175cm. Se ei ole normaalipaino. Normaalipainoinen EI OLE mikään ulkonäön määritelmä vaan se on määritelmä joka tulee ainoastaan painon ja pituuden perusteella. Et voi sanoa yli 30 bmi:n omaavaa henkilöä normaalipainoiseksi. Hän on merkittävästi ylipainoinen eikä se fakta muuksi muutu vaikka hän ei ehkä näytäkään siltä miltä moni mieltää ylipainoisen perinteisesti näyttävän. Lähes sata kiloa on aivan liikaa tuon pituiselle ihmiselle, joka ei edes ole kovin lihaksikas.
Minun silmääni hän näyttää melko isokokoiselta, muttei kuitenkaan lihavalta. Näkee kyllä että ylimääräistä löytyy ja esim nuo housut hämäävät varmaan monia tuossa kropan muodossa. Kuitenkin alavatsasta näyttää silti melkoinen rasvakerros löytyvän vaikka jalassa onkin tuollaiset vatsanlitistäjähousut.