Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5. lapsi tulossa. Ainoastaan vanhempani onnittelivat

Vierailija
19.09.2019 |

Muut kommentit ovat olleet tyyliin:
"OK"
"heheh, en usko"
"Eikö mikään riitä"
"Oliko vahinko"
"Miten te jaksatte"
"Miksi"
"Joko olis viimenen"

Ettekö häpeä?

Kommentit (518)

Vierailija
241/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nää av mammat tuntee naapurin Pirjon, köyhä yhäri jolla 7 lasta. Niiden päättelykyvyn mukaan Pirjo = kaikki suurperheäidit, eli jokainen suurperheen äiti, oli tohtori, maisteri, lääkäri, yrittäjä tai miljonääri, on köyhä elämänhallintaongelma rupusakki.

Av logic!

Itsellä nyt sattuu vaan olemaan hieman parempi koulutus ja työ, eikä näissä piireissä varsinkaan monilapsisten perheiden äitejä ole.

Mullakin sattuu olemaan hieman parempi koulutus ja työ. Todenköisesti parempi kuin sinulla.

Et osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
242/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nää av mammat tuntee naapurin Pirjon, köyhä yhäri jolla 7 lasta. Niiden päättelykyvyn mukaan Pirjo = kaikki suurperheäidit, eli jokainen suurperheen äiti, oli tohtori, maisteri, lääkäri, yrittäjä tai miljonääri, on köyhä elämänhallintaongelma rupusakki.

Av logic!

Itsellä nyt sattuu vaan olemaan hieman parempi koulutus ja työ, eikä näissä piireissä varsinkaan monilapsisten perheiden äitejä ole.

Mullakin sattuu olemaan hieman parempi koulutus ja työ. Todenköisesti parempi kuin sinulla.

Se on yksinkertaisesti mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä siinä jos lapsensa itse elättää ja hoitaa? Ehkäpä moni mieltää suurperheelliset niiksi moniongelmaisiksi perheiksi, joissa on monta erityislasta ja tarvitsevat paljon yhteiskunnan tukitoimia selvitäkseen.

Kyllä monilapsisia perheitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa, miksi ei olisi?

Vierailija
244/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on hyvä osoitus siitä, miksi halveksin keskiluokkaa.

Viittaan siis noihin lukuisiin negatiivisiin ja suorastaan ilkeisiin kommentteihin, joiden mukaan kaikki muu paitsi se stereotypisen keskiluokkaisen unelman toteuttaminen on väärin ja kertoo jostain ongelmista tms.

Olette kai liian tyhmiä tajutaksenne, että ne teidän mielikuvat suurperheellisistä sosiaalitapauksista kertoo vain ja ainoastaan siitä elinpiiristä, mistä sinä ponnistat tai missä elät tälläkin hetkellä?

Ei kaikki tunne tollasia ihmisiä, en esim. minä ole tuntenut koskaan yhtäkään perhettä joka eläisi tuilla, ja tunnen paljon perheitä joissa on lapsia 4kpl tai enemmän.

Vierailija
245/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällainen aloitus on tehty? Eikö lestadiolaisilta ja muilta suurperhelahkolaisilta ole netin käyttö ja telkkarit kielletty uskonnollisista syistä?

Jos minulta kysytään, niin pitäisi kyllä sallia telkkarit ja netit. Jos käyttäisivät aikaa muuhunkin kuin lastentekoon niin jäisivät perhekoot pienemmiksi ja säästyisi lapsilisärahoja.

Vierailija
246/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En nyt jaksa selittää, kun tähän tulee suurperheellisiä volisemaan miten niillä on niin hullun hauskaa vanhempina suurperheessä yms.

Kannattaa lukea meidän suurperheiden (vanhimpien) lasten kokemuksia noista perheistä, jos sulla oikeasti kiinnostaa miksi ihmiset vastustaa niitä.

Ihan vain vinkkinä, etten ole koskaan tuntenut ketään suurperheessä kasvanutta, jolla on mitään hyvää sanottavaa niistä.”

Minä tunnen itseni lisäksi monia muitakin, ja olen siis suurperheen esikoinen.

Ei meidän perheessä ollut mitään kamalaa, vaan päinvastoin lapsuus oli mukava ja onnellinen.

Sisarusten ja suvun kanssa pidetään tiiviisti yhtä, meillä synkkaa keskenään tosi hyvin vaikka kaikki on vähän erilaisia keskenään.

En nyt edes oikein ymmärrä, että mikä se kauheus on mikä suurperheen lapsia automaattisesti kohtaisi?

Itse tunnen lähinnä onnellisia suurperheessä kasvaneita ihmisiä jotka ovat kiitollisia vanhemmilleen, niin toi väite on tosi outo.

Vierailija
247/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viittaan siis noihin lukuisiin negatiivisiin ja suorastaan ilkeisiin kommentteihin, joiden mukaan kaikki muu paitsi se stereotypisen keskiluokkaisen unelman toteuttaminen on väärin ja kertoo jostain ongelmista tms.

Olette kai liian tyhmiä tajutaksenne, että ne teidän mielikuvat suurperheellisistä sosiaalitapauksista kertoo vain ja ainoastaan siitä elinpiiristä, mistä sinä ponnistat tai missä elät tälläkin hetkellä?

Ei kaikki tunne tollasia ihmisiä, en esim. minä ole tuntenut koskaan yhtäkään perhettä joka eläisi tuilla, ja tunnen paljon perheitä joissa on lapsia 4kpl tai enemmän.

Kaikki tuntemani suurperheet ovat sellaisia etteivät elä tuilla.

Mutta niin vain niiden lapset voi huonosti niin kuin on tavallista suurperheessä, vanhimmat tytöt usein mielisairaalassa hoidossa, sellaista tavallista suurperheen elämää.

Vierailija
248/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
249/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani suurperheet ovat sellaisia etteivät elä tuilla.

Mutta niin vain niiden lapset voi huonosti niin kuin on tavallista suurperheessä, vanhimmat tytöt usein mielisairaalassa hoidossa, sellaista tavallista suurperheen elämää.

Okei, mä taas en tunne yhtään suurperhettä jossa lapset voisivat huonosti tai vanhimmat tytöt olisivat jotenkin heikoilla.

Olen siis itsekin suurperheen vanhin tyttö, enkä ymmärrä miksi suurperheessä kasvamisen olisi pitänyt viedä minut mielisairaalaan?

Vierailija
250/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av logic!

Ollaanko me hiekkalaatikolla?

Vierailija
251/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen suurperheen vanhin tyttö, enkä ainakaan vielä ole mielisairaalaan asti päätynyt. Eikä tosin kukaan muistakaan tuntemistani suurperheen vanhimmista tytöistä. Tunnen heitä aika paljon.

Olen korkeakoulutettu ja töissä, kuten useimmat sisaruksenikin. Vanhempani eivät elättäneet meitä yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
252/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset tulot teillä on? Tuollainen määrä lapsia vaatii isot tulot.

Veronmaksajathan tämänkin porukan elättää.

Onneksi tämä porukka sit aikanaan on itsekin veronmaksajia.

Vierailija
253/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä rahaa sitten tarvitaan niin hirmuisesti?

Ollaan miehen kanssa molemmat matalapalkka alalla, lapsia 4kpl ja lemmikkejäkin löytyy + 2 uudehkoa autoa.

Ihan hyvin tullaan toimeen, matkustellaankin jonkin verran.

Ne, jotka sanoo, että on "varaa vain yhteen lapseen" ovat ilmeisesti ihan tosi huonoja rahan käyttäjiä.

Olette muille veronmaksajille rahareikä. Teidän omat verotulot ei riitä kattamaan lapsiinne meneviä kuluja. Toivottavasti heistä tulee esim. Hoitajia tms. Että heistä olisi hyötyä tulevaisuudessa. Jos te molemmat olette matalapalkka-alalla töissä heistä tuskin mitään järjen jättiläisiä tulee eli heidänkään maksamat verotulot eivät välttämättä päätä huimaa. En muutenkaan ymmärrä miksi pitää tehdä 4 lasta jos ei ole kovin lahjakas ihminen. Miksi maapallo pitää täyttää heikkolahjaisten ihmisten populaatiolla?

Miten matalapalkka-alalla oleminen tarkoittaa ettei voisi olla älykäs?! Monella on korkeakin koulutus, vaikka on matalapalkka-alalla.

Vierailija
254/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedätte paremmin, miten taloustilanteenne kestää viidennen lapsen, oletan että kestää jos lapsi suunniteltu.

Mutta tunnen pari nyt jo aikuista, jotka kasvaneet monilapsisissa perheissä (eri perheet). Muuten aika erilaisia ihmisiä, mutta sellainen tietty jatkuva huomionkipeys ja tunne omasta riittämättömyydestä yhdistää. Ovat antaneet ymmärtää, ettei vanhemmilla oikein riittänyt aikaa heille etenkään teinivuosina, kun nuoremmat sisarukset veivät kaiken huomion kotona.

Enemmän tunnen kyllä epätasapainoisia aikuisia, jotka ovat olleet ainoita lapsia. Se suvun ja perheen olemassaolo, varsinkin aikuisena, on korvaamatonta. Vanhemmat vanhenevat ja muuttuvat autettaviksi, sisarukset ovat se samanikäinen tuki ja turva läpi elämän. 

Kun meillä kävi noin, minä olin ainut, jota kiinnosti auttaa sairaita vanhempia. Periminen toki sitten kiinnosti muitakin. Sisarukset eivät aina ole mikään turva.

Vierailija
255/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjimmiltaan koen, että vain mukavuudenhalu (mitä se onkaan?) on syynä valita lapsettomuus.

- Jos lapsettomat tietäisivät syvällisemmin, millaista lapsiperhe-elämä oikeasti on, todennäköisesti suurin osa haluaisi lapsia.

Ei mukavuudenhalussakaan mitään pahaa ole, mutta syyt vapaaehtoiseen lapsettomuuteen ovat kyllä todella paljon moninaisemmat. Helppoa elämää ja vastuuta vain itsestään ei lapsettomuus tarkoita. 

Lapsiperhe-elämää moni lienee nähnyt läheltä.

256/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jos lapsettomat tietäisivät syvällisemmin, millaista lapsiperhe-elämä oikeasti on, todennäköisesti suurin osa haluaisi lapsia.

- Lapsettomat eivät todennäköisesti ajattele maapallon tulevaisuutta niin paljon kuin ne, joilla on lapsia. Meillä "lapsellisilla" on kaikki syyt elää niin, että jälkipolvilla olisi asiat hyvin myös ympäristönäkökulmasta.

Nämä kaksi kommenttia ovat kuin ummehtunut tuulahdus suoraan parin vuosikymmenen takaa, kun oli vielä vähän epänormaalia olla vapaaehtoisesti lapseton. Työskentelen lasten ja nuorten parissa ja näen läheltä, miten paljon uupuneita, masentuneita, lastenhoitoon väsyneitä vanhempia on, ja he sentään ovat kokeneet tämän "syvällisemmän" näkökulman. Lisäksi toinen väitteesi liittyen maapallon tulevaisuuteen on naiivia ja perusteetonta itsensä ylentämistä.

Vierailija
257/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että tällä palstalla saa haukkua suomalaisia suurperheitä ja panetella oikein kunnolla. Jos saman tekisi ma-ahan-m.....jien kohdalla, koko ketju häviäisi samantien. Paitsi että ai niin, nämä fem-ini-sti lapsivihaajat toki sanovat welcome kaikille ihanille tulijoille, vaikka lapsia olisi kymmenen <3 <3

Mistä sinäkin nuo ma mut ja fe ministit aina joka ikiseen keskusteluun revit? Oletko vähän pakkomielteinen? Meneekö taas synnytyskoneille runk kaavalla vastar intaliike-inc elillä tunteisiin? Fe ministejäkin on niin erilaisia, ei heillä ole yhtä ainutta mielipidettä asioista... ja nuo ma mujutut on ihan omaa kuvitelmaasi, ei kukaan halua minkääntaustaisia pelkkiä elätettäviä jotka lisääntyvät yli varojensa. Meillä ole rahaa nykyisiinkään kurjissa oloissa eläviin lapsiin, tajua jo!

Vierailija
258/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen elämä on ainutlaatuinen ja jokainen itse päättää, miten sen elää. Toteuttaako itseään vaikkapa tiedemiehenä tai -naisena vai mahdollisesti elää koko elämänsä toisten kautta suurperheen äitinä. Isäthän pääsevät aina helpolla näissäkin kuvioissa, näemmä. Toki poikkeuksiakin on.

Synnytys ja raskaus ovat ihmisen elämän suurimpia terveysriskejä. Vähemmän lapsia hankkiva ei välttämättä edes uskalla hankkia paljoa lapsia sen vuoksi, että synnytyksessä voi tulla lapsen tai äidin kuolema tai lapsi voi syntyä vakavasti vammaisena. Sairaiden lasten hoitaminen on yhteiskunnalle ja perheelle iso taakka, eikä perhedynamiikka olekaan enää sama kuin aiemmin, pienenä perheenä.

Siis risk managementtia myös perheasioihin olisi hyvä korostaa, myös poliitikkojen.

Vierailija
259/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin naapurisi ja kaverisi maksavat heidän kulut ja koulutuksen ja ja ja ja.... kait sinä sen ymmärrät mistä esim lapsilisät sinulle tulee. Sinun kaverisi ne maksaa ja sitä kutsutaan veroksi

Vierailija
260/518 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen kiitollinen vapaaehtoisesti lapsettomille ja rakastan sitä, kun heidän määrä vain kasvaa.

Se nimittäin tarkoittaa itsekkäästi ajateltuna sitä, että minä ”saan” tehdä rauhassa suurperheen eikä tarvitse potea niin huonoa omaatuntoa kun tekee enemmän kuin yhden lapsen.

En ylipäätään ymmärrä, miksi kenenkään valintoja pitää halveksia?

Länsimaalaista elintapaa ja -tasoa pitäisi muutenkin muuttaa hyvin perusteellisesti, riippumatta siitä onko jollain lapsia vai ei ja jos on, niin paljon niitä on.

Vaarallisimpia on nuo tyypit joita tämäkin ketju on täynnä, joiden mielestä lapsille täytyy tarjota kauheen korkee ja epäekologinen elintaso.

Ei täydy, ei oikeastaan tässä maailmantilanteessa edes saisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi