5. lapsi tulossa. Ainoastaan vanhempani onnittelivat
Muut kommentit ovat olleet tyyliin:
"OK"
"heheh, en usko"
"Eikö mikään riitä"
"Oliko vahinko"
"Miten te jaksatte"
"Miksi"
"Joko olis viimenen"
Ettekö häpeä?
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli. Osalle ketjun naisista pitäisi tehdä lobotomia. Kun te laiskaperseet ette itse viitsi tehdä yhtäkään lasta kun ”on niin rankkaa, byääh” niin olisitte edes kiitollisia niille jotka jaksaa. Ne toisten tekemät lapset maksavat teodän vanhuutenne. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa teillä loisparasiiteilla niin suu kiinni sitten. Saisitte hävetä.
Sinä saat hävetä. Montako lasta olet itse Kan anut , tehnyt ja kasvattanut aikuisiksi veronmaksajiksi. Mitä mä olen kolme. Kokemusta siis on sekä lasten kasvatuksesta, elättämisestä, uran luomisesta ja rahan merkityksestä lasten hyväksi välke elämälle. Viisi on liikaa.
Sinä et sitä päätä.
En päätäkkään. Kokemusta kummankin on siitä mitä vaatii saada henkisesti ja aineellisesti se, että saa lapset oman aikuisen elämänsä alkuun. Ei ole kyseessä ihan pienet panostukset. Ennenkuin lisääntyy holtittomasti kannattaisi tätäkin miettiä, että millaiset eväät pystyy ihan realistisesti niille lapsilleen elämään antamaan. Pikkulapsi-vaiheessa kaikkin on helpompaa ja halvempaa.
Tajuatko lainkaan että osa meistä suurperheellisistä on sinua koulutetumpia, älykkäämpiä, menestyneempiä, varakkaita? Miten kehtaat puhua noin alentuvasti? Eiköhän jokainen vastuullinen vanhempi teeclapset varallisuuden mukaan, niin minäkin. Miten sinusta juuri monilapsinen perhe on elämänhallintaongelmainen? Tiesitkö että suomessa osa isoista perheistä on miljonäärejä?
Pieni osa. Nyt jotain suhteellisuuden tajua, pliis.
No saatat puhua alentuvasti itseäsi korkeampitasoiselle niinkuin nyt kävi.
Mikä niissä suurperheissä sitten on niin kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeissäni olen lukenut kommentteja. Surullista ja vihamielistä luettavaa. Meillä on neljäs lapsi harkinnan alla. Ikäeroa edelliseen lapseen tulisi vähintään kuusi vuotta. Tulomme riittävät hyvin hyvän elämän elämiseen isommallakin perheellä. Ystäväpiirissämme on useita lääkäreitä, psykologeja ym. ja monella on 3-4 lasta. Kenelläkään ei ole valtavaa tukijoukkoa kannattelemassa arkea, miksi olisi? Asiantuntijatyössä pystyy usein työaikaan vaikuttamaan, mikä helpottaa lasten hoidon/harrastusten järjestämistä.
Missähän nämä kaikkin uraa tekevät koulutetut ihmiset piileksii. Jotka siis suoltavat pentuja maailmaan kuin pahaiset wt. Et ole kauaa asiantuntijatehtävissä , mitä jälkeen sinulla on yli 2 lasta. Aivan naurettavaa väittää että joku llaun 4-5 lapsen äidin sillä olisi varteenotettava ura. Ennen vanhaan sentään piiat ja lastenhoitajan huolehti sen jälkikasvun ja kodin täysin.
Niin no kaikki eivät tietenkään voi olla mitään Hille Korhosia, mutta kyllä niitä uraa tekeviä suurperheen äitejä silti on.
Huomattavasti vähemmän kuin uraa tekeviä suurperheen isiä, mutta on kuitenkin.
Se, ettet sinä tunne sellaisia, kertoo vain siitä ettet sinä tunne sellaisia.
Meillä on viisi lasta ja tienataan hyvin, jää tuhansia säästöön joka kuukausi.
En ole mielestäni lisääntynyt holtittomasti, ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 20-vuotias, joten putkeen ei ole tarvinnut lapsia tehdä.
Ollaan korkeasti koulutettuja ja tosi lapsirakkaita. Ei harrasteta mitään, kun vietetään vapaa-aika lasten kanssa, tehdään kivoja juttuja yhdessä tai jakaannutaan pienempiin porukoihin ja välillä myös jokainen lapsi saa omaa aikaa vanhemman kanssa. Matkustellaan paljon.
Lapseni eivät näytä mitenkään kärsiviltä, pärjäävät hyvin koulussa ja ovat iloisia ja puheliaita lapsia taaperosta teiniin :)
Todella rumia kommentteja täällä. Onnea AP!
Monen jakeluun ei mene se, että jollakin toisella on erilaiset resurssit kuin itsellä. Esimerkiksi minä olen nauttinut lasteni jokaisesta kasvuvaiheesta, nauttinut koulunkäynnin ja harrastusten tukemisesta, en ole kokenut ”härdelliä” raskaana vaan oppinut organisoimaan hyvin, ettei koko sukua tarvita apuun. Mieheni osallistuu tasaveroisesti kaikkeen lasten asioista huolehtimiseen. Joka päivä on aikaa jutella kuulumiset lasten kanssa ja jokainen neljästä lapsesta on äärimmäisen rakas ja he tietävät sen. Kehuja ollaan saatu myös mm sukulaisilta, kuinka kauniisti me puhutaan lapsille ja kuinka kivat lapset meillä on. Ja tosiaan, ikinä ei olla tukien varassa eletty. Ihme vihaa täällä monilapsisia perheitä kohtaan. Outoa.
Ihmettelen kyllä miksi jollain on tarve kauhistella viittä lasta? Ennen se oli Suomessakin ihan tavallista.
Tai yleistää, jos itse on isosta perheestä, että siitä voi päätellä jotain aloittajan perheestä. Tai jos tuntee jonkun monilapsisen perheen.
Jos lapsi on toivottu ja haluttu ja perheellä on resurssit hänestä ja muistakin lapsista huolehtia, silloin asia ei kuulu täällä kenellekään. Onnea ap!
Miehen veli alkoi julistaa jo vuosia sitten, että HE ovat NIIN lapsirakkaita, että he haluavat ison perheen, ja antoi ymmärtää kun emme koko ajan puhuneet lapsista tai meillä ei ollut lapsia; että olimme huonoja ihmisiä.
Nyt heillä on yksi 5-vuotias poika. Ja hehkutettu lasten TEKO/HANKINTA ei olekaan heillä onnistunut.
Hän ei kyllä kauheasti onnitellut/ iloinnut meidän esikoisen odotuksesta..... vaikka itse hehkutti omaa asiaansa ihan hulluna jo ennen kuin oli konkreettistakaan.
Sanavalinnoista huomaa, että yksi ihminen tehtailee tänne viestejä eri korkeastikoulutettujen ja hyvin varakkaiden monilapsisten äitien nimissä. Yritä nyt edes vähän katsoa, mitä aiemmin kirjoitit, ennenkuin pyydät meitä trolleja taas ryömimään koloihimme.
No minusta kolme lasta on ihanne, mutta silti ymmärrän, että joku voi haluta enemmän, joku vähemmän, joku ei ollenkaan. Ihme oletus, että jos itsestä joku luku tuntuu oikealta, se olisi sitä kaikille muillekin. Ihmiset, skarpatkaa nyt hieman.
Vierailija kirjoitti:
Koulutoverini kertoi että hänen perheessä 5 lasta. Äiti tuli teininä marokkolaiselle raskaaksi ja perustivat suurperheen. Mies elätti, nainen kotiäitinä lasten täysi-ikäisyyteen asti kunnes kävi niin että ero tuli ja aikuistuneet lapset joutuivat tukemaan äitiään jaloilleen. Lopulta äiti pääsi vapaaehtoistyöhön ja lapsensa tukeneet taloudellisesti
Näitä suurperheitä tällä vuosituhannella lykkää maailmaan eritoten ulkomaataustaiset sekä uskovaiset
No itse en ymmärrä yhtä tapausta, jolla ennestään 3 muksua kaiken maailman sijoituksissa/ tukiperheissä (kaikillä eri isät..) meni lisääntymään ir.......laisen kanssa. Nyt saa yksin hoitaa hetelmänsä. Käyttäytymismalli periytynyt äidiltä tyttärelle, miksipä se muuttuisi kun semmosessa joutunut kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli. Osalle ketjun naisista pitäisi tehdä lobotomia. Kun te laiskaperseet ette itse viitsi tehdä yhtäkään lasta kun ”on niin rankkaa, byääh” niin olisitte edes kiitollisia niille jotka jaksaa. Ne toisten tekemät lapset maksavat teodän vanhuutenne. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa teillä loisparasiiteilla niin suu kiinni sitten. Saisitte hävetä.
Sinä saat hävetä. Montako lasta olet itse Kan anut , tehnyt ja kasvattanut aikuisiksi veronmaksajiksi. Mitä mä olen kolme. Kokemusta siis on sekä lasten kasvatuksesta, elättämisestä, uran luomisesta ja rahan merkityksestä lasten hyväksi välke elämälle. Viisi on liikaa.
Sinä et sitä päätä.
En päätäkkään. Kokemusta kummankin on siitä mitä vaatii saada henkisesti ja aineellisesti se, että saa lapset oman aikuisen elämänsä alkuun. Ei ole kyseessä ihan pienet panostukset. Ennenkuin lisääntyy holtittomasti kannattaisi tätäkin miettiä, että millaiset eväät pystyy ihan realistisesti niille lapsilleen elämään antamaan. Pikkulapsi-vaiheessa kaikkin on helpompaa ja halvempaa.
Tajuatko lainkaan että osa meistä suurperheellisistä on sinua koulutetumpia, älykkäämpiä, menestyneempiä, varakkaita? Miten kehtaat puhua noin alentuvasti? Eiköhän jokainen vastuullinen vanhempi teeclapset varallisuuden mukaan, niin minäkin. Miten sinusta juuri monilapsinen perhe on elämänhallintaongelmainen? Tiesitkö että suomessa osa isoista perheistä on miljonäärejä?
Kyllä suurperheellusillä on selkeästi vikaa siellä nipussa. Minun koulutukseni ja varallisuuteni ei kuulu asiaan mitenkään. Kirjoituksesi paljastaa se tosiasian ettei sinulta löydy kumpaakaan. Suomessa on 45000 miljonääriä. Tästä joukosta varmaan nimeät helposti muutamia , joilla on yli kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa selittää, kun tähän tulee suurperheellisiä volisemaan miten niillä on niin hullun hauskaa vanhempina suurperheessä yms.
Kannattaa lukea meidän suurperheiden (vanhimpien) lasten kokemuksia noista perheistä, jos sulla oikeasti kiinnostaa miksi ihmiset vastustaa niitä.
Ihan vain vinkkinä, etten ole koskaan tuntenut ketään suurperheessä kasvanutta, jolla on mitään hyvää sanottavaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
No nää av mammat tuntee naapurin Pirjon, köyhä yhäri jolla 7 lasta. Niiden päättelykyvyn mukaan Pirjo = kaikki suurperheäidit, eli jokainen suurperheen äiti, oli tohtori, maisteri, lääkäri, yrittäjä tai miljonääri, on köyhä elämänhallintaongelma rupusakki.
Av logic!
Itsellä nyt sattuu vaan olemaan hieman parempi koulutus ja työ, eikä näissä piireissä varsinkaan monilapsisten perheiden äitejä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et sitä päätä.
Kyllä suurperheellusillä on selkeästi vikaa siellä nipussa. Minun koulutukseni ja varallisuuteni ei kuulu asiaan mitenkään. Kirjoituksesi paljastaa se tosiasian ettei sinulta löydy kumpaakaan. Suomessa on 45000 miljonääriä. Tästä joukosta varmaan nimeät helposti muutamia , joilla on yli kolme lasta.
Esim. mieheni perhe on miljonäärejä, niillä on ollut todella tarkkaa, että lapsia on se kaksi, koska niille riittää aikaa.
Mieheni äiti on puhunut tuosta usein, miten ne halusivat kaksi lasta, koska se oli tarkkaan mietitty miten niihin lapsiin panostetaan.
Yleensä miljonääreiksi omalla työllään päätyy ihmisiä, jotka on todella pitkäjänteisiä ja suunnitelmallisia, siihen liittyy myös kyky nähdä muita asioita pitkäjänteisesti, joten ovat harvemmin suurperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nää av mammat tuntee naapurin Pirjon, köyhä yhäri jolla 7 lasta. Niiden päättelykyvyn mukaan Pirjo = kaikki suurperheäidit, eli jokainen suurperheen äiti, oli tohtori, maisteri, lääkäri, yrittäjä tai miljonääri, on köyhä elämänhallintaongelma rupusakki.
Av logic!Itsellä nyt sattuu vaan olemaan hieman parempi koulutus ja työ, eikä näissä piireissä varsinkaan monilapsisten perheiden äitejä ole.
Mullakin sattuu olemaan hieman parempi koulutus ja työ. Todenköisesti parempi kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa selittää, kun tähän tulee suurperheellisiä volisemaan miten niillä on niin hullun hauskaa vanhempina suurperheessä yms.
Kannattaa lukea meidän suurperheiden (vanhimpien) lasten kokemuksia noista perheistä, jos sulla oikeasti kiinnostaa miksi ihmiset vastustaa niitä.
Ihan vain vinkkinä, etten ole koskaan tuntenut ketään suurperheessä kasvanutta, jolla on mitään hyvää sanottavaa niistä.
Jaa, minä tunnen. Useitakin ihmisiä jotka ovat edelleen aikuisena läheisiä sisarustensa kanssa ja pitävät yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä miksi jollain on tarve kauhistella viittä lasta? Ennen se oli Suomessakin ihan tavallista.
Tai yleistää, jos itse on isosta perheestä, että siitä voi päätellä jotain aloittajan perheestä. Tai jos tuntee jonkun monilapsisen perheen.
Jos lapsi on toivottu ja haluttu ja perheellä on resurssit hänestä ja muistakin lapsista huolehtia, silloin asia ei kuulu täällä kenellekään. Onnea ap!
Helppohan niitä muksuja on lykätä maailmaan. Tässäkin kyseessä perhe, jolla on vaatimattomat resurssit. Muutaman vuoden päästä itketään, miten ei ole varaa mihinkään ja lapsia kiusataan ja syrjitään köyhyyden takia.
Miksi sitten pitää kauhistella? Voi toki olla eri mieltä ja tehdä itse erilaisen valinnan. Itse en ymmärrä, miksi kauhistelisin vaikkapa jonkun lapsettomuutta tai yksilapsisuutta tai vaikka sitä, että jollain on meitä enemmän lapsia. Jos lapsensa itse hoitaa ja heistä jaksaa huolehtia, sekä homma muuten toimii, niin ei siinä pitäisi olla kellään nokankoputtamista.