Perheenäidin kotivakuutus irtisanottiin liian monen vahingon vuoksi
https://yle.fi/uutiset/3-10963506
No en kyllä yhtään ihmettele! "Irtisanottavasta vakuutuksesta oli haettu korvausta viidestä eri vahinkotapahtumasta 14.11.2018 alkaneella vakuutuskaudella." Siis vuoden aikana viisi 'vahinkoa' sattunut, joista on pitänyt vakuutusyhtiöltä ruinata rahaa. Kyllä mun mielestä ihmisten pitää kantaa vastuuta myös omista tekemisistään. Ei tuo nyt ainoa lapsiperhe ole maailmassa ja ei niiden lasten piikkiin nyt kodin ja irtaimiston tuhoamista voi laittaa.
Kommentit (91)
Seurueet vain yrittävät olla nykymaailmassa kovin näppäriä omasta mielestä kun yhtiöille kuitenkaan niin haluttua asikasryhmää.
Minuakin harmittaa, että näiden helvetin taaperoiden rikkomien puhelinten tms. vuoksiko kotivakuutus on nykyään niin kallis yksinäiselle minimieläkeläiselle? Ja mitä, takit, tuolit. Minäkö maksan myös näiden kerskakuluttajien puolesta, kun itsellä ei ole kuin kympin jakkara ja nukun lattialla. Perkele,
Mulle vakuutusyhtiö korvasi taskusta pudonneen puhelimen näytönvaihdon. Ja on korvannut myös kameran korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuohon juttuun on ympätty ladon kokoinen selfie Juuliasta?
Vakuutusyhtiön pyynnöstä?
Kyllä, tuo viisiminuuttinen julkisuudessa kuvan kera todennäköisesti tekee sen, että tämä perhe ei enää mistään saa kotivakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten saa playstation pelin rikki? Taapero kaataa sinne jotain sisään? Eikö kaikki ruoka pitäisi syödä keittiössä Heittää sen? Eikö ikävähennykset syö jo aika nopeaan tuotteesta vakuutuksesta saadun korvauksen ja tosi uusissa on takuu?
Kyllä näyttää enemmän siltä että lapsi on liian ehtiväinen ja vaatii enemmän vahdintaa tai sitten vanhempien pitää tehdä kodistaan lapsiturvallisempi. Ei vakuutusyhtiön tarvitse maksaa kaikkea, vaikka lapsen aiheuttama tuho yleensä korvataankin.
Meillä on kolmevuotias lapsi joka ei ole rikkonut mitään sähkölaitteita, puhelimia eikä tabletteja vaikka joka päivä saa puhelinta ja tablettia käyttää videoiden katseluun. Keraamisen lautasen heitti eilen lattialle suutuspäissään, mutta se oli ensimmäinen keraaminen lautanen jonka heitti, ja toivottavasti viimeinen, niin säikähti kun lautanen meni rikki. Yksivuotiaana heitti melamiinisen mukin lattialle joka halkesi, mutta muuten on nykyään lasiset lasit ja keraamiset astiat käytössä. Muovihaarukat ja lusikat käytössä tosin vielä kun muuten kilistelisi.
Kaikki alle kolmevuotiaat ei ole yhtä rauhallisia kuin omani mutta kylllä niitä pieniä pitää valvoa ja olla silmät selässään.
Valmistajan takuu korvaa virheellisen tuotteen, ei omistajan aiheuttamaa vikaa.
Pointti tässä se, ettei oltu luettu vakuutusehtoja, nimet alle vaan.
Pientä pränttiä, tuskin tärkeää..eiku!?
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet jostain mystisestä syystä hajoavat perätysten. Meillä meni ensin jääkaappi/pakastin sitten tiskikone ja heti perään kuivuri. Kaikki puolen vuoden sisään. Siitä alle vuosi niin tilttasi tallentava boksi. Silloin vakuutusyhtiöstä soitettiin sillä asenteella että mites nyt näin mutta keskustelussa tuli ilmi että on "tunnettu" ilmiö tuo että menevät usein peräjälkeen rikki.
Syy kylläkin varmaan se että koneet hommattu samaan aikaan ja näköjään kestävät sen max 5 vuotta.
Sen jälkeen kun tuli RoHS-direktiivi kodinkoneiden elinkaari puolittui.
En kyllä kehtaisi tälläisen asian kanssa julkisuuteen tulla. Ei taida ihan täysillä käydä tuokaan naikkonen. Jeesuksesta ja Jumalasta Facebook profiilissa kirjoittelee ja samaan aikaan vakuutuspetoksia tehtailee. Luottotiedot ilmeisesti jo menneet jos ei uutta kotivakuutusta saa.
Minun sairauskulu/hoitokuluvakuutukseni irtisanottiin minun ollessani pieni. Syynä se, että käyn liian kalliiksi, kun en syntyessäni ollutkaan terve lapsi, vaan minua jouduttiin käyttämään lääkärissä ja tekemään vaikka mitä toimenpiteitä. Reilu kerho, kun vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutuksen yksipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut useita kodinkoneita kodinkoneliikkeen lisäturvalla. Useimmat hajoavat ennen kuin se ostettu lisäturva päättyy.
Yhdenkin imurin kohdalla sain hakea uuden rikkoontuneen tilalle 5 kertaa. Telkkarin kanssa on ollut samaa ongelmaa.
Ei se kuluttajan vika ole, että tuotteet ajastetaan (heikoilla komponenteilla) hajoamaan heti takuuajan jälkeen.Joo, meni vähän OT, mutta tuli mieleen tuosta jutusta, sillä vakuutusyhtiöt eivät koskaan korvaa rikkoontuneita, uusiakaan kidinkoneita.
Itse hain joskus kaksi kertaa uuden imurin gigantista ja kolmannella kerralla maksoin väliä ja vaihdoin toiseen! Se kestikin monta vuotta.
Mutta kyllä viisi vahinkoa voi ihan hyvin sattua vuodessa. Eri asia on hakeeko aina korvauksia. Meillä hajosi kuivausrumpu eikä heti haettu vakuutuksesta. Meni varmaan kolmisen kuukautta. Se oli eka kerta kun haettiin kotivakuutuksesta mitään pariin kymmeneen vuoteen. Saatiinkin ihan yllättävän hyvin korvausta kun siinä oli joku korotus sen takia kun emme ole aiemmin hakeneet. No ei mennyt kuin muutama kuukausi tuosta niin pyykinpesukone meni rikki! Olihan noiden rikkoontumisten välissä oikeasti puoli vuotta mutta kun haettiin sitä kuivurista niin myöhässä...
Siitäkin korvattiin muttei niin hyvin kun kuivurista. Sen jälkeen hajosi tietokone joka kylläkin oli sen verran vanha että ajateltiin ettei siitä enää mitään saa vakuutuksesta eikä haettu. Mutta tuossakin oli jo kolme asiaa jotka hajosi ilman omaa syytä.
Puhelimeni meni myös rikki joku aika sitten. Lapsi nappasi käsilaukkuni auton penkiltä kun halusi auttaa kantamisten kanssa ja puhelin tippui maahan ja hajosi. Nyt huollossa vihdosta viimein muttei kotivakuutuksen piikkiin vaan puhelimen oman vakuutuksen.
Myös lapsen silmälaseja on jouduttu uusimaan mutta ollaan onneksi otettu silmälasiliikkeen oma, edullinen vakuutus eikä korjaaminen nyt ihan hirveän kallista ole ollut omavastuun jälkeen. Nyt onneksi on alkanut lasit pysyä ehjänä kun ikää tullut lisää. Nyt tosin sanka vähän löysä kun koulussa oli osunut pallo niihin.
Että kyllä niitä vahinkoja vaan sattuu. Varsinkin jos on erityislapsia. Tämä silmälasipäinen lapsi on autisti jolla adhd eli voitte kuvitella kuinka hyvin 4-vuotiaalla erityisellä ne silmälasit pysyy ehjinä. Nyt tosiaan on pysynyt ehjinä jo kun ikää on.
Vakuutusyhtiön ei kuulu maksaa ihmisille uusia kodinkoneita, vaan tarkoitus on korvata oletettua käyttöikää aiemmin tapahtuvien rikkoutumisten aiheuttamia kuluja. Poikkeuksena lienee pyykinpesukone, josta voi saada pienen korvauksen koneen iästä riippumatta.
Jos ei ole juuri lainkaan sellaista omaisuutta, jonka rikkoutumisesta voisi olettaa saavansa korvausta, rikkoutumisia korvaavaa vakuutusta tuskin kannattaa ottaa.
Yleensä kotivakuutukset korvaavat lasten aiheuttamia vahinkoja, mutta kotivakuutus ei ole tapaturmavakuutus. Myös sellainen on normaalisti syytä olla.
Itse olen myös sitä mieltä, että tuollaisessa tilanteessa oli ihan ymmärrettävää, että vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutuksen. Täytyy muistaa, että nämä vahingot tulevat käytännössä muiden vakuutuksenottajan maksettaviksi. Jos jollekin on tavanomaista, että jatkuvasti uudet, kalliit, tavarat rikkoutuvat, hänen voi olla syytä opetella lisää huolellisuutta vastaamalla aiheutuneista kustannuksista itse.
Sääntö vakuutusyhtiöiden kanssa on, että normaalitapauksessa asiakas maksaa enemmän kuin saa. Kuitenkin, jos negatiivinen lottovoitto osuu kohdalle eli tapahtuu jokin todella suuri vahinko, asiakas saattaa onnistua saamaan vakuutusyhtiöstä enemmän korvauksia kuin ikänään ehtii sinne maksaa. Tuollaisesta vahingosta tuskin kovin moni kuitenkaan haaveilee, joten parempi olla vain tyytyväinen maksajan osasta. Vakuutuspetokset ovat eri asia, mutta vakuutusyhtiö haistaa ne esimerkiksi juuri siitä, että vakuutettu vie enemmän vakuutusyhtiöstä rahaa kuin sinne tuo.
Se perustuu sopimukseen jonka kotiäiti on itse allekirjoittanut. Kannattaa lukea ne ennen kuin alkaa valittamaan.
Kuinka paljon maksaa kotivakuutus mikä korvaa kodinkoneiden hajoamisen?
Mulla ei ole mitään muuta kuin palovakuutus talossa koska pankki vaatii, sanoin kaikki muut irti kun keittiöremontin jälkeen poika naarmutti astianpesukoneen oven haarukalla ja vakuutuksesta ei saanut mitään siihenkään vaurioon.
6v sitten tehtiin keittiöremontti, uudet kaikki koneet ja pyykinpesukone.
Niistä on hajonnut side by side jääkaappi, kerran takuuseen korjattiin ja lopulta eivät enää vastanneet puhelimeen, jääpalakone jäi toimimattomaksi.
Astianpesukoneen lukko hajosi, korjausfirma sanoi ettei saa kuin rikkomalla auki, 15min netissä ja puolituntia että oli työkalu tehty millä ovi aukesi ehjänä, itse sitten purin ja tilasin osat, sen jälkeen toiminut.
Mielenkiintoisinta tässä keississö on se, että tämä nainen myy facen kirpparilla vaaleaa sohvakalustoaan kovaan hintaan. Kuvassa ei näy nojatuoleissa minkäänlaisia värjäytymiä...
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisinta tässä keississö on se, että tämä nainen myy facen kirpparilla vaaleaa sohvakalustoaan kovaan hintaan. Kuvassa ei näy nojatuoleissa minkäänlaisia värjäytymiä...
Vakuutusyhtiöön vinkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä se, ettei oltu luettu vakuutusehtoja, nimet alle vaan.
Pientä pränttiä, tuskin tärkeää..eiku!?
Vakuutusmyyjät pitäisi velvoittaa lukemaan vakuutusehdot asiakkaalle ääneen ja varmistamaan että jokainen lause on ymmärretty ennen vakuutuksen saamista.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän näkyy olevan sikana tavaraa myynnissä!
Kyllä tuo kuulosti ihan tahalliselta toiminnalta. Hajalle vaan entiset kun haluaa uuden, ja vakuutusyhtiö maksaa.
Juu ei näin.
Luin vaihdetaan, ajattelin jo että aika extremeä :D