Mitkä säästövinkit ovat mielestäsi pöljiä?
Minusta kaikki itsekuriin liittyvät ohjeet, kuten käy kaupassa vain kerran viikossa ettei tule ostettua heräteostoksia. Jos kerran rahat vähissä ja pitää säästää, niin eikös se ole selvää, ettei osteta turhaa. Järkevämpää olisi käydä kaupassa joka päivä poimimassa tarjoukset ja ale-laputetut tuotteet.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
No se astianpesukonetablettien puolittelu kuulostaa aika pöljältä ja hankalalta hommalta
Itse asiassa mä teen niin, vaikken niinkään rahan- vaan luonnonsäästösyistä. Astiat peseytyvät ainakin meidän koneessa oikein mainiosti puolellakin tabletilla, eikä astioihin jää niin paljon pesuainejäämiä. Sama koskee myös viemäriin huuhtoutuvaa pesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se rikkaiden kommentti, että "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".
Jos tarvitsee uudet kengät ja rahaa niihin on 20 e, niin kassalla maksaessa ei lompakkoon ilmesty vain päättämällä 200 e lisää. Kuitenkin olet kai "rikas", koska ostat ne halpikset.
Nimitetään myös richsplainingiksi.
Tämä pitäisi olla ettei köyhällä ole varaa ostaa kuin hyvälaatuista kunnon alennuksilla. 20€ normaalihintaiset kengät ovat niin huonot ettei ne kestä mitään eikä kauan. Parasta köyhälle on ostaa alkujaan 100€ kengät, jotka ovat -80% ja siten 20€. Kun jaksaa kierrellä niin sellaisia tulee kyllä vastaan aina tasaisin välein alennusmyynneissä tai netissä. Esim. Sportsdirect on hyvä esimerkki tuollaisesta suurilla aleprosenteilla olevasta merkkituotteita myyvästä kaupasta.
Jaa, itselläni on useita vuosia kestäneitä parinkympin kenkiä. Ei hinta takaa laatua, eikä toisaalta halpa ole välttämättä huono.
Ennemminkin niin, että miettii todella mitkä ovat ne kriittisimmät vaikka nyt sitten kengät mitä tarvii. Millaista oma käyttö on, urheilua, lumihangessa rämpimistä, työpaikalla siisteissä sisätiloissa menemistä vai mitä ja panostaa sitten niihin ominaisuuksiin mitä oikeasti tarvii. Ne söpöt mokkasaapikkaat vaikka ovat parin märän leikkipusitoreissun jälkeen entiset.
Juuri näin. Itselläni on myös useammat 20-40 euron talvikengät jotka ovat kestäneet vuosia. Oikeastaan ainoat yhdessä talvessa hajonneet kengät olivat 160 euron maiharit. Silloin harmitti. Eli jatkan noiden halpisten ostamista, ja jos ne hajoavat vaikka parin vuoden jälkeen, ei harmitus ole niin suuri. Jos 30 euron kengät kestävät 5 vuotta, 160 euron kenkien pitäisi kestää suhteessa 25 vuotta jotta ostos olisi kannattava. En jaksa uskoa ja luottaa nykyisiin valmistajiin noin paljon.
Millaiset ovat nomaalihinnalla 20€ maksaneet laadukkaat talvikengät? En usko, että ovat nahkaisia eikä kovin kauniita. Mistä ostat nämä talvikengät? Tietenkin jos sinulla on useita pareja ja ne kestävät muutaman vuoden niin, ei niiden kohdalla laadusta voi puhua, eikä se kovin halpaa lopulta ole. 3x20€ jokatoinen vuosi on 120€.
Alkuperäinen väite oli, että laatua kunnon alennuksella, mutta jos haluat huonoa laatua normaalihinnalla samalla kuin (30€) hinnalla laadukasta, niin oma on valintasi.
Ja se joka ostaa ne usean sadan euron kengät käyttää vain niitä? Juuei. Eiköhän kaikilla ole useita kenkäpareja, eri säille, eri vaatteisiin sopivia jne.
Ilmeisesti aika monen vastaajan mielestä pöljä säästövinkki on sellainen, että todetaan edullisempi vaihtoehto sille, mitä vastaaja haluaisi mutta mihin vastaajalla ei ole varaa. Ei sellaisia säästövinkkejä ole, jossa rahaa yhtäkkiä tupsahtaa taivaasta ja kaiken haluamansa kuitenkin saa jotenkin ihmeellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ottaen sellaiset oikeasti hyödylliset vinkit, jotka vaativat rahaa alkuun sellaiselle henkilölle, jolla sitä rahaa ei ole.
Esimerkkinä vaikka, että älä osta osamaksulla. Tämä on oikeasti hyvä vinkki, jos on sen verran psukurirahastoa, että voi ostaa rikkoutuneet pesukoneen tilalle uuden. Mutta ei auta ollenkaan sellaista, jolla ei oel rahaa yhtään.
Tosiaan köyhän on vaikea noudattaa periaatetta ettei osamaksulla, toinen yhtä kumma oli ettei tahdota ottaa velkaa. Ihan kuin oikein joku tahtoisi.
Vierailija kirjoitti:
Sylvester kirjoitti:
Mun suosikit on amerikkalaisesta kirjasta, neuvotaan miten yksinkertaistetaan ja eletään halvemmalla. Luovu toisesta autosta, älä käytä pesulaa vaan pese kotona, siivoa ja hoida puutarha itse, älä syö joka päivä lounasta ravintolassa jne :D Ainii, lakkaa kynnet itse, joka kerta ei tarvii käydä manikyyrissä.
Joojoo,kuinka moni SUOMALAINEN käyttää pesulaa tai palkattua puutarhuria? Salli mun nauraa.
Köyhän on järkevää pesettää matot, ainakin isot, pesulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sylvester kirjoitti:
Mun suosikit on amerikkalaisesta kirjasta, neuvotaan miten yksinkertaistetaan ja eletään halvemmalla. Luovu toisesta autosta, älä käytä pesulaa vaan pese kotona, siivoa ja hoida puutarha itse, älä syö joka päivä lounasta ravintolassa jne :D Ainii, lakkaa kynnet itse, joka kerta ei tarvii käydä manikyyrissä.
Joojoo,kuinka moni SUOMALAINEN käyttää pesulaa tai palkattua puutarhuria? Salli mun nauraa.
Köyhän on järkevää pesettää matot, ainakin isot, pesulassa.
Kyse oli tavallisesta pyykistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se astianpesukonetablettien puolittelu kuulostaa aika pöljältä ja hankalalta hommalta
Itse asiassa mä teen niin, vaikken niinkään rahan- vaan luonnonsäästösyistä. Astiat peseytyvät ainakin meidän koneessa oikein mainiosti puolellakin tabletilla, eikä astioihin jää niin paljon pesuainejäämiä. Sama koskee myös viemäriin huuhtoutuvaa pesuainetta.
Kannattaisiko mieluummin valita jauhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä toimin velkaneuvojana eräälle brittifirmalle, ja täytyy sanoa että ihan hirveän monella on vain normaali elämänhallinta tosi hukassa. Oma työni pitää sisällään aika monenlaista neuvontaa, mutta ehdottomasti tärkein osa on arkipäivän budjetointi. Useilla esim. ruokakulut ovat todella korkeat, koska käydään ruokakaupassa päivittäin (tähän sorrun muuten itsekin, heh heh) jolloin mukaan yleensä tarttuu muutakin kuin vain se, mitä piti ostaa.
Tää on ehkä vähän ohis, mutta musta olisi todella tärkeää, että nuorille opetettaisiin jo koulussa rahankäytöstä, veroilmoituksesta jne. jne., sillä vaikuttaa siltä että tällä hetkellä tämä on jätetty lähinnä vanhempien vastuulle. Jos omat vanhemmat - kuten omani - ovat täysin surkeita rahankäytössä, mistäpä sitä säästämistä tai realistista rahankäyttöä koskaan varsinaisesti oppisi? Aikuisia ihmisiä on paljon hankalampi opastaa erilaisiin kulutustottumuksiin.
Lisäyksenä mainittakoon, että meidän firmamme asiakaskunta koostuu ihmisistä, jotka ovat ylivelkaantuneet pahasti. Luottokortteja, lainoja, pikavippejä jne. jne. En siis heitä laske välttämättä vähävaraisiksi, mutta elämän- ja budjetinhallinta puuttuu täysin. Osa vieläpä töissä pankeissa tai muissa finanssialan firmoissa, jotkut tosi korkeissakin viroissa, ja silti oma rahankäyttö on hakusessa. Ihmisiä ja tilanteita on monenlaisia, mutta kyllä yhteiskunnan pitäisi musta opastaa ihmisiä näissä asioissa, sillä velkaantuminen on myös erittäin stressaavaa, ja aiheuttaa kuluja täten esim. sairaanhoidon kustannuksissa sekä menetetyissä työpäivissä, kun ei ahdistukseltaan pysty edes kämpästään lähtemään ulos pahimmissa tapauksissa.
Tämä nyt oli vähän ohis toden totta, sori siitä :)
Hei vitsi kuulostaapa kivalta työltä! Ootko siis Suomessa vai Briteissä töissä? Ette olisi rekrymässä uusia työntekijöitä lähiaikoina?
T. just valmistunut maisteriksi kuluttajaekonomiasta
En tiedä oliko tämä läppä vai ei, mutta olen tuo jolle vastasit.
Firma on Etelä-Eurooppaan keskittynyt (alemmat kulut, häämöttävä Brexit jne.), eli suurin osa palveluista hoidetaan täällä. Briteistä käsin toimii ns. acquisition -puoli, jossa tehdään ensilaskelmat kunnes varsinaiset aktiiviset tilit avataan. Tämä lafka voi siis auttaa yksilöitä tai pariskuntia joko hakeutumaan velkasaneeraukseen (eng. individual voluntary arrangement) tai tiettyihin muihin konkurssin kaltaisiin ratkaisuihin - näitä siis hieman enemmän tarjolla UK-markkinoilla kuin Suomessa käsittääkseni.
Tällä hetkellä ei tietääkseni ole rekryä auki, mutta pistä googleen vaikka "debt advice companies UK," sieltä tulee useampiakin vaihtoehtoja - maksuttomia käyttäjilleen (velkaantuneille) ovat StepChange ja PayPlan, toiselle olen siis itse töissä. Ja kyllä kovasti duunistani tykkäänkin :)
Sori muille lukijoille ohi aiheen puhumisesta :D
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti aika monen vastaajan mielestä pöljä säästövinkki on sellainen, että todetaan edullisempi vaihtoehto sille, mitä vastaaja haluaisi mutta mihin vastaajalla ei ole varaa. Ei sellaisia säästövinkkejä ole, jossa rahaa yhtäkkiä tupsahtaa taivaasta ja kaiken haluamansa kuitenkin saa jotenkin ihmeellisesti.
Taidat olla väärässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
"leivo oma leipä!"
About halvin elintarvike ostaa valmiinakin, mutta säästää aika hemmetisti vaivaa. Jos haluaa säästää, niin ilta-alesta löytyy aina -60%.
Leipä on minusta tosi kallista. Vihaan leipomista ja ostan leivän aina valmiina.
Säästämällä ei rikastu. Ja se on totta. Säästövinkit toimivat pienen ajan mutta jos et tienaa tarpeeksi saadaksesi peruselämisen tarpeet niin siinä ei auta mikään muu kuin hankkia rahaa enemmän. Säästövinkkejä kaipaavilla on yleensä ongelma eli elävät yli varojensa ja velkaantuvat. Niitä vinkkejä halutaan siinä vaiheessa kun rahat menevät ylimääräisiin laskuihin ja velkoihin. Paras säästövinkki on että lopetat elämästä yli varojesi. Jos ei ole varaa puhelimeen niin sitten ei ole. Tärkeintä on että saat maksettua asumisen ja syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Säästämällä ei rikastu. Ja se on totta. Säästövinkit toimivat pienen ajan mutta jos et tienaa tarpeeksi saadaksesi peruselämisen tarpeet niin siinä ei auta mikään muu kuin hankkia rahaa enemmän. Säästövinkkejä kaipaavilla on yleensä ongelma eli elävät yli varojensa ja velkaantuvat. Niitä vinkkejä halutaan siinä vaiheessa kun rahat menevät ylimääräisiin laskuihin ja velkoihin. Paras säästövinkki on että lopetat elämästä yli varojesi. Jos ei ole varaa puhelimeen niin sitten ei ole. Tärkeintä on että saat maksettua asumisen ja syötyä.
Havaitsin että otin liian ison tavoitteen, kannattaa aloittaa pienellä.
Nuukailu oltava elämäntapa, niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla aiemmin joku kertoi että kannattaa kytkeä apk lämpimään veteen niin vie vähemmän sähköä.
No joo, se lämmin vesi vain maksaa triplat enemmän kuin kylmä vesi..
Kylmälläkö se kone pesee?
Et ole koskaan käyttänyt astianpesukonetta?
Tää nyt on vähän ohis, mutta semmosena +10 vuotiaana oletin, että täytyy olla pannussa lämmintä vettä jos haluaa pestä vaikka pyykkiä. En miettinyt sitä sen kummemmin, kaverit varmaan ihmetteli että miksi sanon että "joo tuun kohta, mut mun täytyy ensin hakee puita ja lämmittää pannu että voin pestä pyykkiä". Kumma kun äitini ei ikinä korjannut mulle asiaa, katto vaan vähän että ookkei, kiva että lapsetkin osallistuu talon lämmittämiseen. Tai sitten ei tajunnut että teen sen sen takia, että mukamas pyykinpesukone saisi lämmintä vettä :D
Meikä on köyhä ja siksi käyn työpaikan kuntosalilla kun on ilmainen.
Puolitan astianpesukoneen pesutabletit. Ostan halvimpia, jotka maksavat n. 10 senttiä/kpl. Säästö 50%. Kone käy kerran viikossa eli säästöä tulee vuodessa n. 2,5e.
Kaikki sellaiset jotka eivät ole vaivan arvoisia, eli käytä teepussia kaksi kertaa niin säästät 2 centiä ja käytä vanhoja muovipusseja roskapusseina niin säästät 2 euroa, huoh.
Vierailija kirjoitti:
[Köyhän on järkevää pesettää matot, ainakin isot, pesulassa.
Meikä on köyhä ja siksi pesenkin matot omalla pihalla painepesurilla.
Vierailija kirjoitti:
Joku sen jo ketjussa sanoikin: ei ole olemassa ns. tyhmää säästövinkkiä, koska osalle se voi toimiakin, vaikkei kaikille.
Esimerkiksi neuvo marjastaa ja sienestää toimii varmasti maalla tai sellaiselle, jolla on helpon pyörämatkan päässä hyvät "metsästysmaat". Mutta täällä stadissa jo pelkkä matka hyville puolukkamaille maksaa helposti enemmän kuin saatava hyöty. Pelkkää liikuntaa saa lähempänäkin kotia.
U
No ainakaan se ei säästä, että tiskaa valmistuokien foliovuokia uudelleen käyttöön. Ennemmin kannattaa hakee kirpparilta tavallinen vuoka, jos sellaista ei ole ja tehdä siihen, niin se kestää loputtomiin, eikä sen tiskaaminen maksa yhtään enempää.
Kerätä suihku ja astianpesuvedet astioihin ja käyttää niitä wc-pöntön huuhteluun, kun ei raski vetää vessaa.
Millaiset ovat nomaalihinnalla 20€ maksaneet laadukkaat talvikengät? En usko, että ovat nahkaisia eikä kovin kauniita. Mistä ostat nämä talvikengät? Tietenkin jos sinulla on useita pareja ja ne kestävät muutaman vuoden niin, ei niiden kohdalla laadusta voi puhua, eikä se kovin halpaa lopulta ole. 3x20€ jokatoinen vuosi on 120€.
Alkuperäinen väite oli, että laatua kunnon alennuksella, mutta jos haluat huonoa laatua normaalihinnalla samalla kuin (30€) hinnalla laadukasta, niin oma on valintasi.