Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-- SYYSkeijukaisten KE-TO --

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=Chocolate]Onpa kylmä ja sateinen aamu taas :(

Mulla oli eilen neuvola...kaikki oli ok ja olipa ihana kuunnella taas sydänääniä. Sf-mitta hyppäs jonnekkin yläkäyrille ja nyt alkoi pikkusen mietityttään synnytys....kun jos sieltä tulossa iso kokonen vauva, apua!! :)

Painoa oli tullu kilo/viikko ja pitäs kait alkaa kattoon tarkemmin mitä syö. Mutta minkäs sille voi kun jäätelö maistuu:) Tuntu kyllä aika haikealta kun yritin sovitella viime kesäisiä hameita ja toppeja ja kun ei mee mitkään entiset vaatteet päälle. Mutta kaipa sitä yhden kesän menee norsunakin:)

Sain kelan paperit ja käyn siellä heti tänään, tulispa äkkiä se äitiyspakkaus!!

Ostettiin muuten vkonloppuna vaunut....saatiin käytettynä 20e ihan kuin uudet Emmaljungan vaunut. Todella hyvä ostos:) Jee nyt puuttuu enää vauva!!!

Kerttu rv 24 [color=pink][size=4]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=4]♥[/size] [color=pink][size=4]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=4]♥[/size]

Vierailija
2/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että hengissä ollaan,vaikka kirjottelu onkin jäänyt. Täällä maalla kun on keväisin ja kesäisin niin hurjasti touhuttavaa ulkona,ettei sisällä juurikaan tuu oltua. Pinoja oon käynyt aina ehties lukemassa,mutta siihen se onkin sit jäänyt. Onneksi on teitä aktiivisempia keijuja! Mutta kunhan tää olo tästä enempi vielä raskautuu ja on pakko hillitä touhuamista,niin varmaan tulee enemmän koneellakin oltua. Tähän asti on mennyt ihan ok, selkä vaan vihoittelee :(

SF-mitasta,jotta siihen vaikuttaa niin moni asia,ettei siitä ihan kyllä voi arvata vauvan kokoa. Vauvan asento,eri mittaaja jne.

Mukavaa kesän jatkoa ja leppoisaa odotusta kaikille!!!

H&murut ja Jesse 27+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaanpa vähän pinoa ylemmäs...

Tänään kävin aamulla lääkärineuvolassa. Verenpaine ja pissa olivat ok, mutta painoa oli tullut parissa viikossa 2 kg :-o Turvotustakin on alkanut esiintyä, joka liittyy varmasti tuohon painon nousuun, jota siis tähän mennessä tullut jo reilut 9 kg. Sain ohjeeksi vältellä suolaisia ruokia (jotka eivät ole muutenkaan kuuluneet oikeastaan ruokavalioon), juoda runsaasti vettä ja lepäillä aina tilaisuuden tullen, sillä makuuasennossa kuulemma munuaiset toimivat tehokkaammin.

Supistuksia on jonkin verran verran ollut, vaikkakin kivuttomia, mutta rauhoitti mieltä kuulla että kohdunsuu on tiukasti kiinni ja kanava ei ole lyhentynyt.

Viime viikonloppuna ja eilen juhlittiin vielä esikoisemme

4-vuotissynttäreitä ja ensi viikonloppuna vietämme pikkusiskoni lakkiaisia. Sitten ei olekaan juhlia vähään aikaan järjestettävänä, vaikka mukavaahan se juhliensuunnittelu ja järjestäminen muuten on.

Voikaa hyvin!

moisku rv 26+2

Vierailija
4/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis viimeisiä koulupäiviä esikoisella.. Tyttö odottaa lomaa kuin kuuta nousevaa - no tietysti. Alkaa itselläkin vähän erilainen arki kesäksi, kun on molemmat lapsukaiset kotosalla ja miehellä lomaa koko kesänä ihan kokonainen viikko ;) Alkais vaan ne ihanat ilmat samalla kun koululaisten lomakin, niin viihtyisi paljon paremmin.

-> katsoiko kukaan eilen illalla Punainen lanka -ohjelmaa? Siinä oli keskustelemassa se lastenpsykiatri vai mikälie, jolla itselläänkin 5 lasta. No yllättäen nimeä en muista, mies kuitenkin. Hänen kaksi nuorinta lastansa, kaksoset, syntyivät rv25. Siis 25!! Kyllä oli taas itku herkässä, vollotin kuin vähäjärkinen yksin sohvalla lasten nukkuessa ja miehen ollessa harkoissa :( Jotenkin just nuo viikot (itellä siis 24+5 menossa) iski tajuntaan, samoin niiden vauvojen kuvat keskoskaapissa ja kenguruhoidossa. Siis vauvat selviytyivät, mutta jotenkin koko aihe oli tässä vaiheessa mulle ihan liikaa :,(

Iloisempaa tätäpäivää kaikille,

Itta

Vierailija
5/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä supistelut jatkuu.. Syykin niihin selvisi, kun eilen tuli sairaalasta postia (viime tiistainahan olin sairaalassa juuri noiden supistusten takia). Minulta löydettiin streptococcus agalactiae eli olen siis saga positiivinen tai miten ikinä se sitten kirjoitetaankaan ja synnytyksen yhteydessä saan sitten penisiliiniä suoraan suoneen, jottei bakteeri tarttuisi synnytyskanavasta vauvalle. Nyt alkoi synnytys pelottamaan, koska niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin pelkään sitä tipan laittoa enemmän kuin vaikka ponnistusta. Aina olen neuloja inhonnut ja esikoisen synnytyksessä kun jouduin tippaan, niin meinas taju mennä. No, tämä bakteeri oli sitten aiheuttanut minulle myös virtsatietulehduksen, johon sain lääkekuurin. Virtsakontrolli olis sitten parin viikon päästä edessä.. Että näin. Ennenaikaisen synnytyksen riski on sitten kohonnut, varsinkin kun bakteeri mulle niitä kipeitä supereita jo päivittäin aiheuttaa. Ihmehän se olisi, jos niin kipeet supistukset ei pikkuhiljaa alkaisi paikkoja pehmentämään.. Onko muilla löydetty tätä bakteeria?

Muuten täällä kaikki onkin sitten hyvin. Ilmat sais olla paremmat. Meillä pojat viihtyy ulkona niin hyvin, mutta sisällä ollessa pitää sitten jotain tekemistä keksiä. Ehkä se kesä vielä tulee..

Andoliniska + vauva-kirppu ( viikot ihan hukassa.. )

Vierailija
6/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas hiven poikkinainen olo, kun on sauvakävelylenkki takana. Eilen olin myös lenkillä ja sen jälkeen oli pakko nukkua pari tuntia. Olisin nukkunut enemmänkin, mutta oli pakko lähteä hakemaan eskarilaista. Tänään olisi ollut myös niiiin ihanaa heittäytyä sohvalle lenkin jälkeen nokosille, mutta oli käytävä kaupassa ja sitten olikin jo taas kiire hakemaan tyttöä. Ihanaa, että jaksaa liikkua näinkin hyvin, mutta kyllä tunnustan olevani poikki aina lenkkien jälkeen.

Posiitiivista omassa olossa on se, että liitoskivut ovat kadonneet lähes kokonaan! Kun olin ollut lomalla pari päivää, huomasin, että kipua ei enää tunnu. Ilmeisesti se töissä istuminen ja liikkuminen koko päivän on kuitenkin näköjään rasittanut paikkoja ja nyt, kun saa levätä ja heittäytyä pitkälleen tarpeen mukaan, ovat kivut ainakin tilapäisesti kadonneet. Toivottavasti pysyvätkin poissa - sen verran karmeat kivut ovat.

Muuta positiivista on olemuksen " kiinteytyminen" . Ilmeisesti turvotus on vähentynyt levon seurauksena ja syömisenkin olen saanut jonkinlaiseen hallintaan. Masu kyllä on jo muheva!

Nyt taidan vihdoin asettua tuohon sohvalle ansaitulle levolle.

fullmoon 25+1

Vierailija
7/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andoliskalle voimia odotukseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

fullmoon

Vierailija
8/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut sitä ohjelmaa,mutta lueskelin tuossa elokuisten tänpäivän pinoa ja siellä yks äiti oli jo pienokaisensa saanut,viikolla 26+jotain ja itelle tuli siitä aika omituinen olo,että hui,jos tosiaan nyt jo syntyis,niin vauvalla olis kuitenkin jo mahdollisuus selvitä vaikkakin niiden raskaiden keskospäivien kautta! Toivottavasti me kuitenkin saamme vielä kasvatella kaikki mahojamme ja masukkejamme kaikessa rauhassa!

Andoliniskalle (nimimerkki meni taatusti " vähän" sinnepäin,mutta yritys oli hyvä ;) jaksuja odotukseen,toivottavasti kaikki menis hyvin eikä vaavi sitten aikanaan saisi sitä bakteeria!

Vierailija
9/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin neuvolassa ja vartin etsiskelyn jälkeen ja toisen hoitajan avustamana löytyi kuin löytyikin sintin sydänäänet. En ollut yhtään huolissani, koska pienokainen potki ja liikkui koko sen ajan vilkkaasti. Ainakin oli hengissä =)

Sf-mitta on nyt navan korkeudella eli minulla 20 cm. Hemppa edelleen 112 vaikka syön rautaa, mutta ei ollut laskenutkaan. Kilojakin tullut mukavasti ;D

Ensi tiistaiksi sain neuvolalääkärille ajan, vaikka sen pitäisi olla kuulemma vasta 4 viikon päästä. Minulle on tullut outoja oireita, kuten lihasheikkoutta ja lihaskramppeja, rappusista meinannut jo monesti tippua sen takia, sekä tiputtaa lapsen sylistä, kun tullut yhtäkkinen voimattomuus. Nyt olen kyllä tosi huolissani terveydestäni ja itse olen jo vaikka mitä tauteja maalaillut seinälle. Hoitaja kehotti ottamaan rauhallisesti lääkäriin saakka ja kunnes ollaan tutkittu kunnolla, eikä lähdetä etukäteen arvailemaan mitään. Saikkua olisi kirjoittanut, mutta en vielä koe tarvitsevani sitä. Parempi kun ei murehdi etukäteen.

Kuinka moni on kuullut, että raskaus laukaisisi jonkin piilevän sairauden? pelottaa...

En katsonut punaista lankaa eilen, mutta katsoin sen 4D-dokumentin allergikoista. Hurjaa oli sekin!! Itku tuli kun siinä näytettiin jotain pientä alle vuoden ikäistä lasta, jolla oli paha verinen ihottuma. Itselläni on työn takia käsissä lievää ihottumaa ja kutiaa todella kovin välillä, joten mitä se on sitten noin pienellä ja noin pahana.

Jollain esikoinen täytti juuri 4 vuotta!! Paljon onnea!! =D Meilläkin esikoinen täytti 4-vee 19 päivä =) Äkkiä se aika menee ja syksyllä hän menee seurakunnan kerhoon, joka on vissiin muutaman tunnin kerrallaan parina päivänä viikossa, nyyh

Nyt menen kylvettämään lapset ja laittamaan iltapalaa...

*tiitiäinen ja masu 24+1*

Vierailija
10/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 2 kuukautta äitiyslomaan... Sain työnantajalle kaikki paperit toimitettua (meillä on omat paperit missä pitää ilmoittaa äitiysloman, hoitovapaan ja kertyvien vuosilomien pitämisestä etukäteen), Kelan papereita en ole vielä jaksanut täytellä. Kiva roudata kesähelteellä isolla mahalla sitä äitiyspakkausta kun se sitten vihdoin tulee... Masu on vihdoin asettunut selvästi eteen eikä enää kokonaan pahkuroina lanteille kuten alussa. Noin viikon olen tukenut sitä tukivyöllä ja toistaiseksi tuntuu ihan hyvältä, vaikka masua jo on ihan kunnolla ja painoakin toistakymmentä lisäkiloa.

Hui mitä ohjelmia te olette nähneet! Minua jäi mietityttämään tiistaina tullut tuberkuloosiohjelma, jossa käytiin läpi eri maiden tautitilannetta. Suomessahan lopetetaan syyskuussa vastasyntyneiden tuberkuloosia vastaan rokottaminen. Rokotteen saa vissiin pyydettäessä - mitäs meinaatte tehdä? Naapurimaassa Venäjällä tauti riehuu ihan entiseen malliin.

Ei kai tässä muuta - viikonloppua odotellessa...

Vierailija
11/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo taas ehtinyt hetkeen kirjoitella. Kotiäidin elämä muka niin kiireistä =)

Mulla alkoi pari päivää sitten ihan kamala hammas särky. Viisauden hammas on puhkeemassa ja kipu on jotain ihan hirveetä. Tänään kävin hammaslääkärissä ja sain onneks penisliini kuurin, muuta ei voi nyt tehdä kun oon raskaana. Syksyllä joko revitään se hammas tai leikataan. Särky on koko ajan kamala. Saas nähdä miten saan nukutuksi.

Vaavi se kovasti masussa liikkuu ja touhuaa. Pyörii vielä miten sattuu. Nyt on taas jalat alas päin, ikävän tuntusta kun potkii ihan alamahaan. Poitsu oli tässä vaiheessa raskautta jo pysyvästi pää alas päin.

Makean himo on edelleen ihan hirveä. Tänäänkin sorruin hillomunkin ostamaan, nam. Ja karkkia menee. Ja paino nousee kivasti.

Kauankohan vielä menee että äippä pakkaus tulis. Ois niin ihana päästä niitä vaatetteita hypistelemään.

Ollaan saatu poitsu nyt nukkumaan yöt isojen lasten sängyssä. Pinnasänky kannettiin jo poitsun huoneesta pois. Nukkumaan menot on hieman rauhoittuneet, enään eí niin tappele vastaan. Nykyään nukuttaminen kestää n.15min.

Vaavi on kova liikkumaan öisin. Yöllä on aina kunnon jumppa menossa. Poitsu oli masussa aina niin rauhallinen ja kävi aina nukkumaan puolilta öin ja kertaakaan en koko raskaus aikana herännyt että ois öisin liikkunut. Tää onkin sitten ihan toistamaata.

Nyt en muista mitä piti kirjoittaa.

Taidan mennä ottamaan särkylääkettä ja sänkyyn jos sais vaikka nukutuks.

Öttis, poitsu 1v8kk ja masuasukki rv 27+0!!!

Vierailija
12/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä valvoskelen..sain tytön ajat sit nukkumaan, mut tuli nukahdettua viereen ja pakko oli tulla vielä koneelle.

Kävin tänään kaupungilla, tilipäivä kun oli. Muutamia kivoja löytöjä tein =) Eipä vointiin juuri uutta, muuta kun että alapäätä kolottaa entiseen malliin...

Öitä keijut =)

-frodo 26+1-

Vierailija
13/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille keijuille, on taas jääny kirjotteleminen vähiin viime aikoina...

Ite katoin kans telkkarista sen 4D-allergiaohjelman ja tuli kyllä ihan itku silmään sen vertatihkuvan viisikuisen iha katsellessa. Ihan jo siitä syystä, että oman poikani posket olivat aikoinaan samaa luokkaa. Meillä oli parhaillaan ruookavaliossa peruna, mustikka, possu, kaura ja Almiron Pepti (erityiskorvattava maitokorvike apteekista), joten voitte kuvitella mitä ruoanlaitto oli,onneks siitä ruokavalio pikkuhiljaa laajeni. Mikään kaupan purkkiruoka ei sopinut joten kaikki oli tehtävä itse aina tuonne parivuotiaaksi saakka, joka paikkaan otettava omat evät mukaan. Vihdoin 2,5vuotiaana saatiin maito takaisin ruokoavalioon ja sen sopimisen myötä saatiin vihdoin viljat (muutkin kuin kaura) ja ja ja ja...nykyisin, kun herra täyttää reilun viikon päästä 4v, kieltolistalla on enää herne ja tuore tomaatti. Hassuinta oli, kun lapsi oli riisillekin allerginen, en olis osannu kuvitella että joku voi olla riisiallerginen, mutta lääkärin kertoman mukaan se on maailmalla hyvinkin yleinen allergia, vaikkei välttämättä Suomessa olekaan.

Tuostakin huolimatta tuntui hassulta kun joku uudesta tulokkaasta kuullessaan kysyi :2etkö pelkää allergioita?" Suoraan sanottuna en ollu edes ajatellu mahdollisuutta että perheeseen sattus toinen yhtä pahasti allerginen. Oikeestaan pojalla ei ollu edes allergia vaan sen elimistö ei sietäny noita ruoka-aineita, missään veritesteissä, ihotesteissä ei näkyny ykskään ruoka-aineen sopimattomuus, vain altistuksessa ihon reagoimisena. Onneks se on nyt kuitenkin jo voitettu.

Oma olo on yhä ihan ok, pyöräilen ja touhuilen ihan entiseen malliin. Eilen kyllä harmitti kun KOLME ihmistä kysy joko kohta jään äitiyslomalle ja vastasin että kahden kuukauden päästä...eli voitte kuvitella millanen tää maha on, todellinen pallukka! Teki kyllä mieli sanoa että painoa on tullu vasta 2kg, kun tuli sellasia katseita. Mutta eipä välitetä noista, pääasia että itse voin hyvin ja vauva potkuilee hyvin.

Nyt lienee viisanta jatkaa töitä...

Minjuska 25+3 (joko se on niin paljon?)

Vierailija
14/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edellisissä raskauksissa ollut vain vähän isompi lopussa! Muksut on kivasti uponnut tonne jonnekin sisään, vaikka olenkin aika pieni ja hoikahko. Mutta nyt! Joka ikinen joka mut ekan kerran näkee, kysyy et ootanko mä kaksosia kun kuulevat lasketun aja olevan vasta syyskuun loppupuolella! " Sä näytät siltä, et synnyttäisit ihan kohta." Niinpä. Toivottavasti masu pysyy tällaisena loppuajan :) Pelottaa et jos se jatkaakin kasvuaan samalla tahdilla..jaiks!

Muuten mäkin olen kiinteytynyt, niinkuin joku muukin sanoi. Vasta viime aikoina oon taas uskaltanut katsoa itteäni peilistä, kun sieltä ei vastaan katso pöhöttynyt ja turvonnut nainen. Vatsakin on muotoutunut tuohon eteen normaaliksi raskausmasuksi. Näytti olevan muillakin tuota samaa liikkeellä :)

Tais olla Tiitiäinen kun puhui niistä lihasvoimattomuuksista ja lihaskrampeista. Voihan sun kroppa olla vaan niin jumissa ja rikki raskaudesta, että aiheutuvat vaikka vain siitä. Turvotus myös aiheuttaa.. Mulla esim. jalkakrampit johtuu selkeästi selän lukoista ja hermojen pinteessä olosta. Eiköhän vaan ole pahemman laatuista reagointia raskauden tuomille muutoksille kropassa..

Blues kera pikkukolmosen 23+6

Vierailija
15/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ollut hetken hiljaa, laiska kun olen ollut.

Ensin neuvolakuulumisia; maanantaina kävin ja kaikki ihan ok. Hb oli noussut kivasti, oli nyt 122 ja verenpaineetkin olivat nousseet sieltä aika pohjalukemista. Painoa oli tullut +500g edellisestä käynnistä, ja nyt siis kokonaislisäys tammikuuhun on +1,2kg. Ei ole paljon mutta en kyllä pysty kunnolla syömäänkään niiden järkkyähkyjen takia, ruokamääärät ovat varmaan puolet siitä mitä ennen raskautta, ei ihme jos oma paino tippuu. Vauva oli kasvanut kuitenkin hyvin, yläkäyrältä oli kyllä hieman pudonnut mutta reilusti yli keskikäyrän mennään silti, sf-mitta oli 25,5cm. Jotain vasta-aine verikokeita otettiin kun rh- verinen olen, niiden valmistumisesta en huomannut edes kysyä.

Vaivaa on nyt tullut pyörrytyksestä, eilen jouduin hyppämään junasta ulos kesken työmatkan kun taju oli oikeasti lähdössä, olin aivan valkoinen ja kylmän hien peitossa ja todella tunsin miten alkoi pimetä. Raitis ilma auttoi ja se että lähdin liikkeelle, jotenkin tuntuu että nimenomaan istuminen aiheuttaa tälläistä huonoa oloa joskus. Soitin mieheni apuun joka veikin minut sitten takaisin kotiin. Olo oli hutera loppupäivänkin, ja päätä särki. Nyt aionkin sitten liikua töihin miehen kyydissä, jos tämä työnteko enää kauan onnistuu kun joudun paljon istumaan koneen ääressä. Tämä oli jo toinen aamu kun tälläinen pyörrytys tulee, kummastuttaa. Ja istuminen aihuttaa myös supistelua.

Onko muilla ollut tälläistä pyörrytystä? Tai tietääkö joku mistä voisi johtua?

Jatkan nyt töitä, meille tulee klo 10 sijaisehdokas haastatteluun, täytyy keksiä kiperiä kysymyksiä..

Palataan taas, ja voikaa hyvin!

Tinah 26+4

Vierailija
16/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin eileen pitkän valitusvirren aiheesta ennenaikainen supistelu, mutta nettiyhteys pätkähti juuri kun olin lähettämässä sitä. No, hyvää teki valittaa, vaikkei sitä kukaan päässyt näkemäänkään!

Andoliniska: Multa otettiin myös kaikki mahdolliset näytteet emättimestä viime viikon lääkärikäynnillä. Mulla ollut lievästi kipeitä suppareita viikolta 17-18 alkaen ja lääkäri totesi nyt, että kohdunsuu on osittain pehmentynyt ja ulkoreunalta sormelle auki. Noista näytteistä ei kuitenkaan löytynyt syytä, jotain sekaflooraa (?!) oli kuulema kohtalaisesti, mutta tuloksia tulkinneen hoitsun mukaan sitä ei yleensä hoideta. Ensi viikolla uusi lääkäriaika, saapa nähä, onko kohdunsuun tilanne kehittynyt edelleen vai pysynyt samana. Kenkuinta tässä nyt on se, että en uskalla liikkua oikein ollenkaan, koska jo kilometrin kävely alkaa vihloa kohdunsuuta, tai sitten vaan kuvittelen, mene tiedä. Ärsyttävää, muuten kun olisi niin kivuton ja simpsakka olo ja tekisi mieli kävellä, ettei ihan raihnaistuisi ja turpoaisi tässä vaiheessa. Mutta pitää nyt vaan odottaa ainakin siihen ensi viikon tarkastukseen. Täältä on niin pitkä matka sairaalaan, ettei oikein huvita ajatella, että mitä jos...

Tinah: Minä teen myös istumatyötä, tosin kotonani, eli pystyn aika hyvin venyttelemään ja pitämään taukoja. Ja olen huomannut, että pitkä istuminen koneen ääressä saattaa aiheuttaa supistuksia. Lääkäri sanoikin silloin viime viikolla, että pitäisi siirtyä työskentelemään makuuasennossa läppärin kanssa. Mikäs mulla täällä kotona, mutta jossain kontorissa voi olla hankalampaa toteuttaa! Istuminen voi kuulema olla huonoin mahdollinen vaihtoehto, jos on kohdunsuuta avaavia supistuksia - jotenkin siinä kohdistuu eniten painetta kohdunsuulle tms. Mä oon nyt (kun läppäri on korjauksessa eikä auta kuin istua pöytäkoneella) laittanut tuolin istuinosan niin korkealle kuin mahdollista ja vielä tyynyn siihen ja kallistanut selkänojaa vähän, niin että en istu ihan suorassa vaan vähän takakenossa ikään kuin puoli-istuvasti. Luin jostain mammajumppa-kirjasta, että tämä olisi parempi istuma-asento kuin tavallinen.

Onko muilla kokemusta kohdunsuun muutoksista näin aikaisin? Jostain luin jopa, että uudelleensynnyttäjällä ulkosuun avautuminen voisi olla ihan normaalia. Sitten taas jostakin saa ymmärtää, että pitäisi suunnilleen tälläytyä vaakatasoon suosiolla muutamaksi viikoksi, jos tämmöistä on. Oma lääkärini otti kanssa melko vakavasti asian, mutta ei ainakaan vielä puhunut saikkarista, estolääkityksestä yms.

Laitanpa vielä toistamiseen kivan linkin, jos joku ei ole nähnyt. Täällä http://www.tekay.fi löytyy (oikesta yläreunasta kohta " keskosuus" ) tilastotietoa siitä, millaiset mahdollisuudet milläkin viikoilla syntyneillä keskosilla on selvitä elossa ja terveinä. Minusta se on niin lohdullinen taulukko, että käyn sitä aina silloin tällöin vilkuilemassa.

Njoammil ja rv:t jo 27+3

Vierailija
17/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkki, muistelin vähän väärin, ei se löydykään mistään oikeasta yläkulmasta. Tässä tarkka sivuosoite http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid…

Tinahille piti vielä sanoa, että pyörrytys voi varmaan johtua monesta syystä, esim. matala verenpaine, matala hemppa. Ja tietyissä asennoissa (ainakin selinmakuu) kohtu painaa jotain isoja verisuonia niin, että verenkierto yläkertaan saattaa heikentyä.

Vierailija
18/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen neuvolas ja tuli vähä palautetta painosta, kiloja oli karkinsyönnin seurauksena tullu 3 kiloo, tammikuusta 6 kiloo. Kyllä ny harmittaa. Eilen nappasin reseptiosastolta kolmen suklaan kakun ohjeen mutta kai se täytyy ny hävittää. Hemppa oli 126 vaikka en syö edes rautaa, jiihaa!! Onneks sai edes jotain hyviä uutisia! Harva meistä on rautaa...lallaaalaa. =)

Jouduin soittamaan kelaan että sain vähä apua papereitten täyttämiseen, ei oo kivaa jos ne lähettää niitä viä joulunaki takas että on väärin täytetty. Työkkäristä suositeltiin mulle että jäisin nyt sairaslomalle ja siitä suoraan mammalomalle. No eipä mua töihin huvita mennä mutta ei ny niin sairaskaa olo oo.

Eipä kai mulla sitte muuta, taidan lähtee lenkille ja sit värjätä tukan punaseksi.

Miisa84 & Vilperi, Rv 24+1

Vierailija
19/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

listahiljainen täällä aktivoitui kuullessaan Minjuskan lapsen allergioiden alkaneen helpottamaan 2,5 vuoden iässä. Meillä on nyt 1,5 v lapsi, jonka allergiat eivät vielä näytä helpottumisen merkkejä, mutta ilahduin kovasti, että jollakulla tuo parin vuoden ikä näyttäisi olleen yksi rajapyykki. Meille lääkäri ennusti, että lapsemme tapauksessa iso käänne parempaan tapahtunee lähempänää 4:ä vuotta, siihen asti mennä hissuttelemme kokeilujen kanssa rauhalliseen tahtiin.

Eilen taisin surra ihan vähän sellaista asiaa, että jos käy niin hyvin, että kakkonen on allergiaton (mikä siis tosi tosi hyvä asia!), niin saattaa käydä niin, että nuorempi lapsi saa syödä vuoden kuluttua useampia ruokia kuin kaksi vuotta vanhempi sisaruksensa. Mietin, että miltäköhän sellainen tilanne esikoisesta tuntuu? Varmastikin pahalta. No, toivotaan, että esikoisen allergiat olisivat vuoden kuluttua huomattavasti paremmalla tolalla ja toivottavasti kuopus tulee olemaan allergiaton, vaikka sitten esikoisen harmistukseksi. Sen verran rankkaa oli eka vuosi, ennen kuin löysimme hyvän lääkärin, jonka ohjeistuksella lapsi on vihdoinkin oireeton, että toisen allergisen mahdollisuus mua kyl vähän hirvittääkin.

Muuten kuulumisia, taas mennään vatsan kasvun kanssa reippaasti yläkäyrillä eli iso lapsi tulossa taas. Esikoinen oli 57cm, hattu huikeat 38,5cm ja painoakin oli ihan kivasti 4,3kg. Meillä on tiedossa ylimääräisiä painokontrolleja ja synnytystapakeskusteluja, koska eka synnytys ei ollut ongelmaton. Ison koon lisäksi esikoinen syntyi käsi poskella ja ponnistusvaiheessa supistukset heikkenivät niin pahasti, että imukuppi otettiin avuksi sydänäänien romahtamisen vuoksi. Kaikki nämä tekijät yhdessä taisivat olla syynä siihen, että repesin sen verran pahasti, että sektio on varsin varteenotettava vaihtoehto alatiesynnytykselle, jonka haluaisin tosin mieluummin kuin sektion. Asiaa täytyy selvitellä, että kuinka järkevä ratkaisu alatiesynnytys on, sitten kun tiedetään lisää lapsen koosta siinä loppumetreillä. Asia on alkanut askarruttamaan sen jälkeen kun selvisi, että vatsa on kuin onkin iso.

Minna ja megavoltti 24+6

Vierailija
20/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ollaan eilläkin allergisia, tiedän melko tasan mistä puhutaan...

Meillä tosiaan allerologi totesi ettei kyseessä ole oikeastaan allergia, vaan elimistö ei ole kypsynyt käsittelemään vielä niitä ruoka-aineita ja kyseessää on siis " sietämättömyys" ja se voi kestää pidempään kuin sen maagisen pari vuotta. Selitti, että allergian ja sietämättömyyden selittää juuri se, ettei veri tai iho-allergiatesteissä saada tuloksia, vain altistamalla lapsi. Ja samalla se tarkoittaa kuulema, ettei antihistamiinit tehoa niin hyvin, koska elimistö ei eritä histamiinia reagoidessaan ruoka-aineeseen tms. Samaan ryppääseen liitty meillä hajusteherkkyys, nokka vuosi heti jos hajusteellisia pesuaineita käytettiin. Sitten kun maito saatiin 2,5v iässä rupes muutkin sopimaan paremmin,pikkuhiljaa, kokeilemalla, toivottavasti näin myös teillä!! Rankkaa aikaa laittaa kaikki ruoat erikseen ja vahtia koko ajan. Toisaalta lapsi oppi aika hyvin tietämään mitä hän saa syödä ja mitä ei ja kysy jos ei ollu varma. Onneks ei vielä tultu siihen vaiheeseen, että olis kamalasti protestoinu. Huomasin tässä pahimpaan siitepölyaikaan, että pääsynää kannattaa taas vältellä, rupes kutittamaan.

Lykkyä ja jaksamista, koeta itse olla positiivisella mielellä! Joku päivä huomaatkin, että " hitto! eihän tätä ruokaa oliskaan tarvinnu tehdä enää erikseen toisessa kattilassa....." (uskomaton tunne, voit uskoa!)

Minjuska