Mielipiteitä miehen käytöksestä? Olen ihan loppu.
Meillä vauva joka osaa kontata, ja asumme kaksikerroksisessa asunnossa, jossa yläkerrassa makuuhuoneet. Mies ei osaa laittaa portaiden porttia kiinni kun lähtee. Minun pitää vahtia sitä milloin hänen menee alakertaan juosta hänen perässään ja varmistaa että portti on mennyt kiinni. Vanhempi lapsi osaa laittaa portin aina huolellisesti kiinni, mutta mies ei. Viimeksi eilen oli tilanne kun vauva oli vähällä tippua portaat alas, kun mies lähti jättäen portin aivan auki.
Mies lähtee aamulla töihin, ja olen lukuisia kertoja pyytänyt häntä laittamaan vanhemman lapsen ja meidän makuuhuoneen oven kiinni, ettei herättäisi kolisteluun, ja muutenkin että ei esim tiskejä laittaisi aamulla, koska ehdin ne hyvin laittaa kun herään. Tämän olen sanonut useamman kerran. Vauva nukkuu huonosti kaikenkaikkiaan, mutta aamulla tykkää nukkua pitkään klo8 asti tai jopa pidempään. Taas tänäaamuna mies jätti meidän makkarin ja lastenhuoneen oven auki, ja alkoi kolistelemaan keittiössä kovaan ääneen (laittoi ilmeisesti tiskejä, vaikka en ymmärrä miten niitä oli laittamatta, kun laitoin ne illalla), sillä seurauksella että kaikki heräsivät, vaikka muuten olisivat voineet nukkua tunnin pidempään.
Kun miehelle sanoin esim portista eilen, niin enemmänkin hän tiuskaisi minulle siitä kun hänelle huolestuneeseen sävyyn sanoin asiasta, en edes vihaisesti. Ei mitään anteeksipyyntöä tai kauhistelua tms, miten nyt vaikka itse olisin reagoinut asiaan. Sama tänäaamuna suuttui minulle, kun sanoin hänelle kolistelusta, joskin olin kyllä jo vihainen, kun nyt lapset todennäköisesti väsyneitä ja koululaisia päivän, kun eivät saaneet nukkua tarpeeksi.
Mielipiteitä? Neuvoja? Muita kellä samanlaisia riitoja kotona?
Kommentit (377)
Keskenkasvuisuus: kiukuttaa herätä kun muut saa nukkua, ei jaksa lapsiperhearkea tms. näitä tapauksia riittää kun ei ole halua/kykyä kantaa vastuitaan jotka on ensin ITSE VAPAAEHTOISESTI hankkinut omilla valinnoillaan. Eipä tuota korjaa mikään..voihan sitä keskustella maailman tappiin saakka mutta itse tekisin niin että kertoisin rauhallisesti mikä mättää, antaisin aikaa korjata toimintaansa ja jos ei korjaannu niin sitten ero. Jotkut kyllä jaksaa kituuttaa noiden keskenkasvuisten kanssa vuosikymmeniä mutta minä en halua elää henkisesti teini-iän tasolle jääneen "miehen" kanssa. Rasittavaa ja hermoja raastavaa hommaa sellainen. Voimia ap!
Tanssi-psykologi täällä.
Kommenttini on otettu vastaan kyseenalaistavasti, minkä toki ymmärrän. Idenani oli tuoda uusi näkökulma keskusteluun, joka herättäisi osaltaan lisää pohdiskelua.
Tilanteet täytyy tosiaan kohdata ja niistä pitää keskustella. Tarkoitukseni oli hahmottaa sitä, miten parisuhteessa molemmat osapuolet voivat toimia myös ikävällä tavalla yhteen toisiaan lietsoen. Pahoittelut, jos loukkasin sinua Ap.
Olen itse parisuhteessa, jossa ei riidelty tai ilmaistu vaikeita tunteita toisen toimintaan liittyen ja se kaikki lopulta ilmeni passiivis-aggressiivisuutena. Itse en pitänyt itseäni passiivis-aggressiivisena, vaan enemmänkin sovittelevana ja huolehtivaisena, vaikka toimintani oli vain naamioitua passiivis-aggressiivisuutta. Miehellä oli puolestaan omat juttunsa, jotka toistuivat kaavamaisesti ja aiheuttivat konflikteja. Toimimme yksi yhteen ja lietsoimme toisiamme edes tajuamatta asiaa. Asia ratkesi ilman mitään psykologikäyntejä tmv. arjessa toimintaa muuttamalla ja vaikeita asioita yhdessä ruotimalla.
Tsemppiä Ap:lle raskaaseen tilanteeseen. Toivottavasti saatte asian selvitettyä ja mies tajuaisi käytöksensä ikävyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa pöydälle, keskustele miehen kanssa rauhallisesti. Niin että ymmärtää vaarantavansa oman lapsensa. Jos ei ymmärrä ja homma jatkuu niin tee peti miehelle alakertaan.
Ei ap teemiehelle petiä, p*rkele!
Tehköön itse, toiseen osoitteeseen.
Mä uskon vahvasti ap:n miehen olevan sitä mieltä että "jos häiritsee niin lähde itse muualle". Ap pääsee helpommalla tekemällä miehelle pedin miehelle alakertaan. Antaa miehen olla rauhassa ja on provosoimatta tätä. Mies sitten voi rauhassa siellä olla passiivis-aggressiivinen ja rauhoittua. Joko sen verran että osaa muuttaa käytöstään tai tajuta itse että homma ei toimi ja kertoa ap:lle, jotta voivat yhdessä keksiä ratkaisun. Oli se sitten enemmän seksiä, parisuhdeaikaa, reissu kavereiden kanssa, ero.
Siis mitä? Seksin vähyyden, vähäisen parisuhdeajan ja kavereiden puutteen takia on ihan ok vaarantaa oman lapsen henki!? V*ttu en ole sitten hetkeen lukenut mitään näin sekopäistä...
Kuka näin on sanonut? Yleensä ne ongelmat tulee pienistä puroista. Minä sanoin että miehen passiivis-aggressiivisuus voi johtua erinäisistä asioista. Oman ajan puute, seksin puute, parisuhde ei toimi jne. Vai sanotko että miehen passiivis-aggressiivisuus johtuu siitä että haluaa tappaa vauvan? Jos näin olisi noin eiköhän ap olisi muualla kuin vauvapalstalla. Vai olisitko sinä äitinä ihmettelemässä vauvapalstalla "mielipiteitä miehen käytöksestä, haluaa tappaa vauvan"? Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kysynyt mieheltä miten hän varmistaa jatkossa ettei unohda porttia auki ja vaaranna vauvan henkeä. Tällä kysymyksellä siirrät vastuun miehelle. Jos mies ei ota vastuuta asiasta (sanoo esim että huolehdi sinä vauvasta ja portista tai kieltäytyy vastaamasta ym) niin kysy miten asia ratkaistaan? Jos miehellä ei ole järkeviä vaihtiehtoja niin ehdota sinä
- mies pysyy alakerrassa ja nukkuakin siellä niin ei joudu käyttämään enää porttia. Jos on joskus asiaa yläkertaan niin kysyy apn tai esikoisen mukaan auttamaan portin kanssa.
- mies oikeasti ottaa vastuun asiasta ja rupeaa käyttäytymään kunnollaTai sitten jos nämä vaihtoehdot ei kelpaa niin mirs muuttaa asumaan muualle.
Mies saattaisi vastata, että koittaa muistaa laittaa portin kiinni jatkossa tai ”Joojoo laitan sen kiinni”, ja minä yritän sitten olla huolehtimatta asiasta sillä seurauksella että joku kerta se on taas auki, kuten eilen kävi.
Tai sitten mies sanoo, että ei vaan muista laittaa sitä. Ja jos kysyn, et mitäs sitten tehdään, niin vastaa että ”sun täytyy sitten vaan varmistaa aina että se on kiinni.”
Voisi vastata kummalla tahansa tavalla, mutta mikään ei kuitenkaan muutu. Suuttuminen ei myöskään auta mitään. Olen kyllä suuttunutkin. Sitten se olen minä joka ”raivoan”. Tuntuu, että tein mitä tahansa tai olin tekemättä, mies kiemurtelee vastuusta. Mikään ei ole hänen mielestään pielessä, teen kärpäsestä härkäsen. Eli minussa taas vika. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Keskenkasvuisuus: kiukuttaa herätä kun muut saa nukkua, ei jaksa lapsiperhearkea tms. näitä tapauksia riittää kun ei ole halua/kykyä kantaa vastuitaan jotka on ensin ITSE VAPAAEHTOISESTI hankkinut omilla valinnoillaan. Eipä tuota korjaa mikään..voihan sitä keskustella maailman tappiin saakka mutta itse tekisin niin että kertoisin rauhallisesti mikä mättää, antaisin aikaa korjata toimintaansa ja jos ei korjaannu niin sitten ero. Jotkut kyllä jaksaa kituuttaa noiden keskenkasvuisten kanssa vuosikymmeniä mutta minä en halua elää henkisesti teini-iän tasolle jääneen "miehen" kanssa. Rasittavaa ja hermoja raastavaa hommaa sellainen. Voimia ap!
Mutta mikä siinä on etteivät toiset kasva aikuiseksi? Miten voin kasvattaa omat lapseni niin, ettei heistä tule tuollaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kysynyt mieheltä miten hän varmistaa jatkossa ettei unohda porttia auki ja vaaranna vauvan henkeä. Tällä kysymyksellä siirrät vastuun miehelle. Jos mies ei ota vastuuta asiasta (sanoo esim että huolehdi sinä vauvasta ja portista tai kieltäytyy vastaamasta ym) niin kysy miten asia ratkaistaan? Jos miehellä ei ole järkeviä vaihtiehtoja niin ehdota sinä
- mies pysyy alakerrassa ja nukkuakin siellä niin ei joudu käyttämään enää porttia. Jos on joskus asiaa yläkertaan niin kysyy apn tai esikoisen mukaan auttamaan portin kanssa.
- mies oikeasti ottaa vastuun asiasta ja rupeaa käyttäytymään kunnollaTai sitten jos nämä vaihtoehdot ei kelpaa niin mirs muuttaa asumaan muualle.
Mies saattaisi vastata, että koittaa muistaa laittaa portin kiinni jatkossa tai ”Joojoo laitan sen kiinni”, ja minä yritän sitten olla huolehtimatta asiasta sillä seurauksella että joku kerta se on taas auki, kuten eilen kävi.
Tai sitten mies sanoo, että ei vaan muista laittaa sitä. Ja jos kysyn, et mitäs sitten tehdään, niin vastaa että ”sun täytyy sitten vaan varmistaa aina että se on kiinni.”
Voisi vastata kummalla tahansa tavalla, mutta mikään ei kuitenkaan muutu. Suuttuminen ei myöskään auta mitään. Olen kyllä suuttunutkin. Sitten se olen minä joka ”raivoan”. Tuntuu, että tein mitä tahansa tai olin tekemättä, mies kiemurtelee vastuusta. Mikään ei ole hänen mielestään pielessä, teen kärpäsestä härkäsen. Eli minussa taas vika. T. Ap
Mies on siis kaikesta vastuusta luikerteleva saippuapala? Miten jaksat tuollaista miestä? Tai et taida jaksaakaan kun kirjoitit otsikkoon, että olet ihan loppu. Oletko miettinyt asumuseroa?
Miehen täytyy tajuta olevansa passiivis-aggressiivinen. Tuo, että tekee sinusta uhrin ja on ikään kuin sivustaseuraaja, kun suutut hänelle, on juuri klassista passiivis-aggressiivista käytöstä miehen osalta eikä se tosiaan ongelmana ratkea ihan helpolla.
Mitä jos ap muutat vauvan kanssa alakertaan nukkumaan? Auttaisiko se miestä huomaamaan, ettei nykyinen tyyli vetele? Luulen, ettei mies tajua, että on oikeasta huolesta kyse. Luultavasti hän pitää sitä vain sinun päsmäröintinä ja haluna "valittaa joka asiasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miehen kanssa yhdessä joku ratkaisu, jolla portti pysyy kiinni eikä unohdu auki. Aiemmin ehdotettu jousisysteemi tai vastaava voisi olla hyvä.
Onko muuten vaaraa, että vauva jossain vaiheessa pääsee kiipeämään portin yli?
Ei juma... Eiköhän se ole AIKUISEN IHMISEN eli tämän miehen tehtävä laittaa se portti kiinni juuri siitä syystä, ettei se lapsi sinne mene!? Helpointa olisi heivata mies mäkeen, niin ei tarvitse pohtia noin itsestään selviä asioita.
Jos portti on välillä auki ja välillä kiinni, niin unohtumisen riski on aina olemassa. Pahin tilanne on se, että ap olettaisi portin olevan kiinni, mutta joku päivä se olisi jäänyt auki. Syypää aukijättämiseen voisi olla kuka vain. Turvallisuutta ajatellen paras ratkaisu on aina varmistaa se, ettei inhimillinen erehdys tai tietämättömyys (esim vieras talosaa) ei aiheuta vaaraa.
Mutta ilmeisesti tässä ketjussa piti vain haukkua ap:n miestä eikä tehdä turvallista kotia?
Miten tämä lainaamasi kirjoittaja hoitaisi turvallisen kodin ilman että miehen tarttee huolehtia esim porttia kiinni? Ilmeiseti tarkoitit esim sitä jousta?
Jousen täytyisi olla kohtuullisen voimakas että vauva (kohta taapero) ei saisi sitä itse auki? Ja että se varmasti vetäisi portin aina kiinni. No kuvitteleppa äiti avamaan porttia vauva sylissä tai esikoinen. Kun on portin kohdalla ja vahingossa portti pääsee irti niin jousi töytäisi voimalla kulkijan portaisiin. Minusta ei kuulosta lainkaan turvalliselta vaihtoehdolta vaan huomattavasti vaarallisemmalta kuin normaali porttisysteemi joka ei vaaranna muita kulkijoita ja toimii kunhan osaa laittaa sen kiinni.
Eli miten lainaamani kirjoittaja ajatteli ratkaista ongelman jos portin pitää mennä automaattisesti aina kiinni (ja tönäistä kaiken välissä olevan portaita alas).
Vierailija kirjoitti:
Miehen täytyy tajuta olevansa passiivis-aggressiivinen. Tuo, että tekee sinusta uhrin ja on ikään kuin sivustaseuraaja, kun suutut hänelle, on juuri klassista passiivis-aggressiivista käytöstä miehen osalta eikä se tosiaan ongelmana ratkea ihan helpolla.
Korjaus äskeiseen. Mies tekee itsestään uhrin.
typerää mieskostoa, pahenee vaan ku suhde pitenee, täällä kans kostajamies kolistelee teatraalisesti kun tiskaa ym. mielenosoitusta koko ajan, jos on hukannut jotain nii aina toisten vika jne. en ymmärtänyt erota ajoissa ja nyt kaikki kärsii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis kaikesta vastuusta luikerteleva saippuapala? Miten jaksat tuollaista miestä? Tai et taida jaksaakaan kun kirjoitit otsikkoon, että olet ihan loppu. Oletko miettinyt asumuseroa?
No monissa asioissa kyllä. Ja kyllä olen miettinyt asumuseroa.
Joskus, ehkä kerran kuussa parissa saatan suuttua kunnolla ja itkeä että en vaan jaksa enää, ja sitten hän saattaa lupailla että jokin asia muuttuu. Ehkä joku asia on myös joskus muuttunutkin, siksi olen edelleen antanut hänelle aina vaan uusia ja uusia mahdollisuuksia.
Käytännössä kuitenkin tosi moni asia ei muutu, vaikka lupailisi mitä. Onko sekin vaan jotain peliä? Pidetään vaimo tyytyväisenä lupailemalla kaikkea, vaikka oikeasti ei edes mennä itseen ja haluta tajuta omaa käytöstä? T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan miestäsi ketuttaa, kun haluaa herättää teidät aamulla aiemmin kuin ois tarve. Ei siis välitä teistä yhtään, tällä hetkellä. Osaatko arvata syytä tähän? Aiemmin on varmaan ollut toisenlainen, sillä ethän muuten olisi lisääntynyt uudestaan. Sitä masentaa, sillä on toinen nainen, talous on persiillään, on kateellinen sulle kun saat nukkua pitkään tms.
On aina ollut sellainen jokseenkin huoleton, mutta jotenkin nyt tuntuu että huolettomuus on lähtenyt ihan lapasesta. Ei auta mitään jos jostain asiasta sanoo, mutta ei auta olla sanomattakaan. Vanhemman lapsen olen uskaltanut jättää miehelle myös vauvana, mutta nyt tuntuu siltä että en uskalla jättää vauvaa hänelle ollenkaan. Olen siis kyllä muutaman kerran jättänyt, mutta oikeasti saan hermoilla ettei mitään käy. Häneen ei voi siis luottaa ollenkaan. Se on ahdistavaa. T. Ap
Miten se VAUVA pääsee pinnasängystä pois???????
Meillä on vähän samantapaista. Ja asia todellakin selvisi vasta lapsen synnyttyä (meillä on vain yksi lapsi enkä miehen kanssa toista halua). Syynä miehen käytökseen on stressi, tämä lapsiperhearki stressaa miestä. Ennen kuin saatiin lapsi oltiin vuosia yhdessä, mutta tämä ikävä käytös ei tullut ilmi koska ennen lapsia miehellä ei ollut oikein mistään stressiä kun elämä oli aika helppoa. En osannut ennustaa että käy näin, mutta korpeaa nyt ja paljon. Eroa mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa pöydälle, keskustele miehen kanssa rauhallisesti. Niin että ymmärtää vaarantavansa oman lapsensa. Jos ei ymmärrä ja homma jatkuu niin tee peti miehelle alakertaan.
Mä uskon vahvasti ap:n miehen olevan sitä mieltä että "jos häiritsee niin lähde itse muualle". Ap pääsee helpommalla tekemällä miehelle pedin miehelle alakertaan. Antaa miehen olla rauhassa ja on provosoimatta tätä. Mies sitten voi rauhassa siellä olla passiivis-aggressiivinen ja rauhoittua. Joko sen verran että osaa muuttaa käytöstään tai tajuta itse että homma ei toimi ja kertoa ap:lle, jotta voivat yhdessä keksiä ratkaisun. Oli se sitten enemmän seksiä, parisuhdeaikaa, reissu kavereiden kanssa, ero.
Siis mitä? Seksin vähyyden, vähäisen parisuhdeajan ja kavereiden puutteen takia on ihan ok vaarantaa oman lapsen henki!? V*ttu en ole sitten hetkeen lukenut mitään näin sekopäistä...
Kuka näin on sanonut? Yleensä ne ongelmat tulee pienistä puroista. Minä sanoin että miehen passiivis-aggressiivisuus voi johtua erinäisistä asioista. Oman ajan puute, seksin puute, parisuhde ei toimi jne. Vai sanotko että miehen passiivis-aggressiivisuus johtuu siitä että haluaa tappaa vauvan? Jos näin olisi noin eiköhän ap olisi muualla kuin vauvapalstalla. Vai olisitko sinä äitinä ihmettelemässä vauvapalstalla "mielipiteitä miehen käytöksestä, haluaa tappaa vauvan"? Sairasta.
Lässynlässyn. Jos aikuinen ihminen ei tajua olevansa jatkuvasti vaarallinen omalle lapselleen, niin on pääkopassa jotain tosi pahasti vialla. Mutta lässytä sinä nyt noista pienistä puroista ja seksin vähyydestä, kun sillähän tuo selittyy...
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miehen kanssa yhdessä joku ratkaisu, jolla portti pysyy kiinni eikä unohdu auki. Aiemmin ehdotettu jousisysteemi tai vastaava voisi olla hyvä.
Vauva kiipeää jo pinnasangyn KAITEEN YLI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juma... Eiköhän se ole AIKUISEN IHMISEN eli tämän miehen tehtävä laittaa se portti kiinni juuri siitä syystä, ettei se lapsi sinne mene!? Helpointa olisi heivata mies mäkeen, niin ei tarvitse pohtia noin itsestään selviä asioita.
Jos portti on välillä auki ja välillä kiinni, niin unohtumisen riski on aina olemassa. Pahin tilanne on se, että ap olettaisi portin olevan kiinni, mutta joku päivä se olisi jäänyt auki. Syypää aukijättämiseen voisi olla kuka vain. Turvallisuutta ajatellen paras ratkaisu on aina varmistaa se, ettei inhimillinen erehdys tai tietämättömyys (esim vieras talosaa) ei aiheuta vaaraa.
Mutta ilmeisesti tässä ketjussa piti vain haukkua ap:n miestä eikä tehdä turvallista kotia?
Miten tämä lainaamasi kirjoittaja hoitaisi turvallisen kodin ilman että miehen tarttee huolehtia esim porttia kiinni? Ilmeiseti tarkoitit esim sitä jousta?
Jousen täytyisi olla kohtuullisen voimakas että vauva (kohta taapero) ei saisi sitä itse auki? Ja että se varmasti vetäisi portin aina kiinni. No kuvitteleppa äiti avamaan porttia vauva sylissä tai esikoinen. Kun on portin kohdalla ja vahingossa portti pääsee irti niin jousi töytäisi voimalla kulkijan portaisiin. Minusta ei kuulosta lainkaan turvalliselta vaihtoehdolta vaan huomattavasti vaarallisemmalta kuin normaali porttisysteemi joka ei vaaranna muita kulkijoita ja toimii kunhan osaa laittaa sen kiinni.
Eli miten lainaamani kirjoittaja ajatteli ratkaista ongelman jos portin pitää mennä automaattisesti aina kiinni (ja tönäistä kaiken välissä olevan portaita alas).
Sekin auttaa jo, että portti pidetään aina kiinni. Jos se on enemmäkseen auki, niin riski auki jäämiseen kasvaa.
Paras olisi joku systeemi, joka varmistaa portin kiinni menon. Jos jousi ei käy, niin joku muu systeemi tai vaikka hälytys, jos portti jää auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan miestäsi ketuttaa, kun haluaa herättää teidät aamulla aiemmin kuin ois tarve. Ei siis välitä teistä yhtään, tällä hetkellä. Osaatko arvata syytä tähän? Aiemmin on varmaan ollut toisenlainen, sillä ethän muuten olisi lisääntynyt uudestaan. Sitä masentaa, sillä on toinen nainen, talous on persiillään, on kateellinen sulle kun saat nukkua pitkään tms.
On aina ollut sellainen jokseenkin huoleton, mutta jotenkin nyt tuntuu että huolettomuus on lähtenyt ihan lapasesta. Ei auta mitään jos jostain asiasta sanoo, mutta ei auta olla sanomattakaan. Vanhemman lapsen olen uskaltanut jättää miehelle myös vauvana, mutta nyt tuntuu siltä että en uskalla jättää vauvaa hänelle ollenkaan. Olen siis kyllä muutaman kerran jättänyt, mutta oikeasti saan hermoilla ettei mitään käy. Häneen ei voi siis luottaa ollenkaan. Se on ahdistavaa. T. Ap
Olisko miehellä diagnosoimatonta nepsy-ongelmaa..? Ehkä tuo tarkkaamattomuus ja kyvyttömyys huomioida muita ei olekaan tahallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko samanlaista ymmärrystä ja lässyttämistä, jos tuo passiivis-aggressiivinen lapselleen vaaraksi oleva idiootti olisi tuo äiti?
Huomiovärinen lappu siihen porttiin kiinni ("muista sulkea portti"), seuraavaksi portaiden seinään ja vielä keittiöön. Jos se portti on sen jälkeen vielä auki, on aika selvää mistä on kyse.