Vanhempani eivät halua olla minkäänlaisena tukena ruuhkavuosina - onko tämä tavallista?
Ollaan pikkulapsiperhe. Vanhempani asuvat kaukana, joten ei ole nähty todella usein. Vanhemmat ovat alle 70 v eläkeläisiä.
Olen surrut nyt ruuhkavuosina sitä, että vanhemmistani ei ole ollut tukea. Näkevät lapsenlapsiaan joitakin kertoja vuodessa, mutta intoa auttamiseen ei ole ollut. Monien kaverieni vanhemmat haluavat auttaa lapsiperhettä myös rahallisesti ja ostaa lapsille esim. talvivaatteita tai kenkiä, mutta meillä vanhempiani ei ole kiinnostanut taloudellinenkaan auttaminen, vaikka kummallakin on hyvä eläke ja asuvat velattomassa talossa. Jos olen avautunut äidilleni ruuhkavuosien raskaudesta tai esimerkiksi perheessämme olleista terveysvaivoista, niin kommentti on ollut "no voi voi, sellaista se lapsiperheessä on ja koittakaa pärjätä". Mitään tukea ei saa.
Nyt meillä olisi edessä muutto toiselle paikkakunnalle. Töiden ohessa pitäisi pakata muuttolaatikot ja uudessa kodissa laittaa kaikki paikoilleen. Tavaraa lapsiperheessä on melkoisesti. Samalla pitäisi katsoa lasten (2 kpl perään). Muuttolaatikoiden pakkaamisesta ja purkamisesta ei tule mitään lapsia vahtiessa. Ehdotin vanhemmilleni, että voisivatko he tulla auttamaan tavaroiden pakkaamisessa/purkamisessa tai vaihtoehtoisesti katsoa lapsiamme sen aikaa, kun pakkaisimme. Vanhempani totesivat, että eivät halua tulla avuksi (mitään aikataulullista tms estettä ei ole). Olin tuosta todella hämmentynyt, että edes tällaisessa erikoisemmassa tilanteessa ei saa apua. Kaverit ovat kertoneet, kuinka heillä isovanhemmat ovat tulleet lastenhoitoavuksi, auttaneet muuttokustannuksissa tai tulleet remppahommiin avuksi.
Koen surua siitä, miten yksin olemme jääneet, kun vanhempiani ei kiinnosta olla minkäänlaisena tukena.
Kommentit (289)
En sanoisi tavallista, mutta osalla on noin. Ei kaikki isovanhemmat ole mitään pullantuoksuisia ja auttavaisia, syystä tai toisesta.
No ei tuo hirveän tavallista ole. Mutta niinhän se menee että itsekäs ja kylmä ihminen ei muuksi muutu vaikka hänestä tulisi isovanhempi.
Kyllä luulisi, että eläkeläisillä on aikaa auttaa edes joskus.
Oletko ihan suoraan kysynyt, miksi eivät halua auttaa?
Ei kaikki eläkeläiset halua enää lapsirumbaan. Ovat oman tonttinsa jo hoitaneet. Mielestäni erikoista, että oletat heidän olevan valmiita tulemaan pitkän matkan päästä avustamaan.
Hankkikaa muuttoapu nuoremmilta.
Sama kokemus mun vanhempien osalta..
Minusta ei ole kohtuutonta toivoa ja odottaa apua jossain erityistilanteessa, kuten muutto. Eihän se tarkoita jatkuvaa apua. Tai jos isovanhemmat eivät jaksa tulla avuksi, miksi eivät kustanna lastenvahtia tai maksa vaikka muuttoautoa?
Omilla vanhemmillani on aivan erityisen v-mäinen piirre:
He ovat todenneet, että jos miehen vanhemmat eivät auta, niin hekään eivät auta. Mitään estettä vanhemmillani ei auttamiselle ole, mutta kokevat, että jos miehen vanhemmat kieltäytyvät osallistumasta niin eivät hekään sitten ryhdy auttamaan, koska se olisi "epäreilua, että me autamme ja he eivät".
Arvaat varmaan, miten pahalta tilanne meistä tuntuu.
elämä on, se ei ole mikään itseselvyys että isovanhempien kuuluu ja pitää auttaa
Joo toi on just kummalista kun toi sukupolvi itse hoidatti lapsensa vanhemmillaan vai onko niin että itse halutaan huomiota mutta muille sitä ei voi antaa. En olis ollenkaan tekemisissä tollasten vanhempien kanssa, sori.
Oletko kokeillut sellaista niiden lasten kansa ettet anna niille huomiota ja anna niiden hyppyyttä jatkuvasti. Onnistuu vallan hyvin pakkaaminen kun lakkaat juoksemassa jokaisen vihellyksen perään. Käske niiden pärjätä itse.
Olen pahoillani, että vanhempasi ovat tuollaisia. Surettaa noin kylmä asenne omaa lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole kohtuutonta toivoa ja odottaa apua jossain erityistilanteessa, kuten muutto. Eihän se tarkoita jatkuvaa apua. Tai jos isovanhemmat eivät jaksa tulla avuksi, miksi eivät kustanna lastenvahtia tai maksa vaikka muuttoautoa?
Mitä ihmettä? Oletteko aikuisia? Miksi vanhempiesi tulisi kustantaa muuttonne?
Jessus! :D :D
Ei kaikki vanhemmat oikeasti jaksa auttaa, Ots huomioon että ovat jo eläkkeellä.
Muutto on raskasta hommaa ja lasten vahtiminen samoin.
Pyydä muutama kaveri auttamaan muutossa ja lasten hoidossa.
Kuka hitto on keksinyt sanan ruuhkavuosi???
Samanlaista se on meilläkin. Koskaan ei muista mitenkään tai välitä. Uhriutuu kyllä, jos ei saa kuitenkaan ronkkia rusinoita pullasta eli toimia rajattoman isovanhemman roolissa.
Me jouduttiin muuttamaa kahdesti puolen vuoden sisällä, kun esikoinen oli alle 2v ja kuopus vauva. Taapero seisoi rappukäytävässä ja vauva nukkui rattaissa pihalla kun me vanhemmat kannettiin kahteen pekkaan painavia huonekaluja toiseen kerrokseen. Voi niitä aikoja.. Tsemppiä Ap. Kyllä se helpottaa kun kouluun menevät
Tämä kerää varmasti alapeukkuja, mutta sitten kerää:
En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät auta läheisiään, jos he tarvitsevat apua ja itsellä ei ole mitään estettä auttaa. En ymmärrä sitäkään, jos esimerkiksi velattomana elävät isovanhemmat eivät halua satunnaisesti auttaa aikuisia lapsiaan. Ne samat rahat olisivat menossa niille lapsille perintönä kuitenkin.
Jos Ap on useampaankin kertaan mankunut vanhemmiltaan rahaa, aikuinen ihminen, niin kyllä siinä voi ihan aidosti mennä kaikki auttamishalut.
Toisaalta asiahan menee molempiin suuntiin. Jos ei tule apua kun tarvitsee, ei ehkä myöskään itse tarvitse auttaa niitä vanhempiaan. Rahan kinuaminen on kuitenkin moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista se on meilläkin. Koskaan ei muista mitenkään tai välitä. Uhriutuu kyllä, jos ei saa kuitenkaan ronkkia rusinoita pullasta eli toimia rajattoman isovanhemman roolissa.
Me jouduttiin muuttamaa kahdesti puolen vuoden sisällä, kun esikoinen oli alle 2v ja kuopus vauva. Taapero seisoi rappukäytävässä ja vauva nukkui rattaissa pihalla kun me vanhemmat kannettiin kahteen pekkaan painavia huonekaluja toiseen kerrokseen. Voi niitä aikoja.. Tsemppiä Ap. Kyllä se helpottaa kun kouluun menevät
Eikö teillä ole yhtään ystävää? Itse en ole muuttanut 20 vuoteen, mutta silti olen ollut aika vietävän monessa muutossa tavaroita kantamassa.
Koska olet vaan mani mani mani, mulle mulle mulle.