Helsinkiläiset ei osaa käyttäytyä
Asun itse Tampereella ja koin taas pienen kulttuurishokin mennessäni Helsinkiin. Ihmiset Helsingissä on tosi töykeitä ja perus käytöstavat puuttuu ihan aikuisiltakin ihmisiltä.
Etsin keskustasta pitkään parkkipaikkaa ja niin taisi etsiä moni muukin. Puolen tunnin päästä mua lykästi ja sain autoni parkkiin. Pian auton ikkunaan koputtaa joku keski-ikäinen mies joka alkaa räyhäämään stadin slangilla, että hän kyttäsi tätä parkkipaikkaa mua ennen. Nousin autosta ja totesin tyynesti, että niin minäkin. Aloin kerätä tavaroita autostani niin tää mies alkaa kiroillen huutamaan, että nyt jumalauta siirrät sen autos muualle. Mulla 3-vuotias lapsi sylissä tuijotti sitä äijää suu auki. Kun sain tavarat autosta, totesin miehelle vain että opettele käyttäytymään ja poistuin paikalta. Mies jäi huutamaan mun perään.
Menin ravintolaan missä tapasin ystäväni ja tämän lapsen. Juttelimme keskenämme kunnes naapuripöydästä joku mies alkaa jälleen sillä stadin slangilla kommentoimaan meidän keskustelua. Ei siinä muuten mitään, mutta ei mua suoraan sanottuna kiinnosta kuunnella jonkun randomin helsinkiläisen mielipidettä siitä, millainen asunto mun kannattaa ostaa.
Muutenkin päivän aikana mietin useampaan kertaan että miten helsinkiläiset voikaan olla niin ylimielisiä ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä verrattuna melkein ihan mihin tahansa muuhun kaupunkiin :D Jos Helsingissä joku kävelee sua päin, niin anteeksipyyntöä et saa vaan murhaavan mulkaisun.
Kommentit (70)
Ne huonosti käyttäytyvät ovat muualta tulleita lantavarpaita jne. Aidot, vähintään 3. polven stadilaiset, ovat maailman mukavinta ja suvaitsevaisinta väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tampere on parempi kuin Helsinki. Helsinki muuttuu ghetoksi koko ajan. Keskusta jo nyt oksettavan likainen ja saastainen.
Ihme juttu kun Töölöntullin aukaisemisen jälkeen tännä vaan tuppaa junantuomia landelta, ja ihan vaan vielä vapaaehtoisesti
aivan keksitty juttu, minä olen monen polven stadilainen, en siis helsinkiläinen, kuten junantuomat. aidot stadilaiset eivät huuda ja öykkää, vaan maalaiset, jotka yrittävät olla niin stadilaisia.
me stadilaiset olemme väsyneet noihin junantuomiin heinäbaaleihin, ovat ärsyttäviä olentoja, eivätkä osaa käyttäytyä.
jos joku muu väittää muuta niin väärässä on. kait sinä tampereen flikka osaat puhua svenskii myös......
Vierailija kirjoitti:
Ne huonosti käyttäytyvät ovat muualta tulleita lantavarpaita jne. Aidot, vähintään 3. polven stadilaiset, ovat maailman mukavinta ja suvaitsevaisinta väkeä.
Juuri näin. Stadissa on iät ajat budjannut erilaisia ihmisiä, joisen kanssa on tultu toimeen. Toisin kuin jossakin maalaispitäjässä.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on aina tiedetty että helsinkiläisten käytökselle nauretaan kaikkialla muualla :D
Niin stadilaiset nauraa niille
Tunteekohan tuo aloittaja edes stadin slangia. Ettei vaan oli "mie oon Hesast" juttu
oho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Stadissa on iät ajat budjannut erilaisia ihmisiä, joisen kanssa on tultu toimeen. Toisin kuin jossakin maalaispitäjässä.
Alapeukuttajalle: montako eri kansallisuutta teillä asustaa Ronkelissa?
Muistaahan ap, että Vantaalla ja Espoossa ja muualla pääkaupunkiseudulla asuvat eivä ole Helsinkiläisiä? Että voit siellä peräreiässä ihan ajatella miten suhtaudut naapurikyliisi?
En jaksa uskoa että kyseiset herrat olisivat olleet alunperin jostain muualta kuin Helsingistä, koska se stadin slangi oli niin vahvaa. Tai vaikka oliskin alunperin jostain muualta niin ilmeisesti Helsinki sitten vaan muokkaa ihmisistä vähän kusipäitä.
Samaa parkkipaikkaa kyttäsi useempi ihminen. Helsingissä asuvien luulis tietävän että parkkipaikat on aika kortilla. Mä en koko miestä nähnyt eikä hänkään nähnyt minua. Jos mies olisi mua ennen päässyt siihen parkkiruutuun niin en mä herran jumala siirä olis alkanut mesoomaan ja kiroilemaan :D Eri asia on jos joku törkeästi kiilaa toisen eteen, mutta mistään sellaisesta ei ollut kyse. Oikeesri järkyttävää, että keski-ikänen mies käyttäytyy noin.
Ravintolassa oli pöydät tosi lähekkäin ja kyllä mäkin kuulin mitä naapuripöydässä puhuttuin. Ei mulla silti tulis mieleenikään alkaa huuteleen viereiseen pöytään omaa mielipidettäni, mut ilmeisesti tää on Helsingissä sitten ihan normaalia 😂 Musta se on tökeröä.
Joku sanoi että helsinkiläiset ei hymyile. Sen huomasin myös.
-ap
Ihmettelen kyllä tuota. Olen yli 50 vuotta joko asunut Helsingissä tai opiskellut ja työskennellyt täällä, eikä minulle ole ravintolassa koskaan tapahtunut tuollaista kuin ap:lle tuossa.
Parkkiasiaa en voi kommentoida, koska minulla ei ole koskaan ollut ajokorttia. En ole tarvinnut sitä.
Vierailija kirjoitti:
aivan keksitty juttu, minä olen monen polven stadilainen, en siis helsinkiläinen, kuten junantuomat. aidot stadilaiset eivät huuda ja öykkää, vaan maalaiset, jotka yrittävät olla niin stadilaisia.
me stadilaiset olemme väsyneet noihin junantuomiin heinäbaaleihin, ovat ärsyttäviä olentoja, eivätkä osaa käyttäytyä.
jos joku muu väittää muuta niin väärässä on. kait sinä tampereen flikka osaat puhua svenskii myös......
Tässä oli taas hyvä esimerkki näistä helsinkiläisistä:D
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan ap:n tekstin täysin. Itse asun pienemmässä kaupungissa myös ja huomannut helsinkiläisissä saman piirteen. Huvittavinta on, että helsinkiläiset naureskelevat meille maalaisille eivätkä he ymmärrä että kolo muu Suomi nauraa helsinkiläisten käytökselle mikä on verrattavissa teinien käytökseen.
Mitä helkkaria taas. 5 vuotta asunut Helsingissä ja kukaan ei ole naureskellut muiden kaupunkien ja kuntien asukkaille. Valitkaa seuranne paremmin! Ap:n kokemus on kyllä ikävä, mutta itse en ole vastaavaa joutunut kokemaan, Ap:lla vaan huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Nytpä kannattaisi avaajan katsoa peiliin, ja miettiä miten hän itse toimi. Oliko kohtelias ja ystävällinen. Vai moukka.
Hmm miten ap käyttäytyi moukkamaisesti? Ihan samanlailla käyttäytyy normaalit ihmiset. Vaan vähän epätasapainoset kuumakallet raivoaa jostain parkkipaikasta kuten alottajan esimerkissä tuo stadilainen oli tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika nuhjunen provo, kun ei täällä enää oikein kukaan puhu slangia ja jos puhuisi, niin et sinä sitä olisi kyllä ymmärtänyt.
Vaikuttaa muutenkin että käyttäydyit itse ensin huonosti, kun yleensä naapuripöytiin ei ole tarvetta huudella, ellei siellä joku ratakana kailota kaikille asioitaan. Ilmeisesti ystäväsi on kanssa helsinkiläinen, huonokäytöksinen luultavasti siis hänkin.
Keskustassa ei muuten ole erityisen paljoa kadunvarsiparkkeja, kun siinä on aika monta hemmetin isoa parkkihallia johon sen koslan kyllä saa. Kannattaa ens kerran ehkä viedä sellaiseen.
Olisi se huutava kääpä sitten ajanut sinne.
Olen Espoosta, eli en stadilainen. Olen opiskellut Tampereella ja Kuopiossa elämäni aikana. Kummassakin sain kuulla kuittailua siitä miten typeriä stadilaiset on, ihmettelyä siitä miten voin olla niin mukava kun "kaikki stadilaiset on koppavia pellejä" ja voi sitä ilkkumista siitä miten vain typerykset asuu stadissa (huomiona että ylivoimainen enemmistö huutajista asuu täälläpäin nykyään). En ole koskaan kuullut stadilaisen ilkkuvan paremmuuttaan muuta kun mahdollisesti vitsinä. Täällä asuu niin paljon erilaista porukkaa että väkisinkin tottuu kaikkeen eikä siksi ole tarvetta katsoa alas niitä erilaisia.
Kun oletus maalaisilla jo on se, että pk-seutulainen kun avaa suunsa niin sieltä ei voi tulla muuta kun ilkeyksiä, niin totta kai sitä silloin olettaa että kaiken kanssakäymisen tarkoitus on olla ilkeä ja siksi omakin käytös varmasti on jo valmiiksi puolustelevaa.
Jatkoa vielä että sen tosin allekirjoitan ettei stadilaiset pahemmin muille hymyile, mutta sekin on useasti vaan siitä kiinni että elämä on hektistä ja ei ole aikaa hymyillä randomeille joita ei kuitenkaan enää ikinä tapaa. Eri asia varmaan pienemmissä pitäjissä jossa porukka tuntee toisensa ja näkee usein samoja ihmisiä.
Harmi sinänsä, mutta ei sekään epäystävällisyyttä ole, ainoastaan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Espoosta, eli en stadilainen. Olen opiskellut Tampereella ja Kuopiossa elämäni aikana. Kummassakin sain kuulla kuittailua siitä miten typeriä stadilaiset on, ihmettelyä siitä miten voin olla niin mukava kun "kaikki stadilaiset on koppavia pellejä" ja voi sitä ilkkumista siitä miten vain typerykset asuu stadissa (huomiona että ylivoimainen enemmistö huutajista asuu täälläpäin nykyään). En ole koskaan kuullut stadilaisen ilkkuvan paremmuuttaan muuta kun mahdollisesti vitsinä. Täällä asuu niin paljon erilaista porukkaa että väkisinkin tottuu kaikkeen eikä siksi ole tarvetta katsoa alas niitä erilaisia.
Kun oletus maalaisilla jo on se, että pk-seutulainen kun avaa suunsa niin sieltä ei voi tulla muuta kun ilkeyksiä, niin totta kai sitä silloin olettaa että kaiken kanssakäymisen tarkoitus on olla ilkeä ja siksi omakin käytös varmasti on jo valmiiksi puolustelevaa.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Olit varmaan jossain Kontulan tapaisessa lähiössä.
Kontula on ihan ok, mutta ei siltikään keskustassa.
Kauhea kateus taas iskee maalaisilla. Koittakaa nyt kestää ja jaxuhalei 😍
Helsinki nyt on vain yksi suuri pakolaiskeskus.