Helsinkiläiset ei osaa käyttäytyä
Asun itse Tampereella ja koin taas pienen kulttuurishokin mennessäni Helsinkiin. Ihmiset Helsingissä on tosi töykeitä ja perus käytöstavat puuttuu ihan aikuisiltakin ihmisiltä.
Etsin keskustasta pitkään parkkipaikkaa ja niin taisi etsiä moni muukin. Puolen tunnin päästä mua lykästi ja sain autoni parkkiin. Pian auton ikkunaan koputtaa joku keski-ikäinen mies joka alkaa räyhäämään stadin slangilla, että hän kyttäsi tätä parkkipaikkaa mua ennen. Nousin autosta ja totesin tyynesti, että niin minäkin. Aloin kerätä tavaroita autostani niin tää mies alkaa kiroillen huutamaan, että nyt jumalauta siirrät sen autos muualle. Mulla 3-vuotias lapsi sylissä tuijotti sitä äijää suu auki. Kun sain tavarat autosta, totesin miehelle vain että opettele käyttäytymään ja poistuin paikalta. Mies jäi huutamaan mun perään.
Menin ravintolaan missä tapasin ystäväni ja tämän lapsen. Juttelimme keskenämme kunnes naapuripöydästä joku mies alkaa jälleen sillä stadin slangilla kommentoimaan meidän keskustelua. Ei siinä muuten mitään, mutta ei mua suoraan sanottuna kiinnosta kuunnella jonkun randomin helsinkiläisen mielipidettä siitä, millainen asunto mun kannattaa ostaa.
Muutenkin päivän aikana mietin useampaan kertaan että miten helsinkiläiset voikaan olla niin ylimielisiä ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä verrattuna melkein ihan mihin tahansa muuhun kaupunkiin :D Jos Helsingissä joku kävelee sua päin, niin anteeksipyyntöä et saa vaan murhaavan mulkaisun.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tunteekohan tuo aloittaja edes stadin slangia. Ettei vaan oli "mie oon Hesast" juttu
😂
Olen Helsingistä kotoisin enkä ikinä kuullut yhdenkään syntyperäisen nauravan ulkopaikkakuntalaisille. En ollut tietoinen koko asiasta ennen kuin itse ajauduin töihin Tampereelle. Olin tosi innoissani, koska Manse on mielestäni mahtava kaupunki. Vaan voi sitä vihaa minkä sai stadin pelle, kun ei omaa murrettaan voi peitellä. Ennakkoluulot olivat niin vahvoja, että en vain voinut sanoa mitään mitä ei olisi käännetty ja väännetty siten ettei olisi päässyt vaikka vähän haukkumaan Helsinkiä ja sieltä tulevia. Vuoden kestin työpaikkakiusaamista ja sitten oli pakko etsiä uusi työ. Joku alemmuuskompleksi oli porukalla selvästi, mutta rajansa kaikella.
Jos joku juntti kurvaa suoraan toistakymmentä minuuttia vilkku päällä jonottamaani parkkipaikkaan, niin totta helkutissa minullakin palaa hermot. Silmät auki siellä liikenteessä, niin muutkin tienkäyttäjät pysyvät levollisina.
Asun itse Helsingin kantakaupungin alueella, ja parkkipaikkojen löytämiseen menee tyypillisesti reilu puoli tuntia joka päivä. Ja tästäkin "oikeudesta" joutuu maksamaan useita satoja euroja vuodessa. Asukaspysäköintipaikkoja on yksinkertaisesti aivan liian vähän ja välillä jouduin jättämään autoni jopa toiseen kaupunginosaan, jotta pääsisin vihdoin kotiin.
En usko ap:n tarinaa. Keksittyä helsinkiläisvihaa, että olisi edes jotain mitä kirjoittaa.
Kukaan täällä mitään vahvaa stadin slangia enää puhuu puhekielenä. Sitä harrastetaan jossain stadin slangi -yhteisöissä ja ne papat ovat 70v+. Helsinkiläisittäin voi toki puhua, mutta eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on aina tiedetty että helsinkiläisten käytökselle nauretaan kaikkialla muualla :D
Tämä nyt on tiedetty, että junttikylissä saa helsinkiläinen turpaansa vaikka olisi kuin ystävällinen. Sitten vielä ihmetellään, jos ei junttikylistä pidetä. Kukapa tykkäis.
Ihmettelen kovasti tätä vajakkiutta ja ymmärtämättömyyttä siihen, että joku on ihan sattunut syntymään Helsinkiin. Samoin kuin sinne perähikiälle.
Voi miten aurinkoinen asenne sulla on. Kyllä susta on vaan pakko tykätä. Suomen mahtavimmasta junttikylästä, eli Helsingistä.
Käyn satunnaisesti Helsingissä ja ikinä en ole ap:n kuvailemaa käytöstä nähnyt. Asukkaat saattaa ehkä vaikuttaa kiireisiltä, mutta niinhän se taitaa olla monessa muussakin kaupungissa. Se täytyy vielä sanoa, että Helsingissä autolla liikkuessa annetaan helposti tilaa kaistan vaihtamiseen.
Hienoa, että aloittaja kuitenkin pääsi autolla perille ja osasi ajaa Helsingissä, siitä hatunnosto hänelle! Ensimmäinen ulkopaikkakuntalainen josta kuulen. Monesti vantaalaiset ja keravalaisetkin sanovat, etteivät mielellään (tai koskaan) "mene sinne autolla". (Jos huutelisin provoja, se vähän mietityttäisi minua 🙄).
Tuskin oli syntyjään stadilainen. Aika harva stadilainen kulkee autolla ahtaaseen keskustaan kun metrolla, junalla, ratikalla ja bussilla pääsee ihan ytimeen kauempaakin. Muualta muuttaneita on todella paljon Stadissa nykyään, muista se. Yleensä ne epäkohteliaimmat ovat sieltä pikkukaupungista muuttaneita. MYös joskus puhetyylistä huomaa, jos on muualta alunperin. Mulla asuu naapurissa syntyjään helsinkiläinen, moikkaa aina kohteliaasti. Muut eivät. Epäilen että eivät ole alkuperäisin täällä syntyneitä.
Käydessäni viimeksi Tampereella, minulta varastettiin lompakko. Miksi kaikki tamperelaiset ovat varkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on aina tiedetty että helsinkiläisten käytökselle nauretaan kaikkialla muualla :D
Tämä nyt on tiedetty, että junttikylissä saa helsinkiläinen turpaansa vaikka olisi kuin ystävällinen. Sitten vielä ihmetellään, jos ei junttikylistä pidetä. Kukapa tykkäis.
Ihmettelen kovasti tätä vajakkiutta ja ymmärtämättömyyttä siihen, että joku on ihan sattunut syntymään Helsinkiin. Samoin kuin sinne perähikiälle.
Jos käyttämäsi kieli on kovinkin tyypillistä helsinkiläisille, niin en ihmettele kohtaamaanne vihamielisyyttä "perähikiällä". Tosin itse olen asunut monella paikkakunnalla ympäri Suomea, enkä ole kuullut ihmisten vihaavan helsinkiläisiä. Jonkinlaista katkeruutta esiintyy Lapissa, ihmiset eivät ymmärrä miksi kaikki merkittävät virastot yms. sijoitetaan aina Helsinkiin. Mutta nämäkään ihmiset eivät inhoa etelässä asuvia ihmisiä, vaan Helsinkiä suosivia poliittisia ratkaisuja.
Löysä provo.
Pysäköintiongelmaa ei keskustassa ole Helsingissä ole koska:
1) aniharvalla on täällä oma auto
2) kukaan stadilainen ei tule autolla keskustaan
3) pysäköinti maksaa 4€/h joten parkkitilaa on aina saatavana.
Seuraavaksi palstapersu kertoo että tuo on Vihreiden syy. Niin onkin!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku juntti kurvaa suoraan toistakymmentä minuuttia vilkku päällä jonottamaani parkkipaikkaan, niin totta helkutissa minullakin palaa hermot. Silmät auki siellä liikenteessä, niin muutkin tienkäyttäjät pysyvät levollisina.
Asun itse Helsingin kantakaupungin alueella, ja parkkipaikkojen löytämiseen menee tyypillisesti reilu puoli tuntia joka päivä. Ja tästäkin "oikeudesta" joutuu maksamaan useita satoja euroja vuodessa. Asukaspysäköintipaikkoja on yksinkertaisesti aivan liian vähän ja välillä jouduin jättämään autoni jopa toiseen kaupunginosaan, jotta pääsisin vihdoin kotiin.
Tervehdys!
Meillä täällä Helsingin Katajanokalla oma ruutu maksaa 19€/kk ja D-tunnuksella olisi myös aina tilaa kadunvarressa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa vielä että sen tosin allekirjoitan ettei stadilaiset pahemmin muille hymyile, mutta sekin on useasti vaan siitä kiinni että elämä on hektistä ja ei ole aikaa hymyillä randomeille joita ei kuitenkaan enää ikinä tapaa. Eri asia varmaan pienemmissä pitäjissä jossa porukka tuntee toisensa ja näkee usein samoja ihmisiä.
Harmi sinänsä, mutta ei sekään epäystävällisyyttä ole, ainoastaan tapa.
On se sääli että stadissa on niin hektistä että ei pystytä edes hymyä antamaan takaisin. Jännä juttu että espoon puolella ei ole tätä "ongelmaa". Onhan se niin "pieni pitäjä" stadiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa vielä että sen tosin allekirjoitan ettei stadilaiset pahemmin muille hymyile, mutta sekin on useasti vaan siitä kiinni että elämä on hektistä ja ei ole aikaa hymyillä randomeille joita ei kuitenkaan enää ikinä tapaa. Eri asia varmaan pienemmissä pitäjissä jossa porukka tuntee toisensa ja näkee usein samoja ihmisiä.
On se sääli että stadissa on niin hektistä että ei pystytä edes hymyä antamaan takaisin. Jännä juttu että espoon puolella ei ole tätä "ongelmaa". Onhan se niin "pieni pitäjä" stadiin verrattuna.
Espoolainen täällä hei! En minä Espoossakaan tuntemattomille hymyile, toisaalta ei siihen syytä ole! Tuntuisi vain oudolta kun ei ole ainakaan omassa osassa Espoota tapana. Toki jos joku muu moikkaa niin moikkaan aina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoolainen täällä hei! En minä Espoossakaan tuntemattomille hymyile, toisaalta ei siihen syytä ole! Tuntuisi vain oudolta kun ei ole ainakaan omassa osassa Espoota tapana. Toki jos joku muu moikkaa niin moikkaan aina takaisin.
Harvempi hymyilee mutta kun heille hymyilee ja katsekontaktin ottaa niin kyllä 95% espoolaisista (tai sitten espoossa asioivista) hymyilee takaisin. Ehkä tuo 5% miettii että vitsi mikä sekopää tai sitten ovat parisuhteessa ja kuvittelevat että kyseessä on flirttailu.
Stadin slangia olen kuullut lähinnä rappioalkoholisteilta. Yksikään tuntemani syntyperäinen ei ole sitä puhunut. Eli olet valitettavasti törmännyt Seppo Sekakäyttäjään ja Niilo Narkkariin.
Mulle on käynyt joku ihmeellinen tuuri, että oon junantuoma helsinkiläinen ja en ole 3,5v aikana törmännyt epäystävälliseen käytökseen. Tai ei ainakaan tule mitään mieleen. Illanistujaisissa kaikki olivat todella kiinnostuneita mistä olen kotoisin ja pari oli jopa kateellisia mie-murteesta. Että helsinkiläisten murre on tylsää, koska harva puhuu kunnon stadin langia. En mä kyllä ole törmännyt oikein ikinä tuntemattomien ihmisten epäystävällisyyden kohteeksi. Oon aika hiljainen ja rauhaakaipaava, että en hakeudu tilanteisiin, jossa hirveästi joutuisi kohtaamaan tuntemattomia ihmisiä että saattaa johtua ihan siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys!
Meillä täällä Helsingin Katajanokalla oma ruutu maksaa 19€/kk ja D-tunnuksella olisi myös aina tilaa kadunvarressa.
Tervehdys vaan sinne.. Täällä Töölössä meiltä on suuri määrä kadunvarsipaikkoja hävinnyt pyöräteiden tieltä ja reilun 100 asunnon taloyhtiölläni on kokonaiset viisi autopaikkaa vuokrattavana. Itse olen ollut jonossa niihin nyt seitsemän vuotta. H-tunnuksella saa etsimällä etsiä vapaata paikkaa ja se kustantaa tällä hetkellä 336€ vuodessa ja hintaa nostetaan joka ikinen vuosi.
Junantuomana 3v. nyt täällä asunut ja ehdottomasti järkevimmät ihmiset paikoista joissa olen asunut. Ihmiset tottuneempia puhumaan tuntemattomille. Ollaan paljon kiinnostuneempia toisista, kysellään eikä vain horista omia asioita. Tiedostetaan, että on luonnollista, että kaupungissa on paljon jalankulkijoita joiden pitää pystyä ylittämään katu (oululaisille ja lahtelaisille tiedoksi tämä!) Kahdessa muussa ns. suuremmassa paikassa asunut myös ja maaltakin kokemusta.
Tunnen paljon Helsingissä syntyneitä ja kasvaneita, myös tänne muualta muuttaneita, eikä yksikään käyttäydy noin. Kyllä satunnaisia huonotapaisia id*ootteja löytyy ihan joka puolelta.