"huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia"
Jenni on työskennellyt kymmenisen vuotta lähihoitajana, suurimman osan ajasta juuri vanhustenhoidossa.
Hän kiinnitti huomiota siihen, että vuoteessa olijoille ja huonossa kunnossa olleille vanhuksille oli syntynyt kasvojen alueelle mustelmia.
He eivät liiku itsekseen, joten eivät niitä itselleen pysty aiheuttamaan.
Jenni kertoo, että mustelmia syntyy vain tiettyjen hoitajien vuorojen aikana. Hän muistaa kerran, kun vanhuksen omainen oli ollut järkyttynyt läheisensä mustasta silmästä.
En ole voinut sanoa muuta kuin että välitän asian eteenpäin. Ja samalla tiedän, etteivät asiat tule muuttumaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0516d7ca-0652-4f12-98a9-e1aea7b88d34
Alkaa oikeasti pelottamaan vanhainkotiin joutuminen. Ei ole läheisiäkään jotka katsoisivat minun perään, olisin vanhainkodissa vapaata riistaa.
Kommentit (33)
Toisin sanoen lyövät nyrkillä vanhuksia.
En kestä enää :(
Rikosilmoitushan noista pitäisi tehdä! Tehkää omaiset rikosilmoitus! Kuvatkaa vammat ja tehkää netissä rikosilmoitus. Minä ainakin teen.
Onko samat rikolliset kuin poliiseissa ja sotilaissa hoitoalalla? Lähihoitajaksi välillä koulutettiin myös etnisen vähemmistön raiskaaja-murhaajia. Onnea Suomi, tarvitaanko rikollisten suurvaltojen apua vähän lisää 😁
Näin se menee kun hoivaan lahjotaan rahalla. Sama juttu lääkäreillä, ei heillä ole enää aitoa parantavaa energiaa vaan ainoastaan kyky nostaa liksaa ja suorittaa mekaanisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitushan noista pitäisi tehdä! Tehkää omaiset rikosilmoitus! Kuvatkaa vammat ja tehkää netissä rikosilmoitus. Minä ainakin teen.
Ja poliisi tekee mitä? Sanoo että rikosta ei tapahtunut. Poliisille täytyy tarjoilla todisteet valmiina tai muuten eivät pysty tekemään yhtikäs mitään, kun haluavat keskittyä maamujen jahtailuun. He tekevät myös 100% yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa, tavan kansalainen on siinä vain asiakas - joka ei päätä siitä käytetäänkö heidän palveluaan vai ei, sillä raha tulee verokassasta. Asiakkaan mielipiteellä ei siis ole väliä, ja tämä näkyy kaikkien virkahenkilöiden toiminnassa
Kaikki piittaamattomat, väkivaltaiset ja muulla tavoin potilaitaan laiminlyövät hoitohenkilökuntaan kuuluvat pitää saada kiinni mahdollisimman pian ja asialle pitää tehdä jotain NYT. Maanlaajuiset selvitykset käyntiin ja pitkät vankeustuomiot joka ikiselle syylliselle. Jos itse saan kiinni yhdenkin hoitajan joka kohtelee äitiäni kaltoin, lupaan hoitaa tarvittavat toimenpiteet henkilökohtaisesti.
Jos vanhustenhoitoa koko ajan heikennetään, työhön jäävät lopulta vain ne, joiden etiikka ja moraali eivät kärsi vanhusten kaltoikohtelusta. Nämä työntekijät ovat yritykselle helppoja, koska he eivät asetu poikkiteloin systeemissä, vaan hyväksyvät sen viat.
Yksityisen palvelujätin tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Voitto saadaan tehostamalla, eli hoitamalla vähemmän. Suomi käyttää jo nyt vanhustenhoitoon väkilukuun suhteutettuna paljon, paljon vähemmän rahaa kuin muut Pohjoismaat.
Hirvittävää. Miksi hoitajat ja johto eivät puutu? Poliisin tulee tutkia kaikki pahoinpitelyt, joten rikosilmoitukset käyttöön, kaikkiin tiloihin voi myös asettaa kameran kuvaamaan tapahtumia niin että nähdään miten vammat syntyvät. Se on myös hoitajan oikeusturva.
Jos omaiseni olisi tuollaisessa hoidossa, asettaisin huoneeseen ja vessaan kameran.
Kun tietäisitte mitä julkinen vanhusten hoito on laitoksissa. Läheisen kokemusten perusteella tiedän, että vanhus sidotaan suurilla lääkemäärillä sänkyyn ja kun lähtee siitä hoippumaan vessaan, kaatuu ja loukkaa itsensä pahasti. Mikäli on avustettava vanhus voidaan sitoa sänkyyn kiinni ja mitään virikettä ei tarjota. Yhteistiloissa ruoka (jos sitä pystyy syömään) ja muiden seura, jos muillakaan edes tolkkua aivoissa. Hyvin kylmiä laitoksia ja vaikka vanhuksen huoneeseen tuodaan hänen omia tavaroitaan viihtyisyyden lisäämiseksi kaikki vähänkin arvokas varastetaan. Kun asiasta nostaa metelin ne ihmeesti palautuu ilman selitystä mistä löytyi eli henkilökunta varastaa. Toki on olemassa myös kunnollisia hoitajia, mutta rosvoja joukossa. Mustelmat arkipäivää. Murtumia joita ei tiedetä mistä. Ikkunat jätetään auki pakkasella kun potilas ei itse kykene sulkemaan, jotta saa keuhkokuumeen tai virtsateiden tulehduksen joka vie hoitamattomana vanhuksen hautaan. Tämä on todelllisuus.
Sama havainto paikassa jossa käyn tekemässä vuoroa. Heikkokuntoinen kiltti nainen aina öisin kaatuu vessassa ja aina on juuri silmä mustana. Mulle on sanottu: pidä turpa ummessa nyt kun jotakin työtä edes sait. Sydän repeää rinnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja poliisi tekee mitä? Sanoo että rikosta ei tapahtunut. Poliisille täytyy tarjoilla todisteet valmiina tai muuten eivät pysty tekemään yhtikäs mitään, kun haluavat keskittyä maamujen jahtailuun. He tekevät myös 100% yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa, tavan kansalainen on siinä vain asiakas - joka ei päätä siitä käytetäänkö heidän palveluaan vai ei, sillä raha tulee verokassasta. Asiakkaan mielipiteellä ei siis ole väliä, ja tämä näkyy kaikkien virkahenkilöiden toiminnassa
Ei liikuntakyvytön vanhus aiheuta itselleen mustaa silmää. Suoritetaan normaalit kuulustelut ja katsotaan tapahtuma-ajat, kyllähän pahoinpitelijöiden pois saaminen alalta on hoivakodinkin etu.
Ylen MOT ja kaikki muu media saavat luvan tarttua tähän, nimiä pitää alkaa kaivamaan esiin ja oikeusjuttuja saada käyntiin. Tämän on loputtava.
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto paikassa jossa käyn tekemässä vuoroa. Heikkokuntoinen kiltti nainen aina öisin kaatuu vessassa ja aina on juuri silmä mustana. Mulle on sanottu: pidä turpa ummessa nyt kun jotakin työtä edes sait. Sydän repeää rinnasta
Kuka sanoo, että pidä turpa ummessa? Ota yhteyttä niin korkealle kuin asian korjaaminen vaatii, niin olet sankari! Ei tuollainen toiminta käy, sinua vain pelotellaan. Ei yksikään iso pomo tuota hyväksy, he tekevät kyllä asialle jotain eli työkavereille on turha sanoa, ota yhteyttä viranomaisiin ja isoihin pomoihin. Vaikka nimettomänä.
Jotenkinhan ne kiukuttelevat horiskot on vaiennettava ! t. yökkö
Omaiset olkaa tarkkana jos suvussanne on kehitysvammaisia: heillekin on omat vanhainkotinsa, ja on varmasti oma sadistiryhmänsä joka rakastaa kun on valtaa suhteessa heikompilahjaiseen. Olen nähnyt saman yövuoron jälkeen silmä mustana "vessakäynnin jäljiltä"-ilmiön (en ole töissä ko paikassa vaan omainen, seurannut viereisen huoneen naista) ja kun kysyn, kukaan ei vastaa, mitä tapahtui. Johtaja varmaan kieltänyt kyselemästä.
TÄMÄ ON TALVEN TÄRKEIN KETJU. NOSTAKAA TÄTÄ ETTÄ SAA MEDIAJULKISUUTTA VIELÄ LISÄÄ
En kiellä laiminlyöntejä enkä vähättele kokemuksia, mutta mm.Marevan lääkitys aiheuttaa mustelmataipumusta, vuodepotilaat saattavat myös vastustella hoitotoimenpiteitä voimakkaastikin ja voivat huitaista itseään, ellei ole kahta hoitajaa hoitamassa.
Olen tehnyt ilmoituksen aikanaan työsuojeluun ja aviin, esihenkilöä kiinnosti vain se kuka ilmoituksen on tehnyt. Vähän ajan kuluttua sain urani ensimmäisen ja viimeisen kirjallisen huomautuksen mitättömästä ei hoivaan liittyvästä asiasta, joita tapahtuu muillekin ilman seuraamuksia.
Sellaiset työntekijät kuin johtokin. Eli ongelmaa on lähdettävä korjaamaan johdosta, jolla on vastuu ja mahdollisuus vaikuttaa millaisia alaisia ottaa töihin ja teidän tapoihin työskennellä (työnantajan direktio-oikeus).
Näistä hoitajista jotkut ovat narkomaaneja. Huume- ja lääkeainetestit ja soveltuvuuden tarkistaminen pakollisiksi, jos hoitaa vanhuksia. Kamerat kaikkiin tiloihin.
Sanopa muuta. Vanhuus pelottaa minuakin. En tiedä, mitä tässä keksisi välttääkseen kaikenlaiset hoivapaikat.