Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutettu ja sama palkka kuin postin työntekijällä.

Vierailija
14.09.2019 |

Mielestäni postin työntekijöiden palkkaa ei pitäisi laskea. Mutta tässä on monta muuta alkaa, joiden palkkaa pitäisi nostaa.

Olen sosionomi amk. Koulutus lukio ja 3.5 v. ammattikorkeakoulu. Postin työntekijä ei tarvitse edellä mainittua koulutusta.

Postin työntekijän palkka (lehtijutun mukaan);
2200, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Olin Lastentarhaopettajana päiväkodissa. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800. Olin lastensuojelussa töissä ja tein lastensuojelutarpeen selvityksiä. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Mitäs tästä sanotte?

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä olen samaa mieltä, mutta olet siis sosionomi (AMK) ja kutsut itseäsi korkeakoulutetuksi? Avasin tämän keskustelun, koska halusin nähdä millä alalalla korkeakoulutettu tienaa noin huonosti. Näköjään et ollutkaan korkeakoulutettu.

Minä olen virallisesti korkeakoulutettu (eli lastentarhanopettaja yliopistosta (kanditutkinto) ja siihen päälle kasvatustieteen maisterin tutkinto). Yksityisessä päiväkodissa palkka oli 2160€/kk, työmäärä valtava. Kunnallisella palkka 2550€/kk, työmäärä väheni kun ei siivota tai tarjota ruokia/tiskata. Meteli, resurssien puute, isot ryhmät, erityislapset ilman avustajia ja sijaisten puute tekee työstä silti rankkaa vaikka ajatellaan että työ "olisi vain leikkimistä". Jos asenne on tuo, miksi vanhemmat sitten odottaa kullannuppujensa oppivan kaikkea päivän aikana jos pelkkä leikki riittää..

Toki on muistettava, että lto-tutkinto on kandintutkinto, eli palkkakaan ei voi olla niin korkea kuin korkeammissa viroissa. MUTTA. Tuntipalkka itselläni on 15,6€. Samoilla hujakoilla kuin postipojilla. Eikö lasten hoitaminen, kasvattaminen ja opettaminen (yhteiskunnan perusta tulevaisuudessa) ole vähintään yhtä tärkeää kuin postin kulku? Jos postipojan palkkaa nostetaan, niin sitten myös lastenhoitajien ja opettajien.

Minä valitsisin näistä postin kulkemisen, jos toinen pitää valita. Voin kuitenkin opettaa lastani itse (toki en varmastikaan yhtä hyvin), mutta en pysty hakemaan kirjeitä ja paketteja ympäri Suomea

eri

No mihinkä se lapsesi sitten menisi työpäiväsi ajaksi?

Itse kun vien lapseni päiväkotiin, haluan että siellä on pätevää henkilökuntaa, joka tietää lapsen kehityksestä ja sen tukemisesta.

Eli ettei homma ole vain lapsiparkkitoimintaa.

Vierailija
42/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kitistään sosiaali- ja terveysalan palkoista. Milloin mediassa aletaan puhua isoon ääneen liikunta-alan palkoista, jotka ovat oikeasti aivan järkyttävän surkeita? Todella raskas työ sekä fyysisesti, että henkisesti. Pelkkää iltatyötä ja viikonloppua, aina, ilman mitään lisiä ikinä. Liikunnanohjaaja AMK koulutus taustalla ja esimiesten palkat bruttona noin 2200e, rivityöntekijöiden bruttona 1600e. Repikää siitä huumoria.

Pallla työn tärkeyden ja vastuun mukaan. Sori, mutta en näe mitään syytä maksaa sinulle enempää kuin sote-alan työntekijöille. Heilu työksesi jumppatrikoissa, jos haluat, mutta jos rahaa älläät, niin mene oikeisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kitistään sosiaali- ja terveysalan palkoista. Milloin mediassa aletaan puhua isoon ääneen liikunta-alan palkoista, jotka ovat oikeasti aivan järkyttävän surkeita? Todella raskas työ sekä fyysisesti, että henkisesti. Pelkkää iltatyötä ja viikonloppua, aina, ilman mitään lisiä ikinä. Liikunnanohjaaja AMK koulutus taustalla ja esimiesten palkat bruttona noin 2200e, rivityöntekijöiden bruttona 1600e. Repikää siitä huumoria.

Pallla työn tärkeyden ja vastuun mukaan. Sori, mutta en näe mitään syytä maksaa sinulle enempää kuin sote-alan työntekijöille. Heilu työksesi jumppatrikoissa, jos haluat, mutta jos rahaa älläät, niin mene oikeisiin töihin.

Huoh. Siis palkka*.

Vierailija
44/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa töissä voi olla oikeasti korkeakoulutettu ja käsittääkseni palkka vähintään yhtä huono ellei huonompi.

Vierailija
45/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa vertailla omaa peruspalkkaa ja toisen palkkaa lisineen. Tuskin vuoropäiväkodissa palkka jää alle postilaisen kokonaisansion.

Vaihtakaa hommia ja lopettakaa valittaminen.

Vierailija
46/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu sosiaalityöntekijäksi niin palkka ja arvostus nousee. Sosionomeja tuntuu olevan liikaa avoimiin virkoihin nähden. Osaaminen on ihan hyvää riippuen toki vähän koulusta ja mitä tarkalleen ottaen on opiskellut ja millaisin arvosanoin.

Vierailija
47/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudu sosiaalityöntekijäksi niin palkka ja arvostus nousee. Sosionomeja tuntuu olevan liikaa avoimiin virkoihin nähden. Osaaminen on ihan hyvää riippuen toki vähän koulusta ja mitä tarkalleen ottaen on opiskellut ja millaisin arvosanoin.

Sosiaalityöntekijöiden palkka niin ikään on pieni koulutukseen ja vastuuseen nähden.

Vierailija
48/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ILTASANOMAT 30.8

"Pakettilajittelijat siirtyvät marraskuussa Teollisuusliiton neuvotteleman sopimuksen alaisuuteen. Palkkaus putoaa dramaattisesti.

Jukka Kososen, 53, palkasta lähtee pian jotakuinkin kolmannes. Noin 700 postilaista pakettilajittelijaa siirtyy marraskuussa Posti- ja logistiikkaunioni PAUn neuvottelemasta sopimuksesta Teollisuusliiton jakelun alan työehtosopimukseen, ja palkat putoavat selvästi.

Jukka Kososen tuntipalkka on nyt 14,41, ja henkilö- ja tehtäväkohtaiset lisät nostavat sen reiluun 15 euroon tunnissa. Kun työehtosopimus vaihtuu, peruspalkka laskee 10,16 euroon tunnissa ja erikoislisät lähtevät. Työnkuvaan muutos ei vaikuta. Kosonen toimii Helsinki-Vantaan lentokentällä ulkomaanpostissa tullivarastossa."

Minä työskentelen Oulun kaupugilla vakituisena varhaiskasvatuksen opettajana. Tuntipalkkani täysine kokemuslisineen on 15,83e eli reilut 15e kuten Jukallakin. Tälla samalla tuntipalkalla ja sitä pienemmällä työskennellään sairaaloissa, hoitokodeissa, suurtalouskeittiöissä, kirjastoissa,kouluissa ohjaajina yms. Kaikkiin näihin töihin on pitänyt käydä koulua, toisin kuin postin pakettilajittelijoiden. En toivo heille palkanalennusta mutta haluan tehdä tiettäväksi että hyvin paljon ihmisiä työskentelee vaativimmissa ja raskaammissa töissä, varsinkin psyykkisesti, huonommalla palkalla kuin Jukka. Ja koska Jukka puhuu tuntipalkasta, mahdolliset yö/pyhälisät tulevat sen päälle eli rehellinen tuntipalkka on siis sama kuin minun.

Vierailija
49/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postin palkka on kylläkin n. 11,30€/h. Tämä siis tes minimi. Eli ei lähelläkään 2000€. Totta kai kokemusvuodet ja erityisesti ylityöt sekä mahdolliset lisät nostavat palkkaa, kuten kaikilla aloilla. Mutta noin lähtökohtaisesti ei tuota palkkaa kannata kadehtia.

Koska kyse on tuntipalkasta ja jos tekee 40h viikossa, niin kyllä siitä tulee vuositasolla noin 1950€/kk.

Siis ilman mitään lisiä tai lomarahoja.

Eli aika lähelle 2000€/kk. Toki jos tunteja on vähemmän, niin sitten jää kauemmaksi.

Vierailija
50/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vihonviimeistä hommaa, mitä duunarien kannattaa tehdä, eli alkaa vertailla omia huonoja palkkoja keskenään. Juuri sitähän työantajat haluaa, eli duunarit eripuraisiksi. 

Itse tienaan vähemmän, kuin ap, tai postilaiset, mutta en kadehdi kummankaan työtä enkä palkkaa, vaan he molemmat ovat palkkansa ansainneet ja vähän enemmänkin. 

Eikä palkkoja tietenkään voi vertailla pelkän koulutuksen pohjalta, vaan työtehtävien ja olosuhteiden palvelusvuosien ym perusteella. Postilaisilla peruspalkka on selkeästi huonompi, kuin lastentarhanopettajilla. Erilaiset lisät sitten nostaa palkkaa sen minkä nostaa. Haluaisiko esim ap tehdä yötyötä?  Tuskin ja jos tekisi, niin se tietenkin nostaisi myös palkkaa.

Ja jos jätetään nuo hatusta vedetyt mutuilut sikseen ja lyödään faktat pöytään, niin onhan se lastentarhanopettajan palkka nyt kuitenkin merkittävästi parempi, kuin postilaisilla, vaikka postilaiset siis voivat vain haaveilla päivätyöstä:

https://tyopaikat.oikotie.fi/palkkavertailu/lastentarhanopettaja

https://tyopaikat.oikotie.fi/palkkavertailu/postity%C3%B6ntekij%C3%A4

Mutta siis ei nyt aleta duunarien palkkoja dissaamaan, vaan toivotaan joka alan duunareille mahdollisimman hyvää palkkaa, sillä työmies/nainen on palkkansa ansainnut.

Tämä täältä tähän.

Vierailija
51/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitenkin ajattelee, mutta en minä pidä ammattikorkean käynyttä mitenkään korkeakoulutettuna.

Nykytermistön mukaisesti se on alempi korkeakoulutus.

Jostain syystä se alempi jää usein pois 😎

Vierailija
52/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on nyt niiden pakettilajittelijoiden palkasta joka on rapiat 14-15e/h ilman vuoro yms.lisiä. Minusta tuo on hyvä palkka ja moni tekee paljon pskemmalla palkalla paljon pskempia töistä. Liekö nuo pakttilajittelijat parhaiten palkkattuja postin duunareista?

Vierailija
53/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk ei ole korkeakoulutus

Vierailija
54/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että lisiä ei makseta ilta/vkonlopputöistä? Kannattaa ottaa selvää liitosta tms?

Vierailija
55/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt nämä kaikki kateelliset pääsee postiin lajittelemaan paketteja sillä huimalla palkalla, kun sieltä lähtee porukkaa pois. Ilman koulutustakin vielä.

Vierailija
56/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä olen samaa mieltä, mutta olet siis sosionomi (AMK) ja kutsut itseäsi korkeakoulutetuksi? Avasin tämän keskustelun, koska halusin nähdä millä alalalla korkeakoulutettu tienaa noin huonosti. Näköjään et ollutkaan korkeakoulutettu.

Minä olen virallisesti korkeakoulutettu (eli lastentarhanopettaja yliopistosta (kanditutkinto) ja siihen päälle kasvatustieteen maisterin tutkinto). Yksityisessä päiväkodissa palkka oli 2160€/kk, työmäärä valtava. Kunnallisella palkka 2550€/kk, työmäärä väheni kun ei siivota tai tarjota ruokia/tiskata. Meteli, resurssien puute, isot ryhmät, erityislapset ilman avustajia ja sijaisten puute tekee työstä silti rankkaa vaikka ajatellaan että työ "olisi vain leikkimistä". Jos asenne on tuo, miksi vanhemmat sitten odottaa kullannuppujensa oppivan kaikkea päivän aikana jos pelkkä leikki riittää..

Toki on muistettava, että lto-tutkinto on kandintutkinto, eli palkkakaan ei voi olla niin korkea kuin korkeammissa viroissa. MUTTA. Tuntipalkka itselläni on 15,6€. Samoilla hujakoilla kuin postipojilla. Eikö lasten hoitaminen, kasvattaminen ja opettaminen (yhteiskunnan perusta tulevaisuudessa) ole vähintään yhtä tärkeää kuin postin kulku? Jos postipojan palkkaa nostetaan, niin sitten myös lastenhoitajien ja opettajien.

Minä valitsisin näistä postin kulkemisen, jos toinen pitää valita. Voin kuitenkin opettaa lastani itse (toki en varmastikaan yhtä hyvin), mutta en pysty hakemaan kirjeitä ja paketteja ympäri Suomea

eri

No mihinkä se lapsesi sitten menisi työpäiväsi ajaksi?

Itse kun vien lapseni päiväkotiin, haluan että siellä on pätevää henkilökuntaa, joka tietää lapsen kehityksestä ja sen tukemisesta.

Eli ettei homma ole vain lapsiparkkitoimintaa.

Perhepäivähoitajalle. Ei tämä ideaalitilanne olisi mutta pienempi paha, jos toinen pitää valita

Vierailija
57/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä suomalaisesta yliopistosta valmistuneita millään mittarilla korkeakoulutettuina. Ilmaisilla tukirahoilla juopotelleita renttuja ja ikityöttömiä ne ovat, jotka laiskottelevat eivätkä saa opintojansa päätökseen. Menevät opiskelemaan vaan löytääkseen sieltä elämällensä suunnan ja tarkoituksen ja siinä samalla ehkä bile ja seksiseuraa. Vain Cambridgen tai Oxfordin yliopistosta valmistuneet ovat minun tason mukaisella asteikollani korkeakoulutettuja. Näistä kouluista valmituneet tekevät kunnolla töitä, osallistuvat kovan tieteen tekemiseen ja tekevät tärkeää ja merkityksellistä tutkimustyötä toisin kuin suomalaisisten yliopistojen laiskimukset.

Vierailija
58/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
59/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöiden palkka niin ikään on pieni koulutukseen ja vastuuseen nähden.

Sosiaalityöntekijän palkka alkaa kyllä aina vähintään kolmosella. Pk-seudulla taitaa keskipalkka olla jo yli 3500 euroa kuussa. Ei sekään varmaan vastaa työn rankkuutta ja koulutusta, mutta en nyt postin palkkoihin vertaisi.

Vierailija
60/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta samaa mieltä olen sinänsä, että AMK-pohjaisten naisvaltaisten alojen palkkoja voisi hieman nostaa. Saahan insinöörikin enemmän kun tuon ja saman tason koulutus. Toisaalta sitten alkaa tulla vastaan se, että osaa korkeakoulutettujenkin palkoista pitäisi nostaa. Tiedän parin hyvän ystäväni palkat, jotka ovat korkeakoulutettuja. Toinen tienaa 2800 ja toinen 3000 bruttona kuukaudessa. Oman alan töissä ovat. Periaatteessa jos sinun palkkaasi nostetaan tuolle tasolle, pitäisi heidän palkkoja taas nostaa ylemmäs. Ongelma Suomessa mielestäni on juuri se että varsinkin kun puhutaan nettopalkoista niin kouluttautuminen ei aina kannata. Tietysti koulutus antaa usein eväät palkan nousulle myöhemmin, postinjakajan palkka ei juuri nouse kokemuksen myötä.

Insinöörien koulutus on pidempi kuin muiden (paitsi merikapteenin) AMK tutkintojen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi