Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutettu ja sama palkka kuin postin työntekijällä.

Vierailija
14.09.2019 |

Mielestäni postin työntekijöiden palkkaa ei pitäisi laskea. Mutta tässä on monta muuta alkaa, joiden palkkaa pitäisi nostaa.

Olen sosionomi amk. Koulutus lukio ja 3.5 v. ammattikorkeakoulu. Postin työntekijä ei tarvitse edellä mainittua koulutusta.

Postin työntekijän palkka (lehtijutun mukaan);
2200, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Olin Lastentarhaopettajana päiväkodissa. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800. Olin lastensuojelussa töissä ja tein lastensuojelutarpeen selvityksiä. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Mitäs tästä sanotte?

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitenkin ajattelee, mutta en minä pidä ammattikorkean käynyttä mitenkään korkeakoulutettuna.

Minäkin arvasin, että kyseessä on AMK. Nykyään jos henkilö puhuu itsestään korkeakoulutettuna, on 99% varmuudella kyseessä AMK. Jotenkin "ammatti" unohtuu edestä aina

Vierailija
22/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut karhunpalvelu kutsua amk:laisia korkeakoulutetuiksi. Statusta nostettaisiin rahalla, ei sanahelinällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap: lla ole varmasti mitään maisteritutkintoa. Just sanottiin että Stadissa lastensuojelun sossu saa 3600 €.

Vierailija
24/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, alaisillani on AKT tes ja itselläni jokin konttorirotta tes, koulutus ja vastuunotto kannattaa jne.

Vierailija
25/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kitistään sosiaali- ja terveysalan palkoista. Milloin mediassa aletaan puhua isoon ääneen liikunta-alan palkoista, jotka ovat oikeasti aivan järkyttävän surkeita? Todella raskas työ sekä fyysisesti, että henkisesti. Pelkkää iltatyötä ja viikonloppua, aina, ilman mitään lisiä ikinä. Liikunnanohjaaja AMK koulutus taustalla ja esimiesten palkat bruttona noin 2200e, rivityöntekijöiden bruttona 1600e. Repikää siitä huumoria.

Vierailija
26/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin joskus mietin, että miten virallisia palkkatilastoja voidaan vääristellä. En lainkaan epäile etteikö tätä jotenkin tehdä, mutta olisi kiva tietää miten se tapahtuu. Itsekin olen korkeakoulutettu, mutta eipä se tuloissa näy mitenkään, kaikenkarvaiset sairaanhoitajat tienaavat tonnin enemmän kuussa kuin esim. minä ja moni muukin korkeakoulutettu. Tietenkään koulutus ei ole ainoa kriteeri, jolla palkkaa pitäisi maksaa, mutta eipä se yleensä ole myöskään osaaminen.

Todella epäreilua on tulojen jakautuminen tässäkin yhteiskunnassa, eivätkä uutiset Kataisen, Malisen ja muiden huijareiden tulotasosta ainakaan mielialaa paranna.

Vierailija
27/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaahan ei makseta tutkinnosta, vaan tehtävästä työstä. Lasten kanssa leikkiminen on tärkeää ja niin pois päin, mutta ei siitä tuota enempää pidäkään maksaa. 

Lastensuojelutarpeen selvittäminen on lasten kanssa leikkimistä??!!

Vierailija
28/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää edes ajattelee, että palkan pitäisi mennä koulutustason mukaan? Eiköhän se nyt ole kaikille selvää, että noin tilastollisesti ekonomilla on kovempi palkka kuin folkloristiikkaa opiskelleella. Kyllä se on ollut tiedossa jo opiskelemaan mennessä. Olen itse suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja työelämän polku on ollut kivinen, enkä todennäköisesti ikinä tule ansaitsemaan niin paljon kuin poikani, joka meni peruskoulun jälkeen opiskelemaan amikseen hyvin työllistävää alaa. Minusta yksi suurimpia k*setuksia suomalaisessa yhteiskunnassa on, että pitää aina vain opiskella pidemmälle ja enemmän ja sitten taivaat aukeaa. No riippuu ihan siitä mitä opiskelee. Ne ajat ovat olleet ja menneet, jolloin ylioppilaslakki oli kova juttu ja millä vaan yliopistotutkinnolla sai pysyvän viran. Minusta on suoraan sanoen hölmöä, että joka hommaan pitää olla korkeakoulututkinto, oli siinä järkeä tai ei. Tein joskus siivoushommia ja ohjaajani kertoi tehneensä tutkielman mikrokuituliinoista. Kaikki kunnia siivoukselle, se on tosi tärkeää työtä, mutta miksi ihmeessä siihen tarvitsee mitään tutkielmia sotkea? No kun se kuulostaa nykyaikaisemmalta varmaan.

Vierailija
29/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mielenkiintoista seurata aina tätä samaa. Oli asian pointti mikä hyvänsä, takertuvat yliopistolaiset kynsin hampain tuohon "amk ei ole korkeakoulu!!!!!!!!" - mantraansa.

Kykenettekö ylipäätään keskittymään asioissa siihen olennaiseen aiheeseen? Tämäkin ketju menee taas jankkaukseksi sen sijaan, että keskusteltaisiin itse aiheesta.

Vierailija
30/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitenkin ajattelee, mutta en minä pidä ammattikorkean käynyttä mitenkään korkeakoulutettuna.

Nykytermistön mukaisesti se on alempi korkeakoulutus.

Vierailija
31/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postin palkka on kylläkin n. 11,30€/h. Tämä siis tes minimi. Eli ei lähelläkään 2000€. Totta kai kokemusvuodet ja erityisesti ylityöt sekä mahdolliset lisät nostavat palkkaa, kuten kaikilla aloilla. Mutta noin lähtökohtaisesti ei tuota palkkaa kannata kadehtia.

Vierailija
32/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työnantaja maksa sinulle palkkaa koulutuksesta, olit väitellyt vaikka tohtoriksi, vaan työtehtävistä, ammattitaidosta ja osaamisesta.

Koulutodistus on vain paperilappunen, mutta se ei ratkaise palkan suuruutta, vaan tarvitaan muita avuja ja taitoja.

Vierailija
33/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä olen samaa mieltä, mutta olet siis sosionomi (AMK) ja kutsut itseäsi korkeakoulutetuksi? Avasin tämän keskustelun, koska halusin nähdä millä alalalla korkeakoulutettu tienaa noin huonosti. Näköjään et ollutkaan korkeakoulutettu.

Mutta samaa mieltä olen sinänsä, että AMK-pohjaisten naisvaltaisten alojen palkkoja voisi hieman nostaa. Saahan insinöörikin enemmän kun tuon ja saman tason koulutus. 

Anteeksi nyt vain, mutta ei todellakaan ole saman tason koulutus! Vaikka ovatkin molemmat AMK, niin kyllä insinöörin koulutus on todella paljon vaativampi kuin naisvaltaisten alojen AMK-koulutukset. Aivan samalla tavalla kuin diplomi-insinöörin koulutus on todella paljon vaativampi kuin kauppatieteiden maisterin. 

Olisikohan jo naisten aika lopettaa valittaminen huonoista palkoista ja kouluttautua niille aloille, joista palkkaa maksetaan? Äiditkin voisivat vähän käydä keskusteluja tyttäriensä kanssa siitä, mitä kannattaa lähteä opiskelemaan jos ei halua jäädä kituuttamaan pienen palkan kanssa. Varmasti niistä hyvin palkatuista aloista löytyy joku, joka ei ole ajatuksena aivan vastenmielinen. Järjenkäyttö on sallittua. Vapaa-ajalla voi sitten keskittyä niihin omiin syvemmän kiinnostuksen kohteisiin, joista ei makseta palkkaa.

Mistä voit tietää, mikä kellekin on vaativampaa? Jokainen on erilainen.

Ja mihin perustat väitteen, että diplomi-insinöörin koulutus on paljon vaativampaa kuin kauppatieteiden maisterin? Ilmeisesti sinulla on molemmat opinnot suoritettuna, mutta vaikka diplomi-insinöörin koulutus oli sinulle vaikeampi, se ei tarkoita, että tuon voi yleistää.

Vierailija
34/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työnantaja maksa sinulle palkkaa koulutuksesta, olit väitellyt vaikka tohtoriksi, vaan työtehtävistä, ammattitaidosta ja osaamisesta.

Koulutodistus on vain paperilappunen, mutta se ei ratkaise palkan suuruutta, vaan tarvitaan muita avuja ja taitoja.

Meinasit, että onhan lastensuojelutyö helpompaa ja vähemmän osaamista vaativaa, kuin kirjeiden lajittelu?

Vierailija
35/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä olen samaa mieltä, mutta olet siis sosionomi (AMK) ja kutsut itseäsi korkeakoulutetuksi? Avasin tämän keskustelun, koska halusin nähdä millä alalalla korkeakoulutettu tienaa noin huonosti. Näköjään et ollutkaan korkeakoulutettu.

Minä olen virallisesti korkeakoulutettu (eli lastentarhanopettaja yliopistosta (kanditutkinto) ja siihen päälle kasvatustieteen maisterin tutkinto). Yksityisessä päiväkodissa palkka oli 2160€/kk, työmäärä valtava. Kunnallisella palkka 2550€/kk, työmäärä väheni kun ei siivota tai tarjota ruokia/tiskata. Meteli, resurssien puute, isot ryhmät, erityislapset ilman avustajia ja sijaisten puute tekee työstä silti rankkaa vaikka ajatellaan että työ "olisi vain leikkimistä". Jos asenne on tuo, miksi vanhemmat sitten odottaa kullannuppujensa oppivan kaikkea päivän aikana jos pelkkä leikki riittää..

Toki on muistettava, että lto-tutkinto on kandintutkinto, eli palkkakaan ei voi olla niin korkea kuin korkeammissa viroissa. MUTTA. Tuntipalkka itselläni on 15,6€. Samoilla hujakoilla kuin postipojilla. Eikö lasten hoitaminen, kasvattaminen ja opettaminen (yhteiskunnan perusta tulevaisuudessa) ole vähintään yhtä tärkeää kuin postin kulku? Jos postipojan palkkaa nostetaan, niin sitten myös lastenhoitajien ja opettajien.

Vierailija
36/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä. Alempi "palkka" kuin Postin työntekijällä. Muuta en voi lakkoilla enkä kiukutella, yrittäjä on aina ja vain itsekseen oman tilanteensa kanssa.  Ja jos joku joskus valittaa, niin jessus mikä paskamyrsky nousee, koska palkkatyöläiset aina jotenkin kokee tarvetta "itsepä valitsit" -tyyliseen ajatukseen ja kun viel luullaan että salaa kaikki yrittäjät tienaa varmaan ihan hirveesti kun "nehän tekee rahaa..."

Jep jep.

Olisin tosi tyytyväinen postialan palkkaan.

Mutta itsepä valitsin :-)

Vierailija
37/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kahvila-ravintola-keittiötyö on ala jolla 14-15 euron tuntipalkkaa pidetään jo hyvänä. Koko ajan palvellaan ja pyydellään anteeksi milloin mitäkin asiakkailta. Raskas -todella raskas- ruumiillinen työ, ja asiakaspalvelun henkinen kuormitus on yhdistelmä joka tekee monesta aikaisin raakkeja. Missä valitus? No ei missään kun kaikki on töissä yrittäjillä.

Valittaa voivat vain ne jotka on kunnan/valtion/suuryritysten leivissä. Yksityisyrityksissä töissä olevat eivät koskaan voi kiukutella ja lakkoilla, on vaan siedettävä.

Vierailija
38/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kahvila-ravintola-keittiötyö on ala jolla 14-15 euron tuntipalkkaa pidetään jo hyvänä. Koko ajan palvellaan ja pyydellään anteeksi milloin mitäkin asiakkailta. Raskas -todella raskas- ruumiillinen työ, ja asiakaspalvelun henkinen kuormitus on yhdistelmä joka tekee monesta aikaisin raakkeja. Missä valitus? No ei missään kun kaikki on töissä yrittäjillä.

Valittaa voivat vain ne jotka on kunnan/valtion/suuryritysten leivissä. Yksityisyrityksissä töissä olevat eivät koskaan voi kiukutella ja lakkoilla, on vaan siedettävä.

Tarjoilija ei tarvitse työhönsä amk - koulutusta, kuten sosionomi tarvitsee työhönsä.

Vierailija
39/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen virallisesti korkeakoulutettu (eli lastentarhanopettaja yliopistosta (kanditutkinto) ja siihen päälle kasvatustieteen maisterin tutkinto). Yksityisessä päiväkodissa palkka oli 2160€/kk, työmäärä valtava. Kunnallisella palkka 2550€/kk, työmäärä väheni kun ei siivota tai tarjota ruokia/tiskata. Meteli, resurssien puute, isot ryhmät, erityislapset ilman avustajia ja sijaisten puute tekee työstä silti rankkaa vaikka ajatellaan että työ "olisi vain leikkimistä". Jos asenne on tuo, miksi vanhemmat sitten odottaa kullannuppujensa oppivan kaikkea päivän aikana jos pelkkä leikki riittää..

Toki on muistettava, että lto-tutkinto on kandintutkinto, eli palkkakaan ei voi olla niin korkea kuin korkeammissa viroissa. MUTTA. Tuntipalkka itselläni on 15,6€. Samoilla hujakoilla kuin postipojilla. Eikö lasten hoitaminen, kasvattaminen ja opettaminen (yhteiskunnan perusta tulevaisuudessa) ole vähintään yhtä tärkeää kuin postin kulku? Jos postipojan palkkaa nostetaan, niin sitten myös lastenhoitajien ja opettajien.

Minä valitsisin näistä postin kulkemisen, jos toinen pitää valita. Voin kuitenkin opettaa lastani itse (toki en varmastikaan yhtä hyvin), mutta en pysty hakemaan kirjeitä ja paketteja ympäri Suomea

eri

Vierailija
40/163 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset postinjakajat eli nykyiset mainostenjakajat.

Saakin palkkaa pudottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme