Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan vauvani syömään kiinteitä? Vinkit tähän pinoon!

Vierailija
30.05.2006 |

Meidän kuuden kuukauden ikäinen vauvamme tarvitsee kiinteitä, mutta hän ei suostu syömään niitä yhtään! Olen yrittänyt kaikkeni ja tuntuu, etten enää jaksa. Mikään ei mene alas! Vauva osaa syödä, eli siitä ei ole kiinni, vaan vauva on ennakkoluuloinen uusia makuja kohtaan. Vain maito menee! Sitä menee reilusti, mutta se ei enää riitä, koska kasvu on hidastunut. Olisiko ihan oikeasti vielä jotain keinoja antaa kiinteitä, vai luovutanko ja palkkaan ravitsemusterapeutin ruokkimaan vauvani? Vauva pitää suun tiukasti kiinni ja alkaa itkeä hysteerisesti, kun lusikka lähestyy suuta.

Jos joku antaa toimivan vinkin, tarjoan kyllä palkinnon!

Olemme koittaneet sekä itse tehtyjä että kaupan vihannes-, hedelmä- ja marjasoseita. Mikään ei kelpaa.

Kauanko pelkän maidon´varassa pärjää tässä tilanteessa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne menee aina vaan hurjempaan suuntaan. Nyt kun yritin antaa kiinteitä niin lapsi alkoi itkeä heti kun panin hänet sitteriin ja ennen kuin lusikka tuli suuta kohti. Kiinteiden annosta on tullut lapselle kauhunhetki eli en pääse edes yrittämään kun huuto alkaa.

Nyt luovutan, en kestä enää en voi huudattaa lastani.

Sormiruoka ei onnistunut. Päärynäsose meni kyllä sormiin mutta lapsi hieroi sen sormista vaatteisiin eikä suuhun.

Nyt ei ota enää maitoakaan lusikasta.

Voi kun olen huono äiti ja olen mokannut tämän täysin! Saisiko jostain apua, voisiko joku tulla opettamaan lapseni syömään kiinteitä?

Vierailija
2/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko neuvolasta painostettu vai miksi hermoilu?

Lapsesi ei ilmeisesti ole nälkiintymisen partaalla ja kaikki on hänelle aivan uutta. Vain aika auttaa. Lapsi vaistoaa että hermoilet ja se syventää kierrettä. Ruokailusta tulee numero, vaikka sen pitäisi olla arkinen juttu.

Pidä taukoa pari viikkoa ja koikeile rauhassa uudelleen. Älä ota liian kovia tavotteita mitä pitäis mennä ja kuinka paljon. Ensimmäinen tavoite on saada lapsi tottumaan uuteen makuun ja uudenlaiseen ruokailuun. Jos lapsi on istunut syöttöyritysten ajan sitterissä, kokeile antaa vaikka jotain sormiruokaa sylissä.

T. Äiti jonka allergikkolapsi söi ekat kiinteät vuoden ikäisenä ja on terve ja hyvin kehittynyt (ei tietenkään suositeltavaa normaalitilanteessa, mutta lapsen kehitys ei siihen seisahdu jos otat maltilla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ennen, vaikka kaikki imetyshihhulit neuvookin toisin. Nälkäistä on helpompi syöttää kuin täysivatsaista.

Vierailija
4/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksi tää kiire kun neuvolassa painostettiin aloittamaan pikaisesti kiinteät. Seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä pitäisi mennä jo 5 ateriaa päivässä aamu- ja iltapuuroineen. Kasvu on lapsella hidastunut eikä maito riitä. Siitä johtuu tämä paniikki ja kiire.

Vierailija
5/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvun hidastuminen ja seisahtuminen on normaalia sekin, riippuu ihan miten isosta muutoksesta on kyse. Ymmärrän neuvolan painostuksen jos kyseessä on huolestuttava kasvun hidastuminen. Mutta aika usein kuulee, että painostetaan (heh, viisi ateriaa pitäisi saada yhtäkkiä mukaan lapselle joka ei ole eläessään syönyt kiinteitä, tosi järkevää suolistonkin kannalta...), vaikka kasvu olisi ihan normaalirajoissa.

Neuvola on neuvola, sieltä saa tietoa ja neuvoja, ei määräyksiä. Sinä äitinä tiedät, minkälainen tahti on lapsellesi hyvä ja nyt selvästi näyttää siltä, ettei ruokailutilanteista nauti kumpikaan. Ota pieni aikalisä ja yritä uudelleen. Et yritä noudattaa suosituksia neuvolaa, vaan lastasi varten. Aina suositusten noudattaminen ei suju piirrustusten mukaan, lapset ovat erilaisia. Käytännössä sillä ei ole mitään väliä, maistaako lapsi ekat kiinteät 6kk vai 6kk2vkon ikäisenä.

Vierailija
6/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En usko sitä että olisi ollut helpompaa jos olisi aloitettu jo 4 kk:n iässä, koska täysimetystäkin suositellaan 6 kk ikään asti. Tuskin sitä suositeltaisiin, jos sen jälkeen ei oppisi syömään kiinteitä.

Vierailija
7/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen avulla vauvasi voisi tutustua uusiin makuihin. Valmistetaanko vielä sitä porkkana-perunavelliä? Jos vaikka viikon-pari antaisit maidon lisäksi vellejä ja sitten kokeilisit uudestaan kiinteitä?

Vierailija
8/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sitä ei suositeltu, niin en ole antanut. Annetaanko velli tuttipullosta? Mitä velliä suosittelette? Mies osti maissivellin kaupasta tuonne kaappiin, voisiko sitä kokeilla? Ehkä vielä sen yritän ennen kuin heitän hanskat tiskiin...

Vierailija
9/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmät kyllä maistuu..

Vierailija
10/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sarjassamme näitä kun ei anneta ajoissa kiinteitä, imetetään vaan. Ei lapsi enää 6 kk ole herkkä oppimaan kiinteille. 4 kk olisi vielä ollut."

kyllä puolivuotias oppii syömään kiinteitä ihan samalla tavalla kuin nuorempikin.

Oletko ap kokeillut lantrata soseita vedellä ja antaa tuttipullosta vellitutilla? Voisi auttaa tottumaan soseiden makuun

Vierailija
11/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, neuvolan ohjeet ovat ohjeita, aina eivät edes hyviä sellaisia;-)

Vierailija
12/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siitä, kokeillaan sitten kaikkea vielä! ap

Vierailija
13/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vellin määrää vähitellen ja vastaavasti vähennä maidon määrää.

Jospa sillä tottuisi uusiin makuihin?

Ja kuten moni muukin on todennut, anna tilanteen nyt jonkin aikaa rauhoittua, ei se lapsi vaikka viikossa ehdi nyykähtää jos maitoa kuitenkin menee. Ja en mäkään tajua sitä, miten yhtäkkiä sais 5 ruokaa menemää kun kerran vasta aloitellaan - opetteluahan se on viiko- ja kuukausitolkulla niin vauvalle kuin äidillekin.

Tsemppiä!

Vierailija
14/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni joi niitä mielellään. Niistä siis aloitettiin eikä meillä kiinteisiin siirtyminen tuottanut ongelmia, ehkä juuri sitten siksi että olivat jo tottuneet uusiin makuihin.

Vierailija
15/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sarjassamme näitä kun ei anneta ajoissa kiinteitä, imetetään vaan. Ei lapsi enää 6 kk ole herkkä oppimaan kiinteille. 4 kk olisi vielä ollut.

Vierailija
16/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin mun esikoisen kanssa kiinteät hirveällä rumballa 4kk:n iässä, mutta ei tuo tahtonut niitä syödä. Mä kans tuputin ja tuputin ja itkin ja stressasin ja vaikka mitä. Seuraus oli vian se, että koko ensimmäisen ikävuoden lapsi söi todella huonosti, ruokailut oli yhtä sirkusta.

Sinuna mä en tuputtaisi. Jos lapsesi on tyytyväinen ja onnellinen ja terve, niin miksi tuputtaa? Kyllä sitä vauvaa alkaa se " kunnon ruoka" kiinnostamaan ennemmin tai myöhemmin, harvemmin näkee pelkkää tissiä syöviä 1-vuotiaitakaan.

SInä vaan stressaat ja ahdistat sitä vauvaasi tuputtamalla sille jotain, mitä se ei tahdo syödä. Koska ei se vauva tajua miksi yrität pakottaa, vaikka hyvää hyvyyttäsi sen tekisitkin. Ton ikäiselle sä voit ihan hyvin alkaa tarjota sormiruokia, ja pikkuhiljaa vauva oppii niitä syömään. Mun mielestä sun kannattaisi ilman muuta pitää vähintään muutama päivä taukoa nyt tossa tuputtamisessa, vauvasi ei varmasti siitä kärsi, päin vastoin. Ei se kuitenkaan niin ole, että tismalleen ja täsmälleen 6kk ikäiselle tulee yht´äkkiä kamalat puutostilat, jos ei saa pottua nassuun...

Vierailija
17/30 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin sitten soseiden tilalle pullosta velliä (maissi, perura-porkkana velli, tulee maitotutista läpi) Itse luonnollisesti ostin vellitutin, mutta siitä tuli liian nopeasti ja meinas mennä vellihommakin överiksi.

Vierailija
18/30 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko antanut vauvalle sormiruokaa? Onko vauvallasi oma muovilusikka? Oletko tarjonnut lusikalla maitoa? Vastaa ensin näihin

Vierailija
19/30 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovilusikka (Ainun ensilusikka on) ja olen yrittänyt niinkin, että vauva saisi itse kokeilla lusikalla ensin sosetta, mutta tämä ei auta.

Mitä kannattaisi tarjota sormiruuaksi ihan alkuvaiheessa, kun kiinteistä ei ole kokemusta?

ap

Vierailija
20/30 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa on annettu lusikalla. Se käy.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän