Miten saan vauvani syömään kiinteitä? Vinkit tähän pinoon!
Meidän kuuden kuukauden ikäinen vauvamme tarvitsee kiinteitä, mutta hän ei suostu syömään niitä yhtään! Olen yrittänyt kaikkeni ja tuntuu, etten enää jaksa. Mikään ei mene alas! Vauva osaa syödä, eli siitä ei ole kiinni, vaan vauva on ennakkoluuloinen uusia makuja kohtaan. Vain maito menee! Sitä menee reilusti, mutta se ei enää riitä, koska kasvu on hidastunut. Olisiko ihan oikeasti vielä jotain keinoja antaa kiinteitä, vai luovutanko ja palkkaan ravitsemusterapeutin ruokkimaan vauvani? Vauva pitää suun tiukasti kiinni ja alkaa itkeä hysteerisesti, kun lusikka lähestyy suuta.
Jos joku antaa toimivan vinkin, tarjoan kyllä palkinnon!
Olemme koittaneet sekä itse tehtyjä että kaupan vihannes-, hedelmä- ja marjasoseita. Mikään ei kelpaa.
Kauanko pelkän maidon´varassa pärjää tässä tilanteessa?
Kommentit (30)
Mm. suun motoriikka kehittyy eri tahdissa. Onko kasvu pahasti jäljessä? Sehän on ihan normaalia, että kasvu saattaa välillä hidastua tai pysähtyä.
kurkkua...jotakin kovaa, mistä ei irtoa liian isoja paloja.
Eli laita ruokaa ihan vähän lautaselle ja siihen lisäät maitoa niin paljon, että on ihan liejua - siitä sitten vähitellen lisäisit ruoan määrää..? Ja jotain tosi neutraalin makuista ruokaa.
paina lusikalla alahuulta, jolloin suu aukeaa ja saat lusikallisen sisään- uudet maut voivat vaatia 20 maistamiskertaa, ennen kuin vauva tottuu. kokeile eri makuja, pääryynä on mietoa, samoin perunaporkkanasose, (joka on muuten meidän vauvan lemppari).
kokeilepas perunaporkkanavelliä ja muita vellejä, kannattaa neuvolassa kysyä jos mittaisivat vauvasi hemoglobiinin , joillakin paljon maitoa syövillä lapsilla se laskee .... eli rauta ei imeydy ihan kontrollimielessä, banaanimössä voit tehdä lautaselle ja anna lapsesi laittaa kätensä siihen ja imeskellä käsiään tää banaanimössö pysyy aika hyvin käsissä voit survoa sen siivilän läpi tai soseuttaa sen haarukalla, älä hätäänny jos lapsesi yskii välillä vaikka antaisit kiinteämpää ruokaa, uskallatko kokeilla antaa kokonaisia mustikoita maistaa --- aika sottaista hommaa,
perheenjäsenet, joten annoin perunanpalasia, makaroonia jne. 10 kuukauden iässä lopetti rinnan ja alkoi syömään meidän mukana tavallista kotiruokaa itse... nokkamukista vettä ja maitoa.
Eli haluan sanoa: odottele vielä, anna maitoa ja velliä ja kokeile kiinteitä myöhemmin uudestaan.
Meilläkään ei puolivuotias syönyt mitään, kakoi ja sylki kaiken pois, kuukausi meni että alkoi mennä ruokaa alas ja silloinkin vain pari lusikallista. eikä tullut kuuloonkaan ostaa ikäistensä soseita kaupasta joten tein kaiken itse. Todella nirso ja sihtikurkku oli johonkin 10kk asti mutta nyt 1.5v ja syö ihan mitä vaan ja melkein mitä isompia paloja ruuassa on, sitä paremmin kelpaa. Kaupan soseet on liian mössöjä :) Ei kannata ainakaan tuputtaa, syö minkä syö, kyllä se kuitenkin jotain syö jos on nälkä.
Mä lypsin peruna- ja porkkanasoseen sekaan, myös kaurapuuron sekaan. Ehkä olet näin jo tehnytkin.
TArviiko vauva välttämättä jo kiinteitä? Koeta välttää tekemästä asiasta valtataistelua, koeta välttää pakottamista ja kireää tunnelmaa. Voisitteko pitää vaikka viikon tauon tms.?
Voisitko totuttaa vauvaa lusikkaan jollakin hyvällä? Meillä kuopus oppi syömään lusikasta tosi hyvin. Luulen, että se johtui siitä, että hän sai vauvana kerran (vai oliko se kaksi) päivässä äidinmaitoon liuotettua maitohappobakteeria. Lusikkatyöskentely siis sujui siinä vaiheessa, kun alettiin antaa kiinteitä. Joillekin vauvoille lusikasta syöminen ja nieleminen on oikeesti vaikeeta.
Minkälaisia neuvoja neuvolassa antavat? Tsemppiä kovasti!!
Meillä tosiaan ei ole siitä kiinni, ettei vauva osaisi syödä lusikalla. Hän on ottanut lusikalla maidon mukana Rela-tippoja ja hyvin on sujunut se, joten ei ole OSAAMISESTA vaan HALUSTA kiinni. Vauva tykkää vain maidosta. En usko sitä että olisi ollut helpompaa jos olisi aloitettu jo 4 kk:n iässä, koska täysimetystäkin suositellaan 6 kk ikään asti. Tuskin sitä suositeltaisiin, jos sen jälkeen ei oppisi syömään kiinteitä. Minusta me aloitettiin sinänsä ihan oikeaan aikaan mutta olen yllättänyt miten hankalaa tämä on ja alan olla ihan voipunut.
Se mitä en ole kokeillut mutta voisin vielä yrittää on toi sormiruoka. Kuulostaa tosi hurjalle antaa jotain maissinaksuja (????) tän ikäiselle, mutta jos upottaisin vauvan sormet vaikka päärynäsoseessa, auttaisiko se?
Vauva pitää tosiaan suuta tiukasti kiinni kun näkee, että lusikassa ei ole maitoa vaan sosetta (tai haistaa), joten suuhun asti en saa kuin väkisin.
ap
Soseissahan on itse asiassa energiaa VÄHEMMÄN kuin Tutteleissa ja velleissä. katoppa tuoteselosteita ja vertaile.
Meillä poika alkoi syödä kiintetä vasta 7kk iässä ja nyt on sellanen 15-kiloinen pojanjässikkä. Kyllä vauva pärjää, vaikka paino vähän laskisikin. Ehkei vauvasi yksinkertaisesti vain ole vielä kypsä kiinteälle ruualle. Anna sille aikaa ja koeta vaikka viikon kuluttua uudelleen.
Monet vauvat ovat jopa pelkällä täysimetyksellä sinne 7kk ikään saakka.
Eikä siinä sitten muu auta, kun alkaa vaan kokeilla eri soseita sitkeesti. Jos et anna heti maitoa kieltäytymisen jälkeen ja annat vauvalle tulla vähän enempi nälkä, niin eiköhän se ala soseitakin ottaa pikkuhiljaa.
Aloita hedelmäsoseilla. Yleensä vauvat ovat persoja makealle. Niillä perunaporkkanamössöillä ei kannata aloittaa, sillä ovathan ne aivan kammottavan makuisia!