Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentti: Kuka jatkossa saa hoitoa? STM:n tuleva kansliapäällikkö sanoi sen, mitä muut eivät uskalla

Vierailija
10.09.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006234237.html

"Kirsi Varhila ansaitsee kiitosta rohkeudestaan. Hän nosti esiin asian, joka on poliittisesti tulenarka ja siksi siitä ollaan hiljaa, kirjoittaa erikoistoimittaja Heidi Hagelin.
Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkönä lokakuun alussa aloittava Kirsi Varhila sanoi maanantai-iltana Ylen A-studiossa sen, mitä juuri kukaan ei ole uskaltanut sanoa julkisesti.

”Meiltä puuttuu aito priorisointikeskustelu”, hän sanoi.

Se tarkoittaa, että me emme tässä maassa keskustele siitä, miten toimitaan, jos rahaa ei riitä kaikkien hoitamiseen. Ketkä siinä tapauksessa saavat hoitoa?

Kysymys on tulenarka. Varhila toki tietää sen. Hän sanoi itsekin, että ”se on todella raadollinen keskustelu”.

Varhila ansaitsee kiitosta rohkeudestaan. Jonkun tämä piti sanoa, että asiasta päästään keskustelemaan. Miettikää, miten vaikea ja monipolvinen on ollut keskustelu vanhustenhoidon tilasta. Se on vielä lastenleikkiä verrattuna siihen, kun aletaan keskustella, kenen hoitamiseen rahat riittävät ja millä tavalla tämä arvotus tehdään.

Tai sitten tehdään se valinta, että kaikki hoidetaan. Silloin pitää alkaa puhua siitä, miten kaikkien hoitaminen rahoitetaan. Silloin terveydenhuolto priorisoidaan muiden asioiden edelle. Priorisointikeskustelua sekin.

Varhila itse ilmaisi sen näin: Henkilöstökulut nousevat ja meille tulee uusia kalliita lääkehoitoja. Tämä yhtälö ei päde pidemmällä ajalla, ellei sitten oteta lähtökohdaksi, että kustannukset saavat kasvaa miten paljon tahansa.

Tämän asian miettiminen meidän pitäisi aloittaa. Se on erittäin vaikea aihepiiri, jossa joudutaan laittamaan vastakkain ikäviä asioita. Keitä hoidetaan? Kuka saa kalliita lääkkeitä? Kuka saa kalliita hoitoja? Paljonko palkkoihin laitetaan rahaa? Paljonko kustannusten annetaan kasvaa?

Tämä osuu samaan aikaan sen kanssa, kun työikäisen väestön suhde eläkeläisväestöön pienenee. Kun ikääntyneitä on enemmän, myös hoidontarve kasvaa.

Täsmälleen kuten Varhila sanoo – se on raadollinen keskustelu.

Nyt tämä keskustelunaihe on uskallettu tuoda julkisuuteen. Eri asia on, uskaltaako mikään taho jatkaa keskustelua. Toivottavasti uskaltaa. Koska näitä päätöksiä tehdään jo.

Heidi Hagelin"

Noniin, olihan sitä hyvinvointivaltio-kokeilua se muutama vuosikymmen, paluu 1800-luvulle alkanee varmaan pian eli työttömät, köyhät ja sairaat pärjätkööt omillaan. Johan sitä on jo sosiaaliturvan osalta valitettu ettei rahat riitä niin näköjään ne ei riitä terveydenhoidonkaan kohdalla. No onneksi esim. postin pääjohtajalle riittää rahaa ja kaikille muille hyvävelikerholaisille.

Kommentit (256)

Vierailija
241/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn säännöllisesti lapseni kanssa eräällä poliklinikalla. Käytävä on aina ns. mustanaan ulkomaalaisia asiakkaita. Pistää miettimään. Toki myös sitä, kuinka oma lapsi kuormittaa yhteiskuntaa.. Ja ei todellakaan ole kyse mistään isosta vaivasta. (On jo paranemaan päin.)

Mutta tosiasia on se, että tauti- ja kondiskartta sekä sotepuolen asiakaskunta on aika lailla laajentunut koto-Suomessa. Sirppisoluanemiaa ei esimerkiksi suomalaisilla ole, mutta Afrikassa sellaista esiintyy. Toki myös Suomessa nykyään. Samoin monenlaista kehitysvammaa tai mt-häiriötä serkusavioliittojen tuloksena. Puhumattakaan tartuntataudeista.

Hurjasti rahaa kuluu vaikeastivammaisiin, jotka eivät ikinä tule "tuottamaan" mitään (paitsi iloa omaisilleen). On ihmisiä, jotka eivät pysty tekemään muuta kuin makaamaan ja ehkä ääntelemään. Voivat elää vuosikymmeniä.

Ja rahaa palaa niihin 24-tuntista valvontaa kaipaavien vanhojen vanhusten hoitoon.

Sekä lasten ja nuorten koko ajan laajenevien erityistilojen ja nepsyoireiden hoitoon moniammatillisine tiimeineen.

Ymmärrän kaikkien tuskan. Mutta rahaa vaikuttaisi olevan tässä maassa aika paljon haaskattavaksi asti.

Vierailija
242/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä pidetään hengissä liian pitkään. Eihän tässä ole mitään järkeä, ysikymppisiä dementikkoja lääkitään niin että elämä pitenee aina vaan, mutta heitä ei ole kuitenkaan varaa hoivata. Yksin makaavat kotona ja odottavat viiden minuutin hoitajakäyntiä. Viimeisen vuoden makaavat "palvelutalolla". Heti pois mm. verenohennuslääkitys ikäihmisiltä.

Ja pitää ottaa huomioon sekin, että valtaosa lääkehoidoista on placeboa, joten kalliiksi käy turhat "hoidot" haittavaikutuksineen. Ja tämä on ihan tieteellinen fakta, että turha alkaa huutelemaan muuta. SUurin osa terveydenhoidosta on täysin turhaa, humpuukia, rahastusta, hörhöilyä, puoskarointia. Ja sekin mikä voisi olla oikeaa hoitoa, niin sitäkään ei usein osata tehdä oikein. Hirveä rahasyöppö. Priorisointia todella tarvitaan.

Mitä sille vanhukselle pitäisi tehdä? Jättää elvyttämättä? Niin usein tapahtuukin. Mutta muuten moni vanhus elää dementoituneena ja sänkyyn jääneenä monia vuosia. Tietysti voisi jättää ruokkimatta, niin kuolisi nopeasti pois. En sairauden vanhusten elämää pitkitetä tahallisesti. Mutta ei niitä myöskään listitä tahallisesti.

Priorisointia tapahtuu koko ajan nykyäänkin. Valitettavasti lääketieteessä ei ole mitään absoluuttista mittaria, että tiedetään, mikä ihmistä vaivaa ja mikä on paras ja halvin hoito. Usein yksilöllinen hoito tulisi pitkässä juoksussa halvimmaksi, mutta hoito aloitetaan halvimmasta ja massoille sopivimmasta. Se on pakko ja vasta myöhemmin voidaan hakea lupia hoitosuosituksista poikkeaville hoidolle.

No jättää UUDET elämää pidentävät lääkkeet määräämättä. Miksi pitkälle edennyttä alzheimeria ja muutenkin monia sairauksia sairastavan vanhuksen elämää pitäisi yhtään pidentää? Miksi heidät pitää pelastaa keuhkokuumeelta elämään antibiooteilla? Mulla on monta todella huonokuntoista vanhusta sukulaisissa ja hirvittää katsoa sitä menoa, pilleriä toisensa perään tulee joka sairaalareissun jälkeen. On kolesterolipilleriä, monenlaisia sydänlääkkeitä, muistilaastareita, ummetuslääkkeitä, kipulääkkeitä joka lähtöön, unilääkettä, rauhoittavaa, mielialalääkettä, verenpainelääkkeitä, verenohennuslääkkeitä, verenkiertolääkkeitä, hylkimisenestolääkkeitä (kun asennettu jotain varaosia), nesteenpoistolääkkeitä, tehdään jopa syöpähoitoja. Ei mitään järjenhiventäkään. Miksi ihminen ei saa kuolla luonnollisesti vanhana? Ymmärrän toimenpiteet kohtuullisen hyväkuntoisille vähän nuoremmille, mutta todella vanhoille ja sairaille...eihän se ole oikein kuin kidutusta. 

Itse kyllä mieluummin kuolen ajallaan kuin kidun vuosikausia lääketokkurassa.

Miksi ne sukulaisesi haluaa "kitua lääketokkurassa"? Ei niitä pakkolääkitä. Lääkärit ottavat vastuun jossain vaiheessa, että hoidot lopetetaan, mutta moni potilas haluaa pitää elämästä kiinni. Nyt sitä sanotaan, että sorry, ei ole rahaa, kuole.

Itsellä tuttu vanhus, liikuntakyvytön, lähes sokea, kaikki mahdolliset krempat. On toivonut kuolemaa jo yli 10v. Kuitenkin syö päivittäin kourallisen pillereitä.

Oletan, että hän on sen sukupolven ihminen, että lääkäri on hänelle kutakuinkin jumalasta seuraava. Vanhukselle ei siis yksinkertaisesti tule mieleenkään olla ottamatta lääkkeitä, jotka "lääkäri on määrännyt". Vaikka kaipaamansa kuolema tulisi todennäköisesti hyvinkin äkkiä, jos lopettaisi tuon pillerirumban.

Uskon, että tulevat polvet eivät ole niin lääkäriuskovaisia vaan osaavat tehdä omat ratkaisunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut vanhuksia vanhainkodissa, hoivaosastolla. Aika monen suusta sai joka päivä kuulla että haluavat kuolla, anna mun kuolla.

Jospa uskalettais nostaa kissa pöydälle, kuolemanapu keskustelu on nyt ajankohtainen.

Vanhustyössä pitkään työskennelleenä olen kokenut samaa mutta itse en kyllä missään nimessä toivo että kuolinapukeskustelu lähtee siitä lähtökohdasta että sen avulla saadaan aikaan säästöjä... Ei, vaan sen keskustelun tulisi pohjalta siihen yksilön itsemääräämisoikeuteen ja inhimillisen kärsimyksen lievittämiseen.

Mutta tuohon priorisointikeskusteluun; aletaan tosiaan olla siinä tilanteessa että nykymuotoisesta hoivasta ja palveluista on pakko karsia kohta jostain. Tiedän että tälle satelee alapeukkuja mutta itse kohdistaisin katseen kohti vammaisetuuksia. Suomessa on se tilanne että vuodekuntoiset vanhukset ovat kotona kotiavun turvin ja se kotihoiva on sitä että pari kertaa päivässä hoitaja piipahtaa katsomaan onko vanhus vielä hengissä, vessattaa, antaa lääkkeet ja ruokaa. Yli 22h/vrk, vuosien ajan vanhus makaa sängyssään yksin. Samaan aikaan esim. pyörätuolia käyttävälle vammaiselle yhteiskunta maksaa henkilökohtaisen avustajan ulkomaan lomamatkalle mukaan.

Voihan tähän nyt älähtää että ne matkakulut nyt on vaan kärpäsen pask a kulujen meressä mutta kun tarkastellaan koko yhteiskunnan mittakaavassa niin näistä yhteenlaskettuna tuleekin aika kasa rahaa. Ja tämä ei kyllä millään perusteella mene oikein näin.

Samoin kaikki esim. kehitysvammaisten työtoiminnat ja muut virkistykset. Ihmiset, jotka eivät mitään saa näistä vierailuista ja jopa pikemminkin kuormittuvat niistä, raahataan kulttuuririentoihin, taksit suhaa edes takaisin. Nyt on alettu penätä vammaisille kunnon palkkaa näistä työtoiminnan jutuista kun on kuulemma ihmisarvoa halventavaa ja ties mitä kun vammainen ei saa työtoiminnasta kunnon palkkaa. Tälläinen keskustelu on mielestäni ihan absurdia sillä jo työtoiminnan järjestäminen maksaa ja lisäksi työtoiminnassa työskentelevä vammainen on usein eläkejärjestelmän piirissä. Työtoiminta on siis jo itsessään vammaiselle tarkoitettu palvelu. Kuinka monelle meistä "terveistä" maksetaan kun käytämme yhteiskunnan palveluja?

En missään nimessä sano, että kaikki palvelut pitäisi vetää minimiin mutta ihan liikaa ihmisiä yritetään tasapäistää nykyisin. Hoiva, hoito, erilaiset virkistysjutut kuuluvat vammaisillekin mutta ei yhteiskunta yksinkertaisesti vaan kykene turvaamaan kaikille samanlaista elämää kuin mitä keskituloiselle, vammattomalle palkansaajalle kompensaatioksi siitä että vammautunut ei nyt vaan satu olemaan terve/vammaton.

Ihan liikaa ajatellaan nykyisin sitä, että ihmisarvo määrittyisi jotenkin sen kautta että jos pidämme kaikkia samanarvoisina niin kaikkien elämä tulisi olla samanlaista. Tässähän pikemminkin luomme eriarvoisuutta sillä väkisinkin aina joku poikkeaa siitä normista. Ei sitä ihmisarvoa tulisi mitata sillä että saako kehitysvammainen työtoiminnasta samaa palkkaa kun vaikka terve siivooja joka tekee työtään täysipainoisesti tai siitä että vammaiselle on oikeus avustajaan aurinkolomalle lähtiessään.

Vierailija
244/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyäänkään kaikkia hoitoja kaikkiin sairauksiin saa jos ovat liian kalliita tms. Tuskinpa menee siihen että tuottamattomat yksilöt eivät saa mitään hoitoa, ellemme sitten ihan fasistiseen yhteiskuntaan siirry tässä ja sillä olisi sitten myös paljon muita seurauksia.

Olemme jo siirtyneet fasismiin, mutta siitähän eivät tiedä tällä hetkellä muut kuin vain kyseisten säästötoimenpiteiden kohteeksi valikoituneet potilaat. Olen itse yrittänyt saada apua erittäin vakaviin ja henkeä uhkaaviin oireisiin viimeiset 10 v., mutta terveyskeskuksessa ei lähetetä rutiiniverikokeita pitemmälle, vaikka mm. elektrolyytit ja kortisoli ollut useaan otteeseen kriisitasolla. Asiasta puhuttu mm. ylilääkärin kanssa. Oireet niin vaikeita, että voin periaatteessa kuolla hetkenä minä hyvänsä. Kuuluisin endokrinologin/sisätautien poliklinikalle, mutta mitään ei tehdä vaikka on mustaa valkoisella todistaa oireet. Puhutaan vain psykiatriselle siirtymisestä mikä on täyttä roskaa. Työkyky meni välittömästi enkä pääse kotoani minnekään, joten varmaan sen vuoksi minut on katsottu pelkäksi kulueräksi yhteiskunnalle vaikka nuori olenkin. Kantelu lähetetty AVI:iin ja vastausta odotellaan. Avatkaa nyt ihan oikeasti silmänne, jokaisella tavallisella kansalaisella on syytä pelätä! Tämä touhu on mennyt aivan hulluksi ja tulee vain pahenemaan, Kirsi Varhila itse todisti lausunnollaan, että tämä on Suomen tulevaisuus, itse asiassa se on jo nykyhetkeä!

Vierailija
245/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahan sen tulee sanelemaan.

Kun yhteiskunnan rahat alkavat loppumaan, loppuu palkanmaksukyky ja hoitohenkilöstö siirtyy markkinaehtoisille toimijoille, ellei julkisella aleta perimään palkkojen maksamisen edellyttämää hinta hoidosta.

Markkinatalous tämänkim ratkaisee. Köyhän kohtalo tulee olemaan lyhyt elämä, kun rikas voi jatkaa sitä hoidattamalla itseänsä.

Vierailija
246/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se nyt japanissa kun firmat saavat sanktioita jos työntekijät liian ylipainoisia tai jotain eli ennaltaehkäisevä terveydenhoito on ihan lakisääteistä.

Vierailija
247/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystoimistoissa ei osata hoitaa ketään nytkään.

Vierailija
248/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näillä palstoilla ihmiset kommentoivat sitä pitääkö köyhällä tai esim. työttömällä olla varaa terveelliseen ruokaan? Jos miettii tästä aiheutuvia/säästyviä terveysmenoja, voisi olla hyvä että näin olisi.

Vierailija
249/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi Afr*kkaan kärrätään kyseenalaistamatta melkein MILJARDI vuodessa ja yli kolme MILJARDIA käytetään hum*nitaarisen maah*nmuuton kustannuksiin, samalla kun omien kansalaisten hoidossa tapellaan kymmenistä miljoonista.

Priorisointi on varsin selvä ainakin minun mielestä, mutta saako sitä keskustelua käydä tuosta oikeasti priorisoinnista vai pitääkö vain pyöritellä sitä, että mihin nuo kymmenet miljoonat käytetään Suomen kansalaisten hoidon sisällä.

Vierailija
250/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi Afr*kkaan kärrätään kyseenalaistamatta melkein MILJARDI vuodessa ja yli kolme MILJARDIA käytetään hum*nitaarisen maah*nmuuton kustannuksiin, samalla kun omien kansalaisten hoidossa tapellaan kymmenistä miljoonista.

Priorisointi on varsin selvä ainakin minun mielestä, mutta saako sitä keskustelua käydä tuosta oikeasti priorisoinnista vai pitääkö vain pyöritellä sitä, että mihin nuo kymmenet miljoonat käytetään Suomen kansalaisten hoidon sisällä.

Näin on. Leikattaisiin edes 1/7 Afrikkaan lähetettävistä rahoista, niin hoitovaje ja -ongelmat ovat sillä selviä. Afrikkaan kaadettava joka vuosi kasvava rahoitus on kuitenkin pyhä lehmä, joka on keskustelun ulkopuolella.

Vierailija
251/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsiperheet EIVÄT SAA JUURI MITÄÄN jos käyvät töissä. Se lapsilisä riittöö kajteen kauppareissuu. Vituttaa kun kaikki hokee miten lapsiperheet saa sitä ja tätä. Me keskituloisina ei saada myöskään mitään muita tukia, päivähoito kalleimman taksan mukaan ja edes todellisessa hädässä ei saatu kunnan kotiapua hetkeksi.

Sen sijaan SOSSULOKIT maksattaa elämisen, asumisen, lasten harrastukset, päivähoidon, IHAN KAIKEN yhteiskunnalla. Köyhien päiväkotimaksu on 0e.

Nämä lokit sitten tekevät sen että suuri joukko ajattelee että lapsiperheelle maksetaan kaikkia.

Ei makseta, kuin niille parasiiteille.

No näin lapsettomana työssäkäyvänä mun mielestä teille maksetaan kaikenlaista; päivähoito (josta maksatte vain osan), lasten koulutus, neuvolat, leikkipuistot, lapsilisät, korkeakoulutus, opintotuki ym.

Mä en valita, mun mielestä on hyvä, että lapsiperheitä tuetaan, ja lapsille/nuorille mahdollistetaan koulutus ja terveydenhuolto perheen lähtökohdista riippumatta. Mutta se, mitä kukanenkin kokee toisten yhteiskunnalta saavan on hyvin pitkälti riippuvainen omasta elämäntilanteesta.

Siis kaikille aikuisillehan on maksettu nämä samat: päivähoidot koulut neuvolat jne. Nämä edut on yksilöä, ei perhettä kohti.

Mutta kukaan lapsi ei itse valitse syntyä tänne. Verrataan esimerkiksi yhteiskuntiin, joissa perhe kustantaa itse päivähoidot, koulut jne. Tämä raha jää lapsettomilla johonkin muuhun käyttöön. Suomessa ei perheen tarvitse säästää kymmeniä tuhansia/lapsi koulua varten, vaan jokainen veronmaksaja osallistuu näihin kustannuksiin, vaikka ei lapsia koskaan saisikaan.

Velakin sai itse lapsena sitä ilmaista päivähoitoa, koulutusta, lapsilisää, leikkipuistoja ja terveydenhuoltoa. Saat verovaroilla kustannettuja palveluita myös aikuisena. Saat auratut tiet, katuvalot, luistinkentät, muut kunnallispalvelut, sairaalat, palomiehet ja poliisit. Vanhuksena sinullakin (ehkä) on mahdollisuus vanhuudenhoitoon jossakin, ellei näistä palveluista leikata. Mutta onneksi sinulla jää säästöön palkastasi huisa summa, kun et joudu maksamaan lastesi harrastuksia, matkoja, ruokia ja vaatteita. 

Turha inistä, että maksat lapsiperheiden viulut. Lapsiperheistä suurin osa työssäkäyvinä maksaa veroina kulunsa. 

Sinullakin on mahdollisuus vääntää pilttejä, jos se niin risoo. 

:-)

En ole vela mutta lapseton sinkku. Minä olaen aina ollut,pienipalkkainen eikä säästöön juuri ole jäänyt kaikki menee elämiseen. Hyvin vähän olen matkustellut ym. En ymmärrä näitä vastakkainasetteluja. Isopalkkaiset pystyvät säästämään oli sinkku tai ei.

Vierailija
252/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se nyt japanissa kun firmat saavat sanktioita jos työntekijät liian ylipainoisia tai jotain eli ennaltaehkäisevä terveydenhoito on ihan lakisääteistä.

Työterveyshuolto on ennaltaehkäisevää. Lihavia rangaistaan jo nyt, eli heidät YT-näytellään pihalle, koska lääketiede on leimannut lihavat esisairaiksi. Ei ihme, että ei löydy tekijöitä, kun täysin osaavia, mutta lihavia, pidetään työttömänä ja tilalle halutaan laihoja mutanaamoja, jotka eivät osaa edes kieltä.

Vierailija
253/256 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat vieraantuneet kuolemasta nyky päivänä, jopa monet vanhuksetkin. Odotellaan vaan uusia lähetteitä tutkimuksiin ja ajatellaan että kun nyt vaan pääsee lääkäriin ja saa lääkkeet niin eiköhän se tästä. Olen kuullut kun lähes 90 v vanhus sanoo vierailu käynnillä omaisilleen että haluaisi jo pois, tai haluisi jo  taivaan kotiin tms. Niin omaiset aivan kavahtaen vastasivat että , älä nyt mummi höpsi täällä sinulla on hyvä hoito. Kouluissa pitäisi jo opettaa että tänne synnytään kuollakseen joskus poiskin.

Vierailija
254/256 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ratkaisu olisi apteekista reseptillä ostettava eutanasiakapseli vaikeasti sairaalle, jonka saisi itse ottaa sitten kun siltä tuntuu.

Ei olisi lääkärin eikä kenenkään muun vastuulla tuo kuoliniskun antaminen.

Vierailija
255/256 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitolan odotushuoneessa oli n 20 henkilöä. Minun lisäkseni 2 suomalaista. Varsinkin vanhempia, venäläisiä, som*lialaisia, tosi huonot hampaat. Toki yksilön kannalta on kiva hoidattaa hampaat, mutta heitä on monin verroin, suhteessa suomalaisiin. Sama päivystyksessä. Lastensairaalan ovella kansojen tekstiilit lepatti, samoin Kelassa.

Suomalaisille lapsena hyväksikäytetyille ei ole mitään terapioita, saatetaan kirjoittaa eläke ettei tarvisi kuntouttaa.

Vierailija
256/256 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyshoito alasajettiin liittämällä päihdepuoli siihen. Oikeasti sairaat laitetaan avohoitoon, mutta kovaäänisiä juoppoja ja narkkareita jotka kyllä osaavat pitää puolensa, hyysätään. On aivan tavallista että katkolla levätyn jakson jälkeen meno jatkuu entistä vauhdikkaammin. Nämä osaa vielä hurmata sossut ja päästetään jonon ohi, kun eivät jaksa odottaa vuoroaan kuten muut. Tuota röyhkeyttä ei saisi ylläpitää, maan hiljaisten kustannuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä